Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium 1.3 släppt (2008-08-26)

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ingen som har nån lösning på den hängande menyradsikonen?

Ursprungligen av wildcard:

ingen som har nån lösning på den hängande menyradsikonen?

Detta problem fanns som ticket under utvecklingen av 1.3, och vid en snabb koll där ska den vara löst.
#10378 (menu bar icon too low) - Adium X - Trac

Dock visar sig även detta för mig, men eftersom jag inte har adium i menyraden ser jag det inte som ett större problem. För och få det åtgärdat bör du rapportera det till utvecklarna av adium via deras trac-system eller forum. Ett tips är att när man upptäcker problem med program, speciellt open source, så finns det ofta gott om information kring utvecklingen att man kan kolla in utvecklar sidorna och inte ställa samma fråga mer än en gång i forumet.

Kan man ändra personligt meddelande som man gör i MSN (win) ? Bara trycka i en ruta och skriva, måste man lägga in en ny statusprofil varje gång? Dåligt och osmidigt isåfall...

Ursprungligen av FillilutteN:

Kan man ändra personligt meddelande som man gör i MSN (win) ? Bara trycka i en ruta och skriva, måste man lägga in en ny statusprofil varje gång? Dåligt och osmidigt isåfall...

Vad är det som är svårt att i menyn välja status och sedan anpassad för och skriva in sitt personliga meddelande? Sen beror det ju på hur du har utseendet på kontaktlistan, om du har den inställd som fönster kan du där välja anpassad för och fylla i ditt meddelande. Se bild i tidigare inlägg: 99.se - Visa inlägg - Adium 1.3b - Nu med "personliga meddelanden"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-05 21:55

Vet någon här vad man ska göra om inga kontakter kan se min visningsbild? Har haft problemet sen den nya versionen släpptes, och det börjar bli rätt jobbigt nu faktiskt. : /

Ursprungligen av Adzam 1:

Vet någon här vad man ska göra om inga kontakter kan se min visningsbild? Har haft problemet sen den nya versionen släpptes, och det börjar bli rätt jobbigt nu faktiskt. : /

Har du läst denna tråd? I detta inlägg frågar ledin om det, och svarar själv.
Finns även rapporterad till Adium: #10411 (My display picture does not propagate to my contacts) - Adium X - Trac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-05 23:44

Oj, vad pinsamt! Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-09 18:52

Ok, uppgraderingen gjorde inget alls för mig. Samma problem.

Ursprungligen av Adzam 1:

Ok, uppgraderingen gjorde inget alls för mig. Samma problem.

Syftar du fortfarande på att bilder i msn inte syns hos andra? Den är inte åtgärdad i denna version, utan finns fortfarande i adiums trac. #10411 (My display picture does not propagate to my contacts) - Adium X - Trac

Senast redigerat 2008-09-10 15:53
Ursprungligen av Mikael E:

Syftar du fortfarande på att bilder i msn inte syns hos andra? Den är åtgärdad i denna version, utan finns fortfarande i adiums trac. #10411 (My display picture does not propagate to my contacts) - Adium X - Trac

Antar att du missade ett "inte" där? Det är i alla fall samma problem för mig (1.3.1). Så det finns alltså ingen lösning än?

Dessutom tog adium mitt namn från hemmappen ("Förnamn Efternamn"). Jag har ändrat till "förnamn" i inställningarna men det ändrar sig varken i min (har mig själv som kontakt) eller mina kontakters kontaktlista.

Adium är helt klart ett snyggt och trevligt program, men fortfarande lite inkompatibelt (heter väl så?) med msn hos windowsanvändarna, vilket är alla mina kontakter är. T.ex. går ju överföringar i hastigheter motsvarande ett 56k modem(!). Är andra msn-klienter för Mac bättre (förutom designmässigt)?

Ursprungligen av Qmaster:

Antar att du missade ett "inte" där? Det är i alla fall samma problem för mig (1.3.1). Så det finns alltså ingen lösning än?

Tack för dina uppmärksamma ögon, jag har ändrat mitt inlägg och lagt till ett inte för och undvika missförstånd. Nej, det finns ingen lösning på problemet just nu. Men förhoppningsvis löses problemet i kommande versioner.

Ursprungligen av Qmaster:

T.ex. går ju överföringar i hastigheter motsvarande ett 56k modem(!). Är andra msn-klienter för Mac bättre (förutom designmässigt)?

Det beror på att adium använder sig av en äldre version av msnp, protokollet för msn. Detta gör att filöverföringen går via microsofts servrar och detta ger upphov till de långsama överföringarna. Förhoppningsvis när adium får stöd för msnp15 kommer filöverföringar att gå fortare.

Ursprungligen av Mikael E:

Det beror på att adium använder sig av en äldre version av msnp, protokollet för msn. Detta gör att filöverföringen går via microsofts servrar och detta ger upphov till de långsama överföringarna. Förhoppningsvis när adium får stöd för msnp15 kommer filöverföringar att gå fortare.

Och msnp15 är alltså vad som används av Windows live messenger idag? Hur kommer det sig att man fortfarande använder det gamla protokollet i Adium?

Ursprungligen av Qmaster:

Och msnp15 är alltså vad som används av Windows live messenger idag? Hur kommer det sig att man fortfarande använder det gamla protokollet i Adium?

Detta för att protokollet för msn är ett stängt protokoll. För att få adium och andra im-klienter att fungera med stängda protokoll som icq, msn och även aim använder sig utvecklarna av så kallad reverse engineering för och skapa ett program som fungerar med exempel microsofts msn protokoll. Hur reverse engeneering mer specifikt går till finns det säkert mer kunniga på forumet som kan förklara.

Lite off topic nu, men känns onödigt att starta separat tråd för detta. En kortfråga: Varför är överföringen på microsofts egna messenger för mac lika seg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 19:47
Ursprungligen av Qmaster:

Lite off topic nu, men känns onödigt att starta separat tråd för detta. En kortfråga: Varför är överföringen på microsofts egna messenger för mac lika seg?

För att Microsoft inte bryr sig...alls. MS borde låta Apple få lägga in MSN-stöd i iChat istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-10 00:33

Jaha, konstigt. Tyckte verkligen att det stod något om bilder nu på senaste versionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 00:32

Vad har hänt med Adium? Är det någon som vet varför utvecklingen har avstannat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 13:00

Avstannat? Något speciellt som får dig att säga det? Så vitt jag kan se så lunkar projektet sakta men säkert framåt mot 1.4.

Ursprungligen av berdan:

Avstannat? Något speciellt som får dig att säga det? Så vitt jag kan se så lunkar projektet sakta men säkert framåt mot 1.4.

Vart ser du det? Jag brukade alltid titta på beta.adiumx.com , men där är det tomt sen en lång tid tillbaka.

Ursprungligen av elinpelin:

Vart ser du det?

Här finns några olika sätt att följa vad som händer i Adiums utveckling:
FollowingDevelopment - Adium - Trac

Ursprungligen av elinpelin:

Vart ser du det? Jag brukade alltid titta på beta.adiumx.com , men där är det tomt sen en lång tid tillbaka.

Varför dom inte haft någon beta ute på länge är för att 1.3.2 fungerar rätt bra och det har inte skett så mycket utveckling på 1.3.3 samtidigt som 1.4 (nästa stora version) är rätt långt borta fortfarande, så det dröjer innan den kommer i betaversion.

Sen har utvecklarna haft mycket att stå i såhär i slutet av året, det finns lite skrivet om det i Adiums forum:

Many of the developers have been busy. Med school, finals, interviews, etc. It's just that time of year.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 15:53
Ursprungligen av berdan:

Avstannat? Något speciellt som får dig att säga det? Så vitt jag kan se så lunkar projektet sakta men säkert framåt mot 1.4.

Det går inte alls lika snabbt om man kollar på länken som Jesper O la in. Den har stått som det står ganska länge nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 16:43
Ursprungligen av elinpelin:

Vart ser du det?

Jag följer Roadmap och Timeline för projektet.

Just nu förbereds en ny synkning av libpurple, så en ny version av Adium borde vara på gång snett efter det. Hur länge är alltid svårt att säga då projektet drivs av frivilliga. (Huvudutvecklaren är exempelvis oftalmiatrikläkare.)

Tack Jesper!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 17:05

1.3.3 kommer i morgon dock, om inget oväntat händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 21:13

Eller rättare sagt 1.3.3b1

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-23 23:59

Nope!

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-24 09:48

Yepp, bara inte publikt än då inte changeloggen är klar. http://adiumx.cachefly.net/Adium_1.3.3b1.dmg om man vill vara "on the bleeding edge".

Adium 1.3.3 släppt: Adium 1.3.3 now available!

Bevaka tråden