Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan testlabbet testa Speedmania-produkter?

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
Precis samma sak gäller tidningar som till exempel MacWorld. Ni får helt enkelt leva med att vi läsare misstänker er.

Visst är det så - men menar du att du inte ser skillnaden på ett förhållande där en tidning har 20-30 olika annonsörer som sammanlagt står för cirka 50 procent av intäkterna och en situation där en sajt drivs av ett företag och således står och faller med det?

Alla tidningar är beroende av annonsörer - väldigt få är beroende av en enda. I förhållandet mellan tidningen och en viss annonsör så är fallet oftast att tidningen klarar sig utan denne. Se på oss - för fem år sedan annonserade Apple flitigt, idag annonserar de inte alls, och vi klarar oss utmärkt.

Jag vill bara förtydliga:

- 99mac har flera sponsorer och annonsörer som förutom alla frivilliga bidrag gör att vi hanterar löpande kostnader och investeringar hyggligt.

- Jag jobbar med många olika saker, bland annat Speedmania.
99mac står inte och faller med min import av hårddiskchassin.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Felet är att din skala endast har två lägen. Oberoende eller inte.

Alltså, det är ganska enkelt. Precis som med graviditet kan du inte vara lite oberoende - antingen är du oberoende, eller så är du det inte. När man väl konstaterat att det finns ett beroendeförhållande kan man diskutera hur starkt det är. Och man kan diskutera var gränsen för att vara oberoende går. Men du kan inte kvalificera uttrycket oberoende - antingen är du det eller så är du det inte.

Citat:

Vidare, skriver du att 99mac inte är oberoende om dom testar produkter från Björnström World Domination. Min poäng är följande. Då kan man hävda att MacWorld inte heller är oberoende.

99Mac är beroende av Martin Björnström, alldeles oavsett om de testar Speedmanias produkter eller inte. MacWorld är beroende av IDG. DN är beroende av Bonnier. SVT är beroende av staten. Ett fullständigt oberoende är inte möjligt - frågan är hur man hanterar det.

Citat:

Bara som exempel. Har du (eller någon annan MacWorldjounalist) ätit eller druckit på en annonsörs bekostnad? Jag är nästan övertygad om att ni har gjort det.

Självklart har jag gjort det. Journalister är människor som alla andra, vi träffar folk, vissa gillar vi, andra gillar vi inte. Olika typer av intressekonflikter diskuteras hela tiden på de flesta redaktioner. Och vissa saker gör man helt enkelt inte.

Min poäng här är att Speedmania använder 99mac för att sälja sina produkter. På precis samma sätt arbetar i stort sett alla företag i branschen, från Apple till småskuttar. De har hela staber av folk som försöker påverkar journalister, och det finns en hel bransch som inte gör annat (pr-branschen) än att försöka påverka journalister.

Det Speedmania gör är med andra ord inte fel.

Men att det är samma personer som driver både Speedmania och 99mac påverkar naturligtvis trovärdigheten i ett test på 99mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
En sanning med tester som görs av ett stort förlag i it-tidningsbranschen (dit bland annat den enda svnska Mactidningen hör är att det förlaget tjänar stora pengar på att sälja rätten att citera tester med t ex särtryck.

Även om det sägs att journalisterna bedömmer produkterna helt oberoende ska man veta att redaktionerna får tio procent (har jag för mig det är) att ha kul för av försäljningen. Med andra ord skriver man tester som leverantörerna gillar och vill köpa får man roligare. Det kan man ha i baikhuvudet när man testar vare sig man vill eller ej.

Några klargöranden:

1. Alla på redaktionen får del av de där pengarna, inte enbart den journalist som skriver testet. Just för att i möjligaste mån undvika att en enskild journalist påverkas.

2. Sannolikheten för särtrycksbeställningar är lika hög oavsett vilket företag som "vinner" ett test. Om något kan man säga att det påverkar journalisten att utse en vinnare - vilket ju var syftet med testet från början.

I en så liten bransch som det här trots är så är det i princip omöjligt att vara helt oberoende. Om jag ska ta exempel från Adobes värld så kan man säga att i princip ALLA som har kvalificerad kompetens på våra produkter och teknologier också har någon typ av koppling till oss. Naturligtvis är det både önskvärt och hedervärt att vara öppen med hur den kopplingen ser ut.

Visst är det ett problem, men det finns också ett annat problem i sammanhanget:

Tyvärr så finns det också gott om exempel på hur mer eller mindre inkompetenta personer granskar produkter, och som därtill, i sin strävan efter oberoende, inte låter det granskade företagets representanter faktagranska tester och påståenden, med påföljd att testerna behäftas med faktafel i större eller mindre grad.

Och ja, jag HAR täckning för att säga det, jag har sett BOKSTAVLIGT talat hundratals exempel på sånt från just denna bransch.

Som leverantörer så kan vi inte ställa krav på hur testerna ska utföras och det är nästan alltid helt poänglöst att försöka korrigera det, eftersom man då bara framstår som en dålig förlorare.

Mina, helt personliga, synpunker är att tester ska genomföras på mätbara egenskaper, och att mätmetoderna ska redovisas. Idealt är att alla i princip skall kunna utföra samma test och då nå samma resultat. Därtill bör det finnas ett resonemang om urval, dvs varför man valt att mäta dessa saker. För att låna termer från vetenskapliga sammanhang så handlar det om tillförlitlighet och relevans.

Naturligtvis finns det också saker som inte enkelt låter sig mätas, myckert handlar om "look and feel" och det måste man också kunna skriva om men då får man ta det för vad det är - tycke och smak och personliga omdömen

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
På Computer Sweden hade också redaktionens personal bonuslön. Höll tidningens annonsförsäljare budget. Fick vi mer pengar. Visst ligger sånt i bakhuvudet när man ska skriva en kritisk artikel om en stor annonsör.

Återigen vill jag nyansera den bild István ger:

Bonus för redaktionell personal på IDG betalas ut på resultatet, inte på annonsförsäljningen. Ju högre vinst, desto större (sannolikhet) för bonus.

Som alla vet så påverkas ett företags resultat av två saker - intäkter och kostnader. Enkelt uttryckt så står marknadsavdelningen för intäkterna och redaktionen för kostnaderna.

Visst är det så att sannolikheten för bonus ökar om säljarna lyckas sälja många annonser, men om de misslyckas kan redaktionen kompensera det med besparingar, och ändå få bonus.

För övrigt är det min erfarenhet att de annonsörer som står för de största annonsintäkterna är professionella köpare av reklam. De reagerar på dåligt utförda tester, uppenbart omotiverade nedskrivningar och liknande. Har man bara torrt på fötterna brukar det däremot inte vara något problem.

MacWorld sågade ju (som enda Mactidning i världen) Vindtunnel-Macen. Svenska Apple har så här i efterhand kommenterat det: Den lät faktiskt väldigt mycket.

Så var det med det.

[edit: innehåll]

Beroendeförhållanden finns överallt - MacNytt och ApplePaj (återförsäljare) har samma problematik.

Nils har en rätt viktig poäng: För större annonsörer som jobbar långsiktigt är det viktigt med en hög grad av oberoende - är det bara rosor och solsken så mister läsarna förtroendet för testerna. Därför tjänar även annonsörerna på att deras produkter får lite stryk ibland, hur märkligt det än kan låta.

Men det är ju bra att det nu för tiden finns goda möjligheter för vemsomhelst att granska och kommentera t.ex. en tidnings tester. Det är ju annars journalistikens eviga dilemma - vem granskar granskarna?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
För att låna termer från vetenskapliga sammanhang så handlar det om tillförlitlighet och relevans.

Och intersubjektivitet

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Visst är det så - men menar du att du inte ser skillnaden på ett förhållande där en tidning har 20-30 olika annonsörer som sammanlagt står för cirka 50 procent av intäkterna och en situation där en sajt drivs av ett företag och således står och faller med det?

Nu sa jag ju ingenting om att jag inte ser skillnaden, jag sa bara att ni får acceptera att jag kanske inte alltid litar på er.

Sen så tror inte jag att 99mac står och faller med Speedmania.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 13:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Återigen vill jag nyansera den bild István ger:

Bonus för redaktionell personal på IDG betalas ut på resultatet, inte på annonsförsäljningen. Ju högre vinst, desto större (sannolikhet) för bonus.

[edit: innehåll]

Men visst finns risker i motsatsförhållandet mellan att få glada annonsörer och mindre pengar till att göra den tidning man vill göra. Jag säger inte att det är så men risken är himla viktig att man för fram som i den här debatten. Allt för att den viktigaste kuggen, läsaren, läser alla texter med ett kritiskt öga. Men när jag var på Computer Sweden fanns det vissa journalister som var väldigt heta på bonusgröten.

Sen skrev jag inte att reportern utan redaktionen får del av särtryckspengarna. Vad jag förstått av artiklar i Journalisten har inte självklart frilansare del i dessa pengar.

En helt annan sak är alla temanummer och temabilagor där det redaktionella bara är ett alibi att sälja annonser. Kolla t ex DNs motor eller resedelar. Eller på de flesta tidningars platsannonsdelar. Även om dom artiklarna är oberoende skrivna finns det ofta bara en anledning att dom skrevs överhuvudtaget. Sälja annonser.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Alltså, det är ganska enkelt. Precis som med graviditet kan du inte vara lite oberoende - antingen är du oberoende, eller så är du det inte. När man väl konstaterat att det finns ett beroendeförhållande kan man diskutera hur starkt det är. Och man kan diskutera var gränsen för att vara oberoende går. Men du kan inte kvalificera uttrycket oberoende - antingen är du det eller så är du det inte.

Måhända är vi ganska överens. Jag bara tyckte det var anmärkningvärt att du deklarerade att 99macs test av speedmaniadiskar per definition inte är oberoende. Om vi antar att ditt (inte helt ologiska) resonemang om att beroende är binärt. Inga mellanlägen. Vad blir då MacWorlds jämförande tester? Är dom oberoende eller inte?

Om svaret är att dina tester inte heller är "oberoende" så är det väl så att vi bara har lite olika mening om ordet beroende/oberoende och att det inte betyder så mycket.

Att ha sträng moral lämpar sig bäst mot sig själv. Jag själv tycker det är mycket värre när JAG är omoralisk än om Nils är det. Dvs, jag tror att 99Macskribenter skall vara hårda mot sig själva och toleranta mot andra. Det ringer varningsklockor i mitt huvud när jag märker att så många (fackpressjournalister i detta fall) hävdar att dom har totalrent framför egen dörr. Det är mycket mera betryggande om dom sa att det var en kontinuerlig kamp. Nu tycker jag att Nils nyanserade sig i sina senare inlägg, så det är mycket möjligt att vår syn inte är så olika. Men, om Nils tycker att 99macs tester är beroende men inte MacWorlds så tycker vi olika...

Jag själv som konsult brottas ofta med moraliska frågeställningar. Min egna fallgropar handlar om att riskera att rekomendera tekniska lösningar till kunder på grundval av vad jag tycker är roligt snarare än bästa kundnytta. Som managementkonsult kämpar jag också med potentiella konflikter då en ledningsgrupp kan ge mig i uppdrag att utreda en sak, och det framgår ganska tydligt vad dom vill att jag skall komma fram till. Om jag då inte kommer fram till beställarens åsikt hamnar jag i en potentiell moralisk fälla. Mitt sätt att göra så gott jag kan är att erkänna att faran finns där hela tiden.

Senast redigerat 2003-05-30 16:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
På vilket sätt skulle det påverka en feg skribent/redaktör (om sådana nu öht finns i Sverige)? Han/hon vet ju ändå ungefär vilka annonsörer som finns i det kommande numret och framtida nummer - det är ju ungefär samma annonsörer i varje nummer av datatidningarna. *Om* en kritisk artikel skulle påverka leverantören/annonsören så kan ju det lika gärna resultera i att dennes annonser uteblir om ett halvår (dvs så fort annonsören hinner).

Ditt resonemang håller alltså inte.

verklighetskoll : jag har ingen aning om vilka som annonserar i vår tidning i det kommande numret. Det vet jag aldrig och det ska jag inte veta heller just därför att det kan finnas en risk att det påverkar mitt arbete. Det är vad vattentäta skott mellan annonsavdelning och redaktion innebär.

Ditt resonemang håller definitivt inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv

MacWorld sågade ju (som enda Mactidning i världen) Vindtunnel-Macen.
[edit: innehåll]

Som enda mactidning kanske, men knappast som enda datortidning i stort.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
verklighetskoll : jag har ingen aning om vilka som annonserar i vår tidning i det kommande numret. Det vet jag aldrig och det ska jag inte veta heller just därför att det kan finnas en risk att det påverkar mitt arbete. Det är vad vattentäta skott mellan annonsavdelning och redaktion innebär.

Ditt resonemang håller definitivt inte.

Visst, du kanske inte vet exakt vilka som kommer annonsera i kommande nummer. Men gör en liten lista på 5 företag som du tror kommer annonsera i kommande nummer så tror jag du kommer ha fem rätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
Visst, du kanske inte vet exakt vilka som kommer annonsera i kommande nummer. Men gör en liten lista på 5 företag som du tror kommer annonsera i kommande nummer så tror jag du kommer ha fem rätt.

Men ge dig Albert! Jag har ingen aning, för jag bryr mig inte om vilka annonsörer vi har. Jag har nog med det redaktionella innehållet på de sidor jag ansvarar för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 13:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
verklighetskoll : jag har ingen aning om vilka som annonserar i vår tidning i det kommande numret. Det vet jag aldrig och det ska jag inte veta heller just därför att det kan finnas en risk att det påverkar mitt arbete. Det är vad vattentäta skott mellan annonsavdelning och redaktion innebär.

Ditt resonemang håller definitivt inte.

Ditt resonemang håller under förutsättning att det är unika annonsörer för varje nummer och att dessa inte annonserar i fler nummer. Hur ofta är det så inom datapressbranschen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 13:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Men ge dig Albert! Jag har ingen aning, för jag bryr mig inte om vilka annonsörer vi har. Jag har nog med det redaktionella innehållet på de sidor jag ansvarar för.

Det låter bra!

...men tyvärr medför inte det att alla andra agerar lika ädelt, eller hur?

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Ditt resonemang håller under förutsättning att det är unika annonsörer för varje nummer och att dessa inte annonserar i fler nummer. Hur ofta är det så inom datapressbranschen?

Arbetar du själv med IT-press ? Trodde väl inte det. Men för att förklara det på en treårings nivå så alla förstår :

Vår tidning är mellan 160-180 sidor tjock. Den kommer ut en gång i månaden. Jag hinner nätt och jämt läsa de sidor(15-20 sidor per månad) jag ansvarar för när tidningen kommit ut och jag har då knappast ork, tid eller lust att memorera vilka annonsörer vi har.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Det låter bra!

...men tyvärr medför inte det att alla andra agerar lika ädelt, eller hur?

eftersom jag inte arbetar med "alla andra" så kan jag varken svara för hur de arbetar eller ta ansvar för det. Men jag har jobbat på både IDG (Nätverk&Kommunikation) och nu på Medströms (Datormagazin) och jag kan garantera dig att när det gäller den här typen av frågor är tillvägagångssättet identiskt på båda tidningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 13:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Arbetar du själv med IT-press ? Trodde väl inte det. Men för att förklara det på en treårings nivå så alla förstår :

Vår tidning är mellan 160-180 sidor tjock. Den kommer ut en gång i månaden. Jag hinner nätt och jämt läsa de sidor(15-20 sidor per månad) jag ansvarar för när tidningen kommit ut och jag har då knappast ork, tid eller lust att memorera vilka annonsörer vi har.

Nej,. jag jobbar inte inom IT-press - men för den skull behöver du inte vara otrevlig.

Jag har inte försökt ifrågasätta din integritet och har inte uttalat mig om din tidning (som jag tyvärr inte har läst). Det är fint att du inte påverkas av annonsörerna, men för den skull kan du väl inte påstå att det fungerar likadant på alla andra tidningsredaktioner? Det är ju inte din tidning som diskuteras, utan datapressen i allmänhet.

tillägg: ...vilket du korrigerade i ditt följande inlägg

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Men ge dig Albert! Jag har ingen aning, för jag bryr mig inte om vilka annonsörer vi har. Jag har nog med det redaktionella innehållet på de sidor jag ansvarar för.

Förstår inte vad du blir så lack för. Ok, jag förstår att du inte sitter med varje nytt nummer och antecknar vilka som annonserat.
Men kommer man och menar på att man själv har helt rent framför dörren så får man även acceptera att man är tvungen att försvara det.

Jag tror jag har sagt det innan men säger det igen. Jag tror att du skiter fullständigt i vilka som annonserar eller inte. Men det betyder inte att jag tror att alla är som du.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 14:08

Någon påpekade att 99mac:s testredaktörer inte är journalister. Det är dom visst i mina ögon. Iofs kanske inte utbildade men dom skriver redaktionella texter om än gratis och på en webplats och inte i en tidning. Men 99mac har ju utvecklats till mycket mer än en diskussionsplats. Här finns ju inte bara tester utan också nyheter. Jag ser det som betydligt allvarligare att Martin lägger ut nyheter att Recycler har öppnat en webshop eller vad det nu är för nyheter om sitt eget företag. Det är ju lite svårt för honom att lägga ut nyheten Recyclers webshop ett fiasko. (Påhittad nyhet!).

Att dessutom testerna på 99mac citeras som oberoende testad i annonser (macoteket) gör ju än mer att testredaktörerna måste hålla på sin integritet vilket jag tycker att dom gjort hittills.

Den medvetna eller undermedvetna beroendeställningen alla journalister har tror jag inte gör att dom skriver mer hyllande texter utan snarare drar sig för att såga produkter jäms med fotknölarna som faktiskt MacWorld gjorde med vindtunneln. Utan att ha läst så många andra tester kan jag tänka mig att många andra inte hyllade den men inte heller sågade den just för att dom inte ville stöta sig för mycket med Apple.
Allt beroende handlar ju inte heller om annonser och pengar. Det kan ju till exempel också handla om hur lätt man får låna prylar för test och när.

Liten typlära: Del 1 - Journalisten

Journalisten är mästare på att ifrågasätta allt och alla - utom sig själva. Lyckligtvis behövs inte det, ity de är likt gudarna ofelbara.

Journalisten presenterar endast fakta, åsikter framförs endast av andra.

Journalisten uppbär visserligen lön, men kan ändå betraktas som ideellt arbetande.

Journalisten är alltid oberoende, annonsfinansieringar upp till 100% förändrar inte detta.

Journalisten är öppen och mottaglig för kritik

Journalisten upplåter alltid utrymme till synpunkter som går stick i stäv med den egna.

Journalisten handlar alltid på uppdrag av allmänheten, att de arbetar på vinstdrivande mediaföretag ändrar inte detta.

Journalisten har endast ädla motiv.

Journalisten har inga personliga band till de som de skriver om, eller intressen i företag och organisationer de granskar.

Erik Fichtelius är ingen journalist.

Journalisten har alltid gedigen kunskap om det han/hon skriver om.

Journalister har en väl uppövad känsla för ironi.

Haha.. att vara journalist med uppdrag att granska apples produkter måste ju likans med en... ehh... konsumentvägledares uppgift i ett gammalt planekonomiskt samhälle... det existerar ju ingen konkurrens och beroendeförhållandet till producenten/leverantören borde ju vara enorm.

Man brukar ju klaga på att microsoft har monopol på en marknad för pc-konsumenter.. men vad fan har då inte apple.. de gör ju för fan allt från de enda fungerande/tillåtna datorerna till operativsystemet... om än för en liten skara entusiaster/sektmedlemmar

sen kanske microsoft äger apple.. vad vet jag.. ja ingenting..

haha tycker ideen om att ha en hel facktidning om mack luktar annonsbilaga lång väg.. Åhh nu ska vi kolla upp den underbara powerbooken för tionde gången i år

Sen verkar det som alla är lite sura över att det inte finns regler och fair play inom marknadsekonomin.. ehh vem fan trodde egentligen det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 17:25
Citat:

Erik Fichtelius är ingen journalist.

Han som har gjort lumpen på Värnpliktsnytt. Sveriges bästa journalistsutbildning. Och det säger jag helt opartiskt. Det har inte alls med att jag både gjort lumpen där och arbetat som redaktör där. Eller att jag har Värnpliktsnytt som kund. Jag är helt oberoende i den frågan.:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
Haha.. att vara journalist med uppdrag att granska apples produkter måste ju likans med en... ehh... konsumentvägledares uppgift i ett gammalt planekonomiskt samhälle... det existerar ju ingen konkurrens och beroendeförhållandet till producenten/leverantören borde ju vara enorm.

Ja, den biten är inte så lätt att komma runt.

I grunden handlar det vi på MacWorld gör om underhållning och konsumentupplysning, i den ordningen. Vi är ytterligt beroende av hur det går för Apple - när Apples marknadsandelar går upp går antalet prenumeranter upp, när de går ner tappar vi prenumeranter.

Mycket tydligare än så blir inte beroendet.

Det här är inte heller något vi hymlar med - jag har vid ett flertal tillfällen skrivit i tidningen att vi anser att Mac OS är det bästa operativsystemet för det som 99 procent av datoranvändarna sysslar med.

Med det sagt, så kan jag tillägga att Apple inte annonserar i MacWorld och inte har gjort det de senaste fyra åren. Och att vi, trots vårt uppenbara beroende, oftast fått kritik för att vi är för negativa mot Apples produkter och att vi inte stöttar plattformen (minns debatten när vi stängde sajten). Inte minst här på 99mac.

Avslutningsvis vill jag påminna om talesättet sila mygg och svälja kameler - man kan diskutera moralen och integriteten hos olika tidningar i it-pressen, och huruvida en sk arbetslivsbilaga skulle publicerats om det inte var för du lukrativa platsannonserna (självklart inte). Men ingen av de redaktioner som ni är så sunt skeptiska till skulle ens fundera på att testa produkter som det egna företaget sålde.

De som dissar it-pressen för bristande integritet bör fundera på vad de i så fall indirekt säger om 99macs "oberoende" tester.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Så, både 99macs och MacWorlds tester är beroende, alltså?

Om jag skulle döpa om testerna till "Oberoende testat av Martin Belak", och publicera dem på en egen site. Skulle de då klassas som objektiva?

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Om jag skulle döpa om testerna till "Oberoende testat av Martin Belak", och publicera dem på en egen site. Skulle de då klassas som objektiva?

/M

Det beror helt på vilken relation du har till leverantörerna.

Bevaka tråden