Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag förstår inte hur 99.se fungerar?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-05-07 20:08
Ursprungligen av Skilling:

Oj oj oj... var det två eller tre veckor sedan den där tråden om mobbing på 99 var het?

Minnet är kort och mobben går bäsärk.

Anmäl inlägg du tycker går över gränsen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-07 20:37
Ursprungligen av Baron:

Anmäl inlägg du tycker går över gränsen.

Men man får inte diskutera det öppet?

Ursprungligen av Skilling:

Men man får inte diskutera det öppet?

Vad skulle poängen med det vara?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-07 20:58
Ursprungligen av Taz_1999:

Vad skulle poängen med det vara?

Tja, att man säger ifrån när folk behandlar andra illa?

Även jag tycker det är trist att se mängden pikar och skämt/hånfullhet till en ny användares synpunkter. När många av oss som har hängt här länge fokuserar på åldersskämt, mängen utropstecken istället för kärnfrågan - är det för svårt att skapa en ny tråd/fråga?

Jag tycker MikeWax har en poäng som är viktig. Välkommen hit förresten!

Ursprungligen av ace4711:

Även jag tycker det är trist att se mängden pikar och skämt/hånfullhet till en ny användares synpunkter.

Håller med, det är beklämmande. Och navigationen på 99 är fortfarande en katastrof efter den s.k. sammanslagningen. Att man ändå tar sig runt beror enbart på mångårig erfarenhet.

Ursprungligen av Skilling:

Oj oj oj... var det två eller tre veckor sedan den där tråden om mobbing på 99 var het?

Minnet är kort och mobben går bäsärk.

Välkommen Mike! När du bekantat dig ordentligt med forumet ter det sig inte lika märkligt som vid första anblicken.

Lägg av med mobbningssnacket är du snäll.

Du har en poäng med att om man ser forumet ett par ggr så verkar allt mkt mera logiskt.

Klart man får infostress när man är på ett forum för första gången. Det verkar ju inte som Mike har ngn större vana av sådana öht. Min farsa är i samma sits och han skulle inte begripa ett piss här under första veckan...

Sedan kan jag hålla med en del här att man behöver ju inte ta från tårna med att verka förbannad och förorättad för att man inte hittar allt på en gång.

Jämför det med att köra bil för första gången i en ny stad...
Mackedonkan ligger där till höger....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-07 20:33
Ursprungligen av Goflorp:

Lägg av med mobbningssnacket är du snäll.

Med det bemötande Mike har fått är det faktiskt befogat att sätta lyset på det hela. Kommentarer som "det känns mer som att du har problem än sidan" osv är sådär, kan jag tycka. I kombination med att folk sedan tar illa upp för att någon ifrågasätter den attityden blir det rätt fjantigt. Ta kritiken eller ändra attityd (och nu menar jag 99 som kollektiv - inte dig personligen - jag vet att du inte skrivit innan i tråden).

Ursprungligen av Skilling:

Oj oj oj... var det två eller tre veckor sedan den där tråden om mobbing på 99 var het?

Minnet är kort och mobben går bäsärk.

Välkommen Mike! När du bekantat dig ordentligt med forumet ter det sig inte lika märkligt som vid första anblicken.

Detta är lika lite mobbing som följande exempel: En ny lånetagare kommer in i biblioteket och säger med stora bokstäver och massor av utropstecken. "Jag fattar ingenting av den här boken jag låna, den är ju full av bokstäver och massor av jobbiga kapitel som gör mig helt förvirrad, vad håller ni på med egentligen? Jag vill ha en bilderbok, jag tycker faktiskt att hela biblioteket borde ha ENDAST bilderböcker, det blir så krångligt o gyttrigt annars förstår ni väl!!!!!!!! Eller är det har bara en klubb för er nördar kanske!!??. Dessutom har jag tappat bort mitt lånekort, varför är de inte omöjliga att tappa bort? Måste man hålla reda på sin lånekod själv, eller? Jag orkar inte lära mig läsa, eftersom jag är i en åldersgrupp där de flesta inte kan det så tänker jag använda det som ursäkt för att slippa försöka lära mig"

Det är klart att expediten kommer att undra om personen skämtar. Man kan inte alltid vika sig för den som skriker högst, speciellt inte när den personen vill införa enbart bilderböcker. Däremot ska man absolut erbjuda sig att hjälpa personen att lära sig läsa, samt se till att personen trivs och känner sig välkommen. Även om personen nog får stå ut med några gliringar för att den skrek och levde om så, samt var oförskämd och nedsättande när den själv inte visste något om böcker. Medan personen lär sig läsa så är den självklart välkommen att komma med konstruktiva idéer på hur språket kan bli enklare (utan att förlora sin rikedom), samt komma med förslag på hur bibliotekets böcker enklare kan sorteras. När personen sedan lärt sig läsa med de andra medlemmarnas hjälp så kommer den förstå hur mycket man missar när man bara bläddrar i bilderböcker samt hur dumt det var att försöka tvinga alla andra att bara läsa bilderböcker. Slutet gott allting gott

PS. Välkommen till forumet MikeWax, jag hjälper dig gärna att lära dig "läsa", det är bara att skicka ett PM om du behöver hjälp men något :).

PPS. Att säga att sådant som inte är mobbing är mobbing går i slutändan ut över de som blir mobbade på riktigt. Så sluta göra det.

DS

Peace

Senast redigerat 2008-05-08 02:12
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-08 08:38
Ursprungligen av PowerAxl:

Detta är lika lite mobbing som följande exempel:

Det vore helt ok att sluta haka upp sig på ordet mobbing, eftersom jag inte säger att det är mobbing. Det som förvånar mig är att man tvingas se ett sånt bemötande så snart efter tråden om mobbing. Man hade kunnat hoppas att den fått folk att tänka till lite, om inte annat.

Uppenbarligen hade den det också. Det är trots allt ett antal som ställt sig upp i den här tråden och sagt ifrån, vilket hedrar forumet.

Senast redigerat 2008-05-08 09:00

Just det där med "Ny diskussion" och "Starta ny tråd" är ju sånrt som man dagligen märker av att det inte hajjas. Då får "vi" ju fixa till det så det blir enklare.

Jag ser ofta i en tråd hur någon ny kommer in och "kapar tråden" enbart för att vederbörande inte greppat att "svara" skriver i samma tråd, att "Ny diskussion" betyder "Ny tråd". Ibland används "ny diskussion" i fel forumdel (Mobilfrågor ställs i AppleTV).

Kanske kunde man ha någon form av hjälpsida som ligger UTANFÖR systemet - alltså inte en TRÅD om hur det skall funka, utan en sida med ngn bild med förklarande pilar eller ngt sånt. "5 min guide to 99.se" och att man hänvisas till den när man regar sig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-07 20:28

Bästa,Snyggaste forumet NÅGONSIN!
jag menar det...:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 21:13

- Håller med trådskaparen till viss del. Det är bara lite små justeringar som behövs. Och det har ju Martin lovat fixa.

- Vill också hälsa MikeWax välkommen till stugan!

- Tycker också att det är trist att se ett sånt mottagande.

Det är inte alls konstigt om en ny användare på 99.se tycker det är rörigt. Det är ju så enormt stort, inte minst efter sammanslagningen av 99mac, 99musik mm (som även TZW nämner). Knappar överallt, olika visningslägen... och bara listan med alla forumavdelningar är sida upp och sida ner. Så försök förstå att en nykomling kan bli frustrerad. Jag har inget minne av den sortens ångest när jag hittade hit, men lite känsla av att kliva in i avgångshallen på Arlanda i värsta rusningen när man trodde det var en telefonkiosk, den kan man få.

När jag vill in på en Mac-sida som är mindre, lättöverskådlig och enkel att förstå så går jag till Hard Mac Cafe. Det har sina poänger. Synd bara att trafiken är så liten där numera.

Skilling har för övrigt tokigt fel då han spelar mobbing-kortet igen i en diskussion där det absolut inte hör hemma. Det är ett billigt simpelt fånigt argumentationsknep som inte bidrar med något utan är bara slöseri med ettor och nollor, på samma sätt som han fortsätter med att spela censur-kortet i ett annat inlägg "allt skall diskuteras - annars är det censur och det är fel", vilket är en diskussion vi haft här kanske 50 gånger och är hjärtligt trötta på. Moderering är inte censur, detta är ett privat forum med egna regler, gillar du det inte, så starta ett eget forum.

Det är också enkelt tycker jag att visa att en del av de negativa utlåtanden om MikeWax, hans attityd och inlägg som är med ovan INTE mobbing utan helt enkelt svar på tal. För ärligt talat, vilken reaktion tror ni man skulle få om man klampar in på tex en fest och säger de saker MikeWax säger till hela sällskapet? Internet är inte speciellt annorlunda från verkligheten i det fallet.

Om vi granskar det MikeWax skriver på olika sätt, tex semantiskt (vad ord betyder) och logiskt (kollar om påståenden är logiska eller inte) så har vi kvar ett antal ganska elaka påståenden. Därmed är det inte mobbing, det är bara svar på tal och kan man inte tåla det skall man inte gå utanför dörren och man har inte heller på internet att göra.

Ursprungligen av MikeWax:

Vem är denna sida till för?
Vill ni ha en blandning av olika människor,åldrar m.m. så måste ni ju göra denna sida MYCKET enklare !!!!!!!!!!!

Det underförstådda påståenden här är att alla användare här är av samma typ eller samma ålder eller både och. Korrekt? Nä. Logiskt? Inte för fem öre. Att anta att alla man möter i något sammanhang och skall behandlas på samma sätt, när det inte stämmer är med ett annat ord fördomsfullt. Så MikeWax har fördomar om oss som använder detta forum. Är inte det en bra början om man vill ha hjälp med något?

Ursprungligen av MikeWax:

UTGÅ inte från att ALLA är Macnördar mellan 15-30 .Låt även dom som är mellan 30-90 va med,då får ni ju en större sida med ett bredare spektrum och forum. Vill ni INTE ha oss så behöver ni ju inte förändra er.

Ok, nu blir det värre, det underförstådda påstående här att vi inte bara är likadana allihopa, det är mera specifikt unga Macnördar 15-30 år.

Vidare är påståendet att vi idag inte har en större sida därför att vi utgår från att alla är Macnördar.

Underförstått är anledningen till det att skaparna av forumet anser att hela världen består av människor mellan 15-30 som är Macnördar, varenda en på hela planeten (vad betyder annars ordet "Alla"?)

Så detta "lilla" forum med endast 58418 registerade medlemmar varav 13 753 loggat in den senaste månaden och som har 165 978 inlägg och 1 421 842 inlägg skulle kunna bli större och bredare om sådana fördomsfulla personer som MikeWax uppfattade forumet som enklare? Ok, jag tror MikeWax på hans ord är. (Nä).

Ursprungligen av MikeWax:

Nu måste jag iväg men gör nåt åt detta elände.

Avslutningsvis kommer påståendet att hela siten och/eller dess organisation är ett "elände", en synpunkt som förmodligen inte delas av speciellt många av de dryga 50.000 medlemmar som siten fått och de dryga 13.000 som varit inne här den senaste månaden, om ens någon, utom just MikeWax själv då.

Alltså är det ett påstående som är grundlöst, ett adjektiv som inte stämmer, ungefär av samma typ som när man kallar någon för mobbare när man inte är det, som är just vad Skilling gör. Gissa vad jag tycker om det?

Om jag får röra mig ut på tunn is och försöka sammafatta Taz inlägg till typen "Han var dum, därför är det inte mera rätt att vi är dumma tillbaka"

Jag tycker det är fel. Jag tycker att nybörjare skall mötas med respekt och förståelse och man skall försöka lyfta fram det bästa i deras synpunkter i möjligaste mån. Och jag är säker på att jag gör övertramp också, för all del. Men, jag skulle inte vilja upphöja min egen småaktighet till ideal.

Jag kommer faktiskt ihåg mitt först inlägg på universitets KOM-system för 25 år sedan, och jag sitter här i rodnar när jag tänker på att JAG SKREV HELA INLÄGGET MED VERSALER. Det tog mig inte så lång tid att fatta att alla andra skrev på ett annat sätt, men jag blev vänligt bemött och folk tog fasta på det jag menade, och hängde inte upp sig på mina nybörjarfel. Tids nog lärde jag mig att använda både stora och små bokstäver.

Jag håller med Taz_1999. Vad är det man säger: Respekt kräver respekt.
Att trådskaparen använder utropstecken - stora bokstäver osv. tyder ju på en viss inställning, och är heller inte det konstruktiv kritik. Skrivet i stundens hetta skulle jag vilja kalla det....

Ursprungligen av ace4711:

Om jag får röra mig ut på tunn is och försöka sammafatta Taz inlägg till typen "Han var dum, därför är det inte mera rätt att vi är dumma tillbaka"

Du är ganska nära en korrekt sammanfattning där, din liknelse är vald för att du vill stödja din tes, men hade du sagt: "Den som sig i leken ger får leken tåla" så hade det varit betydligt bättre. För det är det jag säger.

Ursprungligen av ace4711:

Jag tycker det är fel. Jag tycker att nybörjare skall mötas med respekt och förståelse och man skall försöka lyfta fram det bästa i deras synpunkter i möjligaste mån. Och jag är säker på att jag gör övertramp också, för all del. Men, jag skulle inte vilja upphöja min egen småaktighet till ideal.

Visst skall man visa omsorg om nybörjare och det är (eller borde vara) väl känt att jag ägnat oerhört mycket tid på det här forumet åt att hjälpa nybörjare.

Men otrevliga nybörjare som inleder med svordomar, adjektiv och inte lägger tid på att ställa frågan bra, skall man hjälpa dem också? Nä, kan de inte kläcka ur sig information, skall de inte ha hjälp och om de på minsta vis bidrar till en otrevlig stämning så kan de låta bli att skriva alls och skall förstås inte ha någon hjälp.

Om det var accepterat så kan du ju tänka dig hur forumet skulle se ut?

Även om jag också tycker att tonen i en del mothugg kan vara lite frän, så reagerade faktiskt jag också på att jag tyckte MikeWax inlägg var rätt otrevligt.

Tänk att komma in som ny någonstans, och som sitt andra inlägg skriva något så negativt. Hur vill man då att man ska uppfattas? Jag kan hålla med MikeWax i sak just om att det kan vara trixigt att lista ut hur man skapar en ny tråd, men jag skulle akta mig för att uttrycka det på det sättet, speciellt som ny. Jag har gjort det misstaget själv, och då får man vara beredd på att bli betraktad därefter.

Jag har också svårt att tycka att det är mobbing.

Ungefär som att bli hembjuden till någon, och högt ropa till alla som är på samma fest att "hur fan kan ni ha såna här tapeter, är ni nördar allihop?" utan att till synes vara skämtsam.

Är det då mobbing att ge en gliring tillbaks?

Ursprungligen av The Introvert:

Är det då mobbing att ge en gliring tillbaks?

Nej, det är det inte.

Ursprungligen av The Introvert:

Även om jag också tycker att tonen i en del mothugg kan vara lite frän, så reagerade faktiskt jag också på att jag tyckte MikeWax inlägg var rätt otrevligt.

Tänk att komma in som ny någonstans, och som sitt andra inlägg skriva något så negativt. Hur vill man då att man ska uppfattas? Jag kan hålla med MikeWax i sak just om att det kan vara trixigt att lista ut hur man skapar en ny tråd, men jag skulle akta mig för att uttrycka det på det sättet, speciellt som ny. Jag har gjort det misstaget själv, och då får man vara beredd på att bli betraktad därefter.

Jag har också svårt att tycka att det är mobbing.

Ungefär som att bli hembjuden till någon, och högt ropa till alla som är på samma fest att "hur fan kan ni ha såna här tapeter, är ni nördar allihop?" utan att till synes vara skämtsam.

Är det då mobbing att ge en gliring tillbaks?

Näe, ordet "mobbing" används säkert för ofta - jag bara tror att det mest produktiva och avväpnande mot personer som i affekt kritiserar eller trampar i klaveret på något sätt är att vara artig och korrekt tillbaka. Om det kommer fram någon och skäller på mig i någon jobbfunktion har jag kommit på att det är klart effektivast att vara lugn, trevlig och sansad tillbaka. När då personen skall fortsätta och svara är det mycket mera naturligt för den upprörda att lugna ner sig lite, och sedan kan man börja föra en vettig dialog.

Det handlar om att vara pragmatisk och gemensamt framgångsrik, inte att få rätt till varje precis, eller att vårda oförätter som små juveler...

Jag vill faktiskt till skillnad från andra INTE välkomna MikeWax till 99.se. Anledningen till det är ganska enkel. Tänk er att det var legitimt att i sina inlägg alltid alltid ventilera sin frustration med okväden, inkorrekta påståenden om sakers tillstånd och mängder med adjektiv och lägga noll med tid på att ställa frågan på ett korrekt sätt.

Vi skulle se inlägg om och om igen av typen "Min djävla Macdator som är gjord av de där pengagiriga slemmmiga idoterna, de med Bill Gates som chef, funkar inte! Vad skall jag göra åt skiten?" Ungefär så. Tänk er en site med bara sådana inlägg, skrivna av MikeWax.

När moderatorerna modererar sådant så kan man vara säker på att personer som Skilling poppar upp och säger tre saker "Kookooo!", "Censur!" och "Mobbing!".

Så, nej, jag tycker att MikeWax inte behöver lägga mera tid på det här. Han bör söka sig till andra forum (eller fester).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-07 22:00
Ursprungligen av Taz_1999:

När moderatorerna modererar sådant så kan man vara säker på att personer som Skilling poppar upp och säger tre saker "Kookooo!", "Censur!" och "Mobbing!".

"Personer som"..? Skulle vara otroligt intressant att möta dig irl och se hur du argumenterar för din sak då... Hoppas inte på samma sätt. Du verkar ha något personligt mot mig och det är ju tråkigt.

Jag upplever det, rätta mig om jag har fel, att det snarare ropas på censur om någon ifrågasätter bemötandet av en del personer. Det är visst riktigt känsligt det där.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-07 21:56

Och ändå är vi visst fler än jag som tycker att det är smått obehagligt hur folk emellanåt möts på 99.

Förlöjligandet och hånet är rätt uppenbart. Du försöker översätta ursprungsinlägget till irl, men om jag gör samma sak med bemötandet, så kan jag säga att jag inte skulle bli så särdeles imponerad av det irl. Ska jag fortsätta liknelsen så tycker jag det är som om någon får spel på en kopieringsapparat och därefter får mer eller mindre personliga påhopp på sig.

För övrigt har jag inte kallat någon för mobbare. Jag skrev att mobben gick bärsärk (berserk?) och att det ter sig smått märkligt så snart efter tråden om mobbing.

Jag kan inte för mitt liv se att Mikes inlägg var så upprörande att det förtjänade det bemötandet vissa gav honom.

Vidare är jag helt häpen över att se att man går in i en sådan försvarsställning för att vissa av oss tar upp problemet till diskussion. Varför då?

Klart att jag också tycker att författaren av ursprungsinlägget överreagerar, men hallå...

Håller med dig, ace4711.

Ta en kopp kaffe nu Taz och "sattra dig" som vi säger här hemma (lugna ner dig).

Mikewax är givetvis en person som kan lära sig.
Återkommer han så är han välkommen enligt principen en gång är ingen gång.

Bitchfight ?

(asgarvar)

Slåss med handväskorna nu!:)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-07 22:25

Nu ber jag er att lugna ned er. Er diskussion är inte konstruktiv för fem öre just nu. Allt ni skriver baseras på ETT frustrerat inlägg från en person. Gör inte en höna av en fjäder nu.

Personligen väntar jag på svar från MikeWax i denna tråden, och inte en massa prat om censur och mobbing. Det vore trist att behöva låsa denna sandlåda innan MikeWax hunnit ge en respons här.

... Om han nu kommer tillbaka, han var ju här på en uppmaning.
Han kanske aldrig kommer tillbaks.

Konstigt också att det skiftade så.. i sitt första inlägg är han ju toknöjd med sin nya dator och att det går så bra.

En liten klassiker på forum måste jag påpeka, det blir bara för mycket.

Jag hoppas helt enkelt på att navigeringen löser sig med version 1.5 :)!

Bevaka tråden