Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen till Imac (april 2008)

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-18 12:27
Ursprungligen av korthoga:

Fungerar detta minne till nya iMacen?
Finns hundra olika och jag blir bara förvirrad.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBTWXD2800C5G

Nej! Du kan läsa där det står formfaktor att det är DIMM 240 pinn. Det är för stationära datorer. iMac använder SO-DIMM 200 pin som är mindre och är för bärbara datorer. Det här skulle kunna fungera om du ska handla där. Annars är det billigare här.

Ursprungligen av Homy:

Nej! Du kan läsa där det står formfaktor att det är DIMM 240 pinn. Det är för stationära datorer. iMac använder SO-DIMM 200 pin som är mindre och är för bärbara datorer. Det här skulle kunna fungera om du ska handla där. Annars är det billigare här.

Skulle kunna fungera?:p
Köpte i alla fall två av de här minneskorten på Datorbutiken.
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-19 15:26
Ursprungligen av korthoga:

Skulle kunna fungera?:p

Ja, för att Kingston har Mac-specifika minnen till nya iMac som har beteckningen KTA-MB800/1G eller KTA-MB800/2G men änsålänge verkar ingen ha de minnena men många ggr fungerar andra Kingston-minnen som de jag länkade till.

Ursprungligen av Homy:

Ja, för att Kingston har Mac-specifika minnen till nya iMac som har beteckningen KTA-MB800/1G eller KTA-MB800/2G men änsålänge verkar ingen ha de minnena men många ggr fungerar andra Kingston-minnen som de jag länkade till.

Så det finns risk att det inte fungerar? :s
Hur vet man om det fungerar då? Öppnar man paketet med minneskorten är det ju kört. De går inte att skicka tillbaka.

Ursprungligen av korthoga:

Så det finns risk att det inte fungerar? :s

Om minnet är trasigt.

Men annars funkar alla minnen som uppfyller specifikationerna och är standardminnen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-20 01:53
Ursprungligen av korthoga:

Så det finns risk att det inte fungerar? :s
Hur vet man om det fungerar då? Öppnar man paketet med minneskorten är det ju kört. De går inte att skicka tillbaka.

Om man inte köper Mac-specifika minnen är det två saker som kan ställa till problem även om minnena har i övrigt samma spec. Det är den så kallade "åtkomsttidstiming" eller CAS latency och spänningen. Det är viktigt att minnena har samma CL. Minnen till förra iMac har CL5 tror jag och behöver en spänning på 1,8 V. Ett sätt för att kolla dessa uppgifter är att helt enkelt ta ut minnet från datorn och läsa på etiketten. Tyvärr hittar jag ingen detaljerad info om minnesspecen hos Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-19 21:08

Öhhh, ser ingenstans i denna länk men jag har köpt So-dimm 667 Mhz på datorbutiken.com

Där gav jag 295 kr för 2GB + frakt 99 kr. Har nyligen satt i en av dessa i min iMac och det funkar tokfint.

Ursprungligen av Odd Bob:

Öhhh, ser ingenstans i denna länk men jag har köpt So-dimm 667 Mhz på datorbutiken.com

Där gav jag 295 kr för 2GB + frakt 99 kr. Har nyligen satt i en av dessa i min iMac och det funkar tokfint.

Dom är inte till iMac 2008. Den har 800MHz minnen, som vi pratar om i detta inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-19 21:10

Ahh, shit, kollade priserna igen... Det har bannemej gåyy upp igen... Det var som tusan...

Homy, är inte de där kraven lite väl redundanta?

Alla DDR2-moduler ska ha 1,8 Volt, och CAS Latency 5 är det högsta, så andra minnen är snabbare om något.

Det som har förvirrat mig är att det finns PS2-6400 SO-DIMM DDR2 med både CL5 eller CL6. Gör detta någon skillnad?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-20 11:56
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Homy, är inte de där kraven lite väl redundanta?

Alla DDR2-moduler ska ha 1,8 Volt, och CAS Latency 5 är det högsta, så andra minnen är snabbare om något.

Ja, det kan låta lite petigt. Som sagt ska det gå bra med de flesta minnen i iMac men det finns ju som phindus skriver PC6400 med CL6 och vad jag förstått ska man inte blanda minnen med olika CAS-hastigheter. Därför kan det vara bra att köpa Mac-specifika minnen eller kolla såna detaljer. Nu kostar de ju lika mycket som andra minnen också. Till exempel köpte jag en gång Kingston-minnen till två likadana PM G5 men den ena ville inte kännas vid minnena så jag fick beställa just "Mac-minnen" till den.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-05-20 10:53

Någon som kan länka till det mest prisvärda minnet just nu? Är ute efter en 2gb sticka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-20 12:05
Ursprungligen av zamson:

Någon som kan länka till det mest prisvärda minnet just nu? Är ute efter en 2gb sticka.

Kolla inlägg 30!

Ursprungligen av zamson:

Någon som kan länka till det mest prisvärda minnet just nu? Är ute efter en 2gb sticka.

ONOFF Datorkomponenter, Minnen, SO-DIMM(DDR2)

349 :- Fungerar toppen !

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-05-20 15:27
Ursprungligen av adress@mac:

Jo visst, men finns inte i lager... Vill inte vänta i två veckor.

Ursprungligen av zamson:

Jo visst, men finns inte i lager... Vill inte vänta i två veckor.

OK vi var några på forumet som köpte dom i lager tydligen - sorry !

Så de jag köpte på datorbutiken ska fungera?
Förpackningarna var förövrigt öppnade när jag fick dem vilket betyder att någon pillat på dem. Bah!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-05-21 23:21

Köpte dessa på Inwarehouse.. funkar bra, men kanske inte de billigaste:
inWarehouse.se - Crucial DDR2 SO-DIMM PC6400 2048MB CL6, Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200pin

Har en sticka 1 gb som kom med iMacen om nån vill köpa billigt. Bara att höra av sig. dermike (snabela) gmail.com

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-05-23 11:34
Ursprungligen av adress@mac:

OK vi var några på forumet som köpte dom i lager tydligen - sorry !

Hehe ingen fara! Jag är så irriterad över onoff...skulle ebställa när dem fanns i lager men så funkade inte deras check out med safari..sorligt.

Ursprungligen av zamson:

Hehe ingen fara! Jag är så irriterad över onoff...skulle ebställa när dem fanns i lager men så funkade inte deras check out med safari..sorligt.

Jag beställde via Safari.....funkade för mig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-22 00:42

Flyter det bättre på spel när man har mer RAM?

Minneskorten verkar fungera. Står 4gb i alla fall.
Någon som vill ha två 1gb minnen för en hundring?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-24 11:40

Har en fråga sitter det 1st 2gb minne i nya 24" iMac eller är det tokiga 2st 1gb tro?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-24 11:48
Ursprungligen av Peo:

Har en fråga sitter det 1st 2gb minne i nya 24" iMac eller är det tokiga 2st 1gb tro?

2 St 1 GB

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-24 14:59
Ursprungligen av fedi-93:

2 St 1 GB

Okey tack för ditt svar!:)
Synd hade varit bättre om det hade varit tvärtom men så är det i alla fall.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-30 13:15

Nu tycks det finnas i lager på OnOff igen för 349 kr. För det är väl detta:

2GB DDR2, SO-DIMM, 800MHz-PC6400, 256Mx64, CL5, 200Pin, non-ECC

länk

Ursprungligen av Baxter:

Nu tycks det finnas i lager på OnOff igen för 349 kr. För det är väl detta:

2GB DDR2, SO-DIMM, 800MHz-PC6400, 256Mx64, CL5, 200Pin, non-ECC

länk

Stämmer !

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-02 15:25

#Vad är max ram man kan stoppa in i en Imac?
#Kan den befintlga stickan stickan(stickorna) sitta kvar?
#Hur blir det med garantin?
#Vad är maxgränsen för OSX när det gäller ram? Windows 32bit t.ex. klarar ju bara av att utnyttja 3gb

Mycket tacksam för svar, då jag går omkring och drömmer lite om en Imac

Ursprungligen av noxire:

#Vad är max ram man kan stoppa in i en Imac?
#Kan den befintlga stickan stickan(stickorna) sitta kvar?
#Hur blir det med garantin?
#Vad är maxgränsen för OSX när det gäller ram? Windows 32bit t.ex. klarar ju bara av att utnyttja 3gb

Mycket tacksam för svar, då jag går omkring och drömmer lite om en Imac

Apple - iMac ger lite svar ;).

4GB mac.
Visst kan du låta stickorna som sitter där nu sitta kvar (2x1GB i alla utom i 2.4GHz).
Garantin har du kvar.
Åtminstone 4GB

Bevaka tråden