Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 02:05

Jo, och jag hittade jag två spionbilder på nya Cube 2.
Kolla den snedställda PCI-kortplatsen på bild nummer två!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 02:06

Nya laptops, ja det blir nog en riktig julafton det också. Vad sägs om iBook G4 för 11 laxar å PBook G5... den kan man ju bara drömma om...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jo, och jag hittade jag två spionbilder på nya Cube 2.
Kolla den snedställda PCI-kortplatsen på bild nummer två!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 02:18

Hur står sig Apples nya 64-bitars G5-jeepdunk mot SGI:s arbetstationer, bortsett från att det finns betydligt fler program för Mac OS X än för IRIX? Och hur är det med IBM:s AIX- Windows- och Linux-arbetstationer och Suns Solaris-maskiner?

Desto mer jag sitter och kollar på G5:an desto mer sugen blir jag på den. Den piskar seriöst alla Windows-datorer i pris i jämförelse med hastighet!

  • Medlem
  • 2003-06-24 03:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Garf
Sorry men G5 ligger långt efter P4 3.2Ghz i quake 3 arena
kolla Tomshardware test P4 vs AMD 3200
http://www.tomshardware.com/cpu/20030623/p4_3200-07.html
där har P4 413.9 fps den spöar skiten ur G5an

Jag vet inget om den här saken, men jag vet att man inte kan jämföra två helt skilda tester. Sen att Apple säkert gör ett test som inte är till G5'ans nackdel, är en annan fråga.

Tills vi har datorerna framför oss, får vi väl se Apples resultat som riktlinjer. Jag tror inte att Apple's dator nödvändigtvis är dubbelt så snabb som en Dell på allt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Garf
Ytterligare en skön bild..
för spelfreaks

Nu gäller det bara o hitta en skärm som kan uppdatera 337ggr/s.. el iofs, man får väl spela på en DVI skärm. Nackdelen är ju att dom inte uppdaterar så vidare snabbt heller men men, ser ju hårt ut, speciellt o visa upp för en pc freak.

Sorry men G5 ligger långt efter P4 3.2Ghz i quake 3 arena
kolla Tomshardware test P4 vs AMD 3200
http://www.tomshardware.com/cpu/20030623/p4_3200-07.html
där har P4 413.9 fps den spöar skiten ur G5an
[/B][/QUOTE]

Nu kör ju Toms hardware på "normal" vad gäller Q3 i 1024x768 32 bitar. Jag undrar under vilka förhållanden Apple kört testen. Det kan ju faktiskt vara så att de kört med maxade inställningar och då har helt enkelt P4:an inte levererat....

Det skall bli intressant att läsa lite oberoende tester "sida vid sida" när burkarna börjar levereras.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-06-24 07:59

Utformad för viskande låg ljudnivå
Power Mac G5:s hölje innehåller fyra termozoner som delar av de värmeproducerande komponenterna. Fläktarna i termozonerna snurrar i mycket låg hastighet vilket gör datorn tre gånger tystare än Power Mac G4.
Utformad för viskande låg ljudnivå
Power Mac G5:s hölje innehåller fyra termozoner som delar av de värmeproducerande komponenterna. Fläktarna i termozonerna snurrar i mycket låg hastighet vilket gör datorn tre gånger tystare än Power Mac G4.
orginalet

? Hur kan något vara 3 gånger tystare?:D men om den är en tredjedel så tyst som PM G4 vad blir det i decibel någon som kan räkna ut det?

Först tyckte jag att den var cool.

Men nu liknar den en byggfläkt på en IT avdelning.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 08:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av resenaren
Först tyckte jag att den var cool.

Men nu liknar den en byggfläkt på en IT avdelning.

Jag kände mig först väldigt tveksam, sen såg jag den tillsammans med en cinemadisplay och lite rörliga bilder på den från WWDC och börjar tycka att den är ganska snygg. Säkert bättre i verkligheten.

Men, den känns inte så macig som jag skulle velat ha den.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 08:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kentor
men om den är en tredjedel så tyst som PM G4 vad blir det i decibel någon som kan räkna ut det?

10*log10(3)=4,77 så 4,77db tystare...

( Kul att få spela Allan ibland )

  • Medlem
  • 2003-06-24 08:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
337fps är åndå inte så imponerande
trode faktist att den skulle prestera mer, och i q3 är fps allt!

Dom har väl kört utan att ändra så mycke i consolen... Annars går det nog att få ut mer.:D

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-24 08:39

Man bör betänka att de flesta SPEC-tester inte är optimerade för 64-bit utan 32. Alltså kommer det att bli bättre resultat för G5:an när SPEC2004 eller vad det kan heta kommer ut.
Dessutom skalar faktiskt PPC970 betydligt bättre än vad x86:or gör, precis som testerna visar

Power Mac G5 slöare än Dell-burkarna som testades?

http://www.haxial.com/spls-soapbox/apple-powermac-G5/

/c, tycker min PowerBook G4/400 är fin fortfarande

knappt har g5 satt sin fot på jorden förrän de negativa åsikterna börjar florera.

angående testerna om hastigheten.

om nu g5 fortfarande skulle vara långsammare - hur kommer det då sig att de tester de kört i reallife på scenen visade TYDLIGT att g5 var snabbare än en dell dator, och det var ganska tydligt att den var mycket snabbare. om de inte har modifierat datorerna innan.

Och om g5 var så mycket långsammare enligt tester på vissa sidor - hur skulle inte då g4 vara.

Dom där testerna som diss-snubben hänvisar till är ju både Dell´s och Intels egna testresultat.. Apple har ju faktiskt gått via Veritest på delar av sina tester.

O sen är det ju som ovan säger, det är ju 32 bits tester. Kick Ass när 64bits programmer börjar droppa in i och med Panther.

Jag vet vad jag vill ha. En G5:a (spelar ingen roll hastigheten för den billigaste är nog snabb ändå).

Jag tycker G5:an är ursnygg. Less is more!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 12:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
Jag tycker G5:an är ursnygg. Less is more!

Hem och klä den gamla G4:an i staniol

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:10

Håller med. Den är verkligen extremt avskalad och absolut ren i linjerna. Den verkar vara mycket sunt konstruerad inuti också.

Så ja, så ja, lugn och fin... Nu får jag lugna ner mig ett par hekto!

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-24 12:11

Tycker Apple har gått två steg bakåt i designen. Blev glad när iMac Globe kom, när iPod kom men nu...

Det glada försvann liksom!:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Larsson
Jag vet vad jag vill ha. En G5:a (spelar ingen roll hastigheten för den billigaste är nog snabb ändå).

Frågan är hur mycket snabbare än de nyaste G4orna lägstamodellen är. Det är tämligen mycket som är snabbare i toppmodellen, inte bara klockfrekvensen.

Sedan räcker nog lägstamodellen gott för de flesta, men är det inte toppmodellen som verkar overkligt billig för vad man får?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:15

Pepe, så fort du har fått din PM G5 kan du springa ner till fänghandlaren och köpa en sprejburk med bondiblå färg!

Den nya designen kommer att stå sig längre än PM G3/G4 tror jag.

Hmmm... Undrar om Lundell & Zetterberg eller något annat byggvaruhus har sån där perforerad aluminiumplåt? Man kanske skulle ta och skruva fast lite plåtar på en gammal Mac eller PC...

Ta mammas rivjärn o pilla in din gamla PM el än bättre Cube..

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-24 12:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Pepe, så fort du har fått din PM G5 kan du springa ner till fänghandlaren och köpa en sprejburk med bondiblå färg!

Ingen dum idé faktiskt!!

Man får väl också tänka på alla som vill rackmontera numer, då är ju designen klockren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:19

Antagligen kommer det en Cube 2 med samma designspråk som"jeepdunken".

Jeepdunk.. hmm rivjärn tycker jag, men ok en kombinerad jeepdunk och rivjärn då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:24

Nästa version kommer kanske även i grönt, rött, khaki, pansargrått och kamouflage?

Senast redigerat 2003-06-24 12:38

Är det ngn som vet om det finns en inbyggd högtalare el. ej? :rolleyes:

Bevaka tråden