Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook lanserad 2008-02-26

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Moffat:

De har alltså nergraderat L2-cache på sina macbooks

Ja cachen är mindre på dessa. De gick från 4 MB till 3 MB.

Men det rör sig om en ny processor, inte bara en "gammal överklockad".

Nu skickar dom skickar inte med nå fjärr längre va? Eller har jag fattat de del?

Ursprungligen av vorbis:

Nu skickar dom skickar inte med nå fjärr längre va? Eller har jag fattat de del?

Så är det. Det är väl därför den är billigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-26 22:02

Yeah, beställer en svart nästa vecka!

Eller ska jag ta den vita med mer hårddisk? Hmm...

Aja, den svarta kostar ju 12.145 för mig, så jag är glad!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-26 22:31
Ursprungligen av Adzam 1:

Yeah, beställer en svart nästa vecka!

Eller ska jag ta den vita med mer hårddisk? Hmm...

Aja, den svarta kostar ju 12.145 för mig, så jag är glad!

Bra val, den svarta är enligt mig så mycket snyggare och nu mer prisvärd än vad den var innan uppdateringen. Nu betalar man bara 1700:- mer än den vita men får utöver färgen 90GB mer utrymme istället för tidigare 40. Vilket fynd!

Det som irriterar mig är att Apple fortfarande inte bryr sig om HDMI-ut och LED-skärm på sina Macbooks. Dell XPS M1330 känns därför fortfarande mer praktisk och vettigare prissatt.

Den billigaste standardversionen av MB är nu beställd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-26 22:58

Lite frågor till er!

1. Vilka tillbehör behövs om jag vill kunna koppla in min MacBook med en vanlig projektor? Brukar de sladdar som finns till "vanliga" PC fungera med macen?
2. Vilka tillbehör behövs om jag i framtiden vill ha en extern skärm från Apple?
3. En Time Capsule från USA, fungerar den här i Sverige utan problem?
4. Ljud Ut-porten på MacBook, är den samma som finns på iMacarna?
5. Går det att spela SimCity 4 med parallels (stavning)? Såg att man fick det gratis från CSN om man beställde innan Mars (haha beställer nog imorgon, jobbigt att vänta!).

Mer frågor kommer säkert senare.

1 . Problemet är att Mini-DVI-porten på Macbook är Apples egna och det finns inga standardsladdar för den biten. Men sedan (efter att du har adaptern till DVI, VGA eller video) är det sak samma; DVI- och VGA-kablage och så vidare.

2. Adapter från Mini-DVI till DVI. Då kan du ansluta vilken DVI-skärm du vill.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-26 23:48
Ursprungligen av Adzam 1:

Lite frågor till er!

1. Vilka tillbehör behövs om jag vill kunna koppla in min MacBook med en vanlig projektor? Brukar de sladdar som finns till "vanliga" PC fungera med macen?
2. Vilka tillbehör behövs om jag i framtiden vill ha en extern skärm från Apple?

Du behöver både en VGA-adapter och en DVI-adapter, special från Apple. Detta är för att Apple istället för att ha en DVI-utgång som Macbook Pro så har de ett eget Mini-DVI-uttag. Du behöver köpa två adaptrar för 195 kr styck för att kunna göra det du vill åstakomma.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-26 23:37

Tack för svaret! Skulle du kunna skicka ett par länkar till dessa sladdar?

Ursprungligen av Adzam 1:

Tack för svaret! Skulle du kunna skicka ett par länkar till dessa sladdar?

Mini DVI till DVI
http://www.dustinhome.se/pd_5010093278.aspx

Mini DVi till VGA
http://www.dustinhome.se/pd_5010059864.aspx

Mini DVI till Video (s-video och composite)
http://www.dustinhome.se/pd_5010094813.aspx

Finns givetvis på Apple store också, men det är svårt att länka dit. Samtliga kostar 195 spänn (möjligtvis med viss lokal variation).

Finns i butik hos t.ex. Macforum och Mediamarkt om du bor i Göteborg (jag har handlat en adapter hos varje).

Ingen fjärr?? Någon som kan förklaringen??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-27 01:37

Besviken jag blir... Köpte en Macbook (Black) i slutet av december... Hade jag vetat detta hade jag kanske väntat... Det är ju ändå bara 3 månader det handlar om... Denna är ju lika billig om inte billigare än vad jag köpte min Macbook för... Jaja, jag är glad över min Macbook ändå ;D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 02:32

Skrivet med min iPod Touch :P

har lite frågor.

1.borde det inte bara gå att köpa en mini-div ->dvi och sen bara köra med en vanlig dvi->vga adapter som man alltid får med till grafikkort?

2.nu håller de ju påmed sin tisdagar där det alltid är något nytt. Om jag beställer en MB för 12-13k imorgon så vill ju inte jag veta av att de några veckr senare slänger in LED eller multitouch på den. Tror ni att det finns någon "risk" för en snart kommande ny uppgradering?

3. Är det värt de 800 kronorna för att få 250gb istället för 160gb? (kommer visserligen skända den med XP då jag som student får med parallels)
4gb ram kommer inhandlas i alla fall från komplett för 900kr ("äkta" MAC-minnen) istället för 3000kr som apple tar.

Aja det var gott att se denna uppgraderingen i alla fall, ha det!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-27 09:30
Ursprungligen av vicce:

Besviken jag blir... Köpte en Macbook (Black) i slutet av december... Hade jag vetat detta hade jag kanske väntat... Det är ju ändå bara 3 månader det handlar om... Denna är ju lika billig om inte billigare än vad jag köpte min Macbook för... Jaja, jag är glad över min Macbook ändå ;D

Ajdå. Och du köpte inte den här NYA modellen på direkten igår då? Då är det redan försent! Idag är det nämligen en dag närmre NÄSTA uppdatering, så då blir du bara besviken igen om du skulle beställa en ny maskin idag...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-27 04:13

1. Ja det går. Du kan också köpa Apples mini-DVI -> VGA adapter annars så har du båda två.

2. Använd dig av sidan buyersguide.macrumors.com. Den håller reda på hur ofta Apples datorer uppdateras - just nu ligger snittiden av MacBook-uppdaterinagr på 192 dagar, så du behöver inte oroa dig.
Det verkar för övrigt som att Apple kommer att ha touchpaden som en feature för endast Pro-datorer, då både MacBook Pro och MacBook Air fått uppdateringen och ingenting hade ju hindrat Apple från att bygga in detta i MacBook också.

3. Om det är värt det eller inte är det du som bestämmer för hårddiskar är mycket lätta att byta ut i just MacBooken och även rätt billiga nuförtiden. Vill du bara ha en fungerande dator från första början utan att behöva "gräva" i den tar du givetvis den större hårddisken, 800 kronor är inte heller mycket pengar trots allt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 07:25
Ursprungligen av boris91:

1. Ja det går. Du kan också köpa Apples mini-DVI -> VGA adapter annars så har du båda två.

2. Använd dig av sidan buyersguide.macrumors.com. Den håller reda på hur ofta Apples datorer uppdateras - just nu ligger snittiden av MacBook-uppdaterinagr på 192 dagar, så du behöver inte oroa dig.
Det verkar för övrigt som att Apple kommer att ha touchpaden som en feature för endast Pro-datorer, då både MacBook Pro och MacBook Air fått uppdateringen och ingenting hade ju hindrat Apple från att bygga in detta i MacBook också.

3. Om det är värt det eller inte är det du som bestämmer för hårddiskar är mycket lätta att byta ut i just MacBooken och även rätt billiga nuförtiden. Vill du bara ha en fungerande dator från första början utan att behöva "gräva" i den tar du givetvis den större hårddisken, 800 kronor är inte heller mycket pengar trots allt.

1. okej, men liksom, varför köpa en sådan för 175kr när jag redan har flera stycken såna där små (allt i en liten klump, ingen sladd)DVI - VGA adaptrar

2. jojo, men enligt den så hade det väl inte varit dags att uppgradera igår heller.
men det låter troligt att de tänker hålla på multitouch i so med att t.ex. skillnaden på en MB och en MBP kanske blir ltie för små annars, då blir det ju bara grafikkortet i princip.

3. jo självklart är det jag som bestämmer, men ville bara veta vad ni andra tyckte om saken, hur ni resonemerar kring frågan. (kanske finns det någon som också sitter och ska köpa en ny MB nu och funderar på vilken hårddisk.) detta blir min första laptop så är inte van vid hur mycket jag kommer att "behöva".

kollade på kompletts 2.5" SATA diskar och den billiga 250GBn kostade 825kr så det är ju samma pris, dock så har jag ju då kvar en 160GBare, vilket jag inte skulle om jag lät Apple göra jobbet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-27 07:43
Ursprungligen av iLind:

1. okej, men liksom, varför köpa en sådan för 175kr när jag redan har flera stycken såna där små (allt i en liten klump, ingen sladd)DVI - VGA adaptrar

2. jojo, men enligt den så hade det väl inte varit dags att uppgradera igår heller.
men det låter troligt att de tänker hålla på multitouch i so med att t.ex. skillnaden på en MB och en MBP kanske blir ltie för små annars, då blir det ju bara grafikkortet i princip.

3. jo självklart är det jag som bestämmer, men ville bara veta vad ni andra tyckte om saken, hur ni resonemerar kring frågan. (kanske finns det någon som också sitter och ska köpa en ny MB nu och funderar på vilken hårddisk.) detta blir min första laptop så är inte van vid hur mycket jag kommer att "behöva".

kollade på kompletts 2.5" SATA diskar och den billiga 250GBn kostade 825kr så det är ju samma pris, dock så har jag ju då kvar en 160GBare, vilket jag inte skulle om jag lät Apple göra jobbet

Macbooken har en Mini-DVI, du måste ha en adapter för att kunna köra en DVI eller VGA.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 07:51
Ursprungligen av vicce:

Macbooken har en Mini-DVI, du måste ha en adapter för att kunna köra en DVI eller VGA.

Jo jag vet, läs mitt förrförra inlägg så skulle du kanske förstå vad jag menade.

I alla fall alltså att man köper en MiniDVI -> DVI adapter och sedan om man nu ska ha VGAm kör med en vanlig DVI -> VGA adapter och itne apples MiniDVI -> VGA adapter.

Ursprungligen av iLind:

Jo jag vet, läs mitt förrförra inlägg så skulle du kanske förstå vad jag menade.

I alla fall alltså att man köper en MiniDVI -> DVI adapter och sedan om man nu ska ha VGAm kör med en vanlig DVI -> VGA adapter och itne apples MiniDVI -> VGA adapter.

I en tidigare diskussion jag läste så funkar inte den här kedjan MiniDVI (på dator) --> Apples Mini-DVI till DVI ---> Adapter DVI till VGA --> projekt/skärm/whatever.

Detta är pågrund av att Apples Mini till DVI adapter inte tar med den analoga signalen som krävs. Något sådant, bara så du vet. Därför behöver du apples MiniDVI till VGA.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 16:07
Ursprungligen av Ajohansson:

I en tidigare diskussion jag läste så funkar inte den här kedjan MiniDVI (på dator) --> Apples Mini-DVI till DVI ---> Adapter DVI till VGA --> projekt/skärm/whatever.

Detta är pågrund av att Apples Mini till DVI adapter inte tar med den analoga signalen som krävs. Något sådant, bara så du vet. Därför behöver du apples MiniDVI till VGA.

Okej, men f*n vad sämst =/ Apple bara suger ut pengarna av oss.känns inte riktigt värt i dagsläget mig min del att lägga ut 400kr för att kunna koppla in min skärm eller TV.

Ska nog för säkerhetens skull kolla med apple hur det är om det kan gå på något sätt.

---

Ursprungligen av jfengved:

Nej, om det ändå blir samma pris för dig så tycker jag att det är mycket vettigare att köpa större hd direkt från apple - hur lätt det än är, så finns det ändå risker med hantering av hårddiskar, och garantin gäller (såvitt jag vet iaf) inte om du skulle råka ut för fel när du själv mixtrar med hårddisken.

Okej, så garantin gäller inte om jag byter hårddisk =/ Jag hade tänkt byta ut RAMen på en gång när jag får hem den till 4GB (det kostar 900kr på komplett mot 3100kr på apple så) och då skulle inte min garanti gälla alls =S
Blir nog till att ringa Apple nu då jag ändå inte har något att göra så, och prata med dem om hur det är med garantin.

---

Blir nog dock så att jag köper mig en MB med 160GB (så får jag den skickad innom 24h och slipper vänta 3 dagar (A) ). Och sedan köper en 2.5" Extern HDD som drivs direkt av USBn så man verkligen kan vara portabel (det är min ide med en laptop, man ska inte behöva nå sladdar alls, man ska kunna gå runt och avnända den (därav aldrig en PC som har typ 1-2h batteritid, utan en Mac med 5h )
Så köper en extern på typ 160/250/320GB (800/1000/1400kr)

Ingen som har en liten fundering över hur mycket batteritiden kommer att gå ner om man kör den med en 2.5" extern som drivs av elen i USB-uttaget?

Ursprungligen av iLind:

Okej, så garantin gäller inte om jag byter hårddisk =/ Jag hade tänkt byta ut RAMen på en gång när jag får hem den till 4GB (det kostar 900kr på komplett mot 3100kr på apple så) och då skulle inte min garanti gälla alls =S
Blir nog till att ringa Apple nu då jag ändå inte har något att göra så, och prata med dem om hur det är med garantin.

Jo, garantin gäller om du byter hårddisk. Hårddisk och RAM får du byta utan att garantin ryker...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 16:14
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jo, garantin gäller om du byter hårddisk. Hårddisk och RAM får du byta utan att garantin ryker...

Okej, tack för svaret. Hade för mig det.
Du har inte möjlighet att länka till någon text av Apple där det står denna information (bara för att bli 101% säker). Tack på förhand!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-27 12:34
Ursprungligen av iLind:

kollade på kompletts 2.5" SATA diskar och den billiga 250GBn kostade 825kr så det är ju samma pris, dock så har jag ju då kvar en 160GBare, vilket jag inte skulle om jag lät Apple göra jobbet

Stämmer, tycker definitivt du ska köpa en extra hdd och ha 160GB:aren utifall något blir knasigt med den nya 250GB:aren.

Ursprungligen av Moffat:

Stämmer, tycker definitivt du ska köpa en extra hdd och ha 160GB:aren utifall något blir knasigt med den nya 250GB:aren.

Nej, om det ändå blir samma pris för dig så tycker jag att det är mycket vettigare att köpa större hd direkt från apple - hur lätt det än är, så finns det ändå risker med hantering av hårddiskar, och garantin gäller (såvitt jag vet iaf) inte om du skulle råka ut för fel när du själv mixtrar med hårddisken.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 09:47
Ursprungligen av boris91:

Det verkar för övrigt som att Apple kommer att ha touchpaden som en feature för endast Pro-datorer, då både MacBook Pro och MacBook Air fått uppdateringen och ingenting hade ju hindrat Apple från att bygga in detta i MacBook också.

Snicksnack tror jag. Klart att den kommer till MacBook. Problemet nyligen är väl att det varit sån liten skillnad mellan MacBook och MacBook Pro, och att Apple nu behöver något för att få den kundtypen som tidigare köpte MacBook istället för Pro (av just den anledningen att de är så lika) att återvända till Pro-segmentet.

Men plattan kommer till MacBook också, lita på det. MacBook är den modell som det säljs mest av för Apple, och att kunna boosta det ytterligare med ännu en ny feature är inget som de missar.

Det är för länge sedan. Du har bara ångerrätt i 14 dagar.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det är för länge sedan. Du har bara ångerrätt i 14 dagar.

Skiiiit oxå Är hursomhelst toknöjd med min macbook, har ändå planerat/kalkylerat för en smärre uppgradering av först internminne och senare även ev en större HDD... aja.... Mac is the shit anyhow

hehe liten detalj bara:

fick utskicket från 99.se i morse ang de nya macbookmodellerna, men p.g.a viss morgontrötthet trodde jag det var reklamutskick från apple. tyckte nog att de misslyckats en aning med säljande formuleringar: "Den som förväntade sig en revolutionerande ny MacBook Pro blev nog besviken idag för det var inte jättemycket som förbättrats" eller varför inte "Intressant är också att fjärrkontrollen Apple Remote numera inte ingår i priset utan kostar 169 kr extra. Snålt!"

stark öppning!

  • Medlem
  • Härryda
  • 2008-02-27 10:20

HTC PDA till Mac

Är det någon som vet om det går föra över Office kalender m.m från htc PDA till Mac.

Bevaka tråden