Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple .mac blir MobileMe

Tråden skapades och har fått 383 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Northwiz:

Instämmer - Apple kan knappast hämta mail från ett annat konto och sedan "pusha" ut det - såvida du inte, som användare, kan göra det via en inställning i deras e-posttjänst och jag betvivlar starkt att Apple tänkt sig skicka ut andra tjänster mejl.

/MvH Mikael

Skillnaden är ju att jag kan använda valfrit företag som hostar exchange och säga att jag vill ha exchange med mitt eget domännamn så får jag det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 19:02

Läste precis att alla som fortfarande använder Panther eller tidigare kommer inte att komma åt gamla .mac tjänsten även om dom har betalat för det. Dom måste uppgradera till Tiger eller högre först.

//Rob

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-13 09:42
Ursprungligen av mendezzz:

Skillnaden är ju att jag kan använda valfrit företag som hostar exchange och säga att jag vill ha exchange med mitt eget domännamn så får jag det.

Vad är det för skillnad?

Vill du ha Exchange med egen domän - köp en domän och välj valfri leverantör som ger dig den tjänsten.

Apple kommer naturligtvis att premiera sin egen tjänst precis som alla andra företag. Det är väl ganska uppenbart och solklart att Apple inte tänker bygga en tjänst med "push" som alla andra leverantörer kan utnyttja?

Deras tjänster är för övrigt inte avsedda för företag, även om det går utmärkt att använda dem inom ett företag. .Mac har familjekonton, riktade mot privatpersoner. Detsamma gäller hostingen av hemsidor och bloggar. De riktar sig mot privatpersoner/familjer inte i första hand till företag.

Har du behov av "push" - fullt ut med din egen e-post så får du ordna den funktionen via en annan leverantör. Stödet (Exchange) finns iPhone och kommer i övriga Apple-program så den tekniska biten har Apple löst. Det är så jag har förstått det och det har jag ingenting emot.

/MvH Mikael

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-10 13:08

Det enda dom verkar ha försämrat är att det nya Me-kontot endast fungerar för iChat under tiden man betalar för Mobile Me.

Nya kunder, som inte redan har ett gratis .Mac registrerat får skaffa AIM-konto istället.

--klipp--
Can I continue to use my mac.com ID for iChat?
Your @mac.com ID will still work for iChat. You will also be able to use your @me.com ID for iChat. However, it will be separate from your mac.com iChat ID and will work only as long as your MobileMe subscription is active.
--klipp--

Men jag har en pc. Och ska beställa en Macbook pro om en månad. Jag vill ha en @mac.com adress istället för en @me.com hur finns det något sättt? Att jag beställer .mac nu eller?

mvh
oskar

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-10 13:28
Ursprungligen av oskar.svard:

Men jag har en pc. Och ska beställa en Macbook pro om en månad. Jag vill ha en @mac.com adress istället för en @me.com hur finns det något sättt? Att jag beställer .mac nu eller?

Gå in och registrera ett gratis provapå .Mac nu så är adressen din.

Okej! Men den kommer inte bli en me.com automatiskt´då eller?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-10 13:56
Ursprungligen av oskar.svard:

Okej! Men den kommer inte bli en me.com automatiskt´då eller?

"As a MobileMe subscriber, you can still use your email address at mac.com. You’ll also get a new address at me.com with your user name. Use whichever one you like."

  • Medlem
  • 2008-06-10 14:44

795 SEK är fortfarande 134$ i dagskursen. Antingen borde man få betala i USD eller att de följer kursen bättre 99USD är idag 587 SEK (oanda.com fxdaily). Jag förstår konceptet med valuta risk men är det troligt att man behöver sponsra 35 USD /år dvs 1/3 del av (det utsatta) priset?

Mitt förslag är istället att utmärkta providers kan få använda serverkonceptet tex mac.se...

Är det bara jag som reagerar på att det ska heta me...meee ... MEEEEE. Lite ego självcentrerad chauvinism-feeling

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-06-10 14:51
Ursprungligen av MEx:

795 SEK är fortfarande 134$ i dagskursen. Antingen borde man få betala i USD eller att de följer kursen bättre 99USD är idag 587 SEK (oanda.com fxdaily).

Amerikanska priser är ALLTID ex "moms" (Tax) så med din dollarkurs 587kr + 25% moms = 734Kr

Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 16:50
Ursprungligen av MEx:

Är det bara jag som reagerar på att det ska heta me...meee ... MEEEEE. Lite ego självcentrerad chauvinism-feeling

Jag tänker på Windows ME och får lite rysningar. Men jag kanske bara är gammal och alla andra har totalt glömt bort det där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 17:52
Ursprungligen av pesc:

Jag tänker på Windows ME och får lite rysningar. Men jag kanske bara är gammal och alla andra har totalt glömt bort det där.

Loggan påminnwe om Windows Me. Speciellt ME-biten:
Windows Me logo transparent.png - Wikipedia, the free encyclopedia
Apple - MobileMe

Hu, mörka tider det där..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 14:47

MEx: Är ju faktiskt ganska nära dollarkursen nu med justerat pris... du har bara missat att räkna med moms... för det tillkommer moms på $99 också, bara att i USA har de moms på runt 6-9% och inte 25% som här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 16:55

pesc: Förträngt heter det...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 18:04

kanske slå ihop alla me.com-trådar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 19:33

Ja jösses! Loggan är ju jättelik Windows ME-loggan. Hur har de tänkt nu?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 19:42

Pinsam miss av ett företag som är notoriskt noga med design/form. Något har klickat i Apple-systemet. Kontrollsystemet har uppenbarligen varit ur fuktion.
Det kommer nog en ny logo snart när skamligheten uppdagats för ledningen. Den är inte bara Wndows ME-lik - den strider helt mot all grafik Apple i övrigt klämt ur sig i 20 år. Det ser helt enkelt för jävligt ut. Naivt och fult.

Ursprungligen av pesc:

Ja jösses! Loggan är ju jättelik Windows ME-loggan. Hur har de tänkt nu?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-13 20:49
Ursprungligen av pesc:

Ja jösses! Loggan är ju jättelik Windows ME-loggan. Hur har de tänkt nu?

haha det var det första jag tänkte på också! Satt precis och jämförde de båda loggorna före ja hitta den här tråden.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-10 19:52

Hmm jag är också väldigt intresserad av möjligheten att koppla egna domännamn på mailadressen... iWeb fungerar ju tydligen detta på men det är nog mest mailen som är intressant.

Kommer möjlighet att kunna koppla sin egna domän till MobileMe så skaffar jag det direkt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-10 23:19

Nån som vet svaret på min fråga lite längre upp?

too slow

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-10 23:35

Meh, vad tråkigt för mig. Väldigt logisk som sagt, men finns ingen möjlighet för mig att börja byta mail-adress på alla sidor...

Apple Will Solve the Slow mobile.me Issue... by Starving non-US Subscribers!

Several thousand .Mac users in Europe have been struggling over the last year with slow data transfer speed, while in EU lost users have access to broadband internet (ranging from 5 to 24 Mbit/s). Our German friends from FSKLOG, reports how Apple is aiming to potentially solve this issue. If one compares the description of mobile.me in USA USA and in UK, or from any EU Apple Stores, one can easily notice that the allowed traffic per month will be limited to 100 GB in EU while US subscribers will be granted 200 MB. This is a bit weird when one considers that in USA access to high-speed internet is rather limited when compared to EU...

Läs mer!
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-06-16 14:21
Ursprungligen av Snoopy:

Several thousand .Mac users in Europe have been struggling over the last year with slow data transfer speed, while in EU lost users have access to broadband internet (ranging from 5 to 24 Mbit/s). Our German friends from FSKLOG, reports how Apple is aiming to potentially solve this issue. If one compares the description of mobile.me in USA USA and in UK, or from any EU Apple Stores, one can easily notice that the allowed traffic per month will be limited to 100 GB in EU while US subscribers will be granted 200 MB. This is a bit weird when one considers that in USA access to high-speed internet is rather limited when compared to EU.../url]

Ska det inte vara 200 GB?

Ursprungligen av MacBro:

Ska det inte vara 200 GB?

he,he,he typ!

  • Medlem
  • 2008-06-11 09:01

Detta är lite info från iWeb-sidan. Säger dock ingenting om epost-hantering av domäner...

[i]MobileMe will also host your personal domain name so you can publish your site directly to WWW.YOURADDRESS.COM[/i]

Jag kör mail genom Loopia idag. Jag kommer nog göra om mitt e-postkonto där till ett alias som pekar till min framtida me.com-adress. På så sätt är jag fri att gå tillbaka till Loopia när jag vill. Sedan är det bara ställa fredrik[at]dolk.nu som svarsadress i mailen när jag skickar e-post via me.com.

Vad som däremot oroar mig mer är att jag har ComHem som ISP. Dom spärrar ju port 25 (smtp) i sin brandvägg. Hos Loopia har jag löst det med att köra smtp på port 587, eftersom dom öppnat även den för smtp.
Tvivlar dock på att Apple kommer göra något liknande. Då är jag hänvisad till att antingen köra med Loopias smtp, eller byta till ComHems relay-server. I båda fallen förlorar jag antagligen push-funktionen till min framtida iPhone.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Vad som däremot oroar mig mer är att jag har ComHem som ISP. Dom spärrar ju port 25 (smtp) i sin brandvägg. Hos Loopia har jag löst det med att köra smtp på port 587, eftersom dom öppnat även den för smtp.
Tvivlar dock på att Apple kommer göra något liknande. Då är jag hänvisad till att antingen köra med Loopias smtp, eller byta till ComHems relay-server. I båda fallen förlorar jag antagligen push-funktionen till min framtida iPhone.

Det är lugnt. Apple kör 587 de med.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-11 17:28

Det enda jag inte gillar är att man förlorar sin e-post adress om man slutar betala. Med andra ord, börjar man använda .Mac / MobileMe och använder den adressen för plugg, jobb etc är man fast och indirekt tvingad att betala Apple 800kr per år vilket jag inte är speciellt sugen på. Visst, man kan ju använda det utan e-post adressen men då försvinner ju lite av poängen.

De borde i alla fall ge en gratis forwarding av e-posten i ett år efter att man slutar använda tjänsten.

Bevaka tråden