Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag önskar att moderatorerna svarade lite trevligare

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-14 16:14

Ang topicen så kan man ju säga "Jag önskar att nya medlemmar läste reglerna innan dom postar"... men jag gissar också på att det är ca 1% av medlemmarna som har läst reglerna?

Men jag försöker numera lämna ett någolunda neutralt inlägg när jag låser trådar osv, man orkar inte vara trevlig hela tiden

Men kan man inte ta fram trevliga standardsvar vid stängning av trådar då? Det gör ju ingenting att man är trevlig, även om jag förstår att man inte orkar det jämt? Det behövs ju bara 4-5 stycken. Gör inte det modereringsarbetet lättare?

Standardsvar i all ära, om bara alla användare av 99.se kan sluta tolka en trådstängning som en "smäll på fingrarna" och inte försöka ta så illa upp/bli upprörd över en "tillrättavisning".
Jag har fortfarande inte sett ett enda exempel i denna tråd på moderatorinlägg som varit drygt, kaxigt eller på gränsen. Det enda jag har sett är konstiga misstolkningar och överdriven upprördhet från olika användares sida.

Jag har fått trådar stängda och inlägg borttagna, när det detta har hänt har jag antigen accepterat det hela eller i sällsynta fall haft synpunkter och tagit snacket med moderatorn i fråga via PM.

Jag tycker att det här börjar bli lite larvigt och upptar bara en massa tid som moderatorerna skulle kunna använda på bättre sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 17:12

Hej, efter långt och moget övervägande har vi nu enats om att stänga denna tråd då vi upplever att ämnet är uttömt.

Självutnämda Tillfälliga Moderatorn

Yes!!

LÅST!!

Citat:

Kan man det får du tyvärr be om svaret någon annan stans än på 99.se.
Admin

Vari ligger det otrevliga?? Jag fattar det inte. Jag tycker det är ett helt ok svar.

Senast redigerat 2008-10-09 07:15
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-09 12:41

Det finns goda exempel!

Inledningsvis vill jag påpeka att jag INTE instämmer med trådskaparen!
Jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb och jag har svårt att förstå det senaste dygnets gnäll på Baron.

Precis som i all annan skriven kommunikation går flera attribut förlorade i ren text (ex.vis ironi, ilska, glädje, frustration etc) och det blir upp till läsarens egen attityd och vilja att tolka ett inlägg "rätt".

Jag anser att det är fel att bara se ett inläggs betydelse ur sin egen synvinkel och i eget majestät anse sig ha rätt att bedöma vilken värdering som ligger bakom.
På samma sätt är det fel att anse att "mina" inlägg har någon sorts "copyright" och det ger mig en obegränsad rättighet känna mig förnärmad om det städas bort.

Visst, jag blev först förvånad när mitt inlägg i "Bildt-tråden" (som jag själv ansåg var jäkla fyndigt skrivet) städades bort. Men moderatorn gjorde rätt - jag var Off-Topic så det skrek om det :">
Trådar som går OT är ju HOPPLÖSA att läsa!! Speciellt om jag söker information och går på rubriken... Det är moderatorernas SKYLDIGHET att städa! Och det tycker jag, som sagt, att de gör bra!

För att återgå till min rubrik;
Det finns många goda exempel i detta forum där nybörjare får mycket hjälp trots att de inleder med fraser som kan tolkas som "påhopp" på vårt kära operativsystem. Här finns många hardcore Mac-användare som är mycket kompetenta och inte det minsta "elitistiska".

Antagandet att det krävs en minimikunskap som ska kunna uttryckas i text av en trådskapare för att denne skall bemötas med vanlig artighet är FEL!
Lika fel som det är att kräva att inlägg ska skrivas på korrekt svenska för att öht bemötas.
Så ska man inte behandla människor!

Referenser till Unix/Linux-eliten, där nybörjare välkomnas med en spark i ansiktet, bör inte vara vår ledstjärna!!

Avslutningsvis;
Låt inte tre rader text övertyga dig om att författaren är idiot eller har en dålig attityd - Think different!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 13:08

Det här forumet har rätt många användare. 99% av de gånger jag besöker siten (vilket är relativt ofta) så möts jag av trådar som redan finns svar på här i andra trådar. Folk som vägrar söka och dessutom är korkade nog att skriva om olagligheter. Moderatorerna sköter denna site vid sidan av sina jobb och fritid helt gratis dessutom så om vi användare lär oss först läsa reglerna och sedan kanske använder det som finns bakom pannbenet kanske moderatorerna här får mindre jobb och kanske hinner vara lite mer trevliga istället för att låsa & radera totalt meningslösa inlägg eller OT.

Bara en tanke. Tycker att det här forumet är ett av de bäst skötta jag besökt. Allt jag undrar över finner jag här och det jag inte hittar googlar jag upp.

God morgon!

Tänkte starta en tråd angående stängande av trådar som någon startat (ibland) i onödan eftersom det redan finns tråd(ar) som behandlar samma sak, men jag sökte först och fann denna så jag postar här istället. (Ett bra exempel på att det är bra att söka först!)

Saken är den att det i mitt tycke händer alldeles för ofta att trådstartaren bemöts av ett svar från en moderator eller någon annan som är VÄLDIGT lätt att tolka som syrligt och nedvärderande. Detta beror förmodligen till stor del på att Internet, som (precis som all skriftlig kommunikation) är trubbigt och således öppnar upp för hur många (miss)tolkningar som helst.

Detta blir bara tråkigt, jobbigt och surt.

Som jag skrev inledningsvis brukar jag alltid söka innan jag startar en tråd. Ibland finner man en tråd - ibland inte. Oftast när man söker något har man lite (små)bråttom vilket i kombination med (i mitt fall) det faktum att man inte är lika avancerad dator-/forumanvändare som moderatorerna och många andra som verkar bo här 24-7 gör att det kanske startas en tråd "i onödan".

Så därför är min ödmjuka önskan att ni moderatorer samt 24-7:are fortsätter göra ett fantastiskt jobb på en överjävligt otrolig sajt och förbättrar er och stämningen genom att framöver hänvisa till någon av de trådar som redan finns genom att länka till dem och sedan ev stänga tråden. Det är bra om ni länkar eftersom det då visar trådstartaren att det finns info att finna samt var denna finns.

Ett litet tillägg också: en fördel med att det startas en ny tråd om något som kanske redan behandlats i en äldre tråd är att gamla trådar tenderar att bli fantastiskt långa och alltmer off-topic ju äldre de blir. På så sätt kan den nya tråden föra tillbaka fokus på det ämne som urpsrungligen var tänkt att diskuteras.

Det var mina fem öre.

Senast redigerat 2008-10-19 12:42
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-10-19 09:51

zkirtap - helt klart ett moderatorämne.

Bevaka tråden