Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook lanserad 2008-02-26

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 10:21
Ursprungligen av Jorma V:

Är det någon som vet om det går föra över Office kalender m.m från htc PDA till Mac.

Testat att googla?
http://www.markspace.com/missingsync_windowsmobile.php

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-27 13:15

hur är det med ångerrätten om man redan har öppnat förpackningen och så?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 13:16
Ursprungligen av utter:

hur är det med ångerrätten om man redan har öppnat förpackningen och så?

Obefintlig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 20:42

Tror ni skillnaden är stor i prestanda på minsta å mellan modell? inte farligt va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 21:00
Ursprungligen av HEK:

Tror ni skillnaden är stor i prestanda på minsta å mellan modell? inte farligt va?

Det största är väl combo mot superdrive. Alltså, dden billiga harcd/DVD-läsare men bara CD-brännare.
Sen är det 1GB RAM i den billiga och 2GB i de andra. Det är nog en av de sakerna som jag tror kan märkasnär man använder lite flera program och specielt i och med nya Spaces iLeopard, dte bjuder ju inte till multitasking i större utbredning.
Skillnaden gällande processorn tror jagi nte bli allt för stor då det endast skilljer sig 0.3GHz.
Och hårddisken då då, 40GB extra på mellan mot den billiga.

Men mer RAM kan du köpa själv på komplett för typ 400kr för 2x1GB Corsait MAC-minnen och en hårddisk kan man också köpa själv. Det stora är som sagt att det är en CD-brännare (combodrive) och inte en DVD-brännare(superdrive)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 23:17
Ursprungligen av iLind:

Det största är väl combo mot superdrive. Alltså, dden billiga harcd/DVD-läsare men bara CD-brännare.
Sen är det 1GB RAM i den billiga och 2GB i de andra. Det är nog en av de sakerna som jag tror kan märkasnär man använder lite flera program och specielt i och med nya Spaces iLeopard, dte bjuder ju inte till multitasking i större utbredning.
Skillnaden gällande processorn tror jagi nte bli allt för stor då det endast skilljer sig 0.3GHz.
Och hårddisken då då, 40GB extra på mellan mot den billiga.

Men mer RAM kan du köpa själv på komplett för typ 400kr för 2x1GB Corsait MAC-minnen och en hårddisk kan man också köpa själv. Det stora är som sagt att det är en CD-brännare (combodrive) och inte en DVD-brännare(superdrive)

ok,tack för svar men dvdbrännare känns ändå passé .. usb minnen gör det för mej. Blir väl en sån med 4gb i väntan på en ordentlig uppdatering av MBP.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 23:21
Ursprungligen av HEK:

ok,tack för svar men dvdbrännare känns ändå passé .. usb minnen gör det för mej. Blir väl en sån med 4gb i väntan på en ordentlig uppdatering av MBP.

Varsågod Hehe okej, jag ser det mest som en bra sak om man ska bränna ut DVD-filmer eller så. Eller bränna ut större mängder datra för säkerhetskopiering/för att fria upp lite utrymme på hårddisken.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-02-27 21:41

och dollarn ligger fortfarande på 13 kronor,,,

Får man tag på svenska keyboards att byta till?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 22:44

En ny fråga!

Ska beställa datorn imorgon (pappa betalar, då mitt kort inte fungerar på internet). Jag tänker ju självklart använda CSN-rabatten...eller?

När jag väl har loggat in på CSN och länkats vidare till Apple Store Education ska man skriva in skola och kommun. Det som oroar mig är dock att det står nått i stil med "Du måste vara 18 år". Låter ju riktigt konstigt, då det inte står något om det här på CSNs hemsida!

Kan kanske lösa det där med rabatten på andra sätt (hålla på och trixa med min brors konto), men det skulle vara extremt skönt om det inte behövdes!

Vet ni vad det är som gäller? Kommer det fungera bra med mitt CSN-konto, även om jag bara är 16?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 22:51
Ursprungligen av Adzam 1:

En ny fråga!

Ska beställa datorn imorgon (pappa betalar, då mitt kort inte fungerar på internet). Jag tänker ju självklart använda CSN-rabatten...eller?

När jag väl har loggat in på CSN och länkats vidare till Apple Store Education ska man skriva in skola och kommun. Det som oroar mig är dock att det står nått i stil med "Du måste vara 18 år". Låter ju riktigt konstigt, då det inte står något om det här på CSNs hemsida!

Kan kanske lösa det där med rabatten på andra sätt (hålla på och trixa med min brors konto), men det skulle vara extremt skönt om det inte behövdes!

Vet ni vad det är som gäller? Kommer det fungera bra med mitt CSN-konto, även om jag bara är 16?

Jej, haha jag ska också beställa min imorgon (också via CSN) ^^
Ja Apples regler är att du måste vara 18år för att få utnyttja deras rabatter (tror att de egentligen mer inriktar sig mot collages och universitet/högskolor) men de kan inte su hur gamal du är eller vad du har för CSN-kort nummer. Var ju ett tag sen man reggade sin mac-användare så kommer inte ihåg om man måste uppge personnummer och så. Om inte så kan de alltså inte på något sätt alls se hur gammal du egentligen är. Så då är det väl bara att beställa.
(Misstolka detta dock ej som en uppmaning att beställa, för det är avtalsbrott mot Apple om du beställer, vilket är olagligt samt om jag skulle uppmuntra dig att göra det så är det uppvigling till brott.) Men gör som du vill, låt inte mig påverka dig, jag talar bara om hur det ligger till

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 23:12

Hmm, ja, det lät ju inte så bra! : /

Får försöka använda min brors CSN istället...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 23:17
Ursprungligen av Adzam 1:

Hmm, ja, det lät ju inte så bra! : /

Får försöka använda min brors CSN istället...

'

Alltså för din del så lät det väl snarare bra. Att de alltså inte lär kunna kolla hur gamal du är (om det nu inte är så at man uppger personnummer vid regestreringen, dock verkligen inte säker på att man gör det, tror snarare att man itne gör det).

Att för dig köpa med ditt kort är egentligen ej tillåtet, det är avtalsbrott. Att använda din brors kort är ju fortfarande avtalsbrott då det är DU som köper, men skulle även kunna vara urkundsförfalskning då du skulle utge dig för att vara någon annan, detta är ej att rekomendera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 23:25
Ursprungligen av iLind:

'

Alltså för din del så lät det väl snarare bra. Att de alltså inte lär kunna kolla hur gamal du är (om det nu inte är så at man uppger personnummer vid regestreringen, dock verkligen inte säker på att man gör det, tror snarare att man itne gör det).

Att för dig köpa med ditt kort är egentligen ej tillåtet, det är avtalsbrott. Att använda din brors kort är ju fortfarande avtalsbrott då det är DU som köper, men skulle även kunna vara urkundsförfalskning då du skulle utge dig för att vara någon annan, detta är ej att rekomendera.

Argh! Så jobbigt detta blev nu!

Blir det dock inte ett nytt brott då, om jag använder mitt CSN-kort, men pappa betalar med sitt kort (från sitt Apple ID).

Märks kanske att jag inte är så hundra på detta, men det är därför man ska fråga folk, right?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 23:33
Ursprungligen av Adzam 1:

Argh! Så jobbigt detta blev nu!

Blir det dock inte ett nytt brott då, om jag använder mitt CSN-kort, men pappa betalar med sitt kort (från sitt Apple ID).

Märks kanske att jag inte är så hundra på detta, men det är därför man ska fråga folk, right?

Haha, ja visst, alltid bätre att fråga först
Om du går in på Apple Store via CNS och använder din pappas konto så blir det typ som att han utger sig för att vara en studerande vid t.ex. komvux eller att han är lärare.

1. Apple _KAN_ (troligen inte) kolla upp med beställaren och be denna bevisa att man ingår i gruppen som är berättigad rabatten.
2. De kommer troligen inte hända just dig. Får väl hoppas för din skull att de ringer mig istället denna gång då jag faktiskt håller mig till reglerna och är innom den berättigade gruppen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 23:42

Hmm, och det värsta som kan hända, om de skulle ringa just mig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 23:52
Ursprungligen av Adzam 1:

Hmm, och det värsta som kan hända, om de skulle ringa just mig?

Citat:

[FONT='Lucida Grande', Verdana, Helvetica, sans-serif]Villkor för berättigande som enskild utbildningskund och godkännande av villkor. Genom att klicka på ”Acceptera” nedan bekräftar jag följande:
(...)
(ii) Apple får kontakta mig för att begära bevis på att jag tillhör någon av dessa grupper och Apple kan besluta att inte ta emot min beställning om jag inte tillhandahåller bevis som Apple anser tillfredsställande.
(...)
[/FONT]

Så ja, inte så mycket, de tar inte emot din beställning helt enkelt.

Adzam, så länge den skickas till dig (du som mottagare vid leverans) tror jag inte de bryr sig om vem som betalar. Jag gjorde samma sak för längesedan när jag hade CSN-kort men inget VISA.

Dock ska du skapa dig ditt eget Apple ID, så att det är du som är kunden. Sedan anger du bara farsgubbens VISA-nummer vid betalningen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-28 00:16

OK, då känns det bättre, om det inte var större följder än så! : )

Om jag beställer imorgon (runt sex), kan jag vänta mig den nästa vecka tidigast?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-28 00:21
Ursprungligen av Adzam 1:

OK, då känns det bättre, om det inte var större följder än så! : )

Om jag beställer imorgon (runt sex), kan jag vänta mig den nästa vecka tidigast?

Japp

Beror på, ska du köra absolut standard så ska den ju skickas innom 24 timmar, men eftersom den är helt ny och så så tror jag inte att den skickas från Sverige så kanske tar några dagar extra. Men detta ser du när du lagt beställningen. Logga bara in på ditt Apple konto och kolla dina beställningar, då ska det stå när den beställdes, när den är planerad att skickas och när den är planerad att komma fram till dig.

Själv så ska jag har sve tangentbord men eng OS X, mini-DVI -> DVI adapter (till syrrans MB) så min blir inte skickad förens efter 3 dagar =(

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-28 00:54

Jo, jag tänkte köra helt standard (svart), mycket för att slippa lång leveranstid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-28 00:59
Ursprungligen av Adzam 1:

Jo, jag tänkte köra helt standard (svart), mycket för att slippa lång leveranstid.

Okej, dock lär ju inte själva leveranstiden bli längre, bara att det kommer ta dem upp till 48 timmar extra innan de skickar varan. (...*tänker lite* gaah, det är ju fan 48 timmar, okej, jo jag förstår dig, kommer typ bli galen dagen innan det är planerat att den ska komma, vill ha den nuu! (men skulle inte kunna tänka mig att ha svenskt OS så (dock så får man ju i alla fal välja vid installationen vilket språk man ska ha så jag fattar inte riktigt skillnaden mellan att välja eng OS eller sve OS, det står att manualen skulle bli på det valda språket (engelska) men att oavsett språk man väljer så får man med kablar och manualer på det språk som talas i det land man beställer ifrån, så de säger ju emot sig själva :S )

ledsen i ögat!

köpte min macbook för två veckor sedan.. skiljer det märkbart mellan 2.2 och 2.4 eller?... va helt övertygad om att det skulle dröja

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-28 09:50
Ursprungligen av butchcassady:

köpte min macbook för två veckor sedan.. skiljer det märkbart mellan 2.2 och 2.4 eller?... va helt övertygad om att det skulle dröja

Det tror jag inte, men 40GB extra, 2GB på en gång och 200kr billigare är ju aldrig fel

EDIT:
Juste, detä r ju iten bara ny klockfrekvens, det vet du va? Det är ju en helt ny processor, nu är det Penryn som har 45nm (nanometer) istället för förra som hade 65nm.
Detta ger att den drar mindre ström (och alltså borde det bli bättre batteritid(dock så är den högre klockad så drar ju mer i alla fall så jämnar nog ut sig)) och att den hålelr sig svalare så fläkten kanske håller sig tystare om man har tur

Ursprungligen av iLind:

Det tror jag inte, men 40GB extra, 2GB på en gång och 200kr billigare är ju aldrig fel

EDIT:
Juste, detä r ju iten bara ny klockfrekvens, det vet du va? Det är ju en helt ny processor, nu är det Penryn som har 45nm (nanometer) istället för förra som hade 65nm.
Detta ger att den drar mindre ström (och alltså borde det bli bättre batteritid(dock så är den högre klockad så drar ju mer i alla fall så jämnar nog ut sig)) och att den hålelr sig svalare så fläkten kanske håller sig tystare om man har tur

jag måste bli mindre pryltokig! mår lite smått dåligt av det här:'(

Ursprungligen av iLind:

Det tror jag inte, men 40GB extra, 2GB på en gång och 200kr billigare är ju aldrig fel

200 spänn billigare och en apple remote mindre

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-28 21:45

Japp, har beställt nu!

Yikes, blir ett par spända dagar nu fram till 3-5 mars! Ska det fungera, ska det fungera...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-29 18:21

Grattis Adzam
Vet hur du känner dig, längtade något efter min iPod Touch 16GB
Sen i Tisdags då jag kom fram till att jag skulle beställa nu i slutet av veckan har jag knappt kunnat sova ^^ Nu när jag väl ska beställa (gör det strax) så kommer jag väl inte sova något alls fram tills jag fått de (inget sen heller för då kommer jag hålla på med den hela tiden ^^)

Dock har jag kommit fram till att jag inte kommer att köpa någon MacBook, känns lite sogligt men =/
För jag ska köpa enMacBook Pro på en gång istället

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-29 21:49

Haha, exakt samma sak var det när jag vänta på min Touch! Hemskt!

Detta kommer dock gå snabbare; de har skickat den, och den ska komma 3-5 mars (troligtvis på tisdag)!

EDIT: Ohh, nice med MacBook Pro!

Sitter och skriver med en 2,4 Ghz "blackbook" nu

Bevaka tråden