Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriv på för att rädda Windows XP!

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Redglittercoffin:

x86 har ju gjort enorma framsteg på senare år jämfört med PPC som stagnerade. Apples erfarenhet av x86 kan vi bara spekulera i. Men man kan ju tänka på att NeXT sålde sitt operativsystem till Intel-datorer vid mitten av 90-talet och att det alltid har funnits en parallell intel-version av varje Mac OS X. Hur är det med historiekunskaperna?

Tack, det är bra med historekunskaperna! Hur är det med dom själv? Under betatesterna av OS X86 (Marklar tro jag projektet kallades) användes rena intelburkar, men med TPM-moduler i st f låsningen till UEFI - och de var inte byggda av Apple då heller!

Bara för att Apple för längsedan, medan man hånade x86 som värst, i hemlighet jobbade fram OS X för x86, betyder inte att man var mästare på att konstruera x86-moderkort..:)

Apple är däremot väldigt bra på marknadsförning och har en lojal kundbas.

Ursprungligen av Macce65:

Tack, det är bra med historekunskaperna! Hur är det med dom själv?

Jag läser det mesta jag kommer över om historia.

Citat:

Under betatesterna av OS X86 (Marklar tro jag projektet kallades) användes rena intelburkar, men med TPM-moduler i st f låsningen till UEFI - och de var inte byggda av Apple då heller!

Nej, det är rätt. När Apple sålde PPC hade de ingen industriell tillverkning av Intel-datorer.

Citat:

Bara för att Apple för längsedan, medan man hånade x86 som värst, i hemlighet jobbade fram OS X för x86, betyder inte att man var mästare på att konstruera x86-moderkort..:)

Apple har å andra sidan penga- och ingenjörsresurser som Abit, Asus, MSI och gänget bara kan drömma om. De har säkert inte haft problem att rekrytera folk för att få den kompetens de behöver.

Citat:

Apple är däremot väldigt bra på marknadsförning och har en lojal kundbas.

En del företag är det. Andra inte.

Ursprungligen av Macce65:

jag sprang till applestore för att köpa minne till en MacPro, 8 gb kostade totalt bara 13.110 kr.

Jag köpte nyss 4gig till min iMac för ca 750:-

Jag inbillar mig att vi lever på ett Macorienterat forum. Vistapropaganda får jag höra dagarna i ända ändå av ett fanatiskt gäng på min arbetsplats, tack.

Min högst subjektiva åsikt är att såvä XP som Vista är skräp som jag inte vill ha att göra med. Folk som skall gnugga in sitt vista eller XP i synen på mig har jag aldrig gillat att ha runt mitt köksbord på kaffe direkt.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag köpte nyss 4gig till min iMac för ca 750:-

Jag inbillar mig att vi lever på ett Macorienterat forum. Vistapropaganda får jag höra dagarna i ända ändå av ett fanatiskt gäng på min arbetsplats, tack.

"

Bra att du kunde sätta i 4 gb i en iMac, det är väl max vad man kan sätta in i en iMac.

Min inlägg handlade om en MacPro vars moderkort kan hantera stora mängder arbetsminnen - MEN kan OS X det?

Du har rätt, detta är ett Macforum MEN såvitt jag vet är tråden ett upprop att "rädda XP" och jag tycker det är fånigt att rädda ett 6 år gammalt OS som ersatts av ett i samtliga (utom en) punkt, bättre OS.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-11 15:47
Ursprungligen av Macce65:

Min inlägg handlade om en MacPro vars moderkort kan hantera stora mängder arbetsminnen - MEN kan OS X det?
.

You can create 64-bit applications that can address extremely large data sets, up to 128TB using the current Intel-based CPUs. The 64-bit model used in Mac OS X is known as LP64 and is the same model used by other 64-bit UNIX systems from Sun and SGI as well as 64-bit Linux.
http://developer.apple.com/leopard/overview/

Ursprungligen av Sidde:

You can create 64-bit applications that can address extremely large data sets, up to 128TB using the current Intel-based CPUs. The 64-bit model used in Mac OS X is known as LP64 and is the same model used by other 64-bit UNIX systems from Sun and SGI as well as 64-bit Linux.
http://developer.apple.com/leopard/overview/

OK, då väntar vi bara på att någon gör det..:)

Adovbe med Photoshop...när de är klara med Vista-64-versionen, kanske.

Eller Appple själva, med Final Cut, när?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-16 17:54
Ursprungligen av Macce65:

OK, då väntar vi bara på att någon gör det..:)

Adovbe med Photoshop...när de är klara med Vista-64-versionen, kanske.

Eller Appple själva, med Final Cut, när?

Parallels har gjort det allafall till Parallels Server. Så vi kan virtualisera bra grejer.

Ursprungligen av Sidde:

Parallels har gjort det allafall till Parallels Server. Så vi kan virtualisera bra grejer.

Ok, när kommer Final Cut Pro för Windows 64 som går att virtualisera i OS X Leopard då?

Apple har ju inte lyckats ta fram en version för Leopard än...verkar vara svårt

Ursprungligen av Macce65:

Jag kör Vista Home Premium 64 bitars med 4gb minne sedan i fredags. Känns skönt att kunna stoppa in ytterligare 4 gb Corsair DDR2 800Mhz minne för 850kr när jag känner att det behövs.

Vista är överlägset XP i grafikhantering och stabilitet, för att inte nämna säkerhet. 3D hanteras av grafikrocessorn och Vista är Resolution Independent .

Tack XP för lång och trogen tjänst! .. men jag är mer än nöjd med Vista och kommer inte att gå tillbaka.

De flesta som klagar på Vista verkar antingen ha kört det på gamla sunkiga burkar eller, oftast, inte kört det alls.

Eller att vi redan kollat upp att det suger...

http://www.dawbench.com/blofelds-xp-v-vista2.htm

Ursprungligen av Gilbert 2:

Eller att vi redan kollat upp att det suger...

http://www.dawbench.com/blofelds-xp-v-vista2.htm

inget slår andrahandsinformation....bloggare är alltid seriösa och har aldrig en dold agenda

Senast redigerat 2008-04-02 13:18
  • Medlem
  • 2008-04-02 10:46

Apple tillverkar inte sina egna datorer, däremot designar de dem. Även till viss del logikkorten, så vitt jag vet.

Precis samma sak som att Zaha Hadid inte bygger hus.

Ursprungligen av Taz_1999:

Idg.se och Infoworld går samman för att samla in namnunderskrifter för att rädda WIndows XP. Microsoft planerar annars att lägga ner Windows XP från den 30 juni 2008, trots att många inte gått över till Windows Vista.

Du blir nog bönhörd - t o m utan petition - Asus Eee PC kommer med XP och 10" skärm i vår/sommar, har jag läst på flera siter

Om du gillar äldre MS OS kan du annars skriva på en petition för att rädda DOS:

http://www.pcworld.com/article/id,143819/article.html#

då finns ju oxå en möjlighet för ägare till intelmacar, som tröttnat på Leopard, att gå tillbaka till MS DOS.

Wikipedia om NEXTSTEP

Citat:

The last version, 3.3, was released in early 1995, by which time it ran not only on Motorola 68000 family processors, but also IBM PC compatible x86, Sun SPARC, and HP PA-RISC. Apple Inc.'s Mac OS X is a direct descendant of NEXTSTEP.

Ursprungligen av Taz_1999:

. Microsoft planerar annars att lägga ner Windows XP från den 30 juni 2008

Nu är det officiellt att XP kommer att finnas kvar till 2010 för ULCPCs:

http://www.microsoft.com/presspass/features/2008/apr08/04-03xpeos.mspx

Ursprungligen av Reisan:

Märkligt att MS tar bort deras mest stabila OS

Det är ju därför de tar bort det, ett hot mot Vista.

Ursprungligen av tomcat:

Win Vista - 2000-talets Win Me.

Too right!

Ursprungligen av C-mon:

Är inte XP -> Vista-övergången lite som övergången från Mac OS 9 till Mac OS X?

Knappast, Vista bygger ju på NT4. Go figure!

Ursprungligen av Sidde:

OS 9 till OS X var bara övergången som om MS skulle bytta XP mot Linux.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Ursprungligen av Macce65:

Apple har ingen lång erfarenhet av x86.

Hur kan du veta det ? Tror du man kan byta CPU så snabbt och smidigt utan att ha arbetat med x86 i åratal ? När man började med Darwin körde man på både PPC och x86 utan att berätta det för någon. Det är därför det gick så smidigt. Skulle vilja se Micro$hit klara av en (två med 680x0->PPC inräknat) skiften.

SN

  • Medlem
  • 2008-04-11 18:36

Windows fanns till Alpha, men de tyckte inte marknaden motsvarade kostnaderna. Jag tror de flesta valde Solaris i ärlighetens namn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 14:36

Eftersom som många missförstått mitt tidigare inlägg i tråden så tar jag och utvecklar det lite:

Vad jag avser med liknelsen mellan xp -> vista och os 9 -> os x är inte de tekniska skillnaderna, som kanske inte är jättestora, utan skillnaderna i användarupplevelse. Liksom OS X gjorde när det var nytt innebär Vista ett nytt sätt att tänka för den existerande användarbasen - plötsligt får man till exempel inte längre köra alla program som admin utan måste klicka förbi en ruta varje gång ett program försöker göra någon med systemet. Helt rätt tänkt, men uppfattas av många som ett extra steg som man slipper i XP.
En annan detalj som gör att Vista upplevs som långsammare (=sämre på PC-språk) är att filkopieringsindikatorn visar den reella tiden för filkopieringen istället för att som XP visa en glädjekalkyl.
Minns hur många OS 9-användare som klagade på att OS X var långsamt och krångligt ända tills hårdvaran hann ikapp.

Många av Vistas problem verkar vara relaterade till drivrutiner. Det är knappast Microsofts fel att hårdvarutillverkare inte orkar/prioriterar att skriva vettiga drivrutiner för deras nya OS. Sen får någon annan svara på om det faktiskt ÄR svårare att skriva drivrutiner för Vista.

Mac-användare är vana vid att det rör på sig lite mer och köper glatt ett nytt operativsystem var 18:e månad. Att ens program ibland inte längre fungerar är något man kan leva med eftersom det i regel finns massor av förbättringar i OS:et som väger upp det. XP-användare har vant sig vid att inte byta OS eftersom det inte hänt någonting på 6 år. Problemet är alltså att användarna gått och blivit konservativa snarare än att Vista skulle vara enormt mycket sämre än XP.

När Vista mognat lite, vilket lär bli ungefär till Windows 7, bör problemen med drivrutiner och program som försöker skaffa sig admin-rättigheter i onödan vara mindre än de upplevda fördelarna med ökad säkerhet och liknande.

Sen kan man ju personligen tycka att Windows borde byggas om från grunden, men det är en enorm risk för Microsoft eftersom kunderna då kan välja ett annat OS om deras gamla program ändå inte fungerar. Bakåtkompatibiliteten är både Windows största styrka och största problem.

Ursprungligen av C-mon:

"Problemet är alltså att användarna gått och blivit konservativa "

Håller med till 100%

Ursprungligen av C-mon:

" bör problemen med drivrutiner och program som försöker skaffa sig admin-rättigheter i onödan vara mindre än de upplevda fördelarna med ökad säkerhet och liknande.

Löst i och med SP1. Tre av fyra varningar är borta.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-04-12 14:55

Personligen tycker jag att xp är bättre en vista, mycket för att xp skickar inte samma info till MS utan att du vet om det.
Mac os kan jag inget säga om....

Men! jag håller mig till det bästa och billigast altenativet...... Linux

Ursprungligen av toby87:

Personligen tycker jag att xp är bättre en vista, mycket för att xp skickar inte samma info till MS utan att du vet om det.

XP OCH Vista sänder feedback till MS utvecklare om hårdvara och applikationer OM DU GODKÄNNER DET. Informationen används för att förbättra OS och kan inte användas för att identifiera användare.

Samma sak gör Firefox OCH Safari for Windows, m fl applikationer. Du väljer själv om feedbackplugin ska installeras under programinstallationen.

Jag hoppas bara att LINUX får ännu större stöd och intresse istället.

Själv så hoppas jag inte att Mac marknaden växer sej mycket större
än den är, ofta finns det en fördel att vara den lilla spelaren.

Final Cut Pro 6 fungerar väl bara bra under Leopard?

Jag kan ta det gott och sammanfattat, hur jag är nöjd över Vistas säkerhet och på vilket sätt jag är missnöjd. Det som är positivt är att jag kört Vista (Ultimate) sedan starten utan att fått ett enda virus, idag har jag virusprogram som jag installerat denna vecka.

Sedan är jag missnöjd över att man inte kan välja bort vissa återuppkommande rutor, jag stör mig även över att det ständigt kommer hjälprutor varje gång man startar datorn som inte går att välja bort.

Jag har testat väldigt mycket av OS X Tiger och Leopard, tycker själv att båda operativsystemen är bättre och jag ska själv skaffa mig en Macbook nu när en ny modell kommer ut.

Jag hoppas att Windows 7 blir något riktigt bra, för oss som bygger eget är det skönt att ha något operativsystem som fungerar som man vill.

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Sedan är jag missnöjd över att man inte kan välja bort vissa återuppkommande rutor, jag stör mig även över att det ständigt kommer hjälprutor varje gång man startar datorn som inte går att välja bort.

Det är ganska lustigt med utvecklingen. Jag har använt Mac och PC sedan 1993 då jag studerade elektronik, På universitetet var jag den enda på hela engineering som hade en Mac, alla andra hade Windows 3.1.

Jag fick ofta höra hur Mac var för dumma användare då de inte behövde tänka själv eftersom datorn var så lättanvänd (ja, man kan fokusera på vad man vill göra och inte för att få fanskapet att fungera, sa jag som svar).

Men nu har bordet vänt och nu har det gått så långt att Windows behandlar alla som idioter, tyckte detta blev standard redan i XP.

Bevaka tråden