Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intryck av nya MacBook?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-06 20:46

Min batterilucka känns stabil. Inga millimeters, men jag kanske inte är så känslig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 20:48
Ursprungligen av en David:

Min batterilucka känns stabil. Inga millimeters, men jag kanske inte är så känslig?

Fast du ser väl om den glappar eller inte? Har väl inget med känslighet att göra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-06 20:54

Aha, glapp. Nej här glappas inget. Däremot så kan man känna en liten skarv på några ställen om man drar fingret över.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-07 07:07

visst borde det gå bra att stoppa in en 7200 rpm hårddisk på 320 eller 400 gb i nya macbooken?

batteriet!

Jag är grymt överraskad över hur mycket bättre det nya batteriet är jämfört med batteriet i min gamla macbook som var riktigt kasst. Nu kan man hålla igång 4-5 timmar med internet igång och skrivande med word vilket jag tycker är riktigt bra. Har dock inte testat att se på film med bara batteriet än, men kan tänka mig att batteritiden är bättre där också.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-07 15:51
Ursprungligen av HNK:

visst borde det gå bra att stoppa in en 7200 rpm hårddisk på 320 eller 400 gb i nya macbooken?

Om det finns sådana att få tag på. Jag har satt i min gamla disk nu, en 200 GB @ 7200 rpm. Gjorde ett hårddiskstest med AJA KONA, hastigheten blev ca 60 MB/s jämfört med 50 MB/s som det var med den medföljande.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-11-07 19:49

En fråga angående graikkortet.

Min nuvarande macbook brukar varva upp rejält vid HD-film och även youtube ibland. Hur handskas den nya modellen med den typen av media? Fläktarna förblir lungna?

Ursprungligen av Zlatan:

En fråga angående graikkortet.

Min nuvarande macbook brukar varva upp rejält vid HD-film och även youtube ibland. Hur handskas den nya modellen med den typen av media? Fläktarna förblir lungna?

Den ligger så gott som konstant på 2000 rpm och är sval som aldrig förr även när jag ser på HD eller Youtube. Det enda som får fläkten att varva igång lite är väldigt tunga flashapplikationer eller sidor. Men inte alls som innan.

Alltså fläktarna på min iaf ligger alltid på 2000 rpm även om den står och vilar bara. Men det är så gott som tyst ändå fastän de varvar mer än tidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 22:54

Jag har noterat att översta raden på tangentbordet är aningen skevt. Ingen biggie, men ändå lite smått irriterande må jag säga. Någon som har fått någon action på liknande fel?

Tror ni inte att Nvidia-kretsen har betydelsen i hastigheten? OS X är ju grafiskt krävande, vilket sänker datorn om den inte är kraftfull nog. En bra grafikkrets torde snabba upp datorn.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-12 23:17

Efter 4 timmar med nya macbooken är det nästan bara glädje. Det enda smolket är styrplattan. När den fungerar fungerar den underbart men vi ungefär 1/3 av klicken reagerar den inte. Multitouchfunktionerna är trevliga men upplevelsen grusas lite när responsen även i dessa rörelser är instabila. Jag har tex bara kunnat rotera bilder åt ena hållet någon gång för att sedan inte få någon som hellst reaktion från plattan.

Jag tror att apple fixar detta med en update ganska snart

  • Medlem
  • 2008-11-12 23:30

gabra: Apple kommer med en fix på det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-13 17:44

Idag upptäckte jag två störande saker.
1) Macbooken piper. Efter varje inmatning så avger macbooken ett knappt hörbart högt pip. Det låter som att den bekräftar varje inmatning.
2) Macbooken knorrar. När jag skrollar med trackpaden så knorrar det inifrån datorn som om den var tvungen att tänka extra mycket vid skroll.

  • Medlem
  • 2008-11-13 19:00

"2) Macbooken knorrar. När jag skrollar med trackpaden så knorrar det inifrån datorn som om den var tvungen att tänka extra mycket vid skroll."

Detta uppstår med min äldre MacBook också, i varierande volymer.

WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOW !

Öppnar lådan och hjärtat slår ett extraslag...

Nu står den där med laddaren i, den kollar igenom min Timemachinekopia över Airport...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-13 20:32
Ursprungligen av Goflorp:

WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOW !

Öppnar lådan och hjärtat slår ett extraslag...

Nu står den där med laddaren i, den kollar igenom min Timemachinekopia över Airport...

Grattis! Äntligen! Då återstår det bara en bild här...

Bild

Här står min raring och tankar data från TimeMachinen.

Imorrn blir det till att koppla in lite grejer...

Synca iPhonen och Shufflen
Läsa in foton från Brorsdotterns dop...

Mums....

Det vore synd att klaga med tanke på att jag sitter med en 2,4:a med 4GB minne och allt bara flyter på Eller: nästan allt eftersom det strular lite med överföringen av konton mm. Men det känns som att jag faktiskt kan leva med det ;=D

Tror att vi kommer att bli riktigt bra kompisar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-29 23:50

Oj oj oj. Efter alla inlägg kan jag knappt bärga mig! Bor för tillfället på Tenerife, tillhörande kanarieöarna. Och har för övrigt beställt en Macbook 2 Ghz som skickas till en bekant i Stockholm. Han kommer ner till jul och tar med sig denna ögonsten. - By the way, finns det någon som har en åsikt på om det går bra att förvara macbooken (oupppackad) i resväskan under flygplansfärden?

  • Medlem
  • 2008-11-29 23:54

marQz: Det borde inte vara några större problem. Sålänge man är försiktig. Det största problemet är nog att få plats med den (Även om det inte är ett jätteproblem)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 00:03
Ursprungligen av jac:

marQz: Det borde inte vara några större problem. Sålänge man är försiktig. Det största problemet är nog att få plats med den (Även om det inte är ett jätteproblem)

Okej, tack för svar. Jag ville väl bara vara säker. Som jag har förstått så ska inte paketet vara så stort. Jag tror att det borde gå att lägga ner platt i en resväska, eller?

Bevaka tråden