Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac inte kompatibel med Apple rofl

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...eller sätta i en vanlig DVD-skiva och se hur datorn reagerar.

satte i en dvd film så det är n dvd läsare:-)
har lyckats lowformat hd och installera om 9.1
lyckades även köra alla update utom dvd spelare 2.7 som fick error.
Men några mac os uppdateringar fick jag inget erbjudande om att göra ?
Så jag får nog ge mig ut och leta reda på Panther.
Ps det går att surfa men de flesta webisidor funkar inget vidare inte ens denna 99.se fungerar.

Ursprungligen av italienaren:

Ps det går att surfa men de flesta webisidor funkar inget vidare inte ens denna 99.se fungerar.

Det beror inte på datorn utan på grund av att du använder en gammal webbläsare som inte klarar av nyare teknik. Då det är så få som använder Mac OS 9 och tidigare utvecklas inte de flesta webbläsare för de operativsystemen. Det kommer att gå betydligt bättre med 10.4 och en nyare webbläsare.

Köp Tiger (10.4) till din dator. Såg att någon sålde det för 300 kronor i Sälj-delen här på 99.se och jag gissar att det finns rätt många som upppdaterat till Leopard som har 10.4-skivor som de inte använder och kan sälja för en billig penning.

Jag har funderat på att köpa också men vill gärna pröva innan jag lägger ut pengar och dessutom är jag rädd för att bli lurad vid köp även här.
Det verkar dock så att de jag pratar med säger att panther är betydligt snabbare än Tiger ?

jag provade att installera 10.3 men fick bara the bundled software can not be installed on this computer ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-01 19:28

Då har du använt en System CD som kommer med en dator. T ex en iMac eller Powerbook. Det brukar gå att installera Systemet men inte att installera alla extra program som kommer med datorn.

//Rob

jag försöker göra en anpassad installation och bara installera systemet men jag hittar inte den valmöjligheten

Ursprungligen av italienaren:

jag försöker göra en anpassad installation och bara installera systemet men jag hittar inte den valmöjligheten

Det brukar finnas ett par alternativ, t.ex "uppgradering", "arkivera och installera" och "radera och installera". När du har valt ett alternativ, så finns det nog en knapp som heter customize eller anpassa. Där kan du välja vilka delar du ska installera.

Men vad är det för typ av CD du har försökt installera från? En installationsskiva som medföljde en viss dator, eller är det en "retail" ("köpe-version")?

vet inte fick av en kompis det ska var 10.3.6

OS X som medföljer en viss datormodel kan inte utan vidare installeras på en annan modell (det går ibland men ska egentligen inte funka). Apples sätt att skydda sig från åtminstone en viss slentrianmässig familj-/kompiskopiering (som i ditt fall... ) En "köpeversion" kan dock installeras på vilka/hur många datorer som helst även om avtalet inte tillåter det. Jag har för mig att begagnade Tigrar finns ute på säljesforumet för 200-300 spänn. Eller lägg en köpesannons och erbjud en hundring eller så kanske du får napp.

och hur vet jag att den jag köper är en köpeversion?

Ursprungligen av italienaren:

och hur vet jag att den jag köper är en köpeversion?

Om det inte är en köpeversion, så står det något i stil med "Installations-CD PowerBook G4" på skivan. Jag vet inte exakt hur det är formulerat, men det framgår att skivan är till en viss datormodell.

Så du känner igen en köpeversion på att det inte står något om en viss datormodell.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 11:12

Köpe version har ett stort x med svart bakgrund (panther och tiger). System CDn är grå med vit liten text. Har varit så dom senaste 4 åren.

//Rob

den skiva jag fick fungerar att installera på en G4 40Mhz
det är en 10.3.7 med ibook och garageband etc förutom mac os.
som den inte kom med ???

Ursprungligen av italienaren:

den skiva jag fick fungerar att installera på en G4 40Mhz
det är en 10.3.7 med ibook och garageband etc förutom mac os.
som den inte kom med ???

Förstår ingenting av det inlägget... Är det en fråga eller bara ett konstaterande?

sry glömde ta med det tidigare jag syftade på

OS X som medföljer en viss datormodel kan inte utan vidare installeras på en annan modell

jag kan ju inte installera på G3 någon trodde det var pga att skivan var till en viss dator men svar tydligen inte fallet eftersom den går att installera på flera olika datorer,
det finns många alternativ under installationen men de flesta är skuggade så de går inet att välja så det går inte ens att välja att bara installera systemet ?

vilken macdator är den bästa om man har obegränsat med pengar ?

vilket macos är det bästa ?

vilken mac får man mest för pengarna dvs mest prisvärd ?

vad är det bästa med mac ?

Ursprungligen av italienaren:

vilken macdator är den bästa om man har obegränsat med pengar ?

vilket macos är det bästa ?

vilken mac får man mest för pengarna dvs mest prisvärd ?

vad är det bästa med mac ?

  1. Det beror väl på dina behov, men den mest kraftfulla och dyra är en Mac Pro.

  2. 10.4 eller 10.5, beroende på vem du frågar.

  3. Svår fråga att svara på, men många väljer MacBook.

  4. Att den kan köra OS X.

Jag fick de här svaren av en annan person har han rätt ?

Intel: MacPro 8xCPU 16Gb Ram med 30" cinema display (antinen Quadro lr X1900 grafik beroende åp primärt anv. område)

PPC: PowerMac 4X G5 PPC på 2.5Gz 8Gb Ram (denna maskin har beräknings perstanda som inte går av för hackor, samma grafik kort)

Just nu skulle jag säga 10.4 är det bästa, 10.5 skall komma till 10.5.3 innan man byter skule jag vilja säga
Mest Mac för pengarna... jadu, en Macmini lr en iMac beronde på vad du skall ha den till
Bästa med Mac= Inte Windows
Typ hänger sig inte ens en n 10del av windows
Du slipper en massa dumma frågor
Du slipper en massa windows users som försöker skickar en massa lort till dig
när tycker du jag skulle välja mac mini och när imac ?
Macmini för surf o typ sådant
spela media
iMac för spel
Bättre grafik kort
Jag hade nog Valt en Intel för att kuna köra fusion
PPC funkar bättre
mest prisvärd bärbar mac?
PPC e död
PPC platformen slutar supportas om c:a 4 år
PowerBook G4 lr en Macbook Pr

på vilket sätt är det bra att en mac kan köra os x det säger inte mig så mycket ?

Ursprungligen av italienaren:

på vilket sätt är det bra att en mac kan köra os x det säger inte mig så mycket ?

Det är bra för att det är det bästa operativsystemet!

Men har inte den här tråden blivit väldigt off-topic? Det började med frågor om varför Apples hemsida inte fungerade i en uråldrig webbläsare i OS9. Men nu har det blivit "Varför ska jag välja Mac, och vilken version och modell ska jag välja i så fall?"
Som det är nu, så känns den väldigt felplacerad i OS9-forumet, och borde nog snarare ligga i "Köpa Mac & Köptips"-forumet istället.

det sa inget ytterligare heller varför är det bäst ge exampel istället för att komma med intetsägande generella påstånden typ (det är för att det är bäst).

Jag startade denna diskussion för att jag vill prova mac och var besviken på att mac inte var kompatibelt med www.apple.com vilket jag tycker är oerhört svag av apple.

som jag skrivet har det med os 9.22 att göra jag har testat många olika webläsare och de fungerar alla lika dåligt på www.apple.com. och många andra hemsidor.

Jag är mycket nyfiken på att se om mac är något att ha och har ännu inte gett upp trots alla problem och alla timmar jag lagt ner på att försöka ordna så att det går att surfa med en mac g3.

Anledning till att jag börjat ställa frågor om att köpa mac är att det verkar mer och mer omöjligt att fixa g3.

Jag är dock lite ovillig att lägga ut pengar på något som kanske inte är något att ha.

Jag har fått g3 gratis den har hitills bara kostat mig en massa tid inga pengar.

Jag är dock mycket tacksam till alla goda råd och hjälp jag fått här.

Ursprungligen av italienaren:

det sa inget ytterligare heller varför är det bäst ge exampel istället för att komma med intetsägande generella påstånden typ (det är för att det är bäst).

Jag satte en smiley där. Det var ironi. Men det förstod du tydligen inte.

Ursprungligen av italienaren:

Jag startade denna diskussion för att jag vill prova mac och var besviken på att mac inte var kompatibelt med www.apple.com vilket jag tycker är oerhört svag av apple.

Det var det dummaste jag har hört på länge. Tycker du verkligen att det är "oerhört svagt av Apple" att deras nuvarande hemsida inte fungerar ihop med webbläsare och operativsystem som är sisådär 6-8 år gamla?

Du kräver att Apples hemsida ska fungera med OS 9.2.2. Men om man kör OS 8 eller OS 7 då? Ska deras hemsida fungera där också? Var ska man dra gränsen?

Ursprungligen av italienaren:

Anledning till att jag börjat ställa frågor om att köpa mac är att det verkar mer och mer omöjligt att fixa g3.

Vadå omöjligt? Det går alldeles utmärkt att surfa på en G3.

Men du måste ju ha ett modernare operativsystem. Skaffa en köpeversion av Panther (10.3) eller Tiger (10.4). Borde finnas att köpa billigt begagnat någonstans, t.ex här på Köp- och Sälj-forumet.

Ursprungligen av italienaren:

Jag är dock lite ovillig att lägga ut pengar på något som kanske inte är något att ha.

Ja, då är det inte mycket att göra. Om allting nödvändigtvis måste vara gratis så får du tyvärr nöja dig med att köra den OS 9 du redan har, och acceptera att många hemsidor inte fungerar.

Eller så får du ge dig ut på den stora webben och ladda ner ett operativsystem, men det är piratkopiering, och sådant diskuterar vi inte på 99mac.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-03 18:22

Det måste du väl för sjutton begripa att du inte kan kräva att en nästan 10 år gammal dator med ett lika antikt operativsystem och en webbläsare som slutade utvecklas år 2001 knappast kan hänga med i dagens läge.

Vill du veta hur en ny och modern Mac funkar finns det mängder med återförsäljare att vända sig till.

varför skriva så med en smiley om du inte vet eller inte vill berätta varför mac är bra så skriv det eller inget alls.
Jag skriver på mac99 för att det borde finnas massor av mac kunnigt folk här som kan ge mig massor av skäl.

Att en gammal dator inte klara av en hemsida vilket nys det går att gär enkla varianter.
G3 kan läsa mång hemsidor utan problem tex www.microsoft.com men inte www.apple.com
inte med icab inte med netscape etc.. och Apple har faktiskt tillverkat datorn och operativsystemet.

Som jag redan skrivit här är jag helt beredd att betala om det fungerar men jag vill inte betala om det inte fungerar och bli lurad.

jag tror att mac är bättre än windows men eftersom mac är betydligt dyrare än en vanlig windows pc så vill jag prova och inte köpa grisen i säcken.
Det räcker inte för mig att kliva in en affär och klicka runt i 5 minuter jag menar prova på riktigt.

Ursprungligen av italienaren:

Att en gammal dator inte klara av en hemsida vilket nys det går att gär enkla varianter. G3 kan läsa mång hemsidor utan problem

Blanda inte ihop begreppen! Du måste lära dig att skilja på hårdvara och mjukvara. Det är inte "G3" som läser hemsidan - det är operativsystemet och webbläsaren !

Vadå "nys"? Det är bara verkligheten! Man bygger inte hemsidor idag, som är kompatibla med så gammal mjukvara. Det gör man helt enkelt inte. Att några hemsidor råkar fungera hyfsat ändå, är nog mer tur än skicklighet.

En G3 är gammal, men det fungerar att surfa med den, om man har modern mjukvara i den. Så det är inte din dator som är problemet - det är det uråldriga operativsystemet och webbläsaren!

Ursprungligen av italienaren:

Som jag redan skrivit här är jag helt beredd att betala om det fungerar...

Ja, men så köp en begagnad Panther eller Tiger då! Det bör inte kosta dig mer än några hundralappar. Kanske behöver du lite mer minne också, för ytterligare några hundralappar. Sen kan du testa så mycket du orkar, och i lugn och ro uppleva hur det är att köra Mac!

Ursprungligen av italienaren:

....men jag vill inte betala om det inte fungerar och bli lurad.

Vad är det som inte skulle fungera? Lurad av vad?

Antingen så sitter du där med din OS 9, och känner dig besviken på att Apples hemsida inte fungerar.

Eller så skaffar du lite modernare mjukvara, och får uppleva hur det är att köra Mac idag.

Svårare än så är det inte.

Om du nu vill prova på hur det är att köra Mac, så vill du väl uppleva hur det är att köra Mac idag, inte hur det var 1999? Eller? Så om du fortsätter att tjata om att det borde fungera även i OS 9, så ger jag upp och skriver inte mer här.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-03 23:44

Du måste ju inse att Mac OS 9 är hopplöst föråldrat och att det inte längre tillverkas program till det. Så även om du får internetsurfning att fungera på din burk så kommer upplevelsen av hur Mac OS "känns" inte vara aktuellt eftersom Mac OS 10.5 är totalt annorlunda byggt, toppmodernt och mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 23:57

lite som att installera Windows 3.11 i en PC

Gör som folk säger om du vill testa en Apple dator, köp en tigerskiva och installera - då kommer du att vara glad - men inte innan. Det enklaste sättet att bli nöjd med apples datorer är att prova dom.

/Tangen

Bevaka tråden