Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 7 beta via bootcamp?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-11 22:14

Bör man ha 32 eller 64-bitarsversionen på en MacBook med Core2Duo?
Jag tänkte testa 7:an i Virtual Box.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 23:35
Ursprungligen av Micke F:

Bör man ha 32 eller 64-bitarsversionen på en MacBook med Core2Duo?
Jag tänkte testa 7:an i Virtual Box.

Virtual Box supportar väl inte 64 bitars gästos i överhuvudtaget?

(Edit: tar tillbaka det där, verkar som det finns 64 bitars support). I så fall skulle jag testa 64 bitars om du har masssa ram, annars spelar det ingen större roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-12 00:00
Ursprungligen av studiox:

Virtual Box supportar väl inte 64 bitars gästos i överhuvudtaget?

(Edit: tar tillbaka det där, verkar som det finns 64 bitars support). I så fall skulle jag testa 64 bitars om du har masssa ram, annars spelar det ingen större roll.

Instämmer. Ska du bara testa det så fungerar båda. Jag kör en 64-bit version på min sista rev av macbook pro 17" innan den fick unibody. Fungerar kalas! Men kör den som sagt via Boot Camp och VMware Fusion.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-13 00:42
Ursprungligen av 20hz:

Instämmer. Ska du bara testa det så fungerar båda. Jag kör en 64-bit version på min sista rev av macbook pro 17" innan den fick unibody. Fungerar kalas! Men kör den som sagt via Boot Camp och VMware Fusion.

Jag sket i 64 bitars version då jag installerade den 32 bitars versionen och konstaterade att punkbuster (ett anti-cheat system för en jäkla massa spel) inte har support för windows 7 vilket gör att jag inte har någon som helst nytta av det, oavsett om det är 32 eller 64-bitars.

Fast 32 bitars så lite trist att jag inte kunde använda mina 8 Gig på min Mac Pro. Det var trevligt, men svårt o säga om det var snabbare (Inte så många som har workstations med Xeon proppar så svårt att testa). Men jag är glad att mitt 8800 fungerade med Nvidia drivrutiner (tyvärr inte dom senaste beta, för dom fungerade inte alls med windows 7, medan dom certade gjorde det)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 01:02
Ursprungligen av studiox:

Jag sket i 64 bitars version då jag installerade den 32 bitars versionen och konstaterade att punkbuster (ett anti-cheat system för en jäkla massa spel) inte har support för windows 7 vilket gör att jag inte har någon som helst nytta av det, oavsett om det är 32 eller 64-bitars.

Fast 32 bitars så lite trist att jag inte kunde använda mina 8 Gig på min Mac Pro. Det var trevligt, men svårt o säga om det var snabbare (Inte så många som har workstations med Xeon proppar så svårt att testa). Men jag är glad att mitt 8800 fungerade med Nvidia drivrutiner (tyvärr inte dom senaste beta, för dom fungerade inte alls med windows 7, medan dom certade gjorde det)

Tror din burk kommer känna sig väldigt mkt rappare med 64 bitsversionen. Dock är det ett känt problem som PB vet om då det inte är ett känt system så kickas man.

Annars är jag faktiskt väldigt nöjd med 7:an. Är tvingad till att sitta i Vista på jobbet. Det är hemskt. Skulle jag haft Windows 7 skulle jag varit mer nöjd iaf.

Men nu hajar jag ingenting. Produktnycklar, 30-dagarslimits, 64 bit osv. Jag har en MacBook C2D på 2,2ghz. Kan jag köra Win7 i 64 bitar? Jag är väldigt okunnig där. Jag vet inte äns vad jag vinner på 64>32 bitar.

Och kan man fortfarande få en betaversion, eller vad är snacket?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-13 07:32

Alla mac datorer med Intel är 64 bitars utom den första generationen av Intel lanserade macbooks Mac mini som är 32 bitar.

Tidigare har jag hört att det var bättre att köra 32 bit windows i bootcamp etc. även om man hade en 64bit CPU men detta kan ha ändrats så att bootcamp m.m stödjer 64 bit idag.

För att testa windows beta tror jag inte vanliga användare kommer att känna någon skildnad på 32bit win mot ett 64 bit win det handlar ju mest om att man kan adressera mer minne etc. med ett 64 bit system

  • Oregistrerad
  • 2009-01-13 11:15
Ursprungligen av what:

Alla mac datorer med Intel är 64 bitars utom den första generationen av Intel lanserade macbooks Mac mini som är 32 bitar.

Det är väl fel? Alla CoreDuo processorer är 32 bitars medans Core2Duo är 64 bitars, iaf. på mac?

Ursprungligen av what:

Tidigare har jag hört att det var bättre att köra 32 bit windows i bootcamp etc. även om man hade en 64bit CPU men detta kan ha ändrats så att bootcamp m.m stödjer 64 bit idag.

Det var väl några som inte rekommenderade att man körde 64 bitars då APPLE inte hade släppt sina egna drivrutiner certificerade för 64 bitars (till skillnad från 32 bitars windows måste 64 bitars windows använda certificerade drivrutiner) - Men om man skiter i isight, apple fjärrkontroll och annat jox och fokuserar på att få grafikkortsdrivrutiner etc att fungera så har det funnits i många år. Har kört 64 bitars XP och Vista ända sen MacPro släpptes

Men om man ändå bara har 4GB minne borde väl inte 64 bitar utgöra någon märkbar skillnad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 09:38

Laddade hem 64-bit versionen igår, tänkte installera och testa i VMware på min unibody MBP med 4GB RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 14:38
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-15 21:45

Jag kör 64-bitarsvarianten nu på min iMac, minsta nuvarande modellen av datorn, via Bootcamp, och det fungerar ruskigt bra, har inte installerat en enda drivrutin, t om mobilt bredband från 3 funkar via Windows egna drivare (programvaran från 3 funkade inte, kunde inte koppla upp). Har dessutom bara 1 Gb minne i datorn, men det flyter på och laggar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 22:10

Kör 64-bit versionen i VMware 2.0 på min unibody MBP. Ger den 1 CPU och 2GB RAM, flytar på bra. Tog ca 35min att installera och ytterligare 5min att konfigurera med VMware Tools etc. Ska bli kul att testa lite, än så länge är det överlägset Vista imho.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-15 22:12

Varför då egentligen? Jag har inget emot Vista. Jag menar, det är ju Windows, men en rätt bra version. Det här ser ungefär... exakt likadant ut, bortsett från några små förändringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 22:33
Ursprungligen av PF:

Varför då egentligen? Jag har inget emot Vista. Jag menar, det är ju Windows, men en rätt bra version. Det här ser ungefär... exakt likadant ut, bortsett från några små förändringar.

Jag tänker främst på stabilitet och hur snabbt det känns. Jag körde Vista på min arbetsdator i ca 1 mån innan jag krävde att få tillbaka XP. Sedan dess har jag helt valt bort Vista. Men nu ville jag testa Windows 7 och det känns som sagt mycket bättre - i alla fall hos mig.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-16 00:17
Ursprungligen av PF:

Varför då egentligen? Jag har inget emot Vista. Jag menar, det är ju Windows, men en rätt bra version. Det här ser ungefär... exakt likadant ut, bortsett från några små förändringar.

Ja, OSX har set "ungefär likadant" ut sedan urminnes tider, men man uppgraderar iaf. Det vore skönt om man kunde slippa uppgraderingar just bara för kosmetika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 01:00
Ursprungligen av studiox:

Ja, OSX har set "ungefär likadant" ut sedan urminnes tider, men man uppgraderar iaf. Det vore skönt om man kunde slippa uppgraderingar just bara för kosmetika.

Tycker ganska mkt har ändrats. Visst vissa saker är ju densamma men det handlar inte om att ändra om allt bara för att göra det utan mer om det behövs förbättras. Dock hoppas jag att aqua försvinner helt nu i och med 10.6, fast det är lite ot

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 01:01

Annat OT sak. Någon som fått igång nätverket när man kör win 7 64-bit och vmvare fusion?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 08:50
Ursprungligen av 20hz:

Annat OT sak. Någon som fått igång nätverket när man kör win 7 64-bit och vmvare fusion?

För fildelning eller hur menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 09:32
Ursprungligen av odelsteken:

För fildelning eller hur menar du?

För internet överhuvudtaget.. säger att den inte hittar nätverkskortet. Testat allt nu känns det som.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-16 11:05
Ursprungligen av 20hz:

För internet överhuvudtaget.. säger att den inte hittar nätverkskortet. Testat allt nu känns det som.

Har du kollat med Vmware då som dom har support för 64 bitars nät? Har du installerat VMware tools?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 11:08
Ursprungligen av studiox:

Har du kollat med Vmware då som dom har support för 64 bitars nät? Har du installerat VMware tools?

Yes, yes.. körde 64an på vista förut och allt fungerade perfekt!

Ursprungligen av 20hz:

Yes, yes.. körde 64an på vista förut och allt fungerade perfekt!

When it's Microsoft, nothing is perfect.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 12:48
Ursprungligen av Ipod_Lover:

When it's Microsoft, nothing is perfect.

Haha, tragiskt men sant. Men denna gång är det nog mer Apples drivers som är annat än bra.

Tyvärr är alla Apples programvaror till Windows helt otroligt buggiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 13:16
Ursprungligen av 20hz:

För internet överhuvudtaget.. säger att den inte hittar nätverkskortet. Testat allt nu känns det som.

Fungerade direkt för mig, kör via kabel. Har inte testat trådlöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 13:47
Ursprungligen av odelsteken:

Fungerade direkt för mig, kör via kabel. Har inte testat trådlöst.

Har du möjlighet att testa wifi?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 15:23
Ursprungligen av 20hz:

Har du möjlighet att testa wifi?

Kan testa när jag kommer hem ikväll, eller under helgen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-16 16:50

Trådlöst funkar bra för mig, den hittade nätverken direkt. Tricket är väl att inte installera något extra på drivarsidan (förutom ljud) eftersom det mesta verkar funka out of the box. Så var det iaf med min dosa från 3. När jag tog bort programvaran från dem så kunde W7's egen uppkopplare göra jobbet.

För övrigt; själv har jobbat rätt mycket med Vista och upplever det som väldigt stabilt och tycker mest allt snack om dess dåliga sidor är just enbart snack. Allt jag har provat där funkar, och det är mycket. Även gamla spel som C&C Generals funkar bra i admin- och kompabilitetslägen. Men 7'an ser lite upphottad ut förstås, dock rätt subtilt. Förstår inte hur Microsoft tänker här.

Hejsan, vet inte om jag missat denna fråga bland all text, men brände ni ut skivan i Toast eller hur gjorde ni?
Jag lyckades bränna ut skivan i toast men när jag väl partionerat hårddisken och stoppar in skivan, håller inne alt, sen väljer Windows install skivan så kommer det upp ett val innan windows installationen kommit upp,

Man ska välja 1 eller 2

Försöker med alla knappar på mitt tråd t-bord men inget funkar??

Vista går att installera utan problem...

Vad ska jag göra?

Tack på förhand! Wille

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 15:13

Brände ut den i disk utl. men toast bör absolut funka.

Säker att du fått ner hela filen? Sedan bör du gå genom Boot Camp för installationen. Låter mer som det är fel på filen.

Bevaka tråden