Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .

den nya designen måhända inte vara glad o rolig o lekfull.

men jag ser den faktiskt mer som avskalad - less is more som sagt samt att den faktiskt ser mycket mer proffsig ut än vad tidigare mac såg ut. så 100 poäng till Apple minst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:34

Det känns inte som man kan lita på den här testen heller, eftersom dess referenser är ifrån tillverkarna själva..
Och som vanligt när det kommer till USA så är alla som frågas bäst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Hur står sig Apples nya 64-bitars G5-jeepdunk mot SGI:s arbetstationer, bortsett från att det finns betydligt fler program för Mac OS X än för IRIX? Och hur är det med IBM:s AIX- Windows- och Linux-arbetstationer och Suns Solaris-maskiner?

Jeepdunken står sig riktigt bra. Rent generellt är marknaden för arbetsstationer från Sun, IBM och SGI mycket dålig, eftersom de erbjuder arbetsstationer med relativt låga prestanda till priser som för det mesta är rent bisarrt höga. Nog för att maskinerna är arkitekturmässiga underverk, men på grund av den nästan extrema skillnaden i prestanda per krona och den starka utvecklingen på Linux-sidan väljer de flesta i den tänkta målgruppen x86-maskiner med Linux i stället. Men jag kan mycket väl tänka mig att G5:an kommer att passa in mycket bra i den nischen och bli ett tämligen vettigt alternativ till x86-burkarna.

SGI har dragit fötterna efter sig de senaste åren. Visst, de hade rätt brutala arbetsstationer förut, men en 700 MHz MIPS med 200 MHz systembuss är definitivt inget att skryta med idag. Sun och IBM ligger lite bättre till, men priserna är på tok för höga. Det bästa Sun har är en maskin med dubbla 1,2 GHz UltraSparc III Cu, och hos IBM kan man hitta arbetsstationer med dubbla 1,42 GHz Power4+. Priserna blir då "bara" runt $14000 resp. $20000. Sun-burken borde inte vara någon svår match för G5:an, men IBM-burken kan nog slå G5:an på en del (men långtifrån alla) punkter. Men om man plockar ihop en G5:a med ungefär samma utrustning som IBM:en (inkl. 4 GB minne) får man fyra stycken till priset av en IBM, och då får man ändå över några tusingar som man kan köpa annat kul för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:53

Och det finns fler program för Mac OS X än för IRIX, Solaris och AIX.

När kommer Xserve 2 med 64-bitarsproppar tro?

En eyegonomic-skärm brevid G5:an vore inte helt fel.

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av mondo65

Citat:

När kommer Xserve 2 med 64-bitarsproppar tro?

Det _måste_ vara nära. Annars får Apple nog svårt att få några servrar sålda framöver...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Garf
Nu gäller det bara o hitta en skärm som kan uppdatera 337ggr/s.. el iofs, man får väl spela på en DVI skärm. Nackdelen är ju att dom inte uppdaterar så vidare snabbt heller men men, ser ju hårt ut, speciellt o visa upp för en pc freak.

Det allra mest roliga är att ögonen/hjärnan bara uppfattar ca 25 fps ändå... Fast man kan ju vara tämligen säker på att inte uppfatta lagg vid hög besastning i alla fall....

Kul att ha med sig på LAN Dreamhack nästa år, någon?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 13:07

Mycket snyggare när en skärm står brevid.

Någon som hört något om det blev nytt tangentbord och mus?

Japp, det är samma tangentbord som till eMac. Sen om det är i metall el inte återstår att se.. inte sett några bra bilder än

Ser iofs lite metall ut huh..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 13:19
Citat:

Mycket snyggare när en skärm står brevid.

Man behöver inte ha datorn på skrivbordet. Det skulle jag aldrig ha i alla fall. Jag har datorn under bordet, upphängd 20 cm från golvet.

Apple tyckte ju XServe passade utmärkt som bordsdator iofs

Nåja, den här datorn är ju fan sjukt snygg, igår tyckte jag den var allt från ful -> snygg.. nu har designen satt sig o "I like/love it"..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-24 13:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Och det finns fler program för Mac OS X än för IRIX, Solaris och AIX.

Det beror väl på... Pro/E och Catia lär väl dröja för OSX...

500 gig hd va riktigt fjuttigt, har ju tom. mer i min PC.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
500 gig hd va riktigt fjuttigt, har ju tom. mer i min PC.

Nu tar du väll i, 500GB räker en bra bit. Sedan kan man ju ha externa FW-diskar el. så kan man koppla till ett Apple XServe Raid.

Ingen tråd om Panther i nyhetsforumet. Warum?

Kommer Panther gå att köra på G3/G4-maskiner eller är det exlusivt till G5an?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-24 14:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Johan beställer just nu 90 stycken G5or (han sitter brevid mig)

Köp inte upp allt så det räcker för oss andra.;)

  • Medlem
  • 2003-06-24 16:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Japp, det är samma tangentbord som till eMac. Sen om det är i metall el inte återstår att se.. inte sett några bra bilder än

Ser iofs lite metall ut huh..

Kollar man filmen på Powermac sidan så ser man en vit Applemus och det nya tangentbordet...

Edit:
Nehe...:eek:
Kollade igenom filmen och det var inte där jag hade sett dem. Det var den där bilden med G5:an och en skärm brevid som det också fanns med tangentbord och mus.

Senast redigerat 2003-06-24 16:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Power Mac G5 slöare än Dell-burkarna som testades?

http://www.haxial.com/spls-soapbox/apple-powermac-G5/

Skribenten har iofs vissa poänger, men jag tycker att artikeln på det stora hela inte är särskilt trovärdig. Dels yrar skribenten en massa om SSE2 i diskussionen om flyttalsprestanda och dels missar han att hypertrådning inte ger just någon prestandaökning (i en del fall blir det faktiskt prestandaförluster i stället) på multiprocessorsystem. Sedan tycker jag att det är väldigt märkligt att det bara är testerna gjorda av Apple/Veritest som utdöms som otillförlitliga, medan Dells egna tester verkar ses som fullständigt sanningsenliga...

Men det stämmer ju förmodligen ändå att Apple justerat parametrar lite här och där för att framhäva sina produkter i en lite bättre dager. Å andra sidan är det ju knappast en ovanlig metod bland övriga tillverkare i datorbranschen heller... :rolleyes:

Citat:

Dessa bilder gör att habegäret ökar enormt!! Har dock tänkt mig en bärbar nästa gång och väntar på PB G5, MMMMMMumma!!!!!!

Dock ser asiatiskan mycket trevlig ut:)

T-son

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 22:06

Mmmm... Datorporr.

Är det ngn som vet var exakt de 9 fläktarna sitter? :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
500 gig hd va riktigt fjuttigt, har ju tom. mer i min PC.

Kan du koppla ihop din PC med en Xraid genom fiberoptik?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim T-son Torkelson
Dessa bilder gör att habegäret ökar enormt!! Har dock tänkt mig en bärbar nästa gång och väntar på PB G5, MMMMMMumma!!!!!!

Dock ser asiatiskan mycket trevlig ut:)

T-son

Hm, tog mig en titt på bilderna och vet inte riktigt vad jag skall tycka...G5an ser ut som en ventilationsgrill perforerad till förbannelse - antagligen för effektiv ventilering...

men ändå - är det snyggt!? tycker faktiskt inte det...kanske annorlunda i verkligheten

Fruktansvärd snygg sak....i alla fall jämfört med min pc.historia...kommer iMac:en komma G5 utrustad inom kort tro?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Kan du koppla ihop din PC med en Xraid genom fiberoptik?

Kan du det med din Mac? Hur?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-25 08:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Kan du det med din Mac? Hur?

Det går att göra med G5:an.
Förmodligen det han syftar på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Kan du det med din Mac? Hur?

Man skaffar Apples FC-kort och kopplar in sig. Kostar iofs en del, men priset är å andra sidan en tredjedel av vad t.ex. HP tar för sina kort...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-06-25 09:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av MacNörd
Fruktansvärd snygg sak....i alla fall jämfört med min pc.historia...kommer iMac:en komma G5 utrustad inom kort tro?

Jag tror inte det kommer att hända! ialla fall inte på ett långt tag. hoppas och tror däremot på en MHz ökning och prissänkning.

Bevaka tråden