Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 8 ute nu!

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-10 00:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför får jag inte upp 8an i uppdateraren? Hatar Apple mig?

Ladda först ner Quicktime, starta om datorn, och ladda ner iTunes från Svenska eller Amerikanska sidan (den svenska säger att det är 7.0 eller liknande, men du kommer få rätt version!).

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför får jag inte upp 8an i uppdateraren? Hatar Apple mig?

Gå annars in på Apple - iPod + iTunes och ladda hem?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-09-10 00:42

Måste skriva av mig lite. Jag tycker iTunes 8 är grymt! Visualizern är grymt hypnositerande och jag använder den nu, helt klart ballaste visualizern jag sett. Och genius är genialt! Funkar galant. Har ca 15000 låtar i mitt bibliotek och har hittat ca 15 grymma låtar jag inte hört förut på de två timmarna jag använt det.

Ursprungligen av max1:

Måste skriva av mig lite. Jag tycker iTunes 8 är grymt! Visualizern är grymt hypnositerande och jag använder den nu, helt klart ballaste visualizern jag sett.

Det ser ut som att ryktet att det blev Magnetosphere stämde.

Jag önskar att iTunes kunde samarbete mer med iPhoto, så att dom filmer jag importerat från min digitalkamera till iPhoto automatiskt dök upp i iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-10 01:49

iTunes blir bara mer och mer bloatat. Allvarligt talat är det nog dags att se sig om efter en ny spelare.

Genious har jag inte fått att funka, antagligen måste man lyssna på populär skräpmusik och inte kompositioner från tiden då folk visste vad musik var.

Och finns det ingen möjlighet att stänga av pilen till musikbutiken som visas vid låten man spelar?

Men mest idiotiskt av allt måste ändå vara sättet som album visas numera; med omslagsbilden. Jag menar, hur många är det som har lagt in albumomslag? Jag har det på kanske en hundradel av alla spår jag har. Precis som coverflow ser det snyggt ut på presentationen, men är inte mycket att hänga i julgranen i verkligheten.
Tur att det går att stänga av, men det är en stor miss att listvy inte är standard.

Men i Steves värld köper man ju all musik från Apple.

Ursprungligen av Doktor G:

iTunes blir bara mer och mer bloatat. Allvarligt talat är det nog dags att se sig om efter en ny spelare.

Genious har jag inte fått att funka, antagligen måste man lyssna på populär skräpmusik och inte kompositioner från tiden då folk visste vad musik var.

Och finns det ingen möjlighet att stänga av pilen till musikbutiken som visas vid låten man spelar?

Men mest idiotiskt av allt måste ändå vara sättet som album visas numera; med omslagsbilden. Jag menar, hur många är det som har lagt in albumomslag? Jag har det på kanske en hundradel av alla spår jag har. Precis som coverflow ser det snyggt ut på presentationen, men är inte mycket att hänga i julgranen i verkligheten.
Tur att det går att stänga av, men det är en stor miss att listvy inte är standard.

Men i Steves värld köper man ju all musik från Apple.

Tror, ärligt talat, att en majoritet lagt till skivomslag. Åtminstone bland de jag träffat på.

I övrigt håller jag med; de lägger till funktion efter funktion utan att ta ett helhetsgrepp. Trodde det skulle ske med version 8 eftersom den dröjt så länge, men i verkligheten verkar det mer handla om att numrerna för version 7 börjat ta slut. Hade iTunes 8 kommit som iTunes 7.8 hade ingen höjt på ögonbrynen.

Nåväl, version 9 kanske kommer vara nytänkd och omgjord från grunden. Eller också kommer det bara ett antal nya visualiserare då också...

defaults write com.apple.iTunes show-genre-when-browsing -bool FALSE
Tar bort genrer

defaults write com.apple.iTunes show-store-arrow-links -bool FALSE
Tar bort pilarna till iTunes Store

Äh, man ska läsa klart hela tråden innan man postar kanske

Skumt - "defaults write com.apple.iTunes show-store-arrow-links -bool FALSE" slår inte igenom, då små fula pilarna är kvar, vafalls ! Upptäckte också att jag saknade Magnetosphere vizualisern. Och ja jag har testat att installera om itunes8, någon med samma problem ?

Edit : Vizualisern funkar visst .. sorry...

Senast redigerat 2008-09-10 09:16
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-10 08:42

Doktor G:
Vad menar du med att listvy inte är standard? Är det listvy utan albumomslagen du vill ha så är det ju bara att klicka bort kolumnen som visar omslagen... Eller menar du nått helt annat?

Sen det här med iTunes Store-pilarna. Mina pilar försvann bara jag stängde av iTunes store i inställningarna... Men ni kanske menar att ni vill ha bort pilarna men ändå ha kvar iTunes Store i menyn till vänster?

har även märkt att om jag väljer att visa min musik i list-mode (med albumomslagen till vänster om låtarna) så känns det som att de klämt ihop utrymmet MELLAN två album. Numera är det ett smalt streck mellan bara (antagligen för att det är just list-mode, i förra versionen så fanns ju denna layout istället för grid-mode).

Det är möjligt att man kommer vänja sig o tycka detta är rätt fräckt om några veckor, men just nu känns det som man inte fick så mycket för besväret. Och att man är tvingad till terminalen för att ta bort iTunes-länkar och Genre-spalten är helt hjärndött, hur lyckas man göra nåt SÄMRE?

Alla ni som tycker att något har blivit sämre i den nya versionen - låt Apple få veta detta, så kanske de rättar till "misstagen" i kommande versioner.

http://www.apple.com/feedback/

Jag har nu skickat in synpunkter på de borttagna valmöjligheterna (Genre och Store-länkarna). Om det är tillräckligt många som tycker till, så kanske de där kryss-rutorna kommer tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 09:14

Någon mer än jag som använde sig av iLike-pluginen tidigare och som får den att funka? Min iLike-sidebar gick upp i rök när jag installerade 8:an, och trots ominstallation av iLike funkar det inte vilket är trist...

hm.. jag tror jag håller mig till sjuan jag..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 10:08

Jag tycker att Genius sidebar är samma som Ministore men på ett annat ställe. Tyckte inte om den då pga att den samlade data i bakgrunden och skickade till en data samlings firma någonstans i USA. Genius gör nog samma sak fast dom har bytt namn och utseende på det.

För att ta bort genre kolumnen är det inte bara att höger klicka på genre listan uppe och välja bort den? Då visas den inte längre utan att behöva gå in i terminalen.

Vad gäller pilarna så visas dom endast om du väljer en låt. Är inte så störande tycker jag.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

För att ta bort genre kolumnen är det inte bara att höger klicka på genre listan uppe och välja bort den? Då visas den inte längre utan att behöva gå in i terminalen.

Nej inte samma sak... Har diskuterats tidigare i tråden: 99.se - Visa inlägg - iTunes 8 ute nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 10:34
Ursprungligen av Capeman:

Nej inte samma sak... Har diskuterats tidigare i tråden: 99.se - Visa inlägg - iTunes 8 ute nu!

Hur störande är det att ha den där? Det är bara en utav 4 tabbar och syns endast när man väljer grid. Det är knappast så att den tar så mycket plats att man måste ta bort det. Men det är upp till var och en.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Hur störande är det att ha den där? Det är bara en utav 4 tabbar och syns endast när man väljer grid. Det är knappast så att den tar så mycket plats att man måste ta bort det. Men det är upp till var och en.

//Rob

Nja, du hänger inte riktigt med ändå. Det är när man har List View, då visas Genre längst till vänster, innan Artist och Album. Där är den enormt störande.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 10:44
Ursprungligen av Capeman:

Nja, du hänger inte riktigt med ändå. Det är när man har List View, då visas Genre längst till vänster, innan Artist och Album. Där är den enormt störande.

Ok nu fattar jag. Har aldrig browser fönstret på så jag ser det aldrig. Men nu ser jag varför det är störande.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 09:52

Genius-funktionen funkar mycket bra för mig, tänk på att den kommer bli mycket bättre med tiden när alla skickar in sin info.
iTunes 8 fungerar överhuvudtaget mycket bra.

För mig har inte Genius funkat så bra ännu, men kanske gör det framöver.. Skapade en playlist med Princes "Daddy Pop" som utgångsmusik, spellistan innehöll allt möjligt orelaterat som Dire Straits, Toto, America och Paul Simon. Några av låtarna blev väl däremot hyfsat rätt, t ex Jamiroquai, Brand New Heavies och fler Princelåtar, men de flesta kändes som sagt helt malplacerade.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-10 11:33

Antingen så är jag dum i huvudet eller så har dom helt tagit bort funktionen att välja hur iTunes ska blanda... Min är fast i Albumblandning nu och det går inte att ändra tillbaka till spårblandning. Har dom flyttat på det? Är det någon annan som inte hittar?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 11:56
Ursprungligen av nllub:

Antingen så är jag dum i huvudet eller så har dom helt tagit bort funktionen att välja hur iTunes ska blanda... Min är fast i Albumblandning nu och det går inte att ändra tillbaka till spårblandning. Har dom flyttat på det? Är det någon annan som inte hittar?

Vet inte om det är det du menar men är det den 3 ikonen längst ner till vänster?

//Rob

Kör den nya bildeffekten och testa att trycka ner dessa bokstäver:

N = slår av/på bakgrund
F = fryser alla smårörelser
L = låser positionerna
M = ändrar renderingstyp

Tack till Buck som tipsade mig om det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 13:21
Ursprungligen av Adrian B:

Kör den nya bildeffekten och testa att trycka ner dessa bokstäver:

N = slår av/på bakgrund
F = fryser alla smårörelser
L = låser positionerna
M = ändrar renderingstyp

Tack till Buck som tipsade mig om det.

Det kan du ta fram genom att trycka in ? i visual läget. Då får du hjälp menyn. Förut kunde man visa FPS men med iTunes 8 har dom visst tagit bort många funktionier.

//Rob

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-10 13:41
Ursprungligen av Robo-X:

Det kan du ta fram genom att trycka in ? i visual läget. Då får du hjälp menyn. Förut kunde man visa FPS men med iTunes 8 har dom visst tagit bort många funktionier.

//Rob

FPS finns kvar man bara på vissa visulizers.

Ursprungligen av Robo-X:

Det kan du ta fram genom att trycka in ? i visual läget. Då får du hjälp menyn.

Ah, där ser man, jag tycket det var konstigt att det inte finnas någon dokumentation på det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-10 17:47
Ursprungligen av Adrian B:

Kör den nya bildeffekten och testa att trycka ner dessa bokstäver:

N = slår av/på bakgrund
F = fryser alla smårörelser
L = låser positionerna
M = ändrar renderingstyp

Tack till Buck som tipsade mig om det.

E = Ändrar ljuset (verkar bara fungera med rökbakgrund)

Senast redigerat 2008-09-10 18:00
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-10 12:10
Ursprungligen av Robo-X:

Vet inte om det är det du menar men är det den 3 ikonen längst ner till vänster?

//Rob

Nu förstår jag inte vilken du menar?

Bevaka tråden