Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon med ett intressant problem?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-19 20:01

Sammkörning av olika register

Hej!
Jag är diabetiker och har skapat 2 olika databaser enligt följande:

Databas 1:
1. Livsmedel
2. kolhydrater

Databas 2:
1. Datum
2. Tid
3. Matvara_1
4. Kolhydrater_1
5. Vikt_1
6. Antal_kolh_1
10. Matvara_2
11. Kolhydrater_2
12. Vikt_2
13. Antal_kolh_2
OSV till nummer 8
38. Totalt_ant_kolhydrater

Matvara_1 till _8 skall man skriva in och sen skall Kolhydrater läggas in från Databas 1 till respektive Kolhydrater i Databas 2.
Det är här jag har gått bet, får det inte att fungera. Jag har försökt att hitta lösningar på detta på internet men jag blev bara mer förvirrad av dessa, det var bara ett fält och sen flyttas flera fält, men här går det inte.

Om det finns någon som har en annan lösning på detta med en databas, vore jag tacksam eller en lösning på problemet.

\\dennis andersson

Du behöver länka livsmedel med Matvara i en relation. Enklast är att döpa livsmedel till matvara_pk i databas 1 och matvara_fk i databas 2 (pk=primary key och fk=foreign key) för att enklare göra relationen. När dom två matchar (t.ex banan) har du data för den varan.

Sen kan du hämta automatiskt i kolhyd i databas genom beräkning när fältet skapas. Plus att du kan göra en lista som visas i matvara-rutan på databas 2 för att snabbt välja (och inte stava fel typ).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-21 18:36

Jag har gjort detta och läst på i manualen men jag får det inte att fungera.
Jag gör denna databas för att det kommer att underlätta beräkningen av kolhydrater, kör penna papper och miniräknar stilen just nu. Skall tillägga att jag har svårhanterlig diabetes det är därför som jag behöver databasen.
Jag har gjort en annan data bas förut och där var det inga problem, den var ju inte lika avancerad som denna.

Om du vill kan jag maila dig databaserna så kan du se hur jag gjort och även de fel som är gjorda0.

\\dennis andersson

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-24 13:11

Databas_1 Databas_2
---------------------------------------------------------------------------------
tot_kolh
mat_fk_1 (relaterad till mat_pk)
vikt_a
kolh_fk_1 mat_pk (relaterad till mat_fk_1...6)
mat_fk_2 (relaterad till mat_pk) kolh_pk
vikt_b
kolh_fk_2
mat_fk_3 (relaterad till mat_pk)
vikt_c
kolh_fk_3
mat_fk_4 (relaterad till mat_pk)
vikt_d
kolh_fk_4
mat_fk_5 (relaterad till mat_pk)
vikt_e
kolh_fk_5
mat_fk_6 (relaterad till mat_pk)
vikt_f
kolh_fk_6

fälten i Databas_1 mat_fk_1...6 i fliken Tillval för fält - Kontroll är Post i värdelistan förkryssad och den hämtas från Databas_2.
Detta fungerar fint för alla mat_fk_1...6.
Hur skall jag få över kolh_pk till kolh_fk_1...6?
Beräkningen skall vara kolh_fk_1=kolh_pk/100*vikt.
Det jag har försökt med är "GetAsNumber ( MatKolh::kolh_pk ) / 100 * vikt_e" men deta fungerar om jag bara har mat_fk_1, vikt_a och kolh_fk_1.

Kan någon komma med något förslag hur man kan göra?

\\dennis andersson

Bevaka tråden