Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store nere (17:02 081014)

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pilen:

Jag är inte imponerad, sorgkants-designen ser ju ut som skit, FW börjar försvinna, ingen HDMI. Känns som om nästa "Mac" får bli crackat OSX på en Dell, tack för kaffet Apple!

Som vanligt med Apples design ska man se den live först, innan man sågar den. FW-biten är tråkig, men när det gäller HDMI så har Apple helt enkelt satsat sina kort på den andra öppna standarden för detta. Båda har sina för- och nackdelar.

Men ha så kul och njut av den nya Dell-hårdvaran istället...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-15 14:46
Ursprungligen av Adrian B:

Som vanligt med Apples design ska man se den live först, innan man sågar den. FW-biten är tråkig, men när det gäller HDMI så har Apple helt enkelt satsat sina kort på den andra öppna standarden för detta. Båda har sina för- och nackdelar.

Men ha så kul och njut av den nya Dell-hårdvaran istället...

Den designen har jag sett många gånger, för många gånger. Sorgkanter på skärmen var inte snyggt 1992 och det är inte snyggt nu heller.
http://myoldmac.net/Sellpicts/Apple-MacintoshColorDisplay.jpg

Jovisst DP är säkert en bättre standard på pappret men jag tycker ändå att det känns tveksamt. Jämför med FW tex, bättre standard men fick inget riktigt genombrott och nu börjar Apple släppa den. Jag vill helst slippa vänja mig vid ytterligare en udda-grunka som Apple kan slänga i papperskorgen om några år.

En bra sak är ju iofs att en ny modell bör plocka ner priserna på utgående MBP, kanske ska titta efter en sån om någon månad eller två istället för en ny MB som inte längre är ett alternativ för mig.

Ursprungligen av Pilen:

Jovisst DP är säkert en bättre standard på pappret men jag tycker ändå att det känns tveksamt. Jämför med FW tex, bättre standard men fick inget riktigt genombrott och nu börjar Apple släppa den.

Ja, hur bra DP går återstår att se, men det verkar ju vara något som backas upp av långt fler än Apple. Och om jag förstått det rätt så är det en öppnare och friare standard än HDMI, vilket säkert kan tilltala en del.

Men visst, HDMI har ett järngrepp om hemelektronikmarknaden just nu, så det blir lite uppförsbacke för DP såhär i början. Allt handlar om hur många av PC-tillverkarna som börjar sätta in DP i sina datorer. Gör dom inte det är det nog en död standard.

FW må ha förlorat mot USB, men det såg ju inte så illa ut från början, före USB2 kom, så det var nog en helt rätt teknik att satsa på. Den var en bra ersättare till gamla förlegade standarder som SCSI, för den som varit med så pass länge.

Ursprungligen av Pilen:

Jag vill helst slippa vänja mig vid ytterligare en udda-grunka som Apple kan slänga i papperskorgen om några år.

FireWire har ju trots allt hängt med i nästan 10 år, vilket är mer än bara "några år" och en rätt lång tid i en så föränderlig värld.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-16 09:45
Ursprungligen av Adrian B:

FW må ha förlorat mot USB, men det såg ju inte så illa ut från början, före USB2 kom, så det var nog en helt rätt teknik att satsa på. Den var en bra ersättare till gamla förlegade standarder som SCSI, för den som varit med så pass länge.

Problemet var att det före USB2 knappt fanns några FW-tillbehör att ansluta. På PCs var det i stort sett obefintligt. Det var parallellport eller i sällsyntare fall SCSI som gällde. Vem skulle köra FireWire? Det var perfekt på papperet men ingen hoppade på tåget. SCSI var fortfarande snabbare och en beprövad teknik, och USB1.1. dög för skrivare och annat.

Ursprungligen av planB:

Problemet var att det före USB2 knappt fanns några FW-tillbehör att ansluta. På PCs var det i stort sett obefintligt. Det var parallellport eller i sällsyntare fall SCSI som gällde. Vem skulle köra FireWire? Det var perfekt på papperet men ingen hoppade på tåget. SCSI var fortfarande snabbare och en beprövad teknik, och USB1.1. dög för skrivare och annat.

Men det är bara delvis sant, t.ex. tillverkarna av videokameror hoppade på tåget i högsta grad. Även tillverkare av externa hårddiskar såg alla till att ha FW-diskar i sitt sortiment. Men just PC-tillverkarna var dom stora "skurkarna" i detta fall som hellre var bakåtkompatibla än framåtsträvande och när USB2 kom så försvann väl alla incitament att hoppa på FW-tåget.

Ursprungligen av Adrian B:

" Men just PC-tillverkarna var dom stora "skurkarna" i detta fall som hellre var bakåtkompatibla än framåtsträvande och när USB2 kom så försvann väl alla incitament att hoppa på FW-tåget.

De ville bara inte betala licenspengar till Apple för FireWire, så skurkaktiga var Asus, Gigabyte, MSI, ECS, Asrock, Foxconn och en drös andra taiwanesisika/kinesiska komponenttillverkare som räknar komponentkostnader i cent...

USB är en licensfri teknologi

Senast redigerat 2008-10-17 15:20
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-16 10:26
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, hur bra DP går återstår att se, men det verkar ju vara något som backas upp av långt fler än Apple. Och om jag förstått det rätt så är det en öppnare och friare standard än HDMI, vilket säkert kan tilltala en del.

Men visst, HDMI har ett järngrepp om hemelektronikmarknaden just nu, så det blir lite uppförsbacke för DP såhär i början. Allt handlar om hur många av PC-tillverkarna som börjar sätta in DP i sina datorer. Gör dom inte det är det nog en död standard.

FW må ha förlorat mot USB, men det såg ju inte så illa ut från början, före USB2 kom, så det var nog en helt rätt teknik att satsa på. Den var en bra ersättare till gamla förlegade standarder som SCSI, för den som varit med så pass länge.

FireWire har ju trots allt hängt med i nästan 10 år, vilket är mer än bara "några år" och en rätt lång tid i en så föränderlig värld.

Det handlar om förtroende, om Apple har envisats med FW när det har varit motigt så får dom banne mig se till att fortsätta backa upp den nu när det finns ett bra utbud och gott om folk med FW-prylar på sina skrivbord, hur ska jag annars våga tro på dom nu när dom enväldigt har bestämt att jag vill ha DP?

Sen är jag inte ute efter något DP vs HDMI tjafs, Jag vill ha HDMI och om Apple vill skicka med DP som en bonus så stör det inte mig, det som stör mig är att dom har valt enbart DP när det enda som verkar gå att få tag i i dagsläget som stödjer DP är Apples egna Cinema Display medan i stort sett allt som finns stödjer HDMI. DP blir säkert bra i framtiden men tills dess vill jag ha ett fungerande alternativ.

Ska jag ställa mig och göra vågen när det kommer nya Apple-produkter så räcker det inte bara med det faktum att det är något nytt och att det kommer från Apple utan det måste också matcha vad jag efterfrågar som kund.

Ursprungligen av Adrian B:

De som klagar på bristen av HDMI, är det folk som vill koppla sin bärbara direkt till tv:n?

Ja det är väl klart, vad trodde du jag ville koppla ihop datorn med? Tvättmaskinen? Sen finns det ju rätt gott om skärmar med HDMI-stöd också.

Ursprungligen av Pilen:

Det handlar om förtroende, om Apple har envisats med FW när det har varit motigt så får dom banne mig se till att fortsätta backa upp den nu när det finns ett bra utbud och gott om folk med FW-prylar på sina skrivbord, hur ska jag annars våga tro på dom nu när dom enväldigt har bestämt att jag vill ha DP?

Jo, jag kan hålla med om att den abrupta sågningen av FW som teknik gör att man tappar lite förtroende, just för det varit en Apple-teknik som de kört hårt på. Men samtidigt kan man ju känna att det varit pågång ett tag (även om jag tycker det var för tidigt att ta bort det nu, speciellt utan alternativ), ända sedan Apple dumpade FW för iPod och helt gick över till USB2. Redan där kändes det som att Apple gav upp FW.

Ursprungligen av Pilen:

Sen är jag inte ute efter något DP vs HDMI tjafs, Jag vill ha HDMI och om Apple vill skicka med DP som en bonus så stör det inte mig, det som stör mig är att dom har valt enbart DP när det enda som verkar gå att få tag i i dagsläget som stödjer DP är Apples egna Cinema Display medan i stort sett allt som finns stödjer HDMI. DP blir säkert bra i framtiden men tills dess vill jag ha ett fungerande alternativ.

DP verkar ju ett vettigare alternativ utifrån att det är främst avsett för skärmar och HDMI främst är avsett för hemmabio, samt att hela iden med att välja en öppen standard istället för en som är låst till royalty-krav känns rätt. Men finns det ingen som stödjer det är det förstås värre, men det är ju inte helt sant. Dell t.ex., en av världen största datortillverkare, säljer redan skärmar med DP.

Vad Apple borde göra för att lindra problemen lite är att skicka med en miniDP->DVI-adapter istället för att tvinga folk att köpa den separat för 280 kr. Det hade kostat så lite för Apple och betytt så mycket för kunderna. Med DVI stödjer man varenda skärm på marknaden.

Ursprungligen av Pilen:

Ska jag ställa mig och göra vågen när det kommer nya Apple-produkter så räcker det inte bara med det faktum att det är något nytt och att det kommer från Apple utan det måste också matcha vad jag efterfrågar som kund.

Apple är ett företag som levererar några få produkter med filosofin att skala bort så mycket onödigt som möjligt. Det har sina fördelar och nackdelar, och i de fall där man tagit vissa designbeslut är det alltid folk som drabbas (som när dom dumpade SCSI, jag slängde nyligen en fin väl fungerande SCSI-skanner som är död på marknaden numera). För min del har jag alltid stört mig på att Apple vägrat bygga in FM-radio i iPod, men det är ju knappast något som stått i vägen för försäljningsframgångarna, så på den punkten tillhör jag en minoritet.

Ursprungligen av Pilen:

Ja det är väl klart, vad trodde du jag ville koppla ihop datorn med? Tvättmaskinen? Sen finns det ju rätt gott om skärmar med HDMI-stöd också.

Lustigkurre där. Jag undrade ju just om det var för att koppla till tv-apparater eller till skärmar, vilket du ju själv kommer in på. Jag var nyfiken på hur många som sitter och kör sin MacBook mot plasmaskärmen där hemma, jag skulle ha gissat på att det var rätt få som gjorde det, därav frågan.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-15 17:15

Hur sitter glaset på? Är det magneter som iMac?Då blir det poblem på alla med glas!

Sen tycker jag inte man skall hänga upp sig för mycket på det här med HDMI vs DisplayPort. DisplayPort är ju ingen direkt konkurrent till HDMI utan en ersättare för DVI och tänkt för datorbruk. Apple kommer inte att ersätta HDMI på tv med DisplayPort, eftersom i hemelektronikvärlden är det HDMI som regerar och det är där tv skall användas. DVI har hängt med länge nu och det är väl inte så konstigt att Apple bytt ut det mot en mer modern teknik.

Ursprungligen av Capeman:

Sen tycker jag inte man skall hänga upp sig för mycket på det här med HDMI vs DisplayPort. DisplayPort är ju ingen direkt konkurrent till HDMI utan en ersättare för DVI och tänkt för datorbruk. Apple kommer inte att ersätta HDMI på tv med DisplayPort, eftersom i hemelektronikvärlden är det HDMI som regerar och det är där tv skall användas. DVI har hängt med länge nu och det är väl inte så konstigt att Apple bytt ut det mot en mer modern teknik.

Du har en bra poäng där.

De som klagar på bristen av HDMI, är det folk som vill koppla sin bärbara direkt till tv:n?

Ursprungligen av Adrian B:

Du har en bra poäng där.

De som klagar på bristen av HDMI, är det folk som vill koppla sin bärbara direkt till tv:n?

Ja, i mitt fall är det så.

Ursprungligen av Adrian B:

Du har en bra poäng där.

De som klagar på bristen av HDMI, är det folk som vill koppla sin bärbara direkt till tv:n?

Ja antagligen är det väl så. Själv har jag aldrig riktigt fattat vitsen, det är ju bara omständigt att koppla in en bärbar till TVn. Hade de däremot ersatt HDMI på tv med DisplayPort hade de nog gett produkten dödsstöten.

Vad jag gärna själv skulle vilja se vore ett mellanting mellan Mac mini och tv och då måste den ha HDMI.

Att det inte sitter HDMI i de bärbara Macarna kunde jag inte bry mig mindre om. Det är mycket mer naturligt med DisplayPort.

Bevaka tråden