Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan testlabbet testa Speedmania-produkter?

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Intressanta diskussioner som har blossat upp här. Skulle vara kul med lite förlag om hur vi som sköter testalbbet på 99mac ska kunna bli tydligare i vårt arbete. Hur ska testerna bli bättre? Hur ska vi styrka att vi verkligen är objektiva i våra bedömningar?

/M

Micke F använde ovan uttrycket "lägga korten på bordet". Det kanske vore bra att på ett eller annat sätt påpeka att Björnström säljer en del av de produkter som testas. Jag tror inte ett dugg på att det skulle påverka testresultaten, men poängen kanske är att det ser illa ut när man kan göra kopplingar mellan den som säljer och medarbetarna på 99mac. Man kunde så att säga undvika risken att folk fattar misstankar genom att öppet redovisa omständigheterna. Detta kunde göras på något standardiserat sätt i början av tester av Björnströms produkter.

Jag tror att problemet med liknande misstankar finns inom många områden, och ju mindre intressegruppen kring någonting är, ju större är risken att det ser skumt ut pga personliga kontakter. Ta det samtida konstscenen i Sverige: där får man en känsla av att "(alla känner alla" med ett lite överdrivet uttryck.) Gallerister, museipersonal, konstnärer och recensenter umgås i hög utsträckning inom samma kretsar, så man måste vara försiktig som kulturskribent när man recenserar en utställning.

Här på 99mac är umgänget kanske inte av samma slag - vi känner varandra genom våra inlägg och kanske via meddelanden/mail. Där finns det en större distans möjligen, så ovanstående jämförelse ska nog inte dras för långt.

Varför inte hänvisa till den här tråden när Björnströms produkter testas? Den borde ge en ganska stabil grund för folk att själva ta ställning till frågan om beroende/oberoende. Fast den lösningen kanske känns lite klumpig på något sätt?

Jag håller med Martin Belaks kommentar att betygssiffran är ganska intetsägande. Däremot är ju presentationerna och beskrivningarna av produkterna ingående och mycket väl genomförda. Stort beröm till testpanelen på den punkten! Kanske man kunde nöja sig med att lista plus och minus i slutet av ett test. Det fungerar ju i sig som en betygssättning, och det är lättare att bilda sig en uppfattning utifrån sina personliga behov. Om prylen "x" får ett minus för att den inte är kompatibel med "y", som jag ändå inte använder, så spelar det ju ingen roll. Och om den får ett plus för den ena eller andra funktionen så är det ju upp till mig att avgöra om det betyder något för mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Det finns egentligen bara ett sätt att förhålla sig till Speedmanias produkter för 99mac - ni kan inte testa dem, svårare än så är det inte. Ni kommer aldrig, oavsett vad ni skriver och gör, kunna frigöra er från misstanken om att testerna är påverkade.

"Oberoende" är just det - oberoende. Inga band. Och det finns onekligen ett band mellan 99mac och Speedmania. Ergo - ett test av Speedmanias produkter kan definitionsmässigt inte vara oberoende.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se som är väl medveten om misstankarna som fackpress oundvikligen drabbas av.

Jag tycker att Nils har en poäng, men är lite för anal i sin bedömning. Jag tycker att det är orimligt att bara ha två graderingar. Oberoende eller icke oberoende.

Med ditt sätt att resonera så finns det även ett band mellan MacWorlds annonsörer och era tester. Era löner betals inte enbart av prenumeranter, utan även av annonsörer. Ergo - MacWorld är inte oberoende. Jag tycker detta sätt att resonera är lite för spetsigt.

Beroenden och jäv är lömska. Det vore bättre om journalister (även vi hobbyjournalister) öppet erkände att problemen och riskerna existerar och är konkreta. Man måste aktivt hålla emot för att inte glida i den moraliska sluttningen. Jag tror att det är generalfel att kaxigt slå sig tillbaka och påstå att just JAG eller att MIN tidning aldrig ens skulle kunna tänkas ha problemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-28 18:04

Jag tror att rädslan för att testlabbet skulle vara partiska och snällare mot Mr Björnströms produkter än andras är överdriven. Ifall testlabbet degenererar till ett annonsplank för vissa tillverkares prudukter faller hela trovärdigheten för både testlabbet och 99mac. Många kommer nog att söka sig till andra mac-forum och 99mac skulle långsamt självdö.

Ifall det skulle visa sig att Speedmanias produkter är skräp kommer det nog inte ta lång tid innan det dyker upp många arga inlägg både här och på andra forum. Det skulle skapa en enorm badwill för 99mac, Speedmania och Recycler. Den goodwill som Björnström lyckats skapa skulle vara som bortblåst.

Man bör tänka på att Björnström har mycket mer att förlora på att påverka testresultaten än han har att vinna. Vad är några extra sålda chassin mot att hela 99mac går åt pipan?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Med ditt sätt att resonera så finns det även ett band mellan MacWorlds annonsörer och era tester. Era löner betals inte enbart av prenumeranter, utan även av annonsörer. Ergo - MacWorld är inte oberoende. Jag tycker detta sätt att resonera är lite för spetsigt.

Det finns en väsentlig skillnad - vi är beroende av annonsörer, men vi är inte beroende av en viss, enskild annonsör. Genom åren har vi blivit av med åtskilligt med intäkter på grund av annonsörer som blivit sura.

99Mac är däremot helt beroende av Martin, och Martin är Speedmania.

Märk väl, jag pratar inte om att testerna _faktiskt_ skulle vara dåliga eller ojusta. Bara om att det inte går att frigöra sig från misstanken.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Jag tror inte att 99mac faller med Speedmania-chassin men du har ju helt rätt i att dom öppna dialogerna på 99mac gör att det är i princip omöjligt att sälja dåliga produkter (oavsett tillverkare).

Det är en enorm fördel som användare - forumen ger konsumentmakt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Bara om att det inte går att frigöra sig från misstanken.

Precis samma sak gäller tidningar som till exempel MacWorld. Ni får helt enkelt leva med att vi läsare misstänker er.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Med ditt sätt att resonera så finns det även ett band mellan MacWorlds annonsörer och era tester. Era löner betals inte enbart av prenumeranter, utan även av annonsörer.

Givetvis är det så att tidningar i olika grad är beroende av annonspengar, men få seriösa företag vill annonsera i en tidning där det ens kan antydas att man kan köpa sig fördelar. En sådan tidning tappar snabbt läsare och annonserna tappar i värde.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
Precis samma sak gäller tidningar som till exempel MacWorld. Ni får helt enkelt leva med att vi läsare misstänker er.

Om alla läsare gick och betalade pengar för en tidning och sen satt och läste den med skepsis tror jag inte att den tidningen skulle överleva särskilt länge...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 18:36

Jag tycker att en aspekt har glömts bort - urvalet. Jag har inte kollat hur stor andel av produkterna i testlabbets som har Björnströmkoppling och jag har därför inte en aning om de är överrepresenterade eller inte, men ett icke-oberoende behöver inte yttra sig som att vissa produkter blir bättre behandlade - det kan lika gärna resultera i att en viss leverantörs produkter är överrepresenterade. Om leverantör A får tio av sina produkter testade - alla med medelgoda resultat - och leverantör B får två produkter testade - båda med toppbetyg - är det fullt möjligt att A ändå är den leverantör som vunnit mest på publiciteten.

Som sagt, jag har ingen uppfattning i frågan om Björnströms produkter gynnas i dessa tester - jag ville bara visa att frågan om oberoende rör mer än bara den enskilde skribentens integritet.

(ursäkta den otroligt röriga meningsbyggnaden, jag har inte ätit på hela dagen

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Det finns en väsentlig skillnad - vi är beroende av annonsörer, men vi är inte beroende av en viss, enskild annonsör. Genom åren har vi blivit av med åtskilligt med intäkter på grund av annonsörer som blivit sura.

99Mac är däremot helt beroende av Martin, och Martin är Speedmania.

Märk väl, jag pratar inte om att testerna _faktiskt_ skulle vara dåliga eller ojusta. Bara om att det inte går att frigöra sig från misstanken.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Felet är att din skala endast har två lägen. Oberoende eller inte. Vidare, skriver du att 99mac inte är oberoende om dom testar produkter från Björnström World Domination. Min poäng är följande. Då kan man hävda att MacWorld inte heller är oberoende.

Bara som exempel. Har du (eller någon annan MacWorldjounalist) ätit eller druckit på en annonsörs bekostnad? Jag är nästan övertygad om att ni har gjort det. Jag tycker inte ni skall brinna i helvetet för det. Jag tycker att det är acceptabelt att ni går på en julfest i branschen, men det är viktigt att förstå att det är en gigantisk gråzon mellan oberoende jouranlistik och korrupt verksamhet. Som sagt, det man skall göra för att inte hamna helt fel är att snacka om problemen. Höra med vänner och kollegor. Hela tiden ifrågasätta sitt eget betende. Försök inte förenkla problematiken och måla i endast två färger.

>> ace4711

Du missar ju Nils H´s poäng.

Som jag tolkar honom understyker han ju bara att man aldrig helt kan frigöra sig från misstankarna mot en opartisk bedömmning.

Hanteringsproblematiken kan du och jag sedan måla i all världen färger, men misstanken mot en icke oberoende bedöming blir hängades i luften. Det är den som är poängterad av Nils Holmlöv.

Så tolkar jag det i alla fall...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-05-28 23:52

När jag skriver ett test försöker jag alltid sätta ett så rättvist betyg som möjligt. Det är svårt att sätta betyg, jag har inte alltid så mycket mer än andra leverantörers beskrivningar av konkurrerande produkter att jämföra med. De egna erfarenheter man har av liknande produkter gäller ju oftast äldre versioner, och då är ju (förhoppningsvis) den nya versionen man testar solklart bättre.
Sen är man ju ofta som ganska förtjust i produkten som man just håller på att testa, vi har ju ofta valt att testa det vi för tillfället är intresserade av.

Men man är ju inte helt strandsatt med sina känslor när man sätter betyget. Det finns ju alltid odiskutabla fakta, som hastighet, storlek eller räckvidd, att använda som stöd för betygssättningen.
Jag försöker hålla alla dessa saker i huvudet när jag betygsätter en produkt, för att få ett så rättvist och bra betyg som möjligt.

Men om man ska få ett riktigt bra grepp om de produkter vi testat räcker det inte med att läsa vilket betyg den har fått. Läs igenom testet istället och försök bilda dig en egen uppfattning. Det ger en mycket mer, för dig, sanningsenlig bild av produkten. Det är din uppfattning av produkten efter att ha läst testet, inte siffran längst ner som är produktens verkliga betyg.

Vad gäller test av Björnströms produkter så skulle jag aldrig sätta ett bättre betyg på en sådan än jag skulle gjort om produkten kom ifrån en annan leverantör. Jag är övertygad om att Björnström inte skulle vilja det heller.

/arvid

edig: tillägg

Det spelar ingen roll hur mycket ni bedyrar hur objektiva ni tror att ni är, eftersom testlabbet - per definition - inte är oberoende. att påstå nått annat är fel.

Björnström skrev:
Tycker ni att testlabbet ska kolla på dessa produkter eller inte - och tror ni att Belak, Bollman och resten av det frivilliga gänget ger bra betyg på värdelösa produkter för att dom känner mig?

Nej, men det hör inte hit. Testlabbet är inte oberoende. Punkt slut.

Den slutsatsen har vi redan kommit fram till - vi kommer öppet deklarera förhållandet med Speedmania (vilket vi redan börjat göra i t ex artikeln om Speedmania i branschforumet).

  • Oregistrerad
  • 2003-05-29 12:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Den slutsatsen har vi redan kommit fram till - vi kommer öppet deklarera förhållandet med Speedmania (vilket vi redan börjat göra i t ex artikeln om Speedmania i branschforumet).

Sluta tjafsa!

Ge mig en länk där jag kan beställa den istället!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen
Sluta tjafsa!

Ge mig en länk där jag kan beställa den istället!

http://www.speedmania.se/buy.shtml

  • Oregistrerad
  • 2003-05-29 16:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
http://www.speedmania.se/buy.shtml

Vad hjälpte den länken??

Ett gäng företag, går man in på deras sidor så finns det inte en rad om denna låda!

Nä, försök igen!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-29 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
info@recycler.se

Ja jag vet!

Men man får ju inga svar!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen
Vad hjälpte den länken??

Ett gäng företag, går man in på deras sidor så finns det inte en rad om denna låda!

Nä, försök igen!

Längst upp på sidan hittar du en meny där du kan klicka på "produkter".

  • Medlem
  • 2003-05-29 17:23

Hade testerna varit i en tidning hade jag varit mer skeptisk till tester av speedmaniaprodukter. Men som det fungerar nu i ett forum är ofta debatten och frågorna efter testet minst lika intressanta som själva testet och fungerar som en säkerhetsventil. Som i det senaste testet där Mannen (från Macoteket) går in och kommenterar en konkurrents produkt. Det ger lite fler perspektiv på saken. Men hade jag varit Björnström hade jag hållt en väldigt låg profil i debatten om produkten och bara gett sakupplysningar. Dessutom så ser det lite konstigt på förstasidan när en nyhet (reklam egentligen) om Speedmania ligger precis ovanför det oberoende testet av deras produkt. Det känns lite beräknande i mina ögon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-29 18:03

En sanning med tester som görs av ett stort förlag i it-tidningsbranschen (dit bland annat den enda svnska Mactidningen hör är att det förlaget tjänar stora pengar på att sälja rätten att citera tester med t ex särtryck.

Även om det sägs att journalisterna bedömmer produkterna helt oberoende ska man veta att redaktionerna får tio procent (har jag för mig det är) att ha kul för av försäljningen. Med andra ord skriver man tester som leverantörerna gillar och vill köpa får man roligare. Det kan man ha i baikhuvudet när man testar vare sig man vill eller ej.

Däremot tycker jag Martins kommentar till testet av Speedmaniahårddisklådan i form av en produktbild utan kommentar kanske inte hjälpte till att visa på skillnaden mellan hans företag och 99mac. Samtidigt förstår jag inte varför recycler inte fått plats under sponsorforum. För Martin och Recycler har väl om någon sponsrat 99mac.

Speedmania ligger precis ovanför det oberoende testet av deras produkt. Det känns lite beräknande i mina ögon.

ja, jag håller med ordentligt.

det ligger en kennel begraven här nånstans i mellan 99mac, recycler, speedmania, gudvetvad för annat.

och som sagt: testlabbet är ju inte oberoende, så ta bort alla referenser till det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Nu tror jag inte att det är just min arbetsgivare du pekar ut men det vore kul att höra mer konkret vad du menar. Det är ofta mycket snack om att det går att köpa tester i svenska tidningar men när det kommer till kritan finns mycket sällan några som helst bevis för detta, bara sura leverantörer och läsare som inte tycker att testerna gick som de ville.

--- Under mina åtta år som journalist inom IT-pressen har jag nog erbjudits rena mutor vid en handfull tillfällen och då har det uteslutande handlat om noviser som inte har en aning om vad de egentligen håller på med.

Jag antar jag att jag inte behöver berätta vad mitt svar blev i samtliga fall ?

Klart det sällan finns några bevis för detta - samtidigt som det är lika svårt att bevisa motsatsen.

Och som någon annan skrivit tidigare - det handlar ju inte enbart om mutor utan även t ex annonser. Har en tidning det knapert kanske man inte har råd att missa den där annonsen över ett uppslag.

Vad vi måste göra är att dels måste vi läsare ha detta i åtanke när vi läser tester och utlåtanden och dels måste ni journalister som testar produkter ha detta i bakhuvudet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
I andra länder är det däremot ganska vanligt med att artiklar kommer in på redaktionell plats mot en summa pengar. ---
Sånt här förekommer dock inte i Sverige vad jag vet eftersom våra läsare har mycket högre krav på artiklar och ganska snabbt reagerar om det skulle vara nåt som såg konstigt ut.

Säkert? Jag vet som sagt inte men är det så att medelsvensken är en kritisk läsare och den svenske medeljournalisten har mycket högre integritet än sina kollegor utomlands bådar det gott och jag fylls av en känsla att det kanske finns hopp ändå, trots att kvällstidningarna säljer som aldrig förr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 07:20

De flesta svenska tidningar och journalister aktar sig mycket noga mot textreklam och ser skillnaden mellan redaktionellt material och annonser. Tyvärr är många läsare omedvetna om skillnaden. Jag ha många gånger fått frågan om "den där annonsen..." när det varit fråga om en redaktionell artikel eller notis. Och likadant tvärt om. Som alltid måste man som läsare (och journalist) ställa sig frågan vem tjänar på det här. När jag jobbade på Computer Sweden i mittan av nittiotalet hörde jag att ett dataföretag gärna kunde lägga ner åtskilliga tiotusen att få hit någon amerikansk chef som intervjuades i tidningen. Oavsett vad som skrevs.
På Computer Sweden hade också redaktionens personal bonuslön. Höll tidningens annonsförsäljare budget. Fick vi mer pengar. Visst ligger sånt i bakhuvudet när man ska skriva en kritisk artikel om en stor annonsör.

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Och som någon annan skrivit tidigare - det handlar ju inte enbart om mutor utan även t ex annonser. Har en tidning det knapert kanske man inte har råd att missa den där annonsen över ett uppslag.

Eftersom de flesta datortidningar sysslar med månadsutgivning är artiklarna klara ett par veckor innan tidningen skickas till tryck. Sen tar det ytterligare 2-3 veckor innan tidningen kommer ut i handeln och dessutom vet inte annonsförsäljarna hur speciella artiklar ser ut när de sätter sig och säljer annonsplatser till det numret.

Många annonsörer långtidsbokar dessutom kampanjer exempelvis ett halvår i förväg.

Ditt resonemang håller alltså inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 11:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Eftersom de flesta datortidningar sysslar med månadsutgivning är artiklarna klara ett par veckor innan tidningen skickas till tryck. Sen tar det ytterligare 2-3 veckor innan tidningen kommer ut i handeln och dessutom vet inte annonsförsäljarna hur speciella artiklar ser ut när de sätter sig och säljer annonsplatser till det numret.

Många annonsörer långtidsbokar dessutom kampanjer exempelvis ett halvår i förväg.

Ditt resonemang håller alltså inte.

På vilket sätt skulle det påverka en feg skribent/redaktör (om sådana nu öht finns i Sverige)? Han/hon vet ju ändå ungefär vilka annonsörer som finns i det kommande numret och framtida nummer - det är ju ungefär samma annonsörer i varje nummer av datatidningarna. *Om* en kritisk artikel skulle påverka leverantören/annonsören så kan ju det lika gärna resultera i att dennes annonser uteblir om ett halvår (dvs så fort annonsören hinner).

Ditt resonemang håller alltså inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Eftersom de flesta datortidningar sysslar med månadsutgivning är artiklarna klara ett par veckor innan tidningen skickas till tryck. Sen tar det ytterligare 2-3 veckor innan tidningen kommer ut i handeln...

Många annonsörer långtidsbokar dessutom kampanjer exempelvis ett halvår i förväg.

Ditt resonemang håller alltså inte.

Jodå, det håller. Vad jag menade på var att en journalist som vet om att tidningen har det väldigt svårt kan lockas att skriva upp en produkt då hon eller han samtidigt känner till att företaget i fråga brukar, eller kommer, köpa ett uppslag...

  • Medlem
  • 2003-05-30 11:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Eftersom de flesta datortidningar sysslar med månadsutgivning är artiklarna klara ett par veckor innan tidningen skickas till tryck. Sen tar det ytterligare 2-3 veckor innan tidningen kommer ut i handeln och dessutom vet inte annonsförsäljarna hur speciella artiklar ser ut när de sätter sig och säljer annonsplatser till det numret.

Många annonsörer långtidsbokar dessutom kampanjer exempelvis ett halvår i förväg.

Ditt resonemang håller alltså inte.

Det finns så många sätt att göra tidning på. På en del mindre journalistiska förlag sitter annonsavdelningen med på redaktionsmötena. På alla tidningar anpassar man i viss mån det redaktionella materialet för att locka annonsörer.

Upplagan är naturligtvis kung när det kommer till att sälja annonser, men det hindrar inte att annonsavdelningen har ett visst inflytande över tidingens innehåll. T ex har jag märkt att de ofta har en övertro på omslagets betydelse för att sälja tidningar. Därav försöker de tvinga redaktionen att ha så mycket säljande text där som det bara går.

Jag tror faktiskt inte att det är så vanligt att redaktionerna låter sig mutas. Däremot är annonsavdelningen ofta väldigt mottaglig för mer personlig behandling, och bartring utanför arbetstid. Om de då har ett inflytande över det redaktionella materialet, så har man naturligtvis ett litet problem...

I slutändan så handlar det nog om vad förläggaren har för motiv. Har läsaren förtroende för tidningen/publikationen? I fallet 99Mac: Ja. Men i åtanke kan man ha att det är entusiaster, och inte journalister. Jag ser inget större problem, eftersom det är en hobbyförening. Eftersom forumet är öppet för diskussion, så lär inga uppenbart falska uppgifter slinka igenom heller.

Bevaka tråden