Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon med ett intressant problem?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det här kan inte räknas som något besvärligt problem, men jag skulle höra om du, Taz-Ola, eller någon annan har något bra tips om hur man bäst och snabbast lär sig lite grundläggande Lasso. Finns det någon bra självstudiesida på webben?

Ursprungligen av Jonas Sagard:

Det här kan inte räknas som något besvärligt problem, men jag skulle höra om du, Taz-Ola, eller någon annan har något bra tips om hur man bäst och snabbast lär sig lite grundläggande Lasso. Finns det någon bra självstudiesida på webben?

Förr så hade jag en egen sådan sida, med övningar i Lasso mm. Men jag har lagt ner detta sedan en tid tillbaka.

Men som jag nämnde i en annan tråd: http://www.lassosoft.com/Documentation/index.lasso (Dokumentation, manualer mm)

Den alldeles utmärkta vecko-kolumnen Lasso tip of the week:
http://www.lassosoft.com/Documentation/TotW/index.lasso

Lasso reference (hela språket, skillnander mellan versioner av språket mm):
http://reference.lassosoft.com/Reference.LassoApp

Det borde du komma långt på, även om denna tråd inte är till för just detta.

Senast redigerat 2009-05-01 13:16

Fredde, läste du vad tråden handlade om?

Ett lite intressant problem för mig i alla fall..
Hur sjutton gör jag för att lagra quicktimefilmer direkt i filemaker (8.5dev)?
Filemaker verkar bara spara en referens till filen...

Mvvh Jenny

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-30 17:11

Jag undrar om någon har erfarenhet av att koppla ihop en Filemaker-databas mot ett diagram-verktyg (främst för olika scatter/line-plots) där man i själv diagramfönstret kan jobba med själva datan? Med jobba med menar jag att man t ex med en markering med musen ska kunna tagga vissa poster direkt i Filemaker-databasen och att diagrammet ska kunna zooma in djupare i datat fram och tillbaka, dvs en live-koppling.

Använder idag xmChart-plugin men den är ju främst avsedd för enkelriktad kommunikation för genererande av diagram. En lösning torde innebära någon form av xDBC-koppling antar jag mellan diagram-verktyg och databasen.

Kan JMP kanske vara något? Finns det andra möjliga lösningar? Databasen vi har är inne på ett slutet nätverk så eventuella internetbaserade-lösningar är ej intressanta.

Ursprungligen av hekr:

Jag undrar om någon har erfarenhet av att koppla ihop en Filemaker-databas mot ett diagram-verktyg (främst för olika scatter/line-plots) där man i själv diagramfönstret kan jobba med själva datan? Med jobba med menar jag att man t ex med en markering med musen ska kunna tagga vissa poster direkt i Filemaker-databasen och att diagrammet ska kunna zooma in djupare i datat fram och tillbaka, dvs en live-koppling.

Använder idag xmChart-plugin men den är ju främst avsedd för enkelriktad kommunikation för genererande av diagram. En lösning torde innebära någon form av xDBC-koppling antar jag mellan diagram-verktyg och databasen.

Kan JMP kanske vara något? Finns det andra möjliga lösningar? Databasen vi har är inne på ett slutet nätverk så eventuella internetbaserade-lösningar är ej intressanta.

hekr, du sätter upp lite tekniska specifikationer omkring din fråga som kan göra det omöjligt att hitta ett fungerande svar.

För det första så kan webblösningar, som tex Lasso eller PHP vara alldeles utmärkta lösningar för ditt problem. Du kan ju ha en webbserver med Apache och scriptspråken PHP eller Lasso i dessa antingen i din egna dator eller i en annan dator men fortfarande inne på företagets nätverk.

Anledningen att jag nämner detta är att en ganska så trevlig lösning skulle kunna bestå av dessa produkter:

* En FileMaker Pro-databas i vilken du har en trevlig arbetsmiljö att mata in dina data och göra markeringar, sökningar och välja ut vad du vill göra diagram av. Ett manus "märker" dina poster som skall vara med i diagrammet.

* En utvecklingsmiljö med Apache, Lasso och en tilläggsprodukt till Lasso som heter Lasso ChartFX. Med denna kan Lasso rita fina diagram ögonblickligen. Det finns ett galleri här. (Alla kommandon för ChartFX finns här och förstås i dokumentationen för ChartFX kan laddas hem här.

Eftersom utvecklingsmiljön ovan består av Apache (som i Mac OS X helt enkelt kallas för webbdelning), så är det förstås snabbt och enkelt att få igång detta i din egen dator. Du kan även ha det som en separat installation också: http://en.wikipedia.org/wiki/MAMP (Det finns flera varianter för Mac, när du har denna programvara så behöver du även Lasso + ChartFX). Men om företaget har en server, eller köper någon billig en för detta projekt kan man lägga det hela där istället.

Hur det blir:
Vad gäller visningen av diagrammet kan du i FileMaker ha data för sig, inställningarna för vilken typ av diagram du vill ha för sig och förstås diagramvisningen för sig. Detta kan i praktiken lösas med tre flikar. Den tredje innehåller en webbvisare vars URL pekar på en lasso-fil. Den Lasso-filen letar efter poster i databasen, letar efter parametrar för diagrammet också i databasen och producerar ett diagram (en bild) som visas i webbläsaren. En knapp kör ett manus som uppdaterar webbvisaren. I praktiken så gör du en sökning, märker dina poster, klickar på en knapp och du har ett nytt diagram. Du är kvar i FileMaker hela tiden.

Men om du letar efter coola program för att visa trender i data, så rekommenderar jag dig dessa två berömda föreläsningar med Hans Rosling. Han använder sig av ett specialutvecklat program för statistik och diagram: GapMinder. Det är utvecklat i Sverige, köptes av Google vill jag minnas och sedan vet jag inte så mycket mera. Men det kanske är något sådant du är på jakt efter?

Hans Rosling @ TED Feb 2006: Debunking third-world myths with the best stats you've ever seen
http://www.ted.com/index.php/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html

Hans Rosling @ TED Mars 2007: New insights on poverty and life around the world
http://www.ted.com/index.php/talks/hans_rosling_reveals_new_insights_on_poverty.html

Jo, ett alternativ till för att rita diagram och kartor är Google som har tjänster för detta. Det bygger fortfarande på webbvisaren i FileMaker förstås, och jämfört med lösningen ovan så slipper du Lasso och ChartFX och Apache i egna datorn eller på servern.

http://www.99.se/filemaker/256390-hur-ritar-diagram-i-filemaker-utan-plugins-med-google-charts.html

http://www.99.se/filemaker/247500-kartor-i-filemaker.html

Tack för din fråga förresten, det var ett intressant problem.

Senast redigerat 2009-05-01 13:15
  • Medlem
  • Höör
  • 2009-05-01 18:05

Hej Ola!
Jobbar en del med IWP. Ett problem är snygga utskrifter:
- sidfot verkar svårt, man måste i så fall jobba med tomrader eller?
- det blir en svart rand till vänster om aktiv huvuddel. Går det att komma runt?
- tillbaka-knappar går inte att göra osynliga.

Finns det helt enkelt bra sätt att få snygga utskrifter av typ blanketter från IWP?

Ursprungligen av stinad:

Hej Ola!
Jobbar en del med IWP. Ett problem är snygga utskrifter:
- sidfot verkar svårt, man måste i så fall jobba med tomrader eller?
- det blir en svart rand till vänster om aktiv huvuddel. Går det att komma runt?
- tillbaka-knappar går inte att göra osynliga.

Finns det helt enkelt bra sätt att få snygga utskrifter av typ blanketter från IWP?

I allmänhet kan man säg att utskrifter och webb aldrig någonsin i hela internet-historien har fungerat väl. Så det korta svaret på din fråga är att du skall skriva ut från Filemaker.

Skälen för det är i korthet:
* Olika webbläsare ritar samma sida på olika sätt
* Olika typsnitt finns i olika operativsystem
* Olika operativsystem behandlar utskrifter och skärmåtergivning, på olika sätt, med olika dpi, olika standardvärden för gamma (färgkorrigeringsvärde). En layout med bilder som ser bra ut i ett operativsystem/webbläsare ser dålig ut, för liten, för mörk osv i en annan.

Även om man inte har perfekt kontroll över utskrifter med samma databas i olika operativsystem och samma version av FileMaker, så är den i alla fall betydligt bättre än webb.

Du kan komma en bit på vägen i IWP, men randen du nämner tex är upp till webbläsaren och det CSS som används av IWP. Du kan förstås leta reda på det och göra saker i det, men då är det inte "instant" som i:et i IWP står för.

Vill du ha snygga utskrifter, varför inte bygga något som är baserat på FileMaker-klienter istället? Detta gör att göra ganska så automatiserat om man inte tycker att en knapp är ofta nog.

Tekniken är i korthet att alla ordrar/bekräftelser du vill skriva ut är flaggade att de inte är det. Ett manus letar reda på dessa och skriver ut eller exporterar dessa poster som PDF och mailar dem och flaggar dem som utskrivna.

Att få det manuset att köras går att göra på flera sätt, från ganska billiga sätt till lite dyrare. Men de dyrare lösningarna betalar sig med tiden om volymen är stor nog.

1. I startupscriptet för databasen så kan du köra manuset. I praktiken innebär det att den som kommer först till jobbet varje morgon och öppnar systemet blir den som bara genom att öppna systemet, skickar i väg alla bekräftelser och skriver ut dem.

2. Du kan med programmet ScriptTimer få manus att köras på bestämda tider. ScriptTimer utför alltså Applescript på bestämda tider, men det är mycket enkelt att skriva ett Applescript som talar om för FileMaker att köra ett manus. Bara några rader. Fråga om du undrar.

Denna lösning bygger alltså på att någon på företaget, eller en separat dator med FileMaker + Script Timer, kan köra manuset på bestämda tider. Tex var 5:e minut eller så. Om någon sitter och jobbar på den datorn kan det dock vara lite störande förstås, så en separat dator är bättre.

Åt en kund satte jag upp en MacMini med med Filemaker, Photoshop, Script Timer och lite skräddarsydda script. Denna lösning hittar bilder skapade/ändrade den senaste timmen, skalar om dessa till andra filformat, sparar dem på speciella ställen och importerar bilderna till FileMaker Pro, så de kan användas i utskrifter, PDF-filer mm. Man kan göra mycket roligt med en FileMaker robot.

Man kan också som jag varit inne på tidigare i denna tråd använda sig av antingen PHP eller Lasso som är scriptspråk som körs på en webbserver. Till båda dessa produkter finns det sk bibliotek som kan rita upp PDF-filer med precis vad man vill i dem. (Man kan utgå från en färdig fakturamall skapad i layoutprogram och sparad som PDF och via Lasso eller PHP lägga till de delar som är från en viss order (om nu din lösning handlar om detta). Sedan kan Lasso eller PHP maila dessa PDF-filer. Både Lasso och PHP-filer kan schemaläggas att göra saker på bestämda tider och eftersom dessa körs på servern kan de köras oftare utan någon större prestandapåverkan, kanske varje minut eller så. PHP är gratis, biblioteket man måste ha tror jag heter pdflib och förr vill jag minnas att det kostade pengar. Lasso kostar pengar, har en mycket enklare syntax som är precis lika kraftfull som PHP, och funktionen att skapa/redigera PDF-filer medföljer Lasso.

http://www.lassosoft.com/
http://www.php.net/

Din fråga är dock inte riktigt ett "intressant FileMaker-problem" och med det menar jag ett problem som är en riktig utmaning för mig, det var mera en teknisk fråga. Men kanske du har flera frågor?

Välkommen till 99.se förresten, om ingen sagt det ännu.

Senast redigerat 2009-05-04 10:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-02 18:04
Ursprungligen av Taz_1999:

hekr, du sätter upp lite tekniska specifikationer omkring din fråga som kan göra det omöjligt att hitta ett fungerande svar.

...

Tack för din fråga förresten, det var ett intressant problem.

Tack för ditt som vanligt uttömmande svar. Det där med Lasso ska jag helt klart kolla upp. Vi kör idag med FMS10 på en X Serve Leopard-maskin på det slutna nätverket så en internwebserver-lösning är helt klart inom ramarna.

Återkommer efter lite djupdykning och tester...!

Snyggare grafik

Hej Taz-Ola
Jag vet inte om du tycker detta är en problemlösning enligt din definition, men i alla fall ...

Jag har länge störts över FM lite "enkla" grafiska form. Det är ju ett alldeles utmärkt program i alla avseenden utom ett – gränssnittet. Visst har det blivit bättre genom åren, men jag saknar ännu möjligheten att bygga lite "häftigare" gränssnitt.

Nu till frågan: finns det något sätt (plug-in?) att få små flash-filer att fungera med interaktivitet. Skulle gärna vilja bygga knappar, menyer mm i Flash. Eller finns det en annan lösning med lite enkla animeringar för knappar o.dyl.?

Tack för alla väl underbyggda svar på möjliga och omöjliga frågor, jag läst från dig genom åren. Du är en verklig kunskapsklippa.

  • Medlem
  • Höör
  • 2009-05-06 16:58

Tack Ola för ditt långa och bra svar!

Ska framförallt kika lite mer på det där med att trigga skript som kör igång utskrifterna.

Glada hälsningar!
Stina

Ursprungligen av CyberSam:

Hej Taz-Ola
Jag vet inte om du tycker detta är en problemlösning enligt din definition, men i alla fall ...

Jag har länge störts över FM lite "enkla" grafiska form. Det är ju ett alldeles utmärkt program i alla avseenden utom ett – gränssnittet. Visst har det blivit bättre genom åren, men jag saknar ännu möjligheten att bygga lite "häftigare" gränssnitt.

Nu till frågan: finns det något sätt (plug-in?) att få små flash-filer att fungera med interaktivitet. Skulle gärna vilja bygga knappar, menyer mm i Flash. Eller finns det en annan lösning med lite enkla animeringar för knappar o.dyl.?

Tack för alla väl underbyggda svar på möjliga och omöjliga frågor, jag läst från dig genom åren. Du är en verklig kunskapsklippa.

Välkommen till 99 CyberSam och tack för berömmet. Det är roligt att höra!

För att svara på din fråga så kan man säga att det egentligen inte går men det finns en del "workaronds".

I Filemaker 8 och framåt så finns något som kallas för webbvisaren, vilket är en komplett webbläsare. Den kan visa valfri webbsida eller filer i alla de format som webbläsare kan visa, däribland filmer, bilder, ljud och förstås Flash-filmer.

För att göra ett litet test, så laddade jag hem en Flash-film från denna adress.

Sedan skapade jag ett HTML-dokument som ser ut så här:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
  <meta content="text/html; charset=UTF-8"
 http-equiv="content-type">
  <title>Flashfilm</title>
</head>
<body>
<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
 codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/..."
 id="myMovieName" height="400" width="550"><param
 name="movie" value="holidayecard.swf"><param
 name="quality" value="high"><param name="bgcolor"
 value="#FFFFFF">
<embed href="holidayecard.swf" quality="high"
 bgcolor="#FFFFFF" name="myMovieName"
 type="application/x-shockwave-flash"
 pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"
 align="" height="400" width="550"></object><br>
</body>
</html>

Jag skapade en ny databas som ligger precis brevid Flash-filmen och i den lade jag in en webbvisare och den webbvisaren angav jag denna URL att visa:

"file:///Users/ola/Desktop/Flashfilm.html"

Nedan ser du resultatet - en Flash-film inuti FileMaker. Men här är problemet, en webbvisare är ett objekt som ligger överst i en layout, så knappar du gör för att köra manus mm mm som du lägger ovanpå webbvisaren kommer alltid att ligga under den. Men det roliga är förstås att även om knapparna ligger under webbvisaren (de syns inte), så fungerar de. Du kan klicka på knappen som ligger "bakom" en webbvisare som visar en Flash-film.

Så här är en sorts sammanfattning av mitt experiment:
Du kan skapa Flashfilmer (din navigation) och visa dessa i FileMaker. Ovanpå dessa kan du lägga FileMaker-knappar. Dessa knappar kan köra manus. De manusen kan förstås göra roliga saker som tex att byta ut den URL som en viss webbvisare visar upp, det betyder att du kan byta ut vilken flash-film som visas i webbvisaren. Så du kan alltså bygga ett gränssnitt där man med webbvisare, flash-filmer och kanske flera layouter och manus och knappar i FileMaker, får en ganska interaktiv upplevelse.

Mina Flash-kunskaper är ganska dåliga, men jag vill minnas att en Flashfilm kan läsa av och fatta beslut utifrån vilka parametrar som finns med i URL'en som anropar Flash-filmen? I så fall kan man ju göra ännu roligare saker. Som tex att Flashfilmen kan ha "switchar". Om du ställer in din webbvisare i Filemaker (med ett manus tex) på att visa adressen "file:///Users/ola/Desktop/Flashfilm.html?button=on" dvs du skickar med namn/värde-paret button respektive on, tex så kan den visa en knapp som är i läge "På". Ställer du in din webbvisare i FileMaker på adressen "file:///Users/ola/Desktop/Flashfilm.html?button=on" så är samma knapp i läge av.

Tyvärr känner jag inte till en väg att gå från Flash-film (välj eller klicka på något) för att få FileMaker att göra något (gå till layout, köra ett manus osv). Men jag är nästan säker på att Flash kan skicka SQL-kommandon via ODCB. Vilket betyder att Flash skulle kunna ändra ett värde i ett fält i en layout. Detta värde påverkar något, tex en beräkning, den beräkningen visar i så fall en annan flash-film i en webbvisare, och vips har du dubbelriktad interaktivitet mellan Flash och FileMaker. Men exakt hur man får actionscript att prata ODBC och vad som krävs av klienter mm vet jag inte. Men det går säkert att hitta. Men FileMaker kan både skicka och ta emot SQL-kommandon via ODBC, så detta är en väg att gå. Jag har sett demos där Flash-filmer visar upp data ur en SQL-databas, den databasen skulle kunna vara FileMaker, så... Det går säkert att göra roliga saker.

Intressant problem, tack!

Ursprungligen av jennybalsta:

Ett lite intressant problem för mig i alla fall..
Hur sjutton gör jag för att lagra quicktimefilmer direkt i filemaker (8.5dev)?
Filemaker verkar bara spara en referens till filen...

Mvvh Jenny

Jag är säker på att just filmfiler anses vara för "stora" för att lagras i FileMaker direkt, så de länkas alltid in. Så var det i alla fall i tidigare versioner av FileMaker.

Jag testade just i FileMaker 10 och det är på samma sätt fortfarande. Oavsett om jag säger att filmen skall länkas eller inte när jag importerar en mapp med fimer, så blir de länkade. Storleken på FileMaker-databasen växer inte med importerade filmer.

Det står heller inget vettigt i denna hemska url.

Workaround 1: Zippa dem först, men då kan de inte spelas upp inne i FileMaker.

Workaround 2: Lägg dem på en webbbserver och visa filmerna i en webbvisare istället, det funkar det med. Webbvisarens url, är sökvägen över webben till filmen. Filmens namn kan du få fram ur containerfältet (omvandlat till text) eller vid importen då du kan få sökväg, filnamn och bild att hamna i varsina fält.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-11 23:48

Kul grej det där! Tyvärr säger många av siffrorna inte särskilt mycket, men helt klart värt att titta mer på. (Riksdagsledamöter är förutsägbara, väljarna är i min mening intressantare att betrakta)

OK. Tsupa samman med något sött-och-blött-och-kallt-och-starkt i Fjollträsk noteras i almanackan. Ganska hög prio och det är ju godast på sommaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 19:45

Jag behöver ett bra och enkelt affärssystem till mac som inte kostar skjortan!
Tips?

Detta är inte ett "intressant problem" som det definieras i denna tråd. Sorry. Du bör heller inte korsposta eller ställa frågor i trådar som handlar om andra saker. Din fråga om affärssystem i denna tråd och i tråden nedan, passar alldeles utmärkt i en ny tråd.

http://www.99.se/windows-pa-mac/250844-bokfoera-med-windowsprogram-visma-etc-genom-emulering.html

Inget problem som kräver veckor att lösa men går det att behålla formateringen av text radbrytningar fet text mm när man publicerar den på hemsidan via PHP?

Ganska säker på att det inte går. Om PHP kunde hämta RTF-formaterad text ur fältet i FileMaker, konvertera det till HTML, så skulle det gå.

Tack för din fråga, men den är heller inte ett "intressant problem", som det definieras i denna tråd. Du kunde startat en ny tråd istället.

Ursprungligen av swwempa:

Inget problem som kräver veckor att lösa men går det att behålla formateringen av text radbrytningar fet text mm när man publicerar den på hemsidan via PHP?

För frågeställaren är det säkert en intressant fråga. Och det går att göra med FileMakers beräkningsfunktion GetAsCSS(text) som omvandlar de formateringar som görs i FileMaker-fält till SPAN-taggar i HTML. Mycket HTML-kod blir det dock.

Ursprungligen av Rolf Clausen:

För frågeställaren är det säkert en intressant fråga. Och det går att göra med FileMakers beräkningsfunktion GetAsCSS(text) som omvandlar de formateringar som görs i FileMaker-fält till SPAN-taggar i HTML. Mycket HTML-kod blir det dock.

Jo, det är jag säker på att det är intressant för frågeställaren. Men jag förstår inte varför du finner det nödvändigt att påpeka detta i min tråd om handlar om något helt annat än det frågeställaren frågar om? Läs mitt första inlägg i denna tråd, det hör till god ton på internet att hålla sig till ämnet och man låter vanligen den som skapat en tråd ange vad som hör till ämnet och inte gör det.

Tack för tipset om GetAsCSS ( FältetsNamn ), testade just och det är en lösning. Skapa ett nytt beräkningsfält med ovanstående beräkning och få PHP att läsa av det istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-21 14:41

Vi som sitter med stora personregister och inte vill koppla upp oss mot SPAR skulle nog vilja ha ett självrättande medlemsregister som tar tillvara på alla "fria" eller billiga källor som finns. Alltifrån telefonkataloger till Postens egen tjänst adressinformation.

Ursprungligen av jahve:

Vi som sitter med stora personregister och inte vill koppla upp oss mot SPAR skulle nog vilja ha ett självrättande medlemsregister som tar tillvara på alla "fria" eller billiga källor som finns. Alltifrån telefonkataloger till Postens egen tjänst adressinformation.

Tack för din fråga:

Jag har redan gjort det, se inlägg #5 i denna tråd:

http://www.99.se/mac-os-x/245847-att-vaenner-bekraefta-sin-adress-via-mac.html

Inlägg #2 och inlägg #5 i denna tråd:

http://www.99.se/filemaker/267799-importera-vcard-till-filemaker.html

Jag har ett problem.. Sökte i Spotlight efter ett telenummer jag visste att jag lagt in någon gång - visade sig vara i en mötesanteckning i iCal från 2006.... Jag öppnade mötesanteckningen och allt är frid och fröjd. Problemet uppstod när jag skulle tillbaka till "idag" i kalendern. Jag kan inte komma åt min kalender.. Kan inte lägga till några möten, kunde först inte ens se kalendern + dom övriga kalendrarna i min vänstra kolumn, måste fiffa runt lite för att dom ens ska dyka upp... Har laddat hem senaste uppdateringarna - ordnat skivtillhörigheter osv, men icket! ical är helt krashat... Bifogar bild på min vänstra kolumn där vanligtvis alla kalendrar + prenumererade kalendrar ska synas... Help me!?!?

Sorry.. löste sig med att slänga temp-files bara... Var inte värre än så..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-21 11:38

Låsa fält för att inte raderas?

Här kommer en jättesvår nöt att knäcka, eller hur?
Har gjort en "Föranmälningslista" till en skytteklubb, (ideellt arbete).
Har skapat fält för tid, patrull, figur som absolut inte får raderas. Dessa fält kan man egentligen säga är en mall som ligger till grund för att mata in deltagare på dessa tidpunkter.
Kan man låsa dessa fält eller ska det kanske inte vara "fält"?
Bifogar en skärmdump.
Alltid lika tacksam för svar.
/Kenn

Hej!
Om du använder Filemaker 8.5 eller senare så kan du "högerklicka" på fältet i layoutläge och bestämma om användaren ska få ändra fältet eller inte.

Lycka till!

Mvh Jenny

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-22 20:29

Jo tack!
Detta är alldeles riktig.
Borde kanske förklarat mig bättre. Dilemmat är att om man raderar "poster" så raderas ju fälten där jag skrivit in tid, ptr fig. Där är problemet. Dessa fälts innehåll får inte raderas.
/Kenn

Fast dessa uppgifter kan du ju skriva direkt i layouten och lägga inmatningsfälten bredvid
Det finns också en lösning att skapa en portal och sen relatera in uppgifterna. Om man gör så kan man sedan följa enskilda skyttar och se statistik etc. eller följa en viss förening, eller ja nästan hur som helst...

Lycka till!

Mvh Jenny

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-08 16:25

Tack Jenny!
Det du skriver här låter helt rätt. Ska kolla svårighetsgraden lite, men behöver nog lite hjälp på traven.
MVH
Kenn

Bevaka tråden