Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av maca:

Ja det kommer uppenbarligen alltid att finnas dem som hävdar principen att om verkligheten och kartan skiljer sig åt så gäller kartan...

Låt oss då bena upp detta. Menar herrarna:

a) att en enhetlig kår av kretstillverkare, ljudtekniker och audiofiler hävdar att det inte kan uppstå någon hörbar skillnad i ljudkvalité från hårddisken fram till den digitala ljudutgången på en dator, oavsett komponenter?

Nej, det är inget vi hävdar. Det är så det ÄR!

Ursprungligen av maca:

b) att den fysiska och elektroniska skillnaden mellan en ren optisk ljudutgång och iMacens kombinerade analoga/digitala inte kan orsaka ljudskillnader?

Precis så är det.

Ursprungligen av maca:

c) att kvalitén på adaptern som krävs till iMacen inte kan orsaka ljudskillnader?

Precis så är det också.

Ursprungligen av maca:

Om det är så tänker jag inte argumentera emot, men problemet är att jag inte kan komma på någon alternativ förklaring (ert förslag att skillnaden uppstår i mitt huvud tänker jag inte kommentera). Jag kopierade hela användarkontot med iTunes till PM G5, kopplade in samma externa hårddisk där filerna ligger och använder samma ljudutrustning.

Jag tog för övrigt upp samma problem i en annan tråd och de två svar jag fick hade upplevt samma sak!

http://www.99.se/ljudproduktion/270600-skillnad-i-ljudkvalite-mellan-olika-macar.html

Jag fortsätter nog på linjen att det är något psykologiskt, även när det gäller dina två medhållare. Det är lätt att få för sig att det är skillnad när man byter utrustning, så enkelt är det.

Ursprungligen av maca:

a) att en enhetlig kår av kretstillverkare, ljudtekniker och audiofiler hävdar att det inte kan uppstå någon hörbar skillnad i ljudkvalité från hårddisken fram till den digitala ljudutgången på en dator, oavsett komponenter?

...det finns en faktor som kan påverka - jitter...

Källan till det digitala pulståget skapar också klockan för hela (realtids-)kedjan. En dålig
(jittrig) klocka ärvs av efterföljande enheter fram till D/A, om inte någon av mellanliggande
enheter har re-clock-funktion som stabiliserar signalen igen! Men re-clock brukar vara
förunnat high-end-apparater.

Jag kan inte relatera till hur jitter "låter" och hur mycket som fordras för att det ska vara
hörbart, men det är inget hokus pokus i detta utan klart mätbart! I ett fasvänd/addera-
test mellan ett jitterstört och ett stabilt system så blir det restsignal...

Ursprungligen av sodemus:

Det sker alltid ett visst informationsbortfall vid digital överföring liknande packet loss (t.ex. att störningar överskrider spänningsskillnaden mellan 1:a och 0:a eller att paket tappas av andra anledningar).

Precis som du säger sker det viss paketloss, dock ingen som du kan påverka med dyrare kabel. Yttre störningar måste nämligen vara gigantiska för att en "etta" ska misstas för en "nolla" eller tvärtom.

Ursprungligen av sodemus:

I vanliga fall "dubbelkollar" USB/FW och liknande interface att rätt information gått fram, men när det kommer till realtidsöverföring (t.ex. TV, CD) finns ju inte den möjligheten och större tillit måste istället sättas till signalbäraren, dvs kabeln.

Det du pratar om är felskydd, och det använder alla DA-konverterare. Det felskyddet jobbar så snabbt att för dig som "lyssnare" upplever du ingen latency, trots att den finns där. Och det kollar även två gånger enligt det där fina "korsordet".

Ursprungligen av sodemus:

Det samma måste ju gälla CD spelaren internt, någon slags interpolation/felkorrigering som är en del i varför det skiljer mellan cd-spelare och cd-spelare.

Det som skiljer en CD-spelare och CD-spelare är oftast saker såsom lins, SNR-ratio, och INTERNA DA-omvandlare. De dyraste brukar översampla typ 3-4gånger och påstår att packetloss och jitter på så sätt blir mindre. (Men å andra sidan måste man ju använda cd-spelarens analoga utgångar, och vem fan vill göra det?)
Hur det är i verkligheten har jag ingen aning om, inte heller om det är hörbar skillnad då jag aldrig ägt eller jämfört något dyrare än typ 3000.

Ursprungligen av PeeMaN:

Som Zimmer säger. Det handlar om något i huvudet eller öronen. Det är samma ettor och nollor som skickas ut och behandlas. Det är ju här som producenter lyckas blåsa medelsvensson på tusentals kronor för olika sorters kablar. När det gäller digital överföring är en 29:- kabel från Clasohlson exakt lika bra som en för 2900 på Hifi-klubben. Jag kan, men orkar inte, gå in på det tekniska.

M3 gjorde väl en liknande test med avseende på bild och HDMI-kablar.

De satte på olika HDMI-kablar och ingen i testgruppen lyckades skilja på vilket som var den dyra kabeln och den billiga...

Har flera tidigare kollegor som är helsålda på "digitala" kablar för 4000:- mellan enheterna i stället. Själv är jag helt övertygad om att om jag norpar kabeln och ersätter den med en för 200:- (alltså en bra, vanlig kabel) så skulle de aldrig märka skillnad.

Vi pratar grabbar som köper frekvensskivor till att "spela in" kablar så att de blir "mjuka och fina" inuti (?!?).

Ursprungligen av Goflorp:

Vi pratar grabbar som köper frekvensskivor till att "spela in" kablar så att de blir "mjuka och fina" inuti (?!?).

Hahahahaha, det där är så jävla skönt va. Myten lever kvar från typ 80-talet och är en avkomma av det som faktiskt stämmer, att man inte ska kräma på för hårt med splitternya högtalare så att de får spela in sig lite.

Ursprungligen av PeeMaN:

Hahahahaha, det där är så jävla skönt va. Myten lever kvar från typ 80-talet och är en avkomma av det som faktiskt stämmer, att man inte ska kräma på för hårt med splitternya högtalare så att de får spela in sig lite.

Man kan ju "lea upp" pappen i högtalarna lite, den är jag med på.

Men att man skall spela ljud med vissa frekvenser i flera timmar på varje frekvens för att kopparen (100% Syrafri, superduper-ren mega-koppar) skall elektriskt "organisera sig" på rätt sätt. Man skall liksom "dressera" sin kopparkabel till att leda ström och spänning SNYGGT!

Tyvärr brukar det vara lönlöst att förklara för dem att det där är rent nonsens då de använder "vetenskap" för att hävda motsatsen. Säkert ngn "opartisk" "undersökning" från tillverkaren själv.....

En del av dessa människor har vägrat arbeta med mig för att jag tyckte att en helt digital signalkabel kunde vara från ClasOhlson (239:-) eller HIFI-klubben (3900:-) och låta exakt likadant. Jag höll inte heller med om at måla kanten på CD-skivan med tuschpenna var ngt som gjorde ljudet bättre.

Så för vissa är det mera religion än ngt annat....

Ursprungligen av Goflorp:

Man kan ju "lea upp" pappen i högtalarna lite, den är jag med på.

Har du papp konor i dina högtalare ?!

Mina har vävda komposit material, kanske därför du inte hör någon skillnad.

Nej, mina behövdes (därför) inte spelas in...

LCR

Vad som dock kan ge högre ljudkvalitet enligt en del är CD-skivor med svart reflektor, detta sägs ge färre avläsningsfel och därmed korrektare avläsning = bättre ljud.

Jag har inga bra grejer hemma, det kan jag medge, jag använder en gammal Centrum DVD-spelare som CD-spelare men den låter mycket finare än den Sony CD-växlare jag har fått, dock händer det ibland att jag hör en felavläsning av mina CD-skivor. DAC:en i DVD-spelaren jag har arbetar visserligen i 48kHz/96kHz, kan det rentav vara pga felavrundning som dessa "artefakter" uppkommer i ljudet?

Jag har dock inga skivor med svart reflektor, är det någon som har testat detta hemma själv? Framförallt när det gäller brända skivor så ska det tydligen även öka kompatibiliteten bland CD-spelare ifall reflektorn är mörkblå eller svart.

Som ungdom i denna ålder har jag gått ifrån att acceptera MP3@128kbps till att i princip kräva CD-kvalitet som minimum. Visar det sig att CD:n är för uselt mastrad, ja då letar jag upp en vinylrip eller en tidig direktöverföring från masterband. Det är inte lätt att bli allt pilligare, men jag uppskattar musik för vad det ska vara och hoppas på att framtiden gör detsamma.

Ursprungligen av apple4ever:

Vad som dock kan ge högre ljudkvalitet enligt en del är CD-skivor med svart reflektor, detta sägs ge färre avläsningsfel och därmed korrektare avläsning = bättre ljud.

Ooh, akta dej för det ämnet, nu kommer Goflorp och tar dej...

Men seriöst, det är stor skillnad mellan CD-spelare och CD-spelare
(mestadels p.g.a. D/A) och jag har gjort ingående tester där det är
stor skillnad, och att använda en vanlig DVD spelare (med dess D/A)
är uteslutet för mej.

Den CD spelare som låter bäst (enligt min ljudsmak) är min Arcam
Alpha 8, tyvärr är den otroligt stötkänslig...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Ooh, akta dej för det ämnet, nu kommer Goflorp och tar dej...

Men seriöst, det är stor skillnad mellan CD-spelare och CD-spelare
(mestadels p.g.a. D/A) och jag har gjort ingående tester där det är
stor skillnad, och att använda en vanlig DVD spelare (med dess D/A)
är uteslutet för mej.

Den CD spelare som låter bäst (enligt min ljudsmak) är min Arcam
Alpha 8, tyvärr är den otroligt stötkänslig...

LCR

Oh, innan jag blir totalt sönderriven tar jag tillbaks allt jag trodde! O:-)
...men DVD-spelaren låter inte alls kasst om man jämför mot min CD-växlare, enligt mina förfärade öron. Må hända att CD-växlaren håller såpass hög standard (skämt) att den inte ens översamplar och därmed erbjuder diskomfort för mig, jag får gräva djupare i detta, jag kanske bara behöver göra ett kondingbyte.

Ursprungligen av LCR:

Ooh, akta dej för det ämnet, nu kommer Goflorp och tar dej...

Men seriöst, det är stor skillnad mellan CD-spelare och CD-spelare
(mestadels p.g.a. D/A) och jag har gjort ingående tester där det är
stor skillnad, och att använda en vanlig DVD spelare (med dess D/A)
är uteslutet för mej.

Den CD spelare som låter bäst (enligt min ljudsmak) är min Arcam
Alpha 8, tyvärr är den otroligt stötkänslig...

LCR

En CD-spelare låter väl ingenting.
LJUDET kommer väl ur stärkaren som leder det till högtalarna.
Skillnaden i ljud (välljudet enl dig ur din Arcam), beror ju på den delen i kedjan, inte på förmågan att läsa nollor och ettor rätt - det gör ju vilken 500:-s CD-läsare som helst.

När skall folk förstå att en DIGITAL signal är en DIGITAL signal, det finns bara TVÅ nivåer på en sådan.

Över en viss gräns = Etta, under = Nolla
Problemfall, mittemellan? Fallback på felkorrigering direkt.

Det är därför man kan skicka knivskarpa bilder tvärs genom solsystemet.
En bild digitaliseras, skickas via radio, med EXTREMT mkt "felhantering" till en parabol på jorden. En dator plockar ihop den och den är EXAKT som originalet.
Den blir inte "brusigare" för att ngt skit kom i vägen eller "klarare" för att det var fri sikt hela vägen.

Pratar vi ANALOGA signaler med kasnke tusentals nivåer på en spänning i en kabel, DÅ pratar vi kvalité på kablar etc.
Räcker ju ta en vanlig VGA-kabel. Köp en 5m och prova.... den billiga ger (oftast) klart sämre bild än en av högre kvalité.

Snälla Goflorp, säg att du vet vad en D/A converter är...

Fast å andra sidan om du vet det så gör det ditt inlägg nedan än mer
felaktigt. Jag antar därför att du enbart ser en CD spelare som en DIGITAL
komponent i en stereo.

En CD spelare i en lös komponent stereo (jag utesluter alltså alla
ghettoblasters och andra allt-i-ett system, men det antar jag att
du gör också) och då har du en CD-spelare som läser digitala
signaler från skivan, och där har olika spelare olika kvalitetsnivåer,
men jag håller med dej att skillnaderna här är mycket mycket små,
MEN där skillnaden är enorm mellan en CD-spelare och en annan och
en annan är i omvandlingen från digitala signaler till analoga, dvs
den inbyggda D/A:n. Många (de flesta) CD-spelarna har digital-ut
så att man kan köpa en egen (ännu bättre enligt ens egen smak) D/A.

Därför är en CD-spelare totalt olik en annan, om de nu inte använder
samma D/A, men det gör inte en Arcam och en Samsung!!

Jag hoppas verkligen att jag missförstått din insikt i vad en CD-spelare
innehåller och består av.

LCR

Ursprungligen av Goflorp:

En CD-spelare låter väl ingenting.
LJUDET kommer väl ur stärkaren som leder det till högtalarna.
Skillnaden i ljud (välljudet enl dig ur din Arcam), beror ju på den delen i kedjan, inte på förmågan att läsa nollor och ettor rätt - det gör ju vilken 500:-s CD-läsare som helst.

När skall folk förstå att en DIGITAL signal är en DIGITAL signal, det finns bara TVÅ nivåer på en sådan.

Över en viss gräns = Etta, under = Nolla
Problemfall, mittemellan? Fallback på felkorrigering direkt.

Det är därför man kan skicka knivskarpa bilder tvärs genom solsystemet.
En bild digitaliseras, skickas via radio, med EXTREMT mkt "felhantering" till en parabol på jorden. En dator plockar ihop den och den är EXAKT som originalet.
Den blir inte "brusigare" för att ngt skit kom i vägen eller "klarare" för att det var fri sikt hela vägen.

Pratar vi ANALOGA signaler med kasnke tusentals nivåer på en spänning i en kabel, DÅ pratar vi kvalité på kablar etc.
Räcker ju ta en vanlig VGA-kabel. Köp en 5m och prova.... den billiga ger (oftast) klart sämre bild än en av högre kvalité.

Ursprungligen av LCR:

Snälla Goflorp, säg att du vet vad en D/A converter är...

Fast å andra sidan om du vet det så gör det ditt inlägg nedan än mer
felaktigt. Jag antar därför att du enbart ser en CD spelare som en DIGITAL
komponent i en stereo.

En CD spelare i en lös komponent stereo (jag utesluter alltså alla
ghettoblasters och andra allt-i-ett system, men det antar jag att
du gör också) och då har du en CD-spelare som läser digitala
signaler från skivan, och där har olika spelare olika kvalitetsnivåer,
men jag håller med dej att skillnaderna här är mycket mycket små,
MEN där skillnaden är enorm mellan en CD-spelare och en annan och
en annan är i omvandlingen från digitala signaler till analoga, dvs
den inbyggda D/A:n. Många (de flesta) CD-spelarna har digital-ut
så att man kan köpa en egen (ännu bättre enligt ens egen smak) D/A.

Därför är en CD-spelare totalt olik en annan, om de nu inte använder
samma D/A, men det gör inte en Arcam och en Samsung!!

Jag hoppas verkligen att jag missförstått din insikt i vad en CD-spelare
innehåller och består av.

LCR

Jag är inte Goflorp va. Men jag ANTAR att han syftar på när man tar ut signalen DIGITALT, eftersom det var det som diskutterades...

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag är inte Goflorp va. Men jag ANTAR att han syftar på när man tar ut signalen DIGITALT, eftersom det var det som diskutterades...

Jag kan ha missförstått det hela, men för att lyssna på en CD i en
stereo där man kopplar CD-spelaren till en förstärkare så måste
man ha en D/A antingen inbyggd i CDn eller externt...

Eller har ni digitala förstärkare, högtalare och öron ?!...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag kan ha missförstått det hela, men för att lyssna på en CD i en
stereo där man kopplar CD-spelaren till en förstärkare så måste
man ha en D/A antingen inbyggd i CDn eller externt...

Eller har ni digitala förstärkare, högtalare och öron ?!...

LCR

Jo, jag har digital hörsel. Och du har läst helt rätt. Så är det!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jo, jag har digital hörsel. Och du har läst helt rätt. Så är det!

Ah, då är det jag som är gammelmodig och kopplar min CD med
inbyggd D/A till min analoga förstärkare och analoga högtalare.

Har letat men hittar inga digitala högtalare...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Ah, då är det jag som är gammelmodig och kopplar min CD med
inbyggd D/A till min analoga förstärkare och analoga högtalare.

Har letat men hittar inga digitala högtalare...

LCR

Ja, det är du. Jag och de flesta jag känner kopplar sin Dator (eller CD-spelare för de som inte dumpat den än) till sin reciever där signalen kodas om och skickas analogt till högtalarna....

Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, det är du. Jag och de flesta jag känner kopplar sin Dator (eller CD-spelare för de som inte dumpat den än) till sin reciever där signalen kodas om och skickas analogt till högtalarna....

Nja, det är nog två helt olika världar vi talar om. Jag har också en
digital receiver som jag har kopplad till min DVD, satelit och annat,
det är en Denon AVR någonting, jätte shysst ljud för filmer och sånt,
men den låter skit (i MITT tycke) när det kommer till musik för
film och musik har helt olika frekvens och volymområden.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Därför är en CD-spelare totalt olik en annan, om de nu inte använder
samma D/A, men det gör inte en Arcam och en Samsung!!

...de kan visst låta olika med samma D/A beroende på nivå och karaktär
på jittrer! Se artikelreferens ett par inlägg ovan!

Ursprungligen av Goflorp:

En CD-spelare låter väl ingenting.
LJUDET kommer väl ur stärkaren som leder det till högtalarna.
Skillnaden i ljud (välljudet enl dig ur din Arcam), beror ju på den delen i kedjan, inte på förmågan att läsa nollor och ettor rätt - det gör ju vilken 500:-s CD-läsare som helst.

Tjötar på om min käpphäst "jitter" ett tag till Att bara prata 1 eller 0 är att överförenkla!
Men frågan är om jittret utgör något reellt problem nu för tiden... Vet att min gamla 02R
lät ganska skumt när den klockades externt från vissa källor (bl a en DAT), och att det det
förklarades med att en PLL som skulle hantera den externa synken var dåligt designad.

Denna artikel må vara biased åt ena eller andra hållet men läsningen är intressant!

Länk : jitter

Ursprungligen av apple4ever:

Vad som dock kan ge högre ljudkvalitet enligt en del är CD-skivor med svart reflektor, detta sägs ge färre avläsningsfel och därmed korrektare avläsning = bättre ljud.

nej, det blir inte bättre ljud.

Det handlar om att läsa ettor och nollor, digitalt alltså.
Läser det fel, klarar felkorrigering av det.
Blir det FÖR MÅNGA fel klarar inte felkorrigeringen av det, då hörs det, men då har du så mkt fel att din stereo kommer hacka rejält, troligen skippa till nsäta spår eller liknande.

Det blir inte som på den analoga tiden, "lite mer grus" för att pickupen är sleten.

Antingen får du fram ljud eller inte.

Köper skivor för valfriheten med format/bitrate och annat. FLAC har ju slagit igenom stort, men då mest på piratsidan, lagliga alternativ tycker att det blir för stor belastning med bandwith och SKETNA FÖRETAG SOM APPLE (På just den här punkten) envisar sig med att inte ge stöd för FLAC, utan trycker helt enkelt ut sitt egna format... Dessuom finns det mycket piratfolk som ful-rippar en mp3 på 160kbit till flac-format, tråkigt.

Vad det gäller ljudkvalité så låter lossless bra mycket bättre än 128 och ofta även 160kbit... högre än så så blir det svårt att avgöra i ett A-B test för mig, men det händer. Glöm inte att MP3 Lame ofta ställs in att filtrera bort frekvenser under 10hz.

Som många säger här så sker masteringen och normaliseringen på ett så vedervärdigt sätt idag att man förlorar mycket av dynamiken som fanns tom under 80-talet... Ljudet blir högt och platt..
Se detta intressanta klipp angående detta:
YouTube - The Loudness War

Det är väl bara att beklaga, dock så föredrar jag absolut inte LP skivor före CD då vinsten i dynamik är mycket mindre än förlusten i klarhet och kanske mest brus och knatter.

Tyvärr är det så att folk inte bryr sig om ljudkvalité, liksom att de köper en tft-tv för med sämre bild än sin gamla crt ... liksom att folk köper en sketen toyota istället för en bmw för att ta sig från punkt a till b, liksom att folk köper en tråkig windows burk över en mac....inget att kvida över, kommer alltid att vara så. Folk hör/ser/känner/tycker genuint inte att det är skillnad, beror på intressen och bakgrund!

Ursprungligen av jockeleu:

..utan trycker helt enkelt ut sitt egna format...

Bara så att ingen ska missförstå dig så förtydligar jag att AAC, som Apple använder, verkligen inte är deras egna format, utan ett format standardiserat av ISO och IEC. Apple var inte ens med om att utveckla fomatet. AAC ses som en ersättare till MP3.

Ursprungligen av Capeman:

Bara så att ingen ska missförstå dig så förtydligar jag att AAC, som Apple använder, verkligen inte är deras egna format, utan ett format standardiserat av ISO och IEC. Apple var inte ens med om att utveckla fomatet. AAC ses som en ersättare till MP3.

Altså hur fan fungerar AAC egentligen?
Jag har alltid försökt få ut 5.1 ljud från filmer jag hyrt i ITMS, men de verkar ju inte köra DD5.1 utan någon form av femkanals AAC, för det blir helt tyst när jag väljer surround-slingan i Itunes. Går det att koda av/koda om AAC-slingan till DD5.1?

Ursprungligen av jockeleu:

Vad det gäller ljudkvalité så låter lossless bra mycket bättre än 128 och ofta även 160kbit... högre än så så blir det svårt att avgöra i ett A-B test för mig, men det händer. Glöm inte att MP3 Lame ofta ställs in att filtrera bort frekvenser under 10hz.

Kan ju bero på att lossless är just...tadaaaa...lossless.. Komprimeringen fungerar precis som när man zippar/stuff-itar valfri fil i datorn. Drar du över en CD och kodar den till lossless låter det exakt som originalet. Har du svårt att skilha en MP3 i 192 från en CD så har du antagligen inte så bra stereo-system eller så har du bara lyssnat på för lite olika sorters musik

Ursprungligen av jockeleu:

Se detta intressanta klipp angående detta:
YouTube - The Loudness War

Kul att du är den andra (eller är det tredje nu) som länkar till den tuben

Ursprungligen av jockeleu:

Det är väl bara att beklaga, dock så föredrar jag absolut inte LP skivor före CD då vinsten i dynamik är mycket mindre än förlusten i klarhet och kanske mest brus och knatter.

Att välja CD eller vinyl är egentligen en rejäl smaksak. De flesta tycker att vinylen har ett varmare ljud och en göttigare bas. Anledningen är rätt enkelt, på vinylen ligger det ett LPF (minns inte vid vilken frekvens) och all bas därunder ligger alltid i mono, vilket gör att basen alltid ligger i fas och därmed alltid bler mer påtaglig. Anledningen till att man gör så är för att vinylskivan har den begränsningen rent mekaniskt.

Ursprungligen av Capeman:

Bara så att ingen ska missförstå dig så förtydligar jag att AAC, som Apple använder, verkligen inte är deras egna format, utan ett format standardiserat av ISO och IEC. Apple var inte ens med om att utveckla fomatet. AAC ses som en ersättare till MP3.

Yep, såg detta nu. I stand corrected. Har även läst in att anledningen till många företags tvekan inför OGG och FLAC beror på att dessa använder sig av av MP3 formatet patenterade tekniker för komprimering... rätt basic saker, så som att filtrera bort frekvenser vi inte hör. Om stämningen/domen skulle bli faktum så måste även kommersiella tillämpningar kasta om formaten, alltså är det en risk. Spotify har dock vågat välja OGG, "i värsta fall konverterar vi igen" har de sagt...

Ursprungligen av PeeMaN:

Kan ju bero på att lossless är just...tadaaaa...lossless.. Komprimeringen fungerar precis som när man zippar/stuff-itar valfri fil i datorn. Drar du över en CD och kodar den till lossless låter det exakt som originalet. Har du svårt att skilha en MP3 i 192 från en CD så har du antagligen inte så bra stereo-system eller så har du bara lyssnat på för lite olika sorters musik

Jo tack, är bekant med hur Lossles-komprimering fungerar =), verkade det som att jag inte gjorde det? Och nej, jag har inte så avancerad utrustning... En harman/kardon stereo-stärkare kopplad till ett par icke så detaljrika Cerwin Vega. Dock är redan detta "tyvärr" bättre än 95% av marknaden och därav kommer folk troligtvis inte heller urskönja kvalitéskillnaden...

Citat:

Kul att du är den andra (eller är det tredje nu) som länkar till den tuben

Sorry för den, ibland latar man sig med trådsökningen.

Citat:

Att välja CD eller vinyl är egentligen en rejäl smaksak. De flesta tycker att vinylen har ett varmare ljud och en göttigare bas. Anledningen är rätt enkelt, på vinylen ligger det ett LPF (minns inte vid vilken frekvens) och all bas därunder ligger alltid i mono, vilket gör att basen alltid ligger i fas och därmed alltid bler mer påtaglig. Anledningen till att man gör så är för att vinylskivan har den begränsningen rent mekaniskt.

Precis, en smaksak... men vissa här argumenterar ganska subjektivt om att LP ÄR bättre. Jag tycker som sagt att LP varianterna ofta låter mer dynamiska, om det beror på att basen ligger i fas på båda sidor eller annat vet jag inte. Men själv vill jag höra ljudet så nära producentens vision som möjligt. Tror inte han alltid satt dem ser till att mixa lågfrekvens till mono i studion

Jag vet inte varför Goflorp, men jag gillar dig. Du har ett sätt att förklara saker utan att få det att låta fördummande. Jag blir bara matt av att försöka förklara för människor att en digital signal bara har två nivåer. Det brukar gå enklare att förklara och diskuttera med de som är lite tekniskt insatta och faktiskt vet hur en A/D och D/A omvandlare fungerar, men när det är med vanliga Svenssons går det fan inte....

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vet inte varför Goflorp, men jag gillar dig. Du har ett sätt att förklara saker utan att få det att låta fördummande. Jag blir bara matt av att försöka förklara för människor att en digital signal bara har två nivåer. Det brukar gå enklare att förklara och diskuttera med de som är lite tekniskt insatta och faktiskt vet hur en A/D och D/A omvandlare fungerar, men när det är med vanliga Svenssons går det fan inte....

Vad bra, då skulle du kanske kunna besvara min ena fråga jag hade som förblev obesvarad för att alla hängde upp sig på min första mening i mitt förrförra inlägg.

Jag använder min DVD-spelare (alltför underbara skitmärket Centrum) för att den ger tydligare ljudbild än min CD-växlare (Sony), men ibland upptäcker jag nåt som låter fel rent av, det låter som om ljudet "slinter till" en mycket mycket kort period på någon bråkdels sekund. DAC:en i Centrumen samplar antingen med 48 eller 96kHz, kan detta fel uppkomma pga. omsamplingen av signalen eller ligger felet mer troligt vid avläsning av mina rep-och fläcklösa CD-skivor?

Jag har gått kurser i skolan inom ljudteknik, men de tog aldrig upp vad som egentligen kan ske vid omsampling till en hastighet som inte är jämnt multiplicerbar.

EDIT: Får även denna uppsampling ljudet till att låta förskönat även ifall det är från säg 44,1 kHz -> 96 kHz? Jag upplever inte ljudet lika påträngande i DVD-spelaren som i CD-växlaren.

Ursprungligen av apple4ever:

Vad bra, då skulle du kanske kunna besvara min ena fråga jag hade som förblev obesvarad för att alla hängde upp sig på min första mening i mitt förrförra inlägg.

Jag använder min DVD-spelare (alltför underbara skitmärket Centrum) för att den ger tydligare ljudbild än min CD-växlare (Sony), men ibland upptäcker jag nåt som låter fel rent av, det låter som om ljudet "slinter till" en mycket mycket kort period på någon bråkdels sekund. DAC:en i Centrumen samplar antingen med 48 eller 96kHz, kan detta fel uppkomma pga. omsamplingen av signalen eller ligger felet mer troligt vid avläsning av mina rep-och fläcklösa CD-skivor?

Jag har gått kurser i skolan inom ljudteknik, men de tog aldrig upp vad som egentligen kan ske vid omsampling till en hastighet som inte är jämnt multiplicerbar.

EDIT: Får även denna uppsampling ljudet till att låta förskönat även ifall det är från säg 44,1 kHz -> 96 kHz? Jag upplever inte ljudet lika påträngande i DVD-spelaren som i CD-växlaren.

Altså jag hänger verkligen inte med på vad du menar nu, men jag ska försöka ändå.
Om du kör digitalt ut från din DVD-spelare borde det inte vara någon som helst skillnad mot din CD-växlare. Det enda som påverkar ljudbilden (i det fallet) är ditt slutsteg. Jag förstår inte riktigt om du kör analogt eller digitalt från din DVD, men det spelar egentligen ingen roll. I bägge fallen kan det röra sig om två saker:
Antingen en kass lins som håller på att ge upp eller en skadad A/D / D/A -omvandlare. Det förstnämnda känns som det mest troliga.

Ursprungligen av PeeMaN:

Altså jag hänger verkligen inte med på vad du menar nu, men jag ska försöka ändå.
Om du kör digitalt ut från din DVD-spelare borde det inte vara någon som helst skillnad mot din CD-växlare. Det enda som påverkar ljudbilden (i det fallet) är ditt slutsteg. Jag förstår inte riktigt om du kör analogt eller digitalt från din DVD, men det spelar egentligen ingen roll. I bägge fallen kan det röra sig om två saker:
Antingen en kass lins som håller på att ge upp eller en skadad A/D / D/A -omvandlare. Det förstnämnda känns som det mest troliga.

Tack för svar, förlåt om jag var otydlig men jag var nog lite för trött. Jag kör analogt till min förstärkare pga. att jag inte har råd med vettig D/A för S/PDIF - något jag hoppas kunna få tag i vid senare skede via t.ex. eBay.

Jo, alltså, min DVD-spelares DAC kan arbeta i 2 sample rates verkar det som, 48kHz eller 96kHz - alltså måste en CD:s 44.1kHz samplas upp. Kort och gott: Kan detta ge ett upphov till "glitches" i ljudet eller kan det enbart bero på som du antog, en komponent som behöver bytas/underhållas? Ljudet låter nämligen för det mesta fint, det är bara ibland jag hör att det slinker in något som låter helt åt *censur* fel.

Goflorp, ljudkvalitet tycker jag är något som man ska uppleva som fint ljud och jag har hittills inte upptäckt något fel med analoga signalkällor så länge man tänker på hur kablarna ligger, kan de skicka en korrekt signal så tycker jag mig inte upptäcka den minsta störning på utrustning i mitt rum.

Bevaka tråden