Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac inte kompatibel med Apple rofl

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tangen:

lite som att installera Windows 3.11 i en PC

Med skillnaden att Windows 3.11 kom 1993 medan Mac OS 9.2.2 kom 2001, bara åtta år senare. Så viss skillnad borde det vara.

självklart det är det jag försöker göra testa och inget annat. Ursäkta om jag var otydlig när jag säger g3 menar operativet inget annat det är det enda jag inte kunnat prova att byta än.
Självklart letar jag efter Panther.
Jag tycker bara det är roligt att microsoft bygger hemsidor som fungera bättre med gamla mac operativ and vad apple klarar jag tror inte det är tur bara bättre planering och kunnande.
Lurad av vem den jag köper av vem annars ??
Jag tänker inte köpa i en affär det blir ju tokdyrt bara för att testa.
Det måste ju bli privat men hittar jag en panther för 100-200 kan jag ju chansa hoppas bara det blir en skiva som funkar och inte än som är skyddad på något sätt.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-04 04:14
Ursprungligen av italienaren:

Jag tycker bara det är roligt att microsoft bygger hemsidor som fungera bättre med gamla mac operativ and vad apple klarar jag tror inte det är tur bara bättre planering och kunnande.

Men hur många procent av besökarna på Apple.com använder webbläsare som lades ner för sju år sedan? 0,0000001%? Knappast fler. Så länge de är kompatibla med alla webbläsare från de senaste tre åren torde de täcka in 99,5% av alla som är ute och surfar.

Ursprungligen av italienaren:

Lurad av vem den jag köper av vem annars ??

Ja, det förstår jag.

Men jag frågade inte:"Lurad av vem?"
Jag frågade: "Lurad av vad?"
Det är inte samma sak.

- Du ska köpa en retail-version av OSX.
- Tidigare i tråden har du fått klara och tydliga råd hur du skiljer en "retail"-skiva från en "icke-retail"-skiva.
- Det finns inga andra typer av skivor än dessa två
- Hur skulle du då kunna bli lurad?

Det var det jag menade när jag ifrågasatte hur du skulle kunna känna dig lurad.

Alla "köpe/retail"-Panther eller -Tiger har inget kopieringsskydd. lösenord eller aktivering whatsoever. Däremot är det, som du redan märkt, en helt annan sak med de skivor som medföljer datorerna vid köp.

Tänk också på att iLife (med iMovie, iDVD etc) och annan "bundlad" (medföljande) mjukvara _inte_ medföljer köpeversionerna.

Sen bör du, som också nämnts ovan, gärna skaffa lite mer minne för att OSX skall flyta på bra. Tips: Köp gärna begagnat från någon som redan haft de nödvändiga PC100/133-minnena i en gammal PM G3 eller G4. Specifikationerna för PC100/133 har justerats sedan din dator släpptes, vilket gör att "moderna" varianter av minnen med samma namn inte kan utnyttjas fullt ut (bara hälften) av gammal hårdvara. Det har nånting med hur minnesmodulen är uppdelad i interna "block" av olika antal och storlek.

Men under alla omständigheter kommer det att gå segare att surfa eller göra nyttigheter på en G3 jämfört med en modernare maskin. (Det säger väl sig självt hoppas jag - annars skulle vi ju inte behöva köpa några nya maskiner utan hålla tillgodo med vad vi har i all evinnerlighet eller så länge nu kondensatorerna håller).

Skulle rekommendera ett besök i en fysisk butik där förhoppningsvis kunnig personal kan demonstrera OSX för dig.

jo jag tänkte gå på dessa skiv beskrivningar.
har ni några bra butiker att rekommendera i stockholms området ?
jag har varit på macoteket och mac support och inlife, av dem vara inlife den butik som verkar ha mest kunnande och mest seviceminded.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-04 13:07

//Rob

det ända som jag är lite orolig för är om det går att installera nyar operativ på g3 jag provade ju med en 10.3.7 som hade installerats tidigare på flera olika macar som alltså inte var bunden till en dator. Det gick inte det är väl det som jag skulle kunna känna mig lurad av även om det bara kostar 200 kr men sen ändå inte går att installera.
Jag vet att många säger att det går och ni har skickat länkar där det står att det går men likväl fungerade det inte med denna 10.3.7 så...

Den 10.3.7-skiva du har....
Är det en svart skiva med ett stort X på?
Eller är det en grå skiva, utan stort X, men med lite mer text på?

Senast redigerat 2008-01-04 13:20

det är en fil jag fick av en kamrat som jag laddade ner och brände ca 7gb stor.
men han har installerat från den på flera olika datorer utan problem.
dock bara G4 så han tror att det kan vara något som låser dem till processor typen ?

7 GB låter väldigt mycket som en grå maskinspecifik skiva. Panther ska bara ta upp någon GB, och de maskinspecifika skivorna har fler program som tar upp en hel del plats. Dessutom måste man bränna rätt så att skivan går att starta från.

Jag kan nog med 99,9% säkerhet säga att det där är en installationsskiva som följt med en viss datormodell.

Det betyder ingenting att din kompis har använt den på mer än 1 dator. För det kan fungera att installera med den på vissa liknande datormodeller, men det fungerar inte på alla datormodeller.

En sådan skiva är inte "låst" till en viss specifik dator, om det var det du trodde. Den är "låst" till en viss datormodell, eller viss familj av datormodeller.

Men det spelar egentligen ingen roll, för du har precis erkänt att det är en bränd piratkopia, och diskussioner om sådant är bannlyst på 99mac!

Så gå ut och köp en egen OS X-skiva, ny eller begagnad! Sen kan vi fortsätta diskussionen.

Ursäkta att det blir ett offtopic-inlägg, men jag läste italienarens profil här på 99mac...

Enligt din profil så är du född 1984, men du är 51 år gammal. Hur går det ihop?

Enligt din profil är du: "Macanvändare: Inte än", men du "använder Macmodell: iBook", och i den här tråden har du en blåvit PowerMac G3. Hur går det ihop?

Jag börjar mer och mer misstänka att du bara är ett "forum-troll", som vill röra upp lite känslor, ställa till lite oreda, och slösa lite med vår tid här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 20:14

Jag såg et tidigare idag med - jag tänkte det kunde vara enklare att tiga och se om det "försvinner"

jag är 51 jag har precis fått en g3 gratis är precis ny med mac en gång i tiden har jag provat en kompis ibook det kanske är några gamla uppgifter som jag fyllt i felaktigt,
Jag ska försöka leta reda på dem och rätta dem.
Jag tycker det är lite rörigt att ta sig runt här på 99.se men jag lär mig mer och mer.
Om du had sökt lite mer på mig så hade du sett att jag lagt ut ett inlägg att jag också vill köpa panther eller tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 20:18

, jag såg det tidigare idag - och tänkte att om jag hade något gammalt operativ liggande så hade du fått det i present, så du förstår skillnaden mellan os9 och OSX

det vore jättesnällt Tangen har du det ?
Jesper när jag kollar redigerar min profil så ser jag ibook ej mac användare det var gamla uppgifter som jag ändrat nu tack för tipset.
Men jag hade skrivit in 13 februari 1956 jag fattar inte varifrån du fått 1984 det står ingenstans i min profil ?
eller har jag någon annan någon annastans jag fattar ingenting ??
du kan ju kolla med Tangen om jag finns om vi möts om han har någon cd över till mig.
Jag betalar gärna om någon har någon.
Tack för bilderna perfekt nu behäver jag bara kolla att ingen kopierat etiketterna
Panther och Tiger skivan fattar jag men den grå är det en extra skiva som också ingår eller ?
Det verkar vara en restore skiva då måste det väl vara en som följer med en viss dator eller hur alltså en som inte fungerar ?

Ursprungligen av italienaren:

...jag fattar inte varifrån du fått 1984 det står ingenstans i min profil ?

Klicka på ditt namn vid något av dina inlägg. I den meny som dyker upp, välj "Visa publik profil". Där står "Födelsedag 1984-02-13"

Ursprungligen av italienaren:

Panther och Tiger skivan fattar jag men den grå är det en extra skiva som också ingår eller?

Har du inte förstått någonting av det som vi har förklarat flera gånger i den här tråden?

De svarta skivorna är "köpeversioner". Det är en sådan du ska skaffa för att kunna installera på din G3.

De grå skivorna är sådana skivor som följer med en viss datormodell. En sådan ska du inte ha. Men den piratkopierade 10.3.7-skivan som du har är en sådan skiva. Den kommer förmodligen från en annan datormodell (t.ex. en PowerMac G4), och det är därför du inte kan installera från den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 21:11

Alltså Italienare, jag önskar jag hade, kollade i lådan på jobbet men hittade ingen
-det var det jag skrev. Men kolla här eller på blocket om du kan få tag på någon skiva med Tiger eller Panther

/Tangen

ja det var ju det jag skrev grå funkar inte såg du inte det ?
ok varför ser jag inte det när jag går in i redigera din profil ?

Ursprungligen av italienaren:

ja det var ju det jag skrev grå funkar inte såg du inte det

Men varför frågade du om den grå skivan var "extra som ingår eller?"? Att du ställer den frågan visar ju, klart och tydligt, att du inte har förstått våra beskrivningar av svarta och gråa skivor!

Vi kommer inte längre här. Trots alla förklaringar, beskrivningar och bilder så verkar du inte riktigt fatta vilken sorts skiva du ska ha.

Men du har tydligen lagt ut en Köpes-annons efter en Panther eller Tiger. Och det är ju jättebra! Tack för att du äntligen har kommit så långt iallafall!

Och jag hoppas verkligen att du lyckas köpa rätt sorts skiva.

Nu orkar jag inte med den här tråden längre, så jag säger bara: Lycka till!

jag har nu dolt 1956 som jag skrivit i min profil då försvann 1984 rofl.
mac99.se bugg ?

Bevaka tråden