Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows på Mac: Parallells eller Fusion?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Emanuel L:

Provade Parallells ett tag, men gick över till fusion och har fastnat.
Innan ni avinstallerar parallells från macen se till att avinstallera tillägget i windows.

/manne

vad händer om man inte gör som du säger?

Har provat båda nu och tycker att Fusion är sååå mycket enklare och skönare! Bra respons i mus/track pad osv och ja, det flyter bättre.

Ursprungligen av Emanuel L:

Provade Parallells ett tag, men gick över till fusion och har fastnat.
Innan ni avinstallerar parallells från macen se till att avinstallera tillägget i windows.

Hur menar du med tillägget? Är det om man har en Boot Camp-partition redan, eller?

Ursprungligen av henkebarn:

Har provat båda nu och tycker att Fusion är sååå mycket enklare och skönare! Bra respons i mus/track pad osv och ja, det flyter bättre.

Hur menar du med tillägget? Är det om man har en Boot Camp-partition redan, eller?

Näää. när man startar Win första gången man startar parallells så installerar man en grej ifrån menyn så att du kan bla använda parallellsmiljön och macens miljö ihop. filöverföring osv. minns inte vad det heter. Men iaf. Avinstallerar du parallells så har du fortfarande programmet under installerade program under windows (lägg till och ta bort) du kan inte avinstallera den om parallells är borttaget. jag konverterade mina parallellsfiler (image) till fusions och glömde innan det tabort programmet. Inget farligt om den ligger kvar. Men jag stör mig på den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 14:47

Klarar Fusion att dela filer mellan gäst- och värd-OS:et precis som Parallels? Har läst att det ska gå men jag har inte förstått hur man bär sig åt. Har det någon betydelse att man använder Boot Camp-partitionen?
För mig är det just nu vattendelaren i valet mellan Fusion och Parallels.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-27 16:14
Ursprungligen av C-mon:

Klarar Fusion att dela filer mellan gäst- och värd-OS:et precis som Parallels? Har läst att det ska gå men jag har inte förstått hur man bär sig åt. Har det någon betydelse att man använder Boot Camp-partitionen?
För mig är det just nu vattendelaren i valet mellan Fusion och Parallels.

Självklart. Det finns åtminstone tre alternativ:
1. Drag'n'drop, dra filerna mellan OS X och Windows precis som mellan fönster.
2. Delade mappar, i inställningarna för din virtual machine kan du lägga till delade mappar som dyker upp på ditt Windows skrivbord automatiskt.
3. Fildelning, eftersom din Windows installation ses som en dator ansluten via ett nätverk till din Mac kan du bara aktivera fildelning i OS X och komma åt alla filer (och skrivare) den vägen.

Jag föredrar utan tvekan Fusion över Parallels, Parallels har aldrig fungerat nåt vidare på min MacBook, Fusion fungerar hyfsat problemfritt däremot.

Ursprungligen av shandar:

Självklart. Det finns åtminstone tre alternativ:

Och ett fjärde i Parallels om man vill:

Windows Desktop, My Documents, and My Music now mirror the contents of your Mac’s Home Directory.

Och det är väl dit vi är på väg? Varför ha två skrivbord, två dokumentmappar och två mappar för musik? Lika bra att ha ett enda filsystem och låta ett eller flera operativ arbeta mot detta.

Detta saknas dock ännu i Fusion och eftersom jag är en VMW-fanboi, väntar jag tills det kommer även där.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-27 16:46
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Och ett fjärde i Parallels om man vill:

Windows Desktop, My Documents, and My Music now mirror the contents of your Mac’s Home Directory.

Och det är väl dit vi är på väg? Varför ha två skrivbord, två dokumentmappar och två mappar för musik? Lika bra att ha ett enda filsystem och låta ett eller flera operativ arbeta mot detta.

Detta saknas dock ännu i Fusion och eftersom jag är en VMW-fanboi, väntar jag tills det kommer även där.

Fast det där är ju inte ett filsystem, det är två filsystem där filerna synkroniseras. Med andra ord kräver det dubbelt så mycket utrymme. Däremot hade det varit nice om man kunde peka windows My Documents mapp till en mapp man delar ut i OS X så att alla filer man sparar skrivs direkt till OS X.

Edit: Tydligen går det att mecka till med "Map Network Drive" i Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 18:25
Ursprungligen av shandar:

2. Delade mappar, i inställningarna för din virtual machine kan du lägga till delade mappar som dyker upp på ditt Windows skrivbord automatiskt.

Tack för hjälpen! Nu hittade jag.
Då blir det Fusion då...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 15:48
Ursprungligen av C-mon:

Tack för hjälpen! Nu hittade jag.
Då blir det Fusion då...

Det bästa är att ladda ner demon och prova båda. Efter 30 dagar kan man köpa eller avinstallera programmen.

MacUpdate har precis en Parallels bundle för $65 vilket är ett otroligt bra pris för 10 olika program.

//Rob

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-01 13:47

För spel, vad ska jag välja?

Sitter och vänter på att få hem min nya Macbook pro 2,4 GHz och funderar på vilket alternativ för att köpa XP som skulle vara bäst för mig? Varför jag vill ha XP är för att kunna spela lite mer. Någon som har något tips? Vilket program funkar bäst för att spela?

Ursprungligen av lolloz:

Vilket program funkar bäst för att spela?

Varken Fusion eller Parallels!

Om du ska spela så är det Boot Camp som gäller.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-02 10:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varken Fusion eller Parallels!

Om du ska spela så är det Boot Camp som gäller.

Så bra, misstänkte nästan det. Det blir ju biligast så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 22:58

Bra tråd! Är precis i skedet då jag måste ta beslutet

Jag eller vi ska jag säga kör VMWare eftersom vi i serverparken har en ESX server (VMWare server). Och om det skiter sig rejält kan vi flytta serverimg till våra egna maskiner och köra dem där. Det är därför vi kör VMWare.

Sen beror det väl på vad du menar med spela
MS-Röj? Kungen osv?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-09 11:12
Ursprungligen av Emanuel L:

Sen beror det väl på vad du menar med spela
MS-Röj? Kungen osv?

Nja inte riktigt... snarare Oblivion. Typ enda anledning jag vill ha windows på den över huvud taget. Funderar dock på att köpa ett PS3 istället. men det blir så mycke dyrare...

Fusion eller Parallels använder inte nåt av dom utan bara Bootcamp och 2 hårdiskar och startar native i os x eller vista.

Rolloq

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-07 15:09

gräver upp denna .... hur skulle man ranka dessa nu? parallels verkar ha löst integrationen av dock riktigt smidigt måste jag säga ... har fusion ngt liknande?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-07 16:01

Fusion är fortfarande bättre även om parallels har kommit ikapp rätt mycket. T ex fungerar fusion mycket bättre med Vista på Boot Camp partitionen.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-07 16:22

Tycker Parallels har kört om faktiskt, det känns mycket rappare och vissa saker är mer smidigt lösta. Men de är ganska lika varann annars. Fusion stannar ibland (rätt länge) och hämtar andan på något vis, har inte märkt det med Para, ett slags "hängning".

Installerade just fusion på min nya fina MB ALU !

Kör Ubuntu + XP + OSX samtidigt på 3 olika (virtuella , spaces) skärmar, allt rullar på hyfsat bra. Jag är imponerad !

Återkommer när jag hunnit testa mer ingående !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-19 00:46
Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Installerade just fusion på min nya fina MB ALU !

Kör Ubuntu + XP + OSX samtidigt på 3 olika (virtuella , spaces) skärmar, allt rullar på hyfsat bra. Jag är imponerad !

Återkommer när jag hunnit testa mer ingående !

Oj!
Betyder det att man måste ha BootCamp också?

Jag har just Unboxat en begangnad MacBook 2,4 Ghz (det ÄR faktist finanskris) och är konfunderad på hur jag skall kunna testa sidor/presenationer i XP och hur jag ska spela GTA IV!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-19 09:43
Ursprungligen av younis:

Oj!
Betyder det att man måste ha BootCamp också?

Jag har just Unboxat en begangnad MacBook 2,4 Ghz (det ÄR faktist finanskris) och är konfunderad på hur jag skall kunna testa sidor/presenationer i XP och hur jag ska spela GTA IV!

Gta IV kommer endast att fungera under boot camp. Så du måste nog skapa en boot camp partition. Den kan du komma åt med fusion eller parallels.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-19 10:36
Ursprungligen av Robo-X:

Gta IV kommer endast att fungera under boot camp. Så du måste nog skapa en boot camp partition. Den kan du komma åt med fusion eller parallels.

//Rob

Aha! bra information.
Så, nu sitter jag med en vit 2,4 Ghz, vilken jag tänkte maxa RAM-minnet på.
Det finns många trådar om just Bootcamp - så jag undrar vilken jag skall följa, någon som just gjort det å kan tipsa om det?
Exempelvis - hur stor skall partitionen vara?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-19 13:10
Ursprungligen av younis:

Aha! bra information.
Så, nu sitter jag med en vit 2,4 Ghz, vilken jag tänkte maxa RAM-minnet på.
Det finns många trådar om just Bootcamp - så jag undrar vilken jag skall följa, någon som just gjort det å kan tipsa om det?
Exempelvis - hur stor skall partitionen vara?

30gb borde räcka.

//Rob

Ursprungligen av loj:

Hej,

Kan någon råda mig angående valet mellan Parallells och Fusion? Eller länka till en sida där de jämförs?

Vilket är att föredra och varför? Funktionalitet? Resurskrävande...?

VirtualBox
Jag gick från Paralells till VirtualBox och är nöjd. Att det dessutom är Open Source och gratis gör inte saken sämre.

Senast redigerat 2009-03-21 21:58

Jag kör Fusion på OSX för både XP och Ubunt, fungerar klockrent. Men blir sugen på att testa VirtualBox, Open Source FTW!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-07 13:58
Ursprungligen av claudiomarino:

Jag kör Fusion på OSX för både XP och Ubunt, fungerar klockrent. Men blir sugen på att testa VirtualBox, Open Source FTW!

Kör med VirtualBox, har tetsat både VMware ock Parallells men
upplever virtualbox som snabbare, fungerar mkt bra. Enkel att
installera och få igång me XP, Vista och Ubuntu.

ett stort plus är ju att den gratis.

Ganska exakt ett år har gått sedan denna tråd hade några inlägg, vad har hänt sen dess? Vilket är bäst nu? Parallels eller WMWare - eller något annat för den delen? Sitter och väntar på en 2.8 MBP så jag måste bestämma mig. Mycket tacksam för tips!

VirtualBox är så pass bra att jag personligen inte ser någon anledning att använda vare sig VMWare Fusion eller Parallels Desktop. Jag förstår inte riktigt varför just de två programmen får så mycket fokus. VirtualBox är ett väldigt bra alternativ, i flera fall bättre. Det kostar inte att använda så jag rekommenderar att man börjar med det och byter först om man inte tycker att det passar.

Bevaka tråden