Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag önskar att moderatorerna svarade lite trevligare

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 22:24

Vad jag tycker står en bit upp i tråden. Nu är det fler nybörjare. Vilket är kul då det betyder att vår plattform växer men det medför också en lägre nivå i forumet vilket kan vara lite frustrerande ibland.

Fast nu får du det att låta som att det är små nybörjarlamm som hotas att ätas upp veteranvargarna. Tror ingen här förväntar sig att nybörjare kan allt. Är runt på flera forum och kan säga att 99 har mycket vänliga och tålmodiga användare.
Jag hävdar att man kan och ska kräva en hel del av nybörjare. Vill du ha hjälp så ska du bidra med rätt information. Gör du inte det blir du tillsagd. Inte ska det vara otrevligt men man får finna sig en kort ton. Lite skinn på näsan får man faktiskt olda om man vill ha gratishjälp tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 23:56

Först, jag klagar inte - detta är ingen kritik
Jag söker mig frivilligt hit och gör det gärna eftersom nivån är högre än på liknande forum och jag kan "betala" en del för att nivån inte ska sjunka.

Att jag skriver är för att visa ytterligare en nyans

Själv söker jag en hel del, inte så mycket för att inte visa mig dum utan mer av respekt för övriga medlemmar. Detta beteende förstärks av att jag inte heller vill få en åthutning. Jo, jag upplever att det delas ut sådana. Jag kan inte säga om det är mer av sådant nu eftersom min läsning är en mix av gamla och nya trådar.

De åthutningar jag finner tråkigast är inte de där en enkel sökning skulle gett svaret utan dem som bygger på att man inte läst "alla trådar" som skapats. Jag tror att dessa svaren bygger på att moderatorer och andra har följt och följer diskussionerna till skillnad mot nya medlemmar och de som inte hänger här jämt och som därför inte hört "tjatet" .

Jag förstår alltså att moderatorer och andra tröttnar på tjatet och därför kan slänga iväg ett mindre vänligt svar. Jag vet inte om det är bristen på skinn på näsan som gör att jag även kan förstå och känna med den andra sidan.

Jag är inte ute efter något puttinuttigt litet krypin utan ett forum där man behandlar varandra vänligt trots att det har väldigt många medlemmar. Någon slutlig lösning för att få det har jag inte eftersom det hela tiden kommer nya medlemmar. Men kanske några "vänliga men bestämda" standardformuleringar varefter tråden låses, kan vara en bit på väg. Ett par färdiga dito kanske kan underlätta för moderatorerna (som redan gör ett hästjobb, tack ska ni ha!) och göra att forumet kan fungera både för frekventa och lågfrekventa medlemmar.

Men som sagt, jag ser hellre åthutningar än att moderatorer och andra kapitulerar - om det är enda alternativet för att hålla nivån

Jag tycker det verkar vara väldigt olika stämning och attityd på 99musik och 99mac. På 99musik så är det få nybörjarfrågor som blir spydigt bemötta eller avsnoppade, även om det rätt ofta händer att folk blir tipsade om att söka bland tidigare diskussioner.

Men som jag skrivit tidigare tror jag att ett forum är fel form om man i första hand vill vara en kunskapsbank - det är svårt att organisera information, det är svårt att hitta den, samma frågor dyker upp om och om igen eftersom gamla trådar knuffas undan av gamla.

Och det är inte hjälpt av att sökfunktionen här fungerar dåligt: känner man inte till den magiska googleramsan eller vet exakt vad man är ute efter kan det vara omöjligt att hitta till en tråd som man vet finns där.

Så om man ser att exakt samma fråga återkommer - sätt upp en wiki, skriv ihop en FAQ, fixa klibbiga trådar som sammanfattar de vanligaste ämnena, osv. Då går det dels att faktiskt hitta informationen utan att ta till avancerad Google-Fu och att referera till den utan att bara svara "har diskuterats tidigare - sök!".

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-09-03 01:10

Det enda som jag tyckte var dålig service på det där svaret kan möjligen ha varit att det inte postades en länk till rätt tråd. Inte alltid att det finns tid att söka själv dock och det har vart en hel del nybörjarfrågor på sistonde. Vi är inte mer än människor vi alla, även moderatorer som användare...

Vad jag tycker hade räckt hade vart en liten extrasida som dyker upp direkt efter registreringen som påpekar alla vanliga fel. Inte forum-regler utan lite bra tips. Helst ska det vara riktigt få punkter så att texten läses igenom också. Där ska det stå: "Tänk på att använda sökfunktionen. Vi är över flera tusen medlemmar här på forumet och chansen att du har en helt unik fråga som inte har blivit ställd tidigare är ganska liten. Sök just därför gärna innan du postar." Eller någon liknande text.

Det som jag upplever är det stora problemet är att många nya användare inte kommer in i gemenskapen eller forumstilen. Det är lätt att tro att det finns personer som jobbar med forumet på heltid och får betalt för det osv, men det är det inte. Alla jobbar gratis med att driva forumet och då är det bara till att förvänta sig att servicen kan bli lite av därefter ibland också. Lite tråkig attityd, ja, men som användare kan ni sätta ribban där istället och bli glatt överaskade.

Ursprungligen av Clase:

Vad jag tycker hade räckt hade vart en liten extrasida som dyker upp direkt efter registreringen som påpekar alla vanliga fel. Inte forum-regler utan lite bra tips. Helst ska det vara riktigt få punkter så att texten läses igenom också. Där ska det stå: "Tänk på att använda sökfunktionen. Vi är över flera tusen medlemmar här på forumet och chansen att du har en helt unik fråga som inte har blivit ställd tidigare är ganska liten. Sök just därför gärna innan du postar." Eller någon liknande text.

Det som jag upplever är det stora problemet är att många nya användare inte kommer in i gemenskapen eller forumstilen. Det är lätt att tro att det finns personer som jobbar med forumet på heltid och får betalt för det osv, men det är det inte. Alla jobbar gratis med att driva forumet och då är det bara till att förvänta sig att servicen kan bli lite av därefter ibland också. Lite tråkig attityd, ja, men som användare kan ni sätta ribban där istället och bli glatt överaskade.

99.se - Visa inlägg - Forum för windows Se gärna mitt förslag.

Ursprungligen av Clase:

Det enda som jag tyckte var dålig service på det där svaret kan möjligen ha varit att det inte postades en länk till rätt tråd.

Exakt, generellt sett är det väl detta som är grundproblemet, dvs folk kan inte söka eller de förstår sig inte på hur man ska söka, vilket leder till att andra svarar "svaret finns redan; sök!", men de sistnämnda postar sällan länken till rätt tråd... Jag menar, om de som svarar på detta sätt tycker det är så lätt att söka, varför finns inte sökvägen till tråden? Eller beror det hela på att det inte är så lätt att hitta ens för de invigda...?

De trådar jag läser börjar ofta med att folk blir putta just pga att någon skriver trådar för att de inte sökt eller att andra blir putta för att de blir upplysta om att de inte klarar söka. (Men, å andra sidan, jag läser nog bara en bråkdel av allt fantastiskt som finns att läsa på 99-sajterna, så vad kan jag bedöma...)

Jag tror inte att han har mustach IRL.

Any way, smileysar kan också döda en auktoritet, vilken alla moderatorer är och skall förbli. Ibland kan det vara på sin plats, men inte i en tillrättavisning.

  • Medlem
  • 2008-09-03 07:57

Det är faktiskt så att de allra flesta "åthutningar" görs vänligare än den som är upphov till den här tråden. Min kommentar (som jag fortfarande inte tycker är anmärkningsvärd) till trådskaparen är ett undantag i den flod av kommentarer som delas ut i samband med att trådar flyttas, rubriker ändras, trådar stängs etc.

Jag tycker även att man kan ställa högre krav på den medlem som har skrivit 900 inlägg under 5 år än en nykomling. Kommentaren kan säkert utformas med detta i åtanke, i alla fall när jag agerar som moderator.

För övrigt är jag jättetrevlig.

Ursprungligen av Baron:

För övrigt är jag jättetrevlig.

Eller så saknar du självinsikt...

  • Medlem
  • 2008-09-14 01:52
Ursprungligen av Simon Templar:

Eller så saknar du självinsikt...

Har vi träffats?

(jag tycker att smileys ibland tar udden av medvetet tvetydiga kommentarer. Men alltid är det någon som misstolkar det...)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 09:13

Själv har jag bara bra erfarenheter av moderatorena här på 99, ibland har man inte samma åsikter om saker men då kan man faktiskt ge sig i den delfrågan (som det ofta rör sig om). Samtidigt är dom vanliga människor precis som vi som inte modererar, så även där kan det slinta.

En sak som verkligen ökar trevnaden här på forumet är ju om man åker på någon lokal 99-träff. Man hugger inte lika gärna mot någon man träffat irl.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-07 18:37

Lars Einarsson: I 95% av fallen när folk har skapat en ny tråd utan att söka så har dom skrivit under 10 inlägg i forumet (i alla fall i iPhone delen av forumet). Ok ibland kanske man svarar lite otrevligt men man blir lite trött på att vara trevlig när det kommer 10 sådanna trådar på en dag och bara från nya medlemmar som inte har haft orken att läsa forumreglerna eller trådarna där det står "Läs detta INNAN du postar".

I de flesta fallen försöker man dock peka användaren rätt, inte bara för att vara trevlig men för att han/hon inte skall göra samma misstag igen och skapa merarbete för moderatorerna

Ursprungligen av kainen:

Ok ibland kanske man svarar lite otrevligt men man blir lite trött på att vara trevlig när det kommer 10 sådanna trådar på en dag och bara från nya medlemmar som inte har haft orken att läsa forumreglerna eller trådarna där det står "Läs detta INNAN du postar".

Jag förstår (fast jag aldrig läser iPhone-forum), kainen!

Det enda jag tyckte var att det känns som folk blir upprörda alldeles för mycket kring sökningar eller utelämnade sökningar på ett forum som kanske inte har världens bästa sökmotor...

Ursprungligen av Baron:

Att en moderator går och letar reda på trådar åt lata medlemmar är en ren bonus. Jag gör det när jag vet vilket tråd det är, tex om jag själv har postat i den, men annars skulle det ta för mycket tid.

Jag förstår dig också, Baron, när det är lata medlemmar det handlar om! Men, finns det inte en hel del som inte klarar söka eller kan det inte vara som så ibland att systemet faktiskt är för svårt att söka fram det man vill (trådarna är ju generellt sätt inte så strukturerade och rubriksättningen lämnar en hel del övrigt att önska då och då)...?

Vad vet jag, men det är en reflektion jag gör i alla fall (utan att vara otrevlig eller att tycka moderatorerna är det).

  • Medlem
  • 2008-09-07 19:00

Att en moderator går och letar reda på trådar åt lata medlemmar är en ren bonus. Jag gör det när jag vet vilket tråd det är, tex om jag själv har postat i den, men annars skulle det ta för mycket tid.

Postar ofta länkar till existerande trådar, men erkänner villigt att jag oftast inte kan hitta trådarna i fråga förrän tredje eller fjärde sökningen. Ofta hittar jag trådarna för att jag använder ett nyckelord som är en del av svaret på den ställda frågan, något trådskaparen omöjligt kan känna till. Emellanåt kan jag inte hitta trådarna alls genom sökning, utan är tvungen att leta igenom min lista över trådar jag deltagit i.

På grund av detta undviker jag allt som oftast pekpinnar om att söka ordentligt innan frågor ställs. Vill man styra användarnas beteende så bör man snarare se över mjukvaran än att försöka tjata sig till det. Detta är naturligtvis inget moderatorerna kan rå över, så det är ingen kritik mot dem.

Jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-16 02:55

YES talar i pluralis majestatis

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb.

Jag med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 23:13

Utan modereringen som finns på 99:an skulle det aldrig funka så bra som det gör.

Jag kan hålla med om vad folk från /musik skriver, tonen är trevligare (eller)
Jag hade en tråd där som spårade ur från början, men efter ett tag (och moderatorer) artade den sig till en tråd jag tar med mig i internetgraven.

Men 99.se är ett grymt bra modererat forum, som jag sätter ett stort värde i, och som jag hänger på alldeles för mycket

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 08:37

Jag tycker nog generellt att många här inne har en lite von oben attityd. Man är ju nästan lite skraj att be om hjälp ibland. Det är inte bra. Den kritiken måste man kunna ta åt sig också.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-13 09:58

Det där är helt "beroende på". Om du skulle skriva ett inlägg som:

"Jag klarar inte att installera om systemet. Jag har läst instruktionerna men förstår inte. Jag sökte på internet men inget relevant dök upp. Kan någon hjälpa mig?"

Jag tror du skulle få jättemånga hjälpsamma svar.
Om du å andra sidan skrev:

"Hej jag har precis köpt min första mac. Hur sätter jag på den, jag ser ingen strömknapp???"

Så kan jag lova dig att antalet syrliga kommentarer kommer att hagla över dig.

Precis som skrvits innan beror nog detta mycket på själva internet i sig. För 15 år sen var man tvungen att vara rejält kunnig för att ta sig ut på nätet (eller iaf webben) och dumma frågor var ovanliga eftersom de enda som var på nätet var kunniga
Detta har nog präglat attityden. Sen kan man nog säga att "datanördar" i gemen gärna visar sin överlägsenhet gentemot andra datanördar genom språket. Genom att vara lite nedlåtande känner man sig som en större "wizard" än andra.

En sak som jag grunnat på alla månaderna jag varit här är varför många väljer att ge syrliga kommentarer på frågor som de tycker är felaktiga/oinsatta/dumma ? Svara inte utan gör något annat kreativt. Känns som om de kommentarerna bara handlar om att själv glänsa och visa att man kan mer. Sedan inser man säkert att man gör den andra personen lite ledsen också. De är inga svar utan mer tillrättavisningar (undantar moderatorerna då förstås som har som uppgift att styra upp diskussioner). Har hört kommentaren "mata inte trollen" här och det samma borde väl gälla inlägg som man inte gillar;"svara inte om du inte är seriöst intresserad av att förstå frågan och hjälpa till".

Internet ökar ju kommunikationen i allmänhet, och då syns väl all 'bullshit' som folk öser ur sig kanske mest. Men icke att förglömma så ökar också den kvalitativa kommunikationen. Tror inte på censur i största allmänhet, i vissa fall kan det dock vara befogat av moderatorer etc för att inte saker ska spåra ur. Om nu folk retar upp sig på andra av vilka orsaker det nu må vara, oseriösa inlägg likväl som de som obefogat ska spela poliser över hur kommunikationen ska bedrivas, så gäller väl samma saker som livet i övrigt. Rikta uppmärksamheten till något annat, svårare är det väl inte. Tror inte att utvecklingen på 99 eller någon annanstans går framåt med alltför många pekpinnar, om att vissa inlägg ska betygsättas som seriösare och andra inte. Det har väl var och en vett att bedöma själva. Det brukar liksom ge sig av sig själv, om man har en tilltro till människan och sin egen förmåga till urskiljning, vilket i alla fall jag har

varför finns 99.se och vem är det till för?

Ursprungligen av ranger_rob201:

varför finns 99.se och vem är det till för?

Jadu.

Nu blir det fem poäng Filosofi.....

Eller vart vill du komma med din fråga?

Nä, det är inte en filosofisk fråga. Sajten startades väl av en anledning?
Stor del i att 99.se är så pass populär beror troligtvis på att "vanliga dödliga" kan få svar på "dumma" frågor här. Moderatorerna behövs utan tvekan, jag fick just en post redigerad (helt befogat), men tonen... kunde varit trevligare. Orkar/hinner man inte vara trevligare behöver man inte kommentera öht. Supportsnobberi känns väldigt pc.

  • Medlem
  • 2008-09-14 00:54
Ursprungligen av ranger_rob201:

Nä, det är inte en filosofisk fråga. Sajten startades väl av en anledning?
Stor del i att 99.se är så pass populär beror troligtvis på att "vanliga dödliga" kan få svar på "dumma" frågor här. Moderatorerna behövs utan tvekan, jag fick just en post redigerad (helt befogat), men tonen... kunde varit trevligare. Orkar/hinner man inte vara trevligare behöver man inte kommentera öht. Supportsnobberi känns väldigt pc.

Siten startades för att professionella macanvändare skulle kunna mötas. Acceptansen för "okunniga" frågor har nog höjts avsevärt sedan dess.

Om du känner att du har blivit illa bemött ska du rapportera det, oavsett om det är av en medlem eller moderator.

En moderators första prioritering är att hålla 99.se i ordning. I andra hand kommer att var trevlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 21:45

Fast ett !-tecken ska man väl ändå tåla?

  • Medlem
  • City
  • 2008-09-14 11:42

Tycker att ni borde ha minst 5 sidor som dyker upp som man måste trycka bort manuellt innan sitt första inlägg. Sidorna bör då innehålla reglerna i stora typsnitt en för en.
Ta detta värdefulla tips till era hjärtan.

(Glömde ju säga att detta tips är för att slippa whiners)

Senast redigerat 2008-09-14 12:11
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 12:07

Det är helt frivilligt att vara medlem på 99.SE.
Om man inte tycker om hur man blir redigerad och/eller komenterad så får man leta andra forum. Det är ingen som misstycker till det.

Yes!!

Nu har jag bara skummat igenom tråden så det är möjligt att någon redan skrivit samma sak som jag skriver nu. Det finns säkert en del som blir förolämpade bara av att få ett inlägg raderat eller en nyöppnad tråd stängd. För dessa hjälper nog ingenting.

Det finns nog fler som upplever att "lappen" som moderatorn lämnar efter sig i den stängda tråden som en godtycklig smäll på fingrarna. Jag instämmer med de som föreslår några standardsvar för stängning av trådar. Det viktiga är att det finns något slags språklig värme i meddelandet.

Arbetet som moderatorerna gör är nödvändigt och heder åt alla som gör detta hästjobb utan att kräva någon ersättning, men låt gärna tonen vara lite varmare i fortsättningen!

Bevaka tråden