Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper äntligen ny Mac mini (mars 2009)

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej. 6895spänn för lilla modellen altså. Det är precis samma pris som jag gav för värstingen för knappt ett år sedan. Så vad är det då man får "extra" nu, som man inte fick tidigare för de pengarna?
-Ett snabbare grafik-kort
-802.11n kompabilitet
-Lite fler USB-portar
-FW800 istället för 400
-En extra Displayport

Jag är direkt besviken måste jag påstå. Det här är väl trots allt naturliga uppdateringar som inte borde få priset att dra iväg SÅ mycket. När jag såg rumors-bilderna blev jag direkt köpsugen för att man skulle knna köra två skärmar. Men att sälja min gamla Macmini och lägga till MINST en tusing extra för att få det här, känns inte bara löjligt utan oerhört korkat!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag är direkt besviken måste jag påstå.

Du borde ju vara nöjd! Då känns ju inte din nuvarande mini som någon dålig dator och du slipper känna den där jobbiga måste-ha-känslan!

I övrigt, nu har minin SATA-SuperDrive, vilket betyder att med lite moddning borde man kunna plocka ut den och ha två hårddiskar istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 09:13

Ett sådant gnäll om pris hela tiden. Gnäll gnäll gnäll.
Kommer det som en överraskning att Apple har dyrare datorer? Nej.
Kommer det att göra någon skillnad att ni sitter här och gnäller? Nej.
Är det tröttsamt att behöva sålla bort man-kan-löpa-den-här-pc:n-för-hälften-inlägg? Ja!

Tillägg: Menar inte bara den här tråden utan överhuvudtaget.

Senast redigerat 2009-03-04 09:25
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-04 09:52
Ursprungligen av acke:

Ett sådant gnäll om pris hela tiden. Gnäll gnäll gnäll.
Kommer det som en överraskning att Apple har dyrare datorer? Nej.
Kommer det att göra någon skillnad att ni sitter här och gnäller? Nej.
Är det tröttsamt att behöva sålla bort man-kan-löpa-den-här-pc:n-för-hälften-inlägg? Ja!

Tillägg: Menar inte bara den här tråden utan överhuvudtaget.

Jo, jag och många andra kan vara självkritiska.

Å andra vägs det upp av den andra extremen, dvs. de inte så fåtaliga som glatt skriver om hur de beställer max'ade konfigurationer av nya modeller innan de tagit två andetag.

Dessutom blir ju gnället än mer ointressant med tanke på anledningen till det. Apple Sverige MÅSTE ta ut såna priser med tanke på att kronan knappt är värt ett ruttet öre nu för tiden. Alla här verkar veta om det, och ändå gnälls det om priset.
Och som nån annan påpekade; Vi tyckte det var givet att apple skulle sänka priserna när dollarn var svag. Ergo det som händer nu känns ganska givet...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-04 09:57
Ursprungligen av Anders Båth:

Apple Sverige MÅSTE ta ut såna priser med tanke på att kronan knappt är värt ett ruttet öre nu för tiden. Alla här verkar veta om det, och ändå gnälls det om priset.

Kronan är väl alltid värd hundra ruttna ören?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-04 09:48

Tekniskt klargörande: det är väl så att CPU-chipset'et (eller vad man skall kalla det) är NVIDIA och att detta chipset har integrerad grafik på Mac minin och de svagare iMac'arna? Intel står bara för själva processorn (CPU:n)?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-04 10:05

Låg kronkurs är rätt bra för våra hårt pressade exportföretag. Trösta er med det.

Nya mini, 4 eller 6GB RAM? Vad klarar den?

Hur mycket RAM-minne kan nya minin hantera maximalt? Rätta mig om jag har fel, men Macbookarna kan väl (inofficiellt) hantera 6GB? Gäller detta även nya minin tro?

Ursprungligen av Scratchen:

Hur mycket RAM-minne kan nya minin hantera maximalt?

Den officiella siffran är 4 GB.

http://www.apple.com/macmini/specs.html
"...support up to 4GB"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den officiella siffran är 4 GB.

http://www.apple.com/macmini/specs.html
"...support up to 4GB"

Jo, officiellt. Men det har ju tidigare visat sig att maskinerna klarat mer. Undrar om någon vet vad den egentligen klarar.

Ursprungligen av Scratchen:

Jo, officiellt. Men det har ju tidigare visat sig att maskinerna klarat mer. Undrar om någon vet vad den egentligen klarar.

Det brukar finnas en fysisk över gräns i de kretsar som används. T.ex. när Santa Rosa kom så ökade gränsen från 3 GB till 4 GB om jag minns rätt. Och den gränsen går inte att överskrida. (Sen kanske Apple inte stödjer den övre gränsen alltid, på grund av begränsningar i mjukvara eller annan hårdvara.) Nu är jag inte insatt i hur det ser ut för nya Mac mini, men det finns väl en risk att gränsen är just 4 GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-04 22:58

alltså, ni som har koll: kommer dollarn vara ännu dyrare om säg ett halvår? funderar på att köpa en mini i sverige eller importera, antingen nu eller vänta lite - kan det löna sig?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 23:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Folk stirrar sig blinda på de svenska priserna. För priset är ju inte höjt i USA. De kostar fortfarande $599 och $799 - precis som tidigare.

Så det är lite svårt att ha teorier om att detta skulle vara någon taktik när priset faktiskt är oförändrat....

Att det blev en rejäl höjning i Sverige beror ju bara på vår svaga krona.

Skulle Apple i princip alltså bara "översätta" priserna till lokal valuta och inte låta den lokala marknadsbilden ha någon inverkan? Låter inte det rätt riskabelt när det gäller till att attrahera köpkrafterna (i respektive land)?

Ursprungligen av Adrian B:

Det brukar finnas en fysisk över gräns i de kretsar som används. T.ex. när Santa Rosa kom så ökade gränsen från 3 GB till 4 GB om jag minns rätt. Och den gränsen går inte att överskrida. (Sen kanske Apple inte stödjer den övre gränsen alltid, på grund av begränsningar i mjukvara eller annan hårdvara.) Nu är jag inte insatt i hur det ser ut för nya Mac mini, men det finns väl en risk att gränsen är just 4 GB.

Det är säkert begränsat som så många andra mjukvaru/firmware-spärrar Apple verkar göra mer och mer. För chipsetet lär ju vara samma som på de flesta andra mac'ar just nu (MB/MBP/iMac) och de klarar ju mer.

Samma sak vad gäller 256Mb eller 128Mb på ett integrerat grafikkort som delar minne med datorn i övrigt. Vad fasen är skillnaden mer ett annat hexvärde i drivrutinen?

Ursprungligen av AxO:

Skulle Apple i princip alltså bara "översätta" priserna till lokal valuta och inte låta den lokala marknadsbilden ha någon inverkan? Låter inte det rätt riskabelt när det gäller till att attrahera köpkrafterna (i respektive land)?

Ja, kanske, men så är det. Apple är styrt från USA och har mycket liten lokal anpassning. Se bara på det faktum att det fortfarande inte finns några filmer i svenska iTunes Store. De har ingen koll på svenska marknaden när de sätter priserna, de kollar bara kursen och "översätter" det amerikanska priset till SEK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 00:10
Ursprungligen av AxO:

Skulle Apple i princip alltså bara "översätta" priserna till lokal valuta och inte låta den lokala marknadsbilden ha någon inverkan?

Ja, så är det uppenbarligen (och fullt begripligt). Se vidare mitt inlägg här:

http://www.99.se/1726550-post59.html

Vad gäller det fortsatta förhållandet mellan dollarn och kronan så skulle nog de flesta ekonomer säga att dollarn är kraftigt övervärderad och kan dyka när som helst, men innan dess kan den säkert bli ännu dyrare i förhållande till kronan. Det lär dock inte vara förrän nästa lansering av nya modeller som vi lär märka någon skillnad i svenska priser.

Tillägg: Är det verkligen så mycket billigare att importera? Om du ska växla kronor mot dollar kostar det ändå skjortan!

Jag tror att det är riktigt bra burkar nu faktiskt. Den övre modellen har ju samma specar som Unibody Macbook 2.0 Ghz och den är ta mig fan en bra maskin. Givetvis är priset en besvikelse, för Mini ska vara billigare. Men då blir det svårt att behålla den här prestandan. Bra burkar, men för bra (och därmed för dyra) för sin förpackning är min dom. Som någon skrev tidigare i tråden skulle det inte förvåna mig om de gjort såhär för att de ska sälja lite för dåligt och därefter plockas bort.

Ursprungligen av henkebarn:

....skulle det inte förvåna mig om de gjort såhär för att de ska sälja lite för dåligt och därefter plockas bort.

Folk stirrar sig blinda på de svenska priserna. För priset är ju inte höjt i USA. De kostar fortfarande $599 och $799 - precis som tidigare.

Så det är lite svårt att ha teorier om att detta skulle vara någon taktik när priset faktiskt är oförändrat....

Att det blev en rejäl höjning i Sverige beror ju bara på vår svaga krona.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Folk stirrar sig blinda på de svenska priserna. För priset är ju inte höjt i USA. De kostar fortfarande $599 och $799 - precis som tidigare.

Så det är lite svårt att ha teorier om att detta skulle vara någon taktik när priset faktiskt är oförändrat....

Att det blev en rejäl höjning i Sverige beror ju bara på vår svaga krona.

Det har du ju rätt i. Tänkte inte på det, som han den där i Lorry säger.

  • Medlem
  • Habo
  • 2009-03-04 13:55

Blev så besviken men behövde ändå en så jag stack ner och köpte ett demoex (1,83) för 4500 samt att jag fick trådlös mus och tangentbord på PC-City för 500 (ombyggnadsutförsäljning). Tyckte det var bättre eftersom det mestadels handlar om film. Allt annat har jag imacen och mbp till.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-05 10:29

på nåt vis känns det lugnare att skaffa "kesoModellen" och sen knacka till den efter eget huvud senare .. bara annan BIOS i entryModellen?

warranty void får man utgå ifrån gällande hela apple cirkusen om dom inte har nöjda kunder ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 21:49

Varför har de behållit mDVI? Varför inte ta bort den och skicka med en mDP > Dvi-adapter? Vad har jag missat?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-05 21:53
Ursprungligen av acke:

Varför har de behållit mDVI? Varför inte ta bort den och skicka med en mDP > Dvi-adapter? Vad har jag missat?

Att Nvidia 9400M har dual-display support?

Genom att skicka med en mDVI->DVI adapter + tillgång till mDP gör att man kan köra både en ACD och en DVI-ansluten skärm. Alternativet hade förstås varit att förse den med 2x mDP och skicka med en mDP-> DVI adapter. Men det kanske finns en fördel att ha två olika utgångar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 22:46
Ursprungligen av Jeppe_E:

Att Nvidia 9400M har dual-display support?

Genom att skicka med en mDVI->DVI adapter + tillgång till mDP gör att man kan köra både en ACD och en DVI-ansluten skärm. Alternativet hade förstås varit att förse den med 2x mDP och skicka med en mDP-> DVI adapter. Men det kanske finns en fördel att ha två olika utgångar?

Fast vad betyder dual display? Om du menar två skärmar på ett kort så klarar ju mDP av det utan problem. Vet vi att man kan använda båda portarna samtidigt? Dessutom har någon Mac mini klarat av två skärmar?

Ursprungligen av acke:

Fast vad betyder dual display? Om du menar två skärmar på ett kort så klarar ju mDP av det utan problem. Vet vi att man kan använda båda portarna samtidigt? Dessutom har någon Mac mini klarat av två skärmar?

Vad jag förstod av informationen hos Apple så ska man kunna göra just detta. Följande finns att läsa i den tekniska informationen:

Citat:

Utökat skrivbord och skärmbildsdubblering: Samtidigt stöd för 1920 x 1200 bildpunkter på en DVI- eller VGA-bildskärm, upp till 2560 x 1600 bildpunkter på en dubbellänkad DVI-bildskärm via en Mini DisplayPort-till-dubbellänkad DVI-adapter (säljs separat)

...fast efter att ha läst detta några gånger så ser det ju nästan ut som om man skulle kunna ha tre skärmar anslutna till Minin - under förutsättning att dvi-porten funkar då man kör ovanstående konfig. från Mini DisplayPort'en.

Jag hade hellre sett att mini-DVI hade varit HDMI istället.. Men Apple vägrar att se minin som något annat än en desktopdator...

Enligt användare på Macrumors.com blir minnet 256mb om man stoppar in mer RAM i datorn.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=661197

Hittade även en guide på Ifixit.com som visar isärplockning

http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac-Mini-A1283/659/1

Funderar på HDMI kabel, bör väl fungera med min Sony KDL-40D3000 tv i rätt upplösning hoppas jag. Några tips om jag vill köra bild via HDMI och ljud? Såg att man måste ha en separat kabel för ljud men undrar om detta går att ställa in via TVn.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-05 22:25

Mjo, det har ju redan varit uppe i två eller tre trådar att VRAM ökar med tillgängligt minne. En separat 3.5" -> 2xRCA löser ljudbiten till teven. Fast jag kommer att köra optiskt till förstärkaren istället.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79689

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 22:45

Finns det inte kopplingar för ljud i en HDMI-spec? Borde det inte varit den självklara kontakten då isf?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 22:47
Ursprungligen av AxO:

Finns det inte kopplingar för ljud i en HDMI-spec? Borde det inte varit den självklara kontakten då isf?

Jo, det finns det i Display Port också.

Bevaka tråden