Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper äntligen ny Mac mini (mars 2009)

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 22:54
Ursprungligen av acke:

Jo, det finns det i Display Port också.

Borde det inte räcka med en kabel då? Eller blir det för "dålig kvalitét" ?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-03-06 10:01

Om den bara kunde styra någon sorts BluRay-mackapär... skulle jag ha den till TV:n.

Ursprungligen av acke:

Jo, det finns det i Display Port också.

Sanning med modifikation.
HDMI kan överföra DPHD och DTS-HD, det kan inte Displayporten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 17:38
Ursprungligen av PeeMaN:

Sanning med modifikation.
HDMI kan överföra DPHD och DTS-HD, det kan inte Displayporten.

Sant, dessutom så verkar inte Apple lagt in det som det är nu. En gåta varför. Hade ju varit otroligt smidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-06 10:39

Ni som har beställt en mini, vad får ni för leveransdatum?
Beställde en med 320 Gb hd och 4 Gb ram direkt i tisdags och den skulle skickas inom 3 arbetsdagar (idag). Ser nu att beräknad leverans är den 16-17 mars. Skickar dom med häst och vagn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 13:13
Ursprungligen av iMats:

Ni som har beställt en mini, vad får ni för leveransdatum?
Beställde en med 320 Gb hd och 4 Gb ram direkt i tisdags och den skulle skickas inom 3 arbetsdagar (idag). Ser nu att beräknad leverans är den 16-17 mars. Skickar dom med häst och vagn?

Jag beställde i onsdags och fick minin levererad på fredag (inlife i stockholm). Är otroligt nöjd med hur allt funkar (mini + plex -> tv & stereo).

Ursprungligen av wobbler:

Jag beställde i onsdags och fick minin levererad på fredag (inlife i stockholm). Är otroligt nöjd med hur allt funkar (mini + plex -> tv & stereo).

beställde via apple.se den 3:e, skickad den 9:e, beräknad leverans den 18:e...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 09:41
Ursprungligen av thomasnetboy:

beställde via apple.se den 3:e, skickad den 9:e, beräknad leverans den 18:e...

Man tjänar mao på att beställa via en fysisk åf. Om man vill ha grejerna snabbt dvs.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-03-10 09:56
Ursprungligen av wobbler:

Man tjänar mao på att beställa via en fysisk åf. Om man vill ha grejerna snabbt dvs.

så var det när jag beställde min MacBook Alu. Annonserades på tisdagen, jag hade min på fredagen. (Macoteket). Medans folk som beställde på Apple fick vänta flera veckor (om jag minns rätt)

Jim Dalrymple, Macworld.com, argumenterar för att priset på Mac mini inte är för högt: Is the Mac mini overpriced?

(Man ska förstås se det utifrån priserna i USA och inte Sverige där kronkursen ställt till det.)

Han menar att Apple inte borde sänka priset bara för att ekonomin är dålig, för har de väl sänkt priset är det omöjligt att höja igen utan stora protester. Det räcker med Apple håller sig inom räckhåll för de lägre prissatta datorna:

Apple just needs to stay within reach of low-price computers. And I think the company pulls that off with a $599 price tag. There is a certain amount of prestige to owning an Apple product—any Apple product—and the company needs to protect that as well.

If someone goes out to purchase a computer and it costs $499, but they see the mini is only $100 more, I’m willing to bet the mini would still be in the running. By being in the ballpark, Apple can use its brand and the prestige factor to sell computers without getting into a pricing war.

Och avslutar med något jag kan skriva under på också:

I understand everyone wants the lowest cost computer they can get—so do I. But I think there is a point when the lower price starts to affect the quality of the machine you are getting. I would rather see Apple stay on the quality side of that line.

Däremot skulle jag nog tillägga att Apple borde stoppa in mer minne för det priset, för 1 GB i grundmodellen är lite väl klent, OS X mår bra av mer minne och 2 GB borde Apple kunna bjuda på utan att ta för mycket av marginalerna.

Ursprungligen av iMats:

Ni som har beställt en mini, vad får ni för leveransdatum?
Beställde en med 320 Gb hd och 4 Gb ram direkt i tisdags och den skulle skickas inom 3 arbetsdagar (idag). Ser nu att beräknad leverans är den 16-17 mars. Skickar dom med häst och vagn?

Den kommer nog från Irland för det är där Apples europeiska "fabrik" finns. Tror inte Apple har något lager i Sverige. Min dockningsstation till touchen hade en returadress i Holland angiven på paketet, visste inte vad det var i förrän jag packade upp.

jag köpte min på MediaMarckt..de har den på hyllan...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Den kommer nog från Irland för det är där Apples europeiska "fabrik" finns. Tror inte Apple har något lager i Sverige. Min dockningsstation till touchen hade en returadress i Holland angiven på paketet, visste inte vad det var i förrän jag packade upp.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-06 10:59

Jag ringde och beställde och fick en lite mer realistisk leveransplan, 3 dagar för bygg och 9-10 dagar för transport = 2v.

Här är lite intressant info, bl a om att installera en andra hårddisk.

http://www.appleinsider.com/articles/09/03/06/mac_mini_teardown_adding_second_hard_drive_1tb_upgrade_kit.html

Hårddisken dom länkar till på ifixit.com, snurrar med 5400 rpm. Skulle man kanske lika gärna kunna köpa en standard sata disk som snurrar med 7200 rpm, eller är det lägre varvtalet nödvändigt för att minin - p.g.a dess design - inte skall bli för varm?

Lite förenklat undrar jag om ni tror att man kan trycka in vilken 2.5" sata disk som helst, eller spelar varvtalet någon roll?

Nån som vet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-07 22:30

Ganska onödig. Och dyr dessutom. Visst 9400 ger en del men prollen är för klen för att kunna köra mkv-filer i 1080p. När jag fört hörde att den släppt morrade jag högt ( ) då jag precis köpt en macbook men när jag sedan kollade upp vad den gick för tog jag tillbaka allt och var riktigt nöjd med mitt köp. Samma pris och (nästan) samma hårdvara + skärm och t-bord Dessutom med möjlighet att ta med sig iis varsomhelst.

Ursprungligen av nussse:

Ganska onödig. Och dyr dessutom. Visst 9400 ger en del men prollen är för klen för att kunna köra mkv-filer i 1080p. När jag fört hörde att den släppt morrade jag högt ( ) då jag precis köpt en macbook men när jag sedan kollade upp vad den gick för tog jag tillbaka allt och var riktigt nöjd med mitt köp. Samma pris och (nästan) samma hårdvara + skärm och t-bord Dessutom med möjlighet att ta med sig iis varsomhelst.

Återigen beror det på BITRATE och liknande vad processorn kan hantera eller ej, sen är MKV även ett filformat. Däremot är processorn fullt duglig till att köra x.264 material i 1080P med 9Megs BItstream och DTS/DD5.1 sountrack, vilket brukar vara det vanligaste.

Är den nya Mac minin lika tyst som den gamla?

Ursprungligen av starten:

Är den nya Mac minin lika tyst som den gamla?

Jag tycker fläkten låter när datorn belastas. Annars har jag svårt att höra den.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-14 13:19

Köpte en mini i dag, på Provabutiken i Umeå, kunde inte vänta längre på en ny version av iMac. Det blev den största modellen med 2 GB ram för det hade dom på hyllan. Nu kan man äntligen köra hela iLifesviten och börja programera för iPhone

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-14 15:46
Ursprungligen av MatsOlov:

Köpte en mini i dag, på Provabutiken i Umeå, kunde inte vänta längre på en ny version av iMac. Det blev den största modellen med 2 GB ram för det hade dom på hyllan. Nu kan man äntligen köra hela iLifesviten och börja programera för iPhone

Bara nyfiken: vad är det för "fel" på den nuvarande generationen av imac'ar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 16:15
Ursprungligen av planB:

Bara nyfiken: vad är det för "fel" på den nuvarande generationen av imac'ar?

iMacen har han väll inte kommenterat utan minin Tråden handlar om minis Fredagstrött?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-14 16:25
Ursprungligen av planB:

Bara nyfiken: vad är det för "fel" på den nuvarande generationen av imac'ar?

Inget fel alls på iMac som den är nu, men, rykten gör ju gällande att nästa uppgradering kan ha ny hårdvara utöver (minne/speed) vilket alltid är trevlig. Jag behövde en ny dator med Intelprocessor så då blev det en Mini och så sr vi vad som händer under höst vinter

Ursprungligen av 20hz:

iMacen har han väll inte kommenterat utan minin Tråden handlar om minis Fredagstrött?

Jo, det hade jag faktiskt

Ursprungligen av planB:

Bara nyfiken: vad är det för "fel" på den nuvarande generationen av imac'ar?

Ja, nu var det ju ett missförstånd, men frågan kan ändå vara berättigad (om än OT). Jag skulle inte köpa en ny iMac nu om det inte var bråttom. Det finns fina rykten om att nästa uppdatering ger nya finesser och lägre pris (iaf i USA, i Sverige åt ju dollaruppgången upp den senaste prissänkningen på de bärbara). Men det kan ju dröja innan en ny iMac kommer, så det är bara om man inte har bråttom som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 19:19

haha ok JAG är trött

iMacen och minin är två helt underbara maskiner. Det är ju apple

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-15 14:02

Apple tar ju bort saker också. Expresscardportar, FW400 osv. Ångrar att jag inte skaffade förra generationens 2.66 iMac med separat grafik och FW400. Bara som exempel på varför det ibland är meningslöst att vänta på något "bättre".

Ursprungligen av planB:

Apple tar ju bort saker också. Expresscardportar, FW400 osv. Ångrar att jag inte skaffade förra generationens 2.66 iMac med separat grafik och FW400.

Fast Apple håller inte på att ta bort FW. Om dom ersätter FW400 med FW800 så är det väl knappast ett problem? Det räcker ju med en kabel för att ansluta en FW400-enhet till en FW800-port.

Det är bara MacBook Air som är utan FW på grund av att det inte finns plats i den extremt tajta designen.

Sen hade MacBooken under en iteration ingen FW-port när den fick unibody, men det var - tror jag - bara en utrymmesfråga och inte ett tecken på att FW är påväg bort.

När det gäller ExpressCard så är det däremot mycket riktigt borttaget till förmån för en kortläsare, men för det flesta är det en förbättring och inte en försämring. Men det är klart, värderar man EC högre så är det en klar försämring.

Ursprungligen av planB:

Bara som exempel på varför det ibland är meningslöst att vänta på något "bättre".

Jo, det inträffar ju ibland, men för det allra allra mesta är nya modeller ändå bättre än sina föregångare.

Om man inte bryr sig om vad som kommer härnäst är det förstås bara att handla. Men man ser alltför ofta folk även här på 99mac som är jättebesvikna över att Apple släppt nya modeller precis när de köpt. Därför kan det vara bra att flagga för om en produkt kanske är på väg att ersättas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-16 01:03

Dollarn är väl på väg ner nu, så väntar man på nåt bättre, så väntar man på nåt billigare!
Förhoppningsvis är dollarn nerer på under 7 spänn snart..

Ursprungligen av Morphen:

Dollarn är väl på väg ner nu, så väntar man på nåt bättre, så väntar man på nåt billigare!
Förhoppningsvis är dollarn nerer på under 7 spänn snart..

Ja, frågan är hur fort Apple anpassar sig, det brukar vara en rätt stor tröghet, vilket är bra när dollarn stiger och sämre när den sjunker. (Apple tar ju nästan alltid ut samma pris för en produkt under hela dess livslängd, så jag antar att de är lite försiktiga med att snabbt anpassa sig.)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-16 11:38

Poängen är inte att Apple tar bort gränssnitt utan antalet portar / anslutningsmöjligheter - vilket är dåligt. Dock inte på Mac-mini.

Bevaka tråden