Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intryck av nya MacBook?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-04 22:23
Ursprungligen av jac:

Haha, nä, jag skojade bara om det där med att ta ut och hålla på. Hittade ingen smiley som tittade mystiskt åt sidorna..

Hehe, på så vis...

Widde, tänk på att det är DD3 minnen som sitter i nya MacBook. De ska iallafall, vad jag uppfattat vara dubbelt så snabba (har jag fel?).

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-04 22:45
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Widde, tänk på att det är DD3 minnen som sitter i nya MacBook. De ska iallafall, vad jag uppfattat vara dubbelt så snabba (har jag fel?).

Mja, det tror jag knappast. Vad jag hört så ska skillnaden man märker vara försumbar mellan DDR2 och DDR3.. Men jag kanske har fel?

Jag sitter med min sambos nyskaffade Macbook. Den är en riktigt fröjd att använda. Knäpptyst, snabb, fin skärm, styrplattan är underbar.

Den är verkligen tyst, när vi satt på golvet och packade upp den så var min tjej tvungen att ta upp den och hålla den nära örat för att avgöra om den var påslagen.

Angående styrplattan, det går ju att trycka på den övre delen det är bara lite tyngre.

Den är det bästa som hänt sen färg-TV. Helt underbar!

Ursprungligen av godpuppet:

Den är det bästa som hänt sen färg-TV. Helt underbar!

Sedan bredbart smör menar du väl...;)

Får vänta på min till efter helgen ...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-05 10:31

Har haft den i hela 10 minuter och kan därför konstatera att det är den bästa datorn som någonsin har varit i mitt knä.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-05 10:57
Ursprungligen av en David:

Har haft den i hela 10 minuter och kan därför konstatera att det är den bästa datorn som någonsin har varit i mitt knä.

Haha, de verkar va en grundlig undersökning av datorn allt
Beror ju iof på vad du har haft i knät innan liksom

  • Medlem
  • 2008-11-05 11:12

Jag kan bara säga att det är den bästa datorn jag ägt.

(Att jag inte ägt några andra datorer är inget att bry sig om )

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-05 12:31
Ursprungligen av jac:

Jag kan bara säga att det är den bästa datorn jag ägt.

(Att jag inte ägt några andra datorer är inget att bry sig om )

Hehe, precis låter fint de där

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-05 11:16

Jag har levt med en PC i några år, fast den gick inte ha i knät på sista tiden, hade lite problem med stabiliteten så man var tvungen att luta skärmen mot några böcker...

Aja. Lite mer intryck.

1. Knäpptyst! Har iofs bara surfat lite grann, inte kört något som drar på processorn. Men den är ljudlös.
2. Snygg som fan.
3. Känns väldigt solid.
4. Störs inte alls av glossy, men har inte tagit ut den i solen iofs... Bra skärm! (för mig)
5. Styrplattan är kommer att bli en vän.
6. Smart förpackningsdesign.
7. Jag kommer inte sakna PC-världen.

DDR2 mot DDR3

TechSweden.org: Test med DDR2-800 vs DDR3-1333

Källor gör livet tryggare

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-05 16:05
Ursprungligen av Dr Dront:

DDR2 mot DDR3

TechSweden.org: Test med DDR2-800 vs DDR3-1333

Källor gör livet tryggare

Jo precis som jag trodde. Alltså borde den nya "minsta" macbooken vara långsammare än min nuvarande Macbook c2d 2,2Ghz med 4 gb ram när man kör osx..?
Men jag upplever ju det som tvärtom?

Hur pass stor skillnad gör 0,2Ghz, d.v.s. 2,0 till 2,2 egentligen? Om jag köper en ny macbook nu så kommer det bli 2,0-varianten.. Men jag sitter ju som sagt på 2,2Ghz nu. Jag har ju svårt att tro att det är märkbar skillnad på 200Mhz, men vad vet jag? Skulle behöva lite input här.. En Core 2 duo på 2,0Ghz är väl tillräckligt kraftfull för det mesta man gör på en dator idag eller?

  • Medlem
  • 2008-11-05 16:34

I den nya är också busshastigheten för processorn 1066MHz, mot 800(?) på din, Så det är inte bara minneshastigheten som höjts, utan busshastigheten med. Men frågan är också om busshastigheten ensam gör så att 2,0GHz/1066MHz är snabbare än 2,2GHz/800MHz.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-11-05 16:53

Låter bra! Men vart är alla bilder? Dela med er av era aluminiumklimpar.

  • Medlem
  • 2008-11-05 16:55

Min kamera är inlämnad på service :S Jag har lovat skärmjämförelser...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-05 17:07

hur är de med er som har fått era macbooks, har ni haft problem med sneda tangenter som många har märkt på sina? Eller några andra hårdvaru/mjukvarufel? var det inte vissa som hade problem med glappande batterilucka eller något sånt?

Läste att de kommer en softwareupdate till trackpaden så då är en barnsjukdom botad förhoppningsvis:D

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-05 17:32
Ursprungligen av HNK:

hur är de med er som har fått era macbooks, har ni haft problem med sneda tangenter som många har märkt på sina? Eller några andra hårdvaru/mjukvarufel? var det inte vissa som hade problem med glappande batterilucka eller något sånt?

Läste att de kommer en softwareupdate till trackpaden så då är en barnsjukdom botad förhoppningsvis:D

Vad är det för problem med trackpaden då?

Hmm, kan dom inte fixa en softwareupdate mot sneda tangenter också?

Obs! Jag vill fortfarande veta varför den nya macbooken känns rappare än den gamla vita, trots att den har mindre processor och mindre minne..
Kan det bero på endast DDR3 samt 1066Mhz bus jämfört med 800?
Har svårt att tro att det gör så stor skillnad så att det märks? Den är bra mycket rappare den nya!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-05 18:23

Här kommer en snapshot av min nya MB. Håll till godo!

Ursprungligen av Reisan:

Här kommer en snapshot av min nya MB. Håll till godo!

Grattis!

Jag får vänta till nästa vecka på min gottesak....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-05 20:50
Ursprungligen av Goflorp:

Grattis!

Jag får vänta till nästa vecka på min gottesak....

Ok, trist med all väntan. Jag hade tur som ville ha den modell som fanns på lager på Kullander.

Ursprungligen av Reisan:

Här kommer en snapshot av min nya MB. Håll till godo!

Mycket fin MacBook, men också en mycket fin skärm i bakgrunden

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-08 00:59
Ursprungligen av henkebarn:

Mycket fin MacBook, men också en mycket fin skärm i bakgrunden

Hehe, ja, den är snygg. Ja, ACD;n bakom också.

Denna laptop är den jag är mest nöjd med hittills av dem jag haft.

Ursprungligen av Reisan:

Hehe, ja, den är snygg. Ja, ACD;n bakom också.

Denna laptop är den jag är mest nöjd med hittills av dem jag haft.

Skönt att höra! Själv hade jag nyligen bestämt mig för att nästa dator, som jag planerat köpa om ungefär ett år, ska vara en MacBook Pro, men så samtidigt har jag börjat sukta efter MacBook Air. Slutar säkert med en MacBook

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-08 02:35
Ursprungligen av henkebarn:

Skönt att höra! Själv hade jag nyligen bestämt mig för att nästa dator, som jag planerat köpa om ungefär ett år, ska vara en MacBook Pro, men så samtidigt har jag börjat sukta efter MacBook Air. Slutar säkert med en MacBook

Ja, du hinner säkert ändra dig på ett års tid. Sen vet man inte vad som erbjuds om ett år från Apple.

  • Medlem
  • 2008-11-08 02:38
Ursprungligen av Reisan:

Ja, du hinner säkert ändra dig på ett års tid. Sen vet man inte vad som erbjuds om ett år från Apple.

Jag tycker att de skall skaffa fram en dator som inte kostar över 20 000, men som ändå kan hantera två externa skärmar. Det vore riktigt häftigt om det fanns två Mini DisplayPorts på nästa Mini.

Ursprungligen av CKOTG:

Jag tycker att de skall skaffa fram en dator som inte kostar över 20 000, men som ändå kan hantera två externa skärmar. Det vore riktigt häftigt om det fanns två Mini DisplayPorts på nästa Mini.

Om Firewire är för PROsumers är två displayportar också det, gissar jag. Minin är knappast avsedd för PROsumers..

  • Medlem
  • 2008-11-08 03:46
Ursprungligen av henkebarn:

Om Firewire är för PROsumers är två displayportar också det, gissar jag. Minin är knappast avsedd för PROsumers..

Tyvärr är det förmodligen så, men drömma kan man!

Ursprungligen av CKOTG:

Tyvärr är det förmodligen så, men drömma kan man!

Visst kan man det!

Då var den här, ja

Kunde inte låta bli att spontanhandla en instegs-MacBook i MacForum när de hade inne. Det var dags att kliva ifrån iBooken och frågan var bara om det skulle bli MB eller MBA. Men jag tror att jag har valt rätt.
Den känns trevlig, och det är ju ett lyft i performance förstås. Men någon extrem wow-faktor känner jag inte. Mest vemod över att pensionera den gamla vita 12-tummaren...
Jag tror att jag kommer att växa ihop bra med min nya bekant dock. Hade nog velat ha en knapp men glas-trackpaden är ju riktigt skön!

Bevaka tråden