Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag förstår inte hur 99.se fungerar?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 22:41

Bra att Skilling säger ifrån när folk går över gränsen. Bra också att så många reagerade på mobben denna gång!

Ursprungligen av Axel von Matern:

Bra att Skilling säger ifrån när folk går över gränsen. Bra också att så många reagerade på mobben denna gång!

"reagerade på mobben", sluta bär dig löjligt åt.

Jag är medlem på ett av Sveriges bästa forum, fan inte nån "mobb".

En mobb lynchar väl folk.

Men du kan väl klappa dig för bröstet då att du har en sån duktig kompis som säger ifrån? Eller.

Jag tycker inte att ngn har gått över ngn gräns. Det har vart ett (1) surmagat inlägg från EN gubbe som förmodligen vill ha ngn som sitter brevid honom och visar och pekar. Han fick svar av flera sorter av vilka de flesta var synnerligen motiverade.
Han kommer väl inte tillbaka efter att han fått skriva av sig all skit.

Förstår inte varför en del med automatik som aldrig klickar alltid skall ta parti för den som ställer sig mitt i centrum och vrålar rakt ut att alla andra är dumma i huvet.
Köra med "här mobbas det hej och hå" fram och tillbaka.

Fan, om ngn bär sig dumt åt får han väl svar därefter. Det får man ju om man gör det irl. eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-07 22:44

Även om jag var lite frän i mitt inlägg hoppas jag också att han kommer tillbaka. Men är lite lugnare.
Att klaga och vara ovetande om skrivregler och så är väl ok. Det har vi alla varit och träffat på.

Men inte otrevlig, då får man inte hjälp, någonstans...
även om man är upprörd just då.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-07 23:09

Jag hittar inte Iphonegruppen. Trycker man på "Startsida" så radas alla forumets undergrupper upp - men någon "iPhone" ser jag inte.
Så - när jag startar en ny tråd om Iphone så väljer jag "Mobiltelefoner" och adm måste flytta mig. Ett merjobb som är ert eget fel ;-). har ni verkligen inte märkt av detta problem? Så att ni spontant kunnat fixa till grejen?

99 är ett bra forum - men upplägget har sina brister. Logik och beteendevetenskap är en svår konst.

Jag håller med skilling, det är allt oftare även i mitt tycke som människor får dåligt bemötande.

Jag tycker mig framförallt se en Mac-taliban-attityd. Så fort en (oftast ny) användare klagar på vad som helst i MacOs (oftast på grund av en bristande förståelse för hur saker /objektivt/ska fungera på en mac) så urartar det fort till ett hetsande mac vs pc. Det måste kunna gå att jämföra funktioner mellan en mac och en pc utan att det blir sådana känslo-svallningar. Människan har ju skaffat mac redan? (Vi behöver inte OMvända denne?)

Vad gäller sidans utformning så är den fett rörig. Jag skulle ha lackat ur och skrivit något liknande om jag bara hade fattat var. Ta det för vad det är, människan är upprörd.
Sätt eld på en flagga och se vartåt det lider?

Sammantaget så ger en rörig sida (och bitvis hätska diskussioner) inte ett bananskal in i en fin community direkt.

Måste bara nämna att många personer utan större internetvana (nu vet inte jag om MikeWax är en sån, men personligen har jag aldrig haft några större problem med att förstå varken detta forum eller något annat, så jag antar det) inte alltid vet hur man bör bete sig online.

Jag och min kompis började skratta åt hans pappa när han hade fått tillsägelser ifrån någon kollega för att hans mail alltid var så otrevliga. Han fattade inte vad kollegan pratade om, då han aldrig menat att vara otrevlig. Men vad han inte riktigt visste var hur man använder versaler, utropstecken och fet text på internet.
Han tyckte han underströk saker som var viktiga, typ "Gör klart detta INNANfredag!!!!!!!" men som uppfattas som ganska hetsiga och otrevliga uttalanden.

Sen frågade jag min egen pappa om han visste om dessa saker, och inte heller han hade någon som helst aning om detta.
Varken min eller min pappa förstod heller hur smileys fungerade. Vad det var för skillnad på : ) - ; ) - : p

Det är svårt att veta hur allting fungerar om man inte är van. Vi andra tar såna saker som självklarheter.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-08 00:02

En gång i tiden när jag började använda internet (damn, 1994 känns länge sen!) så fick man en lapp när man fick konto. Där stod en massa bra saker sammanfattade under rubriken "netikett" (prova och sök på google och klicka på första träffen från wikipedia). Egentligen borde alla som lyckas komma över ett internetabbonemang få en sån lapp och på något sätt tvingas läsa och förstå.

Jag tror att trådskaparen nog inte riktigt har kläm på var han är ens. Skulle inte förvåna mig om han tror att detta är Apples officiella supportforum, något som drivs med de pengar han betalade för sin dator. Att han är kund och detta forum är en form av leverantör han har rätt att kräva något av.

Som man frågar får man svar. Trist kanske, men knappast något unikt för internet. Det är faktiskt inte konstigare än att man har lite vanligt hyfs, även på internet.

  • Medlem
  • 2008-05-08 00:37

Jag tvekar en sekund att fortsätta på en tråd i ett ämne som stötts och blötts så fasligt.

Men jag tycker inte detta blivit sagt ofta nog (och håller med Bollman): Nykomlingar, som hälsar genom att klaga i upprörd ton, slösa med utropstecken och kalla bristen på medkänsla för fundamentalism - sådana nykomlingar är det svårt för inbodda att tåla.

Jag har inte varit med sedan starten eller så, men jag har inte upplevt några talibantendenser. Bara att hemtama medlemmar försvarar sig och forumet när ilskna gäster tillstöter. Jag kanske har haft tur.

Några medlemmar ha gjort sig kända för ett något grovhugget språkbruk, men ni vet hur många som krävs för en tango.

Missnöje uppstår då förväntningar och verklighet inte överensstämmer. Omvänt blir man nöjd då förväntningar och verklighet sammanfaller.

För att alla ska bli nöjda måste alltså verklighet ELLER förväntningar justeras.

Följaktligen är det fullt legitimt att kritisera och ifrågasätta forumet (verkligheten), MEN det är OCKSÅ fullt legitimt att kritisera och ifrågasätta förväntningarna.

Oavsett om man kritiserar verkligheten eller förväntningarna bör man göra det med respekt för andras rätt till en avvikande uppfattning.

I sådan respekt brister en majoritet av inläggen i denna tråd. Det gäller såväl de som tycker trådskaparen har fel som de som kritiserar den s.k. mobben.

Nu är det dags för er alla att ta sig i kragen och börja bete er som folk.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-08 08:22
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Oavsett om man kritiserar verkligheten eller förväntningarna bör man göra det med respekt för andras rätt till en avvikande uppfattning.

I sådan respekt brister en majoritet av inläggen i denna tråd. Det gäller såväl de som tycker trådskaparen har fel som de som kritiserar den s.k. mobben.

Nu är det dags för er alla att ta sig i kragen och börja bete er som folk.

Fantastiskt otrevligt inlägg. "Bete er som folk". Eftersom jag skrivit en del i ämnet, antar jag att jag ingår i "de som kritiserar mobben"-gruppen och vill gärna veta på vilket sätt jag brustit i respekten för andras uppfattningar. Du kan ta det via PM eller här, men jag vill gärna ha en förklaring.

Senast redigerat 2008-05-08 09:04

Skilling,

Att du upplever mitt inlägg som ett "fantastiskt otrevligt inlägg" beklagar jag. Däremot måste jag medge att jag har lite svårt att förstå varför du upplever det så.

Min uppmaning att ALLA ska bete sig som folk är helt enkelt ett sätt att säga att ALLA ska bete sig vuxet och bete sig på ett ansvarstagande sätt.

Tolkar du uppmaningen på något annat sätt? Eller anser du att diskussionsdeltagarna (samtliga) bör bete sig på något annat sätt än "som folk" ? Hur ska de då bete sig?

Ursprungligen av Skilling:

Fantastiskt otrevligt inlägg. "Bete er som folk". Eftersom jag skrivit en del i ämnet, antar jag att jag ingår i "de som kritiserar mobben"-gruppen och vill gärna veta på vilket sätt jag brustit i respekten för andras uppfattningar. Du kan ta det via PM eller här, men jag vill gärna ha en förklaring.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-08 11:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skilling,

Att du upplever mitt inlägg som ett "fantastiskt otrevligt inlägg" beklagar jag. Däremot måste jag medge att jag har lite svårt att förstå varför du upplever det så.

Min uppmaning att ALLA ska bete sig som folk är helt enkelt ett sätt att säga att ALLA ska bete sig vuxet och bete sig på ett ansvarstagande sätt.

Tolkar du uppmaningen på något annat sätt? Eller anser du att diskussionsdeltagarna (samtliga) bör bete sig på något annat sätt än "som folk" ? Hur ska de då bete sig?

Jag tycker att attityden "skärp-er-och-bete-er-som-folk" är rätt nedsättande. Eftersom du skrev att en majoritet av inläggen brast i respekten mot andra och jag har skrivit en hel del, så antog jag att jag ingick i den svepande formuleringen. Har jag fel i det ber jag om ursäkt.

Eftersom jag egentligen inte har gjort något annat än sagt ifrån för att jag tycker att man behandlar folk illa, så vill jag gärna ha en förklaring. Jag har respekt för avvikande uppfattningar i sak, men jag har mindre respekt för om man i grupp ger sig på andra personer. Jag skulle till och med vilja påstå att en moderator på ett internetforum knappast har mandat att ändra på min uppfattning om det. Jag tycker definitivt att det är vuxet att säga ifrån när det är befogat. Jag tycker det är mindre vuxet att hålla tyst för att undvika diskussion. Det är min definition av ansvarstagande.

Möjligt att jag missuppfattar dig och att bristerna med kommunikation på internetforum gör sig gällande.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-08 07:46

Alldeles uppenbarligen så är det ju ganska många nya medlemmar som varje månad inte upplever 99.se som fullständigt obegriplig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-08 09:03

Kan ingen stänga den här tråden nu? Känns som den inte tillför något mer i originalämnet.

Men jag tror nog på bollamns hypotes, mickewax kanske tror att detta är ett officiellt Appleforum. Hoppas han kommer tillbaka men lite lugnare så lovar iaf jag att försöka svara lugnt på alla frågor och problem.

Ang utformningen får vi väl konstatera att vissa upplever den som "rörig" och det är isf något Björnström och dom andra får ta till sej, vilket jag vet dom gör.

Den som kastar skit får räkna med att med att det stänker.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-08 10:17

Förlåt mig, men gud vad ni ödslar energi på fel saker.

Alla har inte det verbala på sin sida och därför kan text som egentligen är konstruktiv uppfattas som elak.

Han var mottaglig för förändring och hade kunnat ge det en chans när han skrev inlägget, men tror knappast han är så sugen nu när många motarbetar honom.
Några kom med förslag på förbättring och hälsade Mike välkommen, är inte det väldigt trevligt?

Kom igen nu!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-08 11:12

Vart tog MikeWax vägen? Någon som minns honom? Och ämnet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-08 12:29
Ursprungligen av mjg:

Vart tog MikeWax vägen? Någon som minns honom? Och ämnet?

Detta säger väl allt

För många kockar = dålig soppa.

Tagga ner och slappna av- bara jobbigt att påtvingas detta .. allt blir bara mer och mer komplext-meningslöst här inne, och intressanta ämnen faller i skuggan av dessa outtömliga diskussioner som inte leder någon vart förutom en stopp punkt från någon moderator, och en fjäder i hatten till denne i fråga. när denna tråd är stängd - vem ska få sista ordet ? Det är frågan .

Senast redigerat 2008-05-08 18:58
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-05-08 23:16

Även om största delen av innehållet i den här tråden inte platsar under topicen så är det ganska intressant och delvis komisk läsning.
Undrar om MikeWax själv vet vilken skojig tråd han skapade

För att säga min mening så håller jag helt med om att man skall bemöta nykomlingar väl, svara på hans/henns frågor och påståenden men också, på ett bestämt sätt, påpeka att det hade varit på sin plats att ha en lite mjukare framtoning om man vill ha hjälp och förståelse.

ace4711 har helt rätt i att - vill man ta ner någon på jorden så gör man det enklast med is i magen. Dock skall man berätta att man inte gillar hans "uppkäftiga" stil, så kanske han tänker på det till nästa gång.

Utropstecken och verslaer är en grej, men påhopp (om man nu kan kalla det det) och sättet han formulerar sig på ursäktas inte bara för att det är på internet.

Jag har lika svårt för personer som, irl, gapar rakt ut bara för att det inte fungerar som dom vill.. Ta't lugnt, ta en Toy!

Ska vi nöja oss med detta?

Så fort jag börjat bygga på 1.5 versionen så tänkte jag starta en tråd här i feedback där ni får ge återkoppling - kanske skulle man samla 20 personer som får betatesta lite.

Ett av målen kanske ska vara att få internet-ovana människor att kunna använda sajten. Finns säkert ett par steg i registreringen som går att förenkla till exempel (trots att vi får in 850 nya medlemmar i månaden betyder det ju inte att alla lyckas...)

Stänger tråden!

  • Medlem
  • 2008-05-07 17:54

Flyttar några inlägg som egentligen borde ha skapats i en egen tråd. Eller är detta ett skämt?

Admin

Bevaka tråden