Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av SkrotNisse:

Digitalkablar ??? Va' fan snackar du om ???

Jag vet inte vad du har för högtalare men det sitter inga DA-omvandlare
i mina högtalare. Jag kör analoga signaler in i min förstärkare och även
från högtalaren till högtalaren, i allra högsta grad analoga!!

Detta gör att kabelns "kvalité" har ännu större inverkan på signalen
som driver elementet i högtalaren och ger (eller tar bort) färg i ljudet.
Vad man sedan tycker är en annan sak.

Jag tycker analogin med färgblindhet är suverän.

Jag visste inte vad du kör i din setup, och jag menade signal från ljudkälla till stärkare

På analoga saker är det klart att man ska ha lite bättre kabel, helst en sjysst XLR om man nu har produkter som har det interfacet!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag visste inte vad du kör i din setup, och jag menade signal från ljudkälla till stärkare

På analoga saker är det klart att man ska ha lite bättre kabel, helst en sjysst XLR om man nu har produkter som har det interfacet!

De förstärkare jag har varierar från QUAD 33 och Marantz 1040 till
NAD och Denon i olika modeller, ska få tag på en Cyrus One när
jag får tummen ur. CD-spelare Arcam Alpha, Sony Esprit, NAD m.m.

MEN jag vill inte göra detta till en penisförlängande diskussion, för
det handlar om att bry sej tillräckligt för att urskilja skillnaderna som
passar bäst för den individuella lyssnaren och INTE som vissa vill
framhäva att det inte är någon skillnad.

Min QUAD 33 var designad 1967 (suveränt årtal!) och tvivlar på att
många av mina motståndare i denna tråd levde då...

Detta blir nog mitt sista inlägg dedikerat till alla som tror att de kan höra skillnader mellan ”normala” (koppar med rätt tjocklek) högtalarkablar och dyrare.

Då det fortfarande inte kunnat visas med blindtest att någon kan höra någon skillnad och det dessutom finns en miljon dollar att hämta till den som kan bevisa detta så måste ni väl förstå att vi som inte tror på detta finner det lustigt att just du KAN höra skillnaden?
Att ni skriver i ett forum att så är fallet känns inte så övertygande helt enkelt.

Jag måste samtidigt hålla med om den allmänna dekadans som råder ang. ljudkvalité i allmänhet då även jag ibland förvånas över hur konsumenter (eller pirater) kan lyssna på dåligt kodad mp3 och inte höra detta. Samtidigt så finns det gränser för hur mycket pengar som spenderas på detaljer som (om vi ponerar att det faktiskt finns en skillnad) har så extremt liten inverkan jämfört med andra, som t ex att köpa ett par bättre högtalare eller ännu bättre; akustikbehandla rummet…

Sammanfattat: Jag är helt för dyra Hifi-leksaker men lägg pengarna där det gör hörbar skillnad. Om du tror att du hör skillnad; fine.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Detta blir nog mitt sista inlägg dedikerat till alla som tror att de kan höra skillnader mellan ”normala” (koppar med rätt tjocklek) högtalarkablar och dyrare.

Då det fortfarande inte kunnat visas med blindtest att någon kan höra någon skillnad och det dessutom finns en miljon dollar att hämta till den som kan bevisa detta så måste ni väl förstå att vi som inte tror på detta finner det lustigt att just du KAN höra skillnaden?
Att ni skriver i ett forum att så är fallet känns inte så övertygande helt enkelt.

Jag måste samtidigt hålla med om den allmänna dekadans som råder ang. ljudkvalité i allmänhet då även jag ibland förvånas över hur konsumenter (eller pirater) kan lyssna på dåligt kodad mp3 och inte höra detta. Samtidigt så finns det gränser för hur mycket pengar som spenderas på detaljer som (om vi ponerar att det faktiskt finns en skillnad) har så extremt liten inverkan jämfört med andra, som t ex att köpa ett par bättre högtalare eller ännu bättre; akustikbehandla rummet…

Sammanfattat: Jag är helt för dyra Hifi-leksaker men lägg pengarna där det gör hörbar skillnad. Om du tror att du hör skillnad; fine.

Bra sagt!
Till helgen blir det jag som går till Hi-Fi-klubbe och drar dom i örat!
Men ska absolut göra en jämförelse mellan de två par kablar jag har innan.
Ska se om det hinns med blindtest på flickvännen också (vad gäller kablarna). Hon har i alla fall väldigt känslig hörsel.

Ursprungligen av star-affinity:

Bra sagt!
Till helgen blir det jag som går till Hi-Fi-klubbe och drar dom i örat!

Se då till att titta in hos alla andra butiker som säljer sina produkter
som bäst/snyggast där det handlar om en subjektiv bedömning, du lär
få dra ganska många i örat.

Ursprungligen av star-affinity:

Men ska absolut göra en jämförelse mellan de två par kablar jag har innan.
Ska se om det hinns med blindtest på flickvännen också (vad gäller kablarna). Hon har i alla fall väldigt känslig hörsel.

Se då till att du använder en speaker switchbox så att du inte tar för
lång paus mellan lyssningarna för då hör du ingen skillnad. Ska du
koppla upp, lyssna, byta kablar, lyssna, byta tillbaka, lyssna, då kan
du glömma tested som realistiskt. Men det behöver jag nog inte säga
för det förstod du skäkert...

Senast redigerat 2008-12-05 10:30
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 10:10
Ursprungligen av SkrotNisse:

Se då till att titta in hos alla andra butiker som säljer sina produkter
som bäst/snyggast där det handlar om en objektiv bedömning, du lär
få dra ganska många i örat.

Den stora skillnaden är väl ändå att t.ex. högtalarkablar inte innefattar någon som helst objektiv bedömning?

Ursprungligen av DaPhox:

Den stora skillnaden är väl ändå att t.ex. högtalarkablar inte innefattar någon som helst objektiv bedömning?

Förlåt, skrev fel, jag menade SUBJEKTIV... (lite mycket vin i går...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Min QUAD 33 var designad 1967 (suveränt årtal!) och tvivlar på att
många av mina motståndare i denna tråd levde då...

Vad är det får något att skriva?
Luktar besserwisser-kommentar lång väg. Utan smiley och allt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-09 00:23
Ursprungligen av Raphael:

Vetenskapliga papper och studier är rent trams, dynga och nys - för inget vetenskapligt papper kan tala om för mig vad jag hör och inte hör, för det vet ju jag bäst själv.

Vetenskapen är inte din fiende
Forskning inom ljud och ljudteknik är ju inte något som görs för att jävlas med ljudintresserade. Problemet med att veta bäst själv vad man hör är att man kan vara påverkad av tidigare intryck, inkorrekta förutsättningar för testerna och så vidare. Det som forskningen strävar efter är ju att se om man kan vederlägga att t.ex. olika högtalarkablage ger hörbar skillnad på ljudet antingen genom kvalitativa eller kvantitativa studier - mätbara åsikter från lyssningstester eller mätbara värden från apparatur.

Ditt stycke om att vetenskap är subjektivt stämmer förstås till en del - vetenskapskritik är ju en central del av vetenskapen i sig. Att man noggrant redovisar forskningsmetoder är ju just för att man ska kunna se om det finns problem met metoden som kan leda till felaktiga resultat.

Jag hävdar dock att du har fel vad gäller att vetenskap skulle förutsätta att människor är lika. Kan du underbygga det på något sätt?
All forskning jag nånsin sett försöker ta hänsyn till just det att människor är olika. I detta fall görs det genom att man t.ex. använder stora urvalsgrupper (minst 30 personer) i lyssningstester för att se om generella slutsatser kan dras. Om vetenskap "förutsätter att människor är lika" skulle man bara behöva testa med en person och det görs aldrig.

Placeboeffekt är just ett sådant fenomen som kan avslöjas genom noggrant utformade tester; t.ex. kan man för en grupp berätta vilka kablar som används, för en grupp ljuga om vilka som används och en grupp blindtesta dubbelt. Om alla svarar lika - t.ex. att kabel A låter bättre, då är det vetenskapligt vederlagt att den kabeln låter bättre.

Det som är lustigt är när folk - inte specifikt du, Raphael, hävdar att man hör saker som *vetenskapen inte kan mäta*. Det går utmärkt att mäta saker mycket mer noggrannt än vad människan kan uppfatta.

Ursprungligen av Raphael:

Det handlar om att jag hör skillnad därför att det finns skillnad.

Säkert upplever du att du gör det, och du gör säkert det också. Frågan är om det går att vederlägga. Du vet säkert att man bara har ungefär två sekunders minne angående fina detaljer i hörandet, och förstås hur känsligt det är med lyssningsposition, rum, kringutrustning, val av impulser och så vidare. Vi är subjektiva lyssnare och strävan efter nån sorts objektiv representation är väldigt svårt att uppnå (och varför skulle man?? Det är ju konst för tusan). Vad jag menar är att även upplevd men inte mätbar (icke objektivt existerande) skillnad också är giltig eftersom det som spelar roll är den subjektiva upplevelsen.

Däremot är det klart relevant att underbygga om den subjektiva upplevelsen är relaterad till t.ex. ditt byte till nya högtalarkablar. Är den inte det så handlar det ju enbart om placebo.

Ursprungligen av Raphael:

Man hör skillnad för det finns en skillnad att höra, annars skulle man inte höra det. Att påstå att människor har blivit lurade för att de hör skillnad, det är ju verkligen att typ idiotförklara människor. Men det kanske är "vetenskapligt" att idiotförklara människor, ja den "vetenskapen" ger jag inte mycket för. Blaha blaha. Trams och dynga är det!

Jag vet inte vad du är så arg över?
Man kan absolut höra skillnader som inte finns. Det beror på att vi människor inte är idiotiska maskiner som bara gör rätt - alltid gör precis som de ska förutsatt att de fungerar. Vi tolkar intryck baserat på en himla massa saker. Perception är en rätt stor del av upplevelsen, annars skulle väl en konsert genom mikar i salen låta likadant som att sitta i salen (det gör det inte).

Kortfattat: Om personer upplever något bör det gå att dokumentera och vederlägga vetenskapligt.

Hoppas någon har glädje av mitt inlägg. Jag är inte forskare utan bara student, men när folk är så arga på något så löst som "vetenskap" så kanske man hjälpa till att mildra det hela i alla fall något.

Ja, man kan fråga sig varför inte någon av dessa musik/teknik/stereo/hifi-tidningar gör ett blindtest med billig kabel, "vanlig kabel" och skitdyr specialkabel med syrafri Zambisk koppar tvinnad och spunnen av oskulder-kabel som är "inspelad" först.

Inspelad kabel? Jo, jobbarkompisen lägger i en speciell skiva med brum i olika frekvenser och denna "mjukar upp" högtalarkablarna under flera timmar. Man hör en mycket tydlig skillnad säger han efter att systemet än "inspelat" (jmfr; inkörd)

Skivan är dessutom en jättedyr sak med speciell plätering, givetvis grönmålad på kanterna.

Själv kan jag ju säga att vid 41 års ålder och med en hel del verstadsindustri genom öronen så spelar det inte så stor roll om det är dyrt eller gördyrt med högtalare etc. Mina öron är ändå den kassaste länken i hela kedjan.

Skrotnisse, hur gammal är du?

Ursprungligen av Goflorp:

Skrotnisse, hur gammal är du?

Man är ju så klart 67:a !

Gällande det där med ljudkvalité så hänger det nog ganska mycket
ihop med hur bra man hör också. Jag har gjort hörseltester på SÖS
hörselklinik och har +10dB på båda öronen tvärs över registret.

Om man inte hör allt så är man nog benägen att inte bli så kinkig,
men om man kan uppskatta skillnaderna så gör man det.

Min fru har halvtaskig hörsel och för henne spelar det mycket mindre
roll, min son likaså, men min dotter har extrem hörsel och för att
vara 6 år är hon en väl utvecklad audiofil !!

SkrotNisse:

Tredje gången jag frågar: Skulle du ställa upp på ett blindtest av högtalarkablar (säg 50 kr/m vs. 2000 kr/m)?

Ursprungligen av Gilbert 2:

SkrotNisse:

Tredje gången jag frågar: Skulle du ställa upp på ett blindtest av
högtalarkablar (säg 50 kr/m vs. 2000 kr/m)?

Förlåt, jag måste ha missförstått vilken fråga tidigare då jag inte
undvikit din fråga med flit.

Är det en riktigt fråga där du dyker upp med all utrustning eller
en hypotetisk fråga ?!

Jag har spenderat månader med att välja förstärkare, högtalare,
kablar även CD-spelare och skivspelare som passar just MEJ.
Med det sagt så skulle de inte nödvändigtvis passa dej eller
andra audiofilers smak.

Det är en av de store missförstånden hos icke-audiofiler, att
alla audiofiler tycker lika, för det gör vi INTE!!!

Allt handlar om att välja det man SJÄLV tycker om och om det
råkar vara kablar för 7.50kr/metern på Clas Ohlson så är det
suveränt, anser man att en kabel som kostar 300kr/m låter
bättre och man är beredd att betala det, så är det ok och man
ska inte bli kritiserad för det, än löjligare att produkterna
skulle förbjudas... Doh!

Jag har redan gjort ett antal blindtester där jag suttit och kopplat
mellan olika kablar och de som passar mej bäst är en amerikansk
kabel med koppar och silver, ca. 4mm², minns inte vad jag
betalade då jag köpte den i England innan jag flyttade hem.

Jag har ingenting att bevisa, jag vet vad jag tycker om, och har
inga problem med att jag lagt en hel del slantar på det. Det verkar
vara du (m.fl.) som verkar vilja bevisa för mej att jag har fel.
Riktigt vad det skulle åstadkomma vet jag inte...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Förlåt, jag måste ha missförstått vilken fråga tidigare då jag inte
undvikit din fråga med flit.

Är det en riktigt fråga där du dyker upp med all utrustning eller
en hypotetisk fråga ?!

Jag har spenderat månader med att välja förstärkare, högtalare,
kablar även CD-spelare och skivspelare som passar just MEJ.
Med det sagt så skulle de inte nödvändigtvis passa dej eller
andra audiofilers smak.

Det är en av de store missförstånden hos icke-audiofiler, att
alla audiofiler tycker lika, för det gör vi INTE!!!

Allt handlar om att välja det man SJÄLV tycker om och om det
råkar vara kablar för 7.50kr/metern på Clas Ohlson så är det
suveränt, anser man att en kabel som kostar 300kr/m låter
bättre och man är beredd att betala det, så är det ok och man
ska inte bli kritiserad för det, än löjligare att produkterna
skulle förbjudas... Doh!

Jag har redan gjort ett antal blindtester där jag suttit och kopplat
mellan olika kablar och de som passar mej bäst är en amerikansk
kabel med koppar och silver, ca. 4mm², minns inte vad jag
betalade då jag köpte den i England innan jag flyttade hem.

Jag har ingenting att bevisa, jag vet vad jag tycker om, och har
inga problem med att jag lagt en hel del slantar på det. Det verkar
vara du (m.fl.) som verkar vilja bevisa för mej att jag har fel.
Riktigt vad det skulle åstadkomma vet jag inte...

Så om t ex en Hifi-tidning skulle ordna ett blindtest övervakat av t ex KTH, där du får ta med dig din favoritkabel samt dina högtalare och tidningen väljer en 50 kr/m-kabel, skulle du ställa upp då? Du förblir anonym om du misslyckas, men resultatet skull såklart publiceras.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Så om t ex en Hifi-tidning skulle ordna ett blindtest övervakat av t ex KTH, där du får ta med dig din favoritkabel samt dina högtalare och tidningen väljer en 50 kr/m-kabel, skulle du ställa upp då? Du förblir anonym om du misslyckas, men resultatet skull såklart publiceras.

Absolut! Varför inte.

Jag vill tillägga en sak, som jag sagt i flertalet inlägg i denna helvetiska tråd:

Allt detta är SUBJEKTIVT och dyrare behöver inte betyda bättre för alla,
vilket är varför jag blir sur när folk tror att jag snackar om 5000kr/m.

Min musikstil och ljudsmak kanske ger ett resultat där en kabel för 100kr/m
är bättre anpassad till MIN SMAK än andra kablar, medan Bertil föredrar
en kabel som kostar 2000kr/m.

Men JAG köper inte att "skosnörena" är "lika bra" och eftersom allt
detta är subjektivt, det enda som gäller är att JAG är nöjd, så kan jag inte
ha fel.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Absolut! Varför inte.

Jag vill tillägga en sak, som jag sagt i flertalet inlägg i denna helvetiska tråd:

Allt detta är SUBJEKTIVT och dyrare behöver inte betyda bättre för alla,
vilket är varför jag blir sur när folk tror att jag snackar om 5000kr/m.

Min musikstil och ljudsmak kanske ger ett resultat där en kabel för 100kr/m
är bättre anpassad till MIN SMAK än andra kablar, medan Bertil föredrar
en kabel som kostar 2000kr/m.

Men JAG köper inte att "skosnörena" är "lika bra" och eftersom allt
detta är subjektivt, det enda som gäller är att JAG är nöjd, så kan jag inte
ha fel.

Åter igen, jag accepterar att skräp är och förblir skräp och jag har aldrig sagt att skosnören från ONOFF är lika bra som normala kablar med en snittarea som motsvarar effekten som krävs, men frågan är var gränsen går innan det inte gör någon skillnad.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Åter igen, jag accepterar att skräp är och förblir skräp och jag har aldrig sagt att skosnören från ONOFF är lika bra som normala kablar med en snittarea som motsvarar effekten som krävs, men frågan är var gränsen går innan det inte gör någon skillnad.

Nej, jag accepterar inte det argumentet. Koppar som koppar
och den enda skillnaden vad gäller arean relaterad till effekten
är hur mycket kabeln tål och att man tappar en del effekt.

Varför skulle det vara ett sådant kliv från in-te-box kablar för
2:90kr/m (Clas Ohlson) upp till Hifi Klubbens 28kr/m när det
knappt skiljer något, men högre än det så händer inget ?!

Nix, köper inte det, lägger hellre kulor på kablarna

Det är ju knappast smältande kablar vi talar om, och jag antar
att vi pratar om hemstereo och inte konsert högtalare...

Vi är väl för länge sedan överens om att en kabel med arean 0,1mm2 är direkt olämplig som högtalarkabel, diskussionen handlar inte om detta. Frågan är om det är någon skillnad mellan en normal kopparkabel och något exotiskt för 100kr/m eller mer.

Underhållande läsning:

Speaker Wire

Ursprungligen av SkrotNisse:

Man är ju så klart 67:a !

Gällande det där med ljudkvalité så hänger det nog ganska mycket
ihop med hur bra man hör också. Jag har gjort hörseltester på SÖS
hörselklinik och har +10dB på båda öronen tvärs över registret.

Om man inte hör allt så är man nog benägen att inte bli så kinkig,
men om man kan uppskatta skillnaderna så gör man det.

Min fru har halvtaskig hörsel och för henne spelar det mycket mindre
roll, min son likaså, men min dotter har extrem hörsel och för att
vara 6 år är hon en väl utvecklad audiofil !!

Bara att gratulera då. Själv bli det lite med "va" numera.
41 års ålder och lite för mkt verkstadsindustrijobb tar på öronen.

Vilket innebär att drömmen om det perfekta soundet kan man glömma. Hör ju ändå inte de högre frekvenserna.
Så sådana saker som dubbla kablar till högtalarna har då inte jag iaf.

Ursprungligen av Goflorp:

Bara att gratulera då. Själv bli det lite med "va" numera.
41 års ålder och lite för mkt verkstadsindustrijobb tar på öronen.

Vilket innebär att drömmen om det perfekta soundet kan man glömma. Hör ju ändå inte de högre frekvenserna.
Så sådana saker som dubbla kablar till högtalarna har då inte jag iaf.

Lite som min fru, hon skiter fullständigt i hur bra eller dålig stereo
setup är, synd bara att hon heller inte har något filter för vilken musik
hon lyssnar på...

Verkstäder, fabriker, speedway, dragracing m.m. Jag har alltid haft
hörselskydd som räddat dem.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2008-12-03 23:47

Kan bara hålla med, det är bullshit med kablar, ok att on-off skosnören inte är bra men att lägga 5000 spänn metern för nån tara-labs deluxe monsterkabel är inte värt pengarna. Sen får de HIFI religiösa säga precis vad de vill om saken. Jag har bra hörsel, jag tvingas göra audiogram titt som tätt pga jobbet

Ursprungligen av flygarn:

Kan bara hålla med, det är bullshit med kablar, ok att on-off skosnören inte är bra men att lägga 5000 spänn metern för nån tara-labs deluxe monsterkabel är inte värt pengarna. Sen får de HIFI religiösa säga precis vad de vill om saken. Jag har bra hörsel, jag tvingas göra audiogram titt som tätt pga jobbet

Jag har aldrig snackat om 5000kr/m !!!

Typiskt med sådana här diskussioner, om man vill ha lite bättre så ska folk
alltid dra till med det extrema.

Folk som argumenterar mot det jag och några till säger är att det spelar
INGEN roll med kablarna alls och då håller inte ditt argument med ONOFF
skosnören. Liknande diskussion kan man ha med folk om däck på bilar,
och en massa andra saker...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag har aldrig snackat om 5000kr/m !!!

Typiskt med sådana här diskussioner, om man vill ha lite bättre så ska folk
alltid dra till med det extrema.

Folk som argumenterar mot det jag och några till säger är att det spelar
INGEN roll med kablarna alls och då håller inte ditt argument med ONOFF
skosnören. Liknande diskussion kan man ha med folk om däck på bilar,
och en massa andra saker...

Det är nog ingen som refererar till "skosnören" när vi talar om "billiga" kablar. Jag har iallafall hela tiden sagt 50-100 kr/m och detta får väl ses som billigt jämfört med >=300 kr/m.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Det är nog ingen som refererar till "skosnören" när vi talar om "billiga" kablar. Jag har iallafall hela tiden sagt 50-100 kr/m och detta får väl ses som billigt jämfört med >=300 kr/m.

Har du läst alla 12 sidorna i denna tråd ???

Vad kostade dina kablar?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Vad kostade dina kablar?

Jag minns inte då jag köpte dem i England innan jag flyttade hem.
Jag skrev det i en post men hittade inte den.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Det är nog ingen som refererar till "skosnören" när vi talar om "billiga" kablar. Jag har iallafall hela tiden sagt 50-100 kr/m och detta får väl ses som billigt jämfört med >=300 kr/m.

Hifi Klubbens billigaste kabel kostar 28kr/m, och om den nu är
"bättre" än skosnören så gör ju det att hela erat argument att
"kabel spelar ingen roll" faller, totalt !!!

Varför skulle bondkoppar i ett skosnöre vara sämre än bondkoppar
i ett vitt hölje ???

Det stärker istället argumentet för om en så liten differens kan
göra en märkbar skillnad så måste skillnaden bli ännu mer märkbar
när man börjar byta material i ledaren!!!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2008-12-04 00:15

Har en kompis som är HIFI dåre, fast ärligt talat så verkar han inte vara så där speciellt intresserad av musiken. För honom så verkar det handla om signaler och ljudbilder och brusnivåer och allt möjligt matematiskt skit som om alltihop är ett dyrt pussel. Känslan verkar vara helt borta, jag diggar hårdare med min mp3 spelare än vad han någonsin gör vid sina högtalare för 75 papp. Jag fattar noll, men är han glad så

Det finns ju bevisligen kablar för 5000 spänn metern, men det måste ju rimligen vara så med all hifi att efter en viss kostnad så blir förbättringen försumbar medan priset bara ökar. Jag köpte kablar för 35 spänn metern, tjocka och vita är de. Supernöjd

Däremot så finns det ju skillnad på ljud och ljud, jag provlyssnade lite på hifiklubben och det är livsfarligt för plånboken. Fast det där med kablar alltså... lurendrejeri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 03:55

OT:
Audiofilerna har mängder av argument eftersom kabeltillverkare ser till att sprida massor av pseudovetenskaplig dynga. Som sedan rapporteras om i audiotidningar och tester.

Varför är det då så här? Kanske för metalltråd och gummi är väldigt billigt vilket ger möjlighet till ENORM vinstmarginal om du bara kan få folk som inte förstår principerna med elektriska signaler att köpa din produkt.

Sen är det naturligtvis så att man kan höra skillnad på ljud även om där inte finns någon skillnad... och det har man rätt till! Trist bara att de personerna luras på pengar ungefär som de som går till astrologer eller anlitar slagrutegångare.

Bevaka tråden