Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad blir det till kvällsmat?

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-16 21:07
Ursprungligen av henkebarn:

Ikväll blev det ugnsbakad laxfilé med en räkrisotto. Svingott. Ni kan se och läsa om det på http://henkeblomqvist.se/fotografier

Det såg väldigt gott ut. Väldigt gott. Kul att du lagt ut bilder på tillagning och färdig rätt, man blir alltid mer sugen på att göra rätten då man ser bilder. Trevligt kök också!

(sen var det också kul att se att du verkar alldeles normal - jag har väl iofs redan misstänkt det genom att du skriver trevliga inlägg här på 99 - jag har verkligen försökt bortse från din avatar och tänka att du nog är alldeles normal - kul att det också är sant!)

Ursprungligen av KaRo:

Aoouw ! Vad gulliga du och din tjej ser ut på fotona från Greklandsresan. Flashback....fast då var det 70-tal och MannenIMittLiv och jag var i Österrike. Och inbyggd björnfäll har du (ja, lägger man ut sitt liv på internet så...;) ) Lite OT här.

Är mat-vanemänniska så det blir oftast te och smörgås för mig plus tomat och kanske soppa. Har aldrig gillat att äta mycket på kvällen utan för mig blir det kvällsmat. Fast laxen såg jättegod ut !

Hehe, det låter mysigt, KaRo! Kul att man kan hjälpa till att väcka nostalgi. Nostalgi är alltid en god vän!

Jag har franskt blod, därav mitt håriga yttre. Kan inte rå för det Får dammsuga ofta!

Maten serverades vid 18-tiden ikväll, vi brukar ta ett mål mat kring den tiden, annars blir vi oroliga i själen

Ursprungligen av Eva:

Det såg väldigt gott ut. Väldigt gott. Kul att du lagt ut bilder på tillagning och färdig rätt, man blir alltid mer sugen på att göra rätten då man ser bilder. Trevligt kök också!

(sen var det också kul att se att du verkar alldeles normal - jag har väl iofs redan misstänkt det genom att du skriver trevliga inlägg här på 99 - jag har verkligen försökt bortse från din avatar och tänka att du nog är alldeles normal - kul att det också är sant!)

Ja, det är alltid kul att se mat och hur den lagas. Jag hade gärna arbetat med ett matlagningsprogram, om jag bara hade möjlighet till det. Nu är jag ingen stjärnkock - långt ifrån, men det är så jädrans kul att laga mat!

Tack för komplimangen om köket! Är själv nöjd, även om det är lite litet. Men för en lägenhet på 2 rum och kök är det bra. Det blev färdigt för ungefär ett halvår sedan. Ska slänga upp lite hyllor och liknande nu bara.

Och ja, jag är faktiskt rätt så normal ändå

Något som är gott är att till exempel göra en sallad med krispig kyckling och till detta en liten tomatsallad med champinjoner, rödlök, färsk timjan och persilja, svartpeppar, olivolja och hallonbalsamvinäger. Sjukt fint.

Färsk frukt är fint som tusan i sallader också. En mogen mango, kanske lite honungsmelon, persika, päron... Lite fin ost till det... Gottis!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-20 13:54

Och hur är det med midsommarmaten?

Blir färskpotatis kokad med dill + senapssill och en grillad entrecote skiva... sen lite nubbe och rom + cola till det

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-20 13:58
Ursprungligen av kainen:

........ och rom + cola till det

Rom och Cola trodde jag bara dracks på 60-talet när Mallorca var nyupptäckt för svenskarna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-20 14:07
Ursprungligen av Le:

Rom och Cola trodde jag bara dracks på 60-talet när Mallorca var nyupptäckt för svenskarna.

hehe jag älskar rom, rent (mörk lagrad) eller med cola om man dricker ljus rom typ Bacardi Superior.

Får se om jag orkar fixa mig en mojito eller två också kanske

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-20 15:19

En välgjord mörk rom ackompanjerad med en bit mörk choklad, gärna med lite chili i, är en njutning som få ännu upptäckt. Komplexiteten i mörk rom är faktiskt jämförbar med motsvarande hos whiskey.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-21 12:56

Skillnaden är att rom är faktiskt MER komplex än whisky, nu kommer jag inte ihåg exakt hur många smakämnen som dryckerna innehåller men whisky/whiskey har runt 80st om jag inte minns fel och rom har över 300st.

Ja jag dricker whisky också

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-21 14:11

Ytterligare en människa med sinne för det sublima i livet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-22 02:45

Absolut

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-17 19:12

Jag lagar inte mat särskilt ofta så tycker måste passa på och skriva något när det väl sker, köpte Peka Gratin 800g potatisgratäng från ICA, fläksfile och ett paket bacon.

Tillagningen var hyfsat simpelt, gratäng i form med lite Arla riven gratängost på, stekt fläskfile & bacon, missade ta en bild med maten på tallriken, men fick en bild på det som blir matlåda till imorgon.

Kanske inte är den mest exklusiva måltid men riktigt gott var det.

Käkade gott idag:

Stekta Marulk-kotletter med färskpotatis...... Lingon till.

Jädrars va gott.

Enda problemet är ju att Marulk kostar 300:- kilot.... dyrare än oxfilé.
Men men, man kan ju satsa på en lagom bit och ha mkt till.
Vi köpte ca 600g till tre personer, då blir det hyfsat.

Idag blev det stor ciabatta med skinka och en god kaka på Bergs konditori på Marstrand med mycket nära utsikt över båtarna som lägger till vid kajen. Mat är godare med utsikt, speciellt över vatten !

Bevaka tråden