Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store nere (17:02 081014)

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 20:27

Vad hände med Intel i7 (Nehalem)? Var inte det hela meningen med de nya laptop-modellerna?

  • Medlem
  • 2008-10-14 20:29
Ursprungligen av Amphibian:

Vad hände med Intel i7 (Nehalem)? Var inte det hela meningen med de nya laptop-modellerna?

Sånt kommer nog till en "speed bump" om ett halvår...

  • Medlem
  • 2008-10-14 20:31

Mycket snabbare FSB och RAM. Glöm inte det...

  • Medlem
  • 2008-10-14 20:33

Lite bilder på Macbooken:

Kan man se eventet i efterhand någonstans? Hittar inget på apple.se. Jag kanske letar fel

Ursprungligen av ahmed_dv:

Kan man se eventet i efterhand någonstans? Hittar inget på apple.se. Jag kanske letar fel

MacRumors ska posta eventuell video-länk på den här sidan om det kommer ut någon video.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 21:12
Ursprungligen av Adrian B:

MacRumors ska posta eventuell video-länk på den här sidan om det kommer ut någon video.

Den torde väl dyka upp i Apples Keynote Podcast.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 21:34
Ursprungligen av ahmed_dv:

Kan man se eventet i efterhand någonstans? Hittar inget på apple.se. Jag kanske letar fel

Finns uppe nu här!

Det brukar komma upp lite senare, runt 00-tiden har jag för mig. Dessa dagarna blir alltid så sena, för man sitter o väntar o väntar o tänker " nukommer det snart" o när det väl kommer så måste man se det, åsså funkar det dåligt i början för alla ska se det o till slut när det börja bli ljust ute så flyter streamen på bra

Är det jag som missat det tidigare, eller har de fixat nu så att man på Apple Store kan välja amerikanskt tangentbord och inte bara internationellt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 00:20

Man blir ju nyfiken på vad det är för en SSD, det är ju rätt stora skillnader mellan olika modeller, Mtron och Intels SSD verkar vara dom vassaste.

Är inte problemet med Blu-ray att Apple måste skriva om Mac OS X så att det stödjer vissa kopieringskydd osv?

Ursprungligen av Adrian B:

Är inte problemet med Blu-ray att Apple måste skriva om Mac OS X så att det stödjer vissa kopieringskydd osv?

Apple var ju först med DRM..undrar varför de inte infört stöd för just det DRM som krävs för att bli certifierad för BluRay ännu?

Har Apple inte de ekonomiska resurserna eller tekniska kunskaperna eller är det nåt annat som gör att det inte går att certifiera BluRayspelare under OS X?

Senast redigerat 2008-10-15 09:45
Ursprungligen av Macce65:

Apple var ju först med DRM..undrar varför de inte infört stöd för just det DRM som krävs för att bli certifierad för BluRay ännu?

De var verkligen inte först. DRM har funnits i bra mycket längre tid i olika skepnader.

Ursprungligen av Macce65:

Har Apple inte de ekonomiska resurserna eller tekniska kunskaperna eller är det nåt annat som gör att det inte går att certifiera BluRayspelare under OS X?

Blu-ray är trevligt för den som vill ha en bra hemmabio, men på datorer är det en vidrig teknik som inte bör användas. Jag blev själv väldigt glad av att höra att Apple verkar dela min åsikt om det. För min del hade Blu-ray snarare varit en anledning att inte välja Mac.

Ursprungligen av Macce65:

Apple var ju först med DRM.

Källa?

Ursprungligen av Macce65:

undrar varför de inte infört stöd för just det DRM som krävs för att bli certifierad för BluRay ännu?

Läs den här artikeln för lite mer förståelse för hur omfattande DRM-problematiken kring Blu-ray är. Till exempel detta stycke:

Apple will also have to adopt a strict DRM regimen at the most fundamental levels of Mac OS X in order to be able to (legally) play back AACS-protected Blu-ray or HD DVD discs (e.g., most commercial discs in those formats). Apple thus far has avoided criticism, but only because the company has not unveiled its full plans for appeasing the various requirements imposed by the AACS Licensing Administrator for next-gen optical disc DRM. When Apple does, we'll all see that Blu-ray/HD DVD support comes with plenty of strings attached—strings that Apple will have to work into its OS, too. There is no way around it; something similar to Microsoft's Protected Media scheme will be required of Mac OS X if Apple is a licensee to AACS.

Ursprungligen av Macce65:

Har Apple inte de ekonomiska resurserna eller tekniska kunskaperna eller är det nåt annat som gör att det inte går att certifiera BluRayspelare under OS X?

Skulle inte Apple ha de ekonomiska resurserna? Skojar du? Apple är ett av de rikaste företagen, så det sitter inte i pengarna. Apple kan antagligen fixa det, men hittills anser dom att det inte är värt besväret för att Blu-ray inte är så stort ännu.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-15 11:02
Ursprungligen av Adrian B:

Skulle inte Apple ha de ekonomiska resurserna? Skojar du? Apple är ett av de rikaste företagen, så det sitter inte i pengarna.

Källa?

Ursprungligen av mizi83:

Källa?

Jag syftade på den allmänna kunskapen om att Apple har otroligt mycket pengar på banken, det är allmänt känt sedan många år om man är bekant med Apple som företag.

Men vill du ha mer specifika källor, ta artiklar som denna: Apple; $20.8 Billion in Cash, No Public Plans and a lot of Speculation | MacBlogz - One Stop Apple News

Artikeln säger inte rakt ut att Apple är ett av de rikaste företagen - men däremot att företaget har en enorm hög med pengar på banken och så vitt jag vet är det ovanligt mycket jämfört med andra företag.

När man börjar göra jämförelser med t.ex. Microsoft så är det inga småföretag det handlar om i alla fall:

Apple has been adding $1 billion in cash to the ever-growing pile of money, each quarter. Some analysts are saying that with Apple’s strong computer, iPod, and iPhone sales, the company could very well pass Microsoft (MSFT), which has $23.7 billion in cash saved. “”[Apple] could have $40 billion in the bank [in two years],” says analyst Gene Munster of Piper Jaffray (PJC).

Ursprungligen av Adrian B:

Källa?

Apple införde DRM i stor skala för hemanvändare i och med att de släppte iPod och iTunes Store.

Ursprungligen av Adrian B:

Skulle inte Apple ha de ekonomiska resurserna? Skojar du? Apple är ett av de rikaste företagen, så det sitter inte i pengarna. Apple kan antagligen fixa det, men hittills anser dom att det inte är värt besväret för att Blu-ray inte är så stort ännu.

Säkert, jag skojade lite. Jag tror snarare att Apple vill ha full kontroll på sina kunder och säljer hellre HD-flmer via iTunesStore för AppleTV osv så att de kan fortsätta att tjäna pengar i många år , BluRay spelare/filmer ger ju inga pengar för Apple.

Bra för Apples aktieägare!

Senast redigerat 2008-10-16 17:55
Ursprungligen av Macce65:

Apple införde DRM i stor skala för hemanvändare i och med att de släppte iPod och iTunes Store.

Jo, men du påstod ju att Apple var först med DRM som om det var en självklarhet som alla visste, vilket jag gärna ville ha en källa på.

I min värld så kom t.ex. DVD-skivor ut långt före Apple började sälja DRM-skyddat material på iTunes Store. Men i din värld där Apple var först med DRM kanske inte DVD är något som kommit ännu?

Det är ju inte heller så att DRM var en nyhet för företag som Microsoft eller Sony heller, när Apple började med det.

Ursprungligen av Macce65:

Jag tror snarare att Apple vill ha full kontroll på sina kunder och säljer hellre HD-flmer via iTunesStore för AppleTV osv så att de kan fortsätta att tjäna pengar i många år , BluRay spelare/filmer ger ju inga pengar för Apple.

Nog tror jag Apple gärna vill att man ska köpa video "the Apple way", men jag tror inte dom medvetet undviker Blu-ray på grund av detta. De som vill titta på Blu-ray på sin hemmabio kollar nog på separata spelare (eller t.ex. PS3) än att köpa en Mac för det ändamålet.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men du påstod ju att Apple var först med DRM som om det var en självklarhet som alla visste, vilket jag gärna ville ha en källa på.

I min värld så kom t.ex. DVD-skivor ut långt före Apple började sälja DRM-skyddat material på iTunes Store. Men i din värld där Apple var först med DRM kanske inte DVD är något som kommit ännu?

Det är ju inte heller så att DRM var en nyhet för företag som Microsoft eller Sony heller, när Apple började med det.

Nog tror jag Apple gärna vill att man ska köpa video "the Apple way", men jag tror inte dom medvetet undviker Blu-ray på grund av detta. De som vill titta på Blu-ray på sin hemmabio kollar nog på separata spelare (eller t.ex. PS3) än att köpa en Mac för det ändamålet.

I en värld som de flesta känner till var Apple först att införa DRM i stor skala i ett OS f o m iTunes. (Jag hade inte räknat med att varje ord/uttryck skulle nagelfaras i detalj..)

När jag skrev inlägget om Apple DRM så var källan min hjärna, men nu har jag googlat fram detta: FairPlay - Wikipedia, the free encyclopedia

Det är typiskt Apple att ge den DRM-teknologi de köpt ett avväpnande namn: FairPlay istället för att bara kalla det DRM, alltid lurar det någon...Innan Apple införde DRM var det ett evigt tjantande i Apple fora om hur skurkaktiga MS var som skulle införa DRM i Longhorn. Nu vet vi att Vista måste stöda DRM för att exempelvis bli licencierat att köra BluRays kryptering, men så snart Apple själva införde DRM i stor skala (innan MS gjorde det ) så dog den klagosången tvärt :).

Jag har inte sagt att Apple förbjuder någon att köpa separata BluRay-spelare, men det framgår nu klart att OS X (eller en Mac Mini) inte är en bra grund i en HTPC eftersom de inte klarar BluRay/HD DVD. En Apple Mini med frontrow klarar inte en bråkdel av vad en burk med Vista Home Premium med VMC kan spela upp/spela in...

Senast redigerat 2008-10-17 11:06

Adrian B

Citat:

"There is no way around it; something similar to Microsoft's Protected Media scheme will be required of Mac OS X if Apple is a licensee to AACS.

Apple måste säker göra om sin DRM-lösning från grunden, annars funkar väl inte DRM i iPod/iTunes osv.

Steve orkar väl inte bry sig längre, han ska ju flytta till Hawaii eller nåt liknande läste jag idag.

Senast redigerat 2008-10-16 21:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 22:04
Ursprungligen av Macce65:

Adrian B

Apple måste säker göra om sin DRM-lösning från grunden, annars funkar väl inte DRM i iPod/iTunes osv.

Steve orkar väl inte bry sig längre, han ska ju flytta till Hawaii eller nåt liknande läste jag idag.

Försöker du få det till att Apple gillar DRM?
Hawaii, källa på det.

Ursprungligen av acke:

Försöker du få det till att Apple gillar DRM?
Hawaii, källa på det.

"Gillar" DRM, nä, det vet jag inget om, men det är ett faktum att Apple införde DRM för hemanvändare i stor skala f o m iPod/iTumes.

Källa om Hawaii:

Steve Jobs to quit Apple - The INQUIRER

"He said that the Guys share the same vision he has and are going to push the company forward when "I change my office chair for a hammock and caipirinhas on my private beach in Hawaii".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 11:49
Ursprungligen av Macce65:

"Gillar" DRM, nä, det vet jag inget om, men det är ett faktum att Apple införde DRM för hemanvändare i stor skala f o m iPod/iTumes.

Källa om Hawaii:

Steve Jobs to quit Apple - The INQUIRER

"He said that the Guys share the same vision he has and are going to push the company forward when "I change my office chair for a hammock and caipirinhas on my private beach in Hawaii".

Men...tar du den artikeln på allvar?

Ursprungligen av acke:

Men...tar du den artikeln på allvar?

Exakt... Ingen har väl tagit The Inquirer på allvar? Någonsin?

Ursprungligen av acke:

Men...tar du den artikeln på allvar?

Jag tar allt som Inquirer skriver med en nypa salt. De är ofta Copy & Paste-"redaktörer".

Deras källa var Gizmodo och de gjorde lite egna tolkningar och drog egna slutsatser. Den som lever får se.

fast med tanke på hur Jobs sett ut på de senaste videoströmmarna jag sett unnar jag honom verkligen att sitta på Hawaii och dricka Caprihinia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 15:43
Ursprungligen av Macce65:

Jag tar allt som Inquirer skriver med en nypa salt. De är ofta Copy & Paste-"redaktörer".

Deras källa var Gizmodo och de gjorde lite egna tolkningar och drog egna slutsatser. Den som lever får se.

fast med tanke på hur Jobs sett ut på de senaste videoströmmarna jag sett unnar jag honom verkligen att sitta på Hawaii och dricka Caprihinia.

Mmmm, men jag tror inte att personer som han kan koppla av på det sättet. 2 veckor så är han uttråkad. Vem skulle inte bli det om alternativet är att sitta med och utveckla nya saker i Apples labb. Folk som jobbat så mycket och antagligen har någon lättare störning (han verkar ju vara lite galen, minst sagt) mår inte bra av att trappa ned.

Ursprungligen av Macce65:

Apple måste säker göra om sin DRM-lösning från grunden, annars funkar väl inte DRM i iPod/iTunes osv.

Hur menar du att det inte fungerar i iPod/iTunes? Det fungerar väl tillräckligt bra (ur Apples synvinkel alltså).

Ursprungligen av Macce65:

Steve orkar väl inte bry sig längre, han ska ju flytta till Hawaii eller nåt liknande läste jag idag.

Au contraire, det är precis vad han INTE kommer att göra:

If Jobs dies or gets really sick, Apple’s obviously going to have to replace him. But so long as he’s healthy, working at Apple is exactly the thing Jobs wants to do. He’s consumed by his work, and I think it’s only in the last two or three years that Apple has gotten to the point where Jobs feels he has a decent set of crayons at his disposal. In Jobs’s mind, the iPhone is only the beginning of what a truly flourishing Apple can produce. Why would he leave now? “A hammock and caipirinhas on a private beach” would be living hell for Steve Jobs.

Ursprungligen av Adrian B:

Hur menar du att det inte fungerar i iPod/iTunes? Det fungerar väl tillräckligt bra (ur Apples synvinkel alltså).

Exakt, Apples DRM funkar i iTunes/iPod/iPhone osv + för HD-filmer som man köper i iTunes Store men går tydligen inte att kombinera med den typ av DRM som krävs för BluRay.

Ur Apples synvikel funkar det bra: De kan fortsätta sälja filmer i sin store och vill inte ha in BluRay i OS X - ett olönsamt format ur Apples synvinkel.

Senast redigerat 2008-10-17 09:40
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-15 10:17

Jag är inte imponerad, sorgkants-designen ser ju ut som skit, FW börjar försvinna, ingen HDMI. Känns som om nästa "Mac" får bli crackat OSX på en Dell, tack för kaffet Apple!

Bevaka tråden