Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommando-N lägger ner

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-14 22:06

Det sägs ju gång på gång att allt utom kommando+n kränker yttrandefriheten, är omacigt etc.
Surt sa räven...

Ursprungligen av Baron:

Det sägs ju gång på gång att allt utom kommando+n kränker yttrandefriheten, är omacigt etc.
Surt sa räven...

Antal censurerade inlägg på Kommando-N: noll (av 11 878 i skrivande stund)

Bara så vi har referenspunkten klar för oss.

  • Medlem
  • 2007-11-14 22:41
Ursprungligen av Janko Luin:

Antal censurerade inlägg på Kommando-N: noll (av 11 878 i skrivande stund)

Bara så vi har referenspunkten klar för oss.

Utan att vilja föra diskussionen åt fel håll konstaterar jag att yttrandefriheten gäller på webben, inte på enskilda sajter. Det måste vara ett av de allra vanligaste missförstånden att man kan hävda mänskliga rättigheter som yttrandefrihet på enskilda webbfora.
Men visst: man fick skriva vad man ville på Kommando-N.

Detta är en diskussion som det redan finns gott om exempel på (de flesta stängda) på 99.se. En eventuell fortsättning på det spåret kommer att flyttas ut ur den här tråden.

Ursprungligen av Baron:

Detta är en diskussion som det redan finns gott om exempel på (de flesta stängda) på 99.se. En eventuell fortsättning på det spåret kommer att flyttas ut ur den här tråden.

Och det är ironiskt nog nästan bara den typen av trådar som jag har läst tidigare här på 99...

Det är givetvis upp till er hur ni väljer att agera. Själv tycker jag den sortens policies är otroligt trista och stela - det enda jag kan göra åt saken är att hålla mig borta, det har jag också gjort och det kommer jag fortsätta att göra.

Censurglädjen på 99 var en av motiveringarna till att vi började utveckla Kommando-N. Tyvärr blev det inte så bra som vi ville och det är väl bara att beklaga.

  • Medlem
  • 2007-11-14 23:11
Ursprungligen av Janko Luin:

Och det är ironiskt nog nästan bara den typen av trådar som jag har läst tidigare här på 99...

Kommer du till 99.se bara för att läsa trådar om yttrandefrihet har du nog hamnat fel.

Ursprungligen av Janko Luin:

Censurglädjen på 99 var en av motiveringarna till att vi började utveckla Kommando-N. Tyvärr blev det inte så bra som vi ville och det är väl bara att beklaga.

(Ursäkta, men jag kan inte låta bli den här straffsparken: )
Vi får 70 nya medlemmar om dagen medan Kommando-N går i graven...

Skämt åsido, hade ni handen på hjärtat inga problem med vad medlemmarna skrev? Var alla nöjda med innehållet? Blev det diskussion om vad som skulle eller borde stävjas eller inte stävjas? Det skulle vara intresant att får höra hur man resonerar på ett forum där man sätter en ära i att inte "censurera" alls.

Ursprungligen av Baron:

(Ursäkta, men jag kan inte låta bli den här straffsparken: )
Vi får 70 nya medlemmar om dagen medan Kommando-N går i graven...

Skämt åsido, hade ni handen på hjärtat inga problem med vad medlemmarna skrev? Var alla nöjda med innehållet? Blev det diskussion om vad som skulle eller borde stävjas eller inte stävjas? Det skulle vara intresant att får höra hur man resonerar på ett forum där man sätter en ära i att inte "censurera" alls.

Kommando-N läggs inte ner pga brist på medlemmar (883 stycken på fyra månader) eller pga osämja mellan de ansvariga. Anledningen är helt enkelt att nästan alla inblandade har mer än fullt upp med annat.

Vad gäller inläggen har vi inte haft några problem överhuvudtaget, trots total yttrandefrihet. På den biten har vi faktiskt rätt att slä oss för bröstet.

Vårt största misslyckande var att utveckla sajten till det vi ville ha, nämligen en naturlig samlingsplats för oss Macanvändare. Där har 99mac lyckats betydligt bättre...

Senast redigerat 2007-11-15 00:48
Ursprungligen av Baron:

Skämt åsido, hade ni handen på hjärtat inga problem med vad medlemmarna skrev? Var alla nöjda med innehållet? Blev det diskussion om vad som skulle eller borde stävjas eller inte stävjas? Det skulle vara intresant att får höra hur man resonerar på ett forum där man sätter en ära i att inte "censurera" alls.

Det fungerade. Det fungerade på MN/#N utan att censurera och redigera runt kommentarer och trådar. Vill inte ha det på något annat sätt, så länge det fungerar.

Ursprungligen av Baron:

Kommer du till 99.se bara för att läsa trådar om yttrandefrihet har du nog hamnat fel.

På den punkten säger jag inte emot dig...

Givetvis kommer jag inte till 99.se bara för att läsa trådar om yttrandefrihet. Det är snarare så att enda gångerna andra skickar länkar till 99.se är till just trådar där det klagas på forumets regler (eller nyheter om ⌘N ). Det kan vara värt att fundera på, för det är också en del av ert ansikte utåt.

Nej, nu känns det som att jag har bidragit med mina två öre för den här gången, det var inte meningen att det skulle bli en diskussion om forumregler och det har det väl förhoppningsvis inte heller blivit mer än som jämförelse med hur vi valde att tackla det.

For the record: vi utelämnade medvetet modereringsfunktionalitet som att radera inlägg och flytta trådar, så om något sådant hade kommit på fråga hade vi fått sitta i Rails-konsollen och göra det för hand. Vill du kalla det slapp moderering så tänker jag inte hindra dig, men jag ser det som att lita på sina användare. Vilket förstås är lättare i mindre skala.

Ursprungligen av Janko Luin:

Antal censurerade inlägg på Kommando-N: noll (av 11 878 i skrivande stund)

Bara så vi har referenspunkten klar för oss.

...och det skulle vara en bra siffra menar du? I mina ögon låter det som slapp moderering. Jag säger inte att vi har perfekta regler, ofelbara moderatorer eller aldrig gör fel på 99mac, men 0 modererade inlägg av nästan 12000... Till och med på forum som Flashback så modereras inlägg om dom bryter mot reglerna.

Ursprungligen av Adrian B:

...och det skulle vara en bra siffra menar du? I mina ögon låter det som slapp moderering. Jag säger inte att vi har perfekta regler, ofelbara moderatorer eller aldrig gör fel på 99mac, men 0 modererade inlägg av nästan 12000... Till och med på forum som Flashback så modereras inlägg om dom bryter mot reglerna.

Varför låter det som slapp moderering? Om inte ett enda inlägg av 12.000 st bryter mot några forumregler eller lagar, varför ska man då moderera? Bara för att visa att man som moderator finns till så att användarna inte glömmer det?

Jag som hängt på båda sajterna länge, kan konstatera att det betydligt högre taket på Kommando-N inte innebar några som helst problem.
Men givetvis har det att göra med den betydligt mindre användarbasen. Ju färre personer som är inblandade, desto mindre problem.

99.se har ju gått från att vara det "elitforum" det en gång var stämplat som, till att bli en allmän fritidsgård för var och varannan nybliven Mac-ägare. Nu menar jag inte att det är negativt. Jag tycker verkligen att det är jättekul. Men det är ju givetvis så att ju fler medlemmar en sajt drar till sig, erfarna som oerfarna, så ökar ju givetvis risken att ett och annat troll slinker med av bara farten. Då är det inte konstigt att moderering behövs.

Det behöver inte bara handla om att moderera otillåtna ämnen etc. Bara en sådan sak som att skriva vettiga rubriker istället för "hjääääääp! probleeeeeeem".
På kommando-N men främst gamla MacNytt var den typen av problem mycket mer sällsynta.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Varför låter det som slapp moderering? Om inte ett enda inlägg av 12.000 st bryter mot några forumregler eller lagar, varför ska man då moderera? Bara för att visa att man som moderator finns till så att användarna inte glömmer det?

Näe, är det så så är det ju förstås jättebra. Jag bara fann det som osannolikt, men visst om det faktiskt är så att alla håller sig inom reglerna (och allmän "netikett") så är det lysande, då har dom haft ett mycket bra forum. Och nej, man ska förstås inte moderera bara för att.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jag som hängt på båda sajterna länge, kan konstatera att det betydligt högre taket på Kommando-N inte innebar några som helst problem.
Men givetvis har det att göra med den betydligt mindre användarbasen. Ju färre personer som är inblandade, desto mindre problem.

Ok, ja det kanske är förklaringen. Med färre deltagare kanske risken för personagrepp och liknande inte är lika stor. Jag har inte hängt på Kommando-N, så jag kan inte alls uttala mig om forumet, min kommentar ovan var bara ett svar på inlägget och hur det lät i mina öron.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

99.se har ju gått från att vara det "elitforum" det en gång var stämplat som, till att bli en allmän fritidsgård för var och varannan nybliven Mac-ägare. Nu menar jag inte att det är negativt. Jag tycker verkligen att det är jättekul. Men det är ju givetvis så att ju fler medlemmar en sajt drar till sig, erfarna som oerfarna, så ökar ju givetvis risken att ett och annat troll slinker med av bara farten. Då är det inte konstigt att moderering behövs.

Mm, håller med. Och för att återknyta till det här med berättigad kritik, så om någon kritiserar 99mac för att ha fler simplare frågor osv nu än förut så har dom helt rätt, det är verkligen så och det är, som du skriver, en baksida av att vi är så stora. Jag som varit med från början kan sakna "den gamla goda tiden" men det är inte så mycket att göra åt det (annat än att börja kasta ut folk, men det är förstås inget alternativ). iPhone-lanseringen har tagit detta till en ny och inte så smickrande nivå, om du frågar mig.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Det behöver inte bara handla om att moderera otillåtna ämnen etc. Bara en sådan sak som att skriva vettiga rubriker istället för "hjääääääp! probleeeeeeem".
På kommando-N men främst gamla MacNytt var den typen av problem mycket mer sällsynta.

Ja, då hade ni kanske något som mera liknande 99mac 2001, och då kan jag förstå att folk tycker det är synd när det försvinner.

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, är det så så är det ju förstås jättebra. Jag bara fann det som osannolikt, men visst om det faktiskt är så att alla håller sig inom reglerna (och allmän "netikett") så är det lysande, då har dom haft ett mycket bra forum. Och nej, man ska förstås inte moderera bara för att.

Ok, ja det kanske är förklaringen. Med färre deltagare kanske risken för personagrepp och liknande inte är lika stor. Jag har inte hängt på Kommando-N, så jag kan inte alls uttala mig om forumet, min kommentar ovan var bara ett svar på inlägget och hur det lät i mina öron.

Mm, håller med. Och för att återknyta till det här med berättigad kritik, så om någon kritiserar 99mac för att ha fler simplare frågor osv nu än förut så har dom helt rätt, det är verkligen så och det är, som du skriver, en baksida av att vi är så stora. Jag som varit med från början kan sakna "den gamla goda tiden" men det är inte så mycket att göra åt det (annat än att börja kasta ut folk, men det är förstås inget alternativ). iPhone-lanseringen har tagit detta till en ny och inte så smickrande nivå, om du frågar mig.

Ja, då hade ni kanske något som mera liknande 99mac 2001, och då kan jag förstå att folk tycker det är synd när det försvinner.

Om du tyckte bättre om 99mac 2001 då kanske du inte är rätt man att moderera 2007?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-15 11:35
Ursprungligen av tiger leap:

Om du tyckte bättre om 99mac 2001 då kanske du inte är rätt man att moderera 2007?

Bara för att det var bättre förr behöver det inte vara dåligt nu.

Ursprungligen av tiger leap:

Om du tyckte bättre om 99mac 2001 då kanske du inte är rätt man att moderera 2007?

Vad har jag för otalt med dig?

Först ett påhopp om att jag skulle påstått att jag har rätt att avgöra om kritik mot 99mac är befogad (vilket jag naturligtvis inte har och inte påstod att jag har - jag har bara rätt att tycka som alla andra) och sen när jag säger att jag kan sakna den gamla tiden ibland så är jag inte lämplig att modera 99mac?

Jag sa inte ens att jag tyckte bättre om gamla 99mac, jag sa bara att jag saknade det ibland. Om jag inte gillade 99mac idag skulle jag inte vara här. Jag har flera gånger sagt att vi måste gilla läget nu när vi är stora, att det inte går att ändra på det och försöka göra det bästa av situationen.

Har du någon aning om hur mycket jobb jag lägger ner på forumet idag? Jag kan testa att sluta moderera i några månader och så kan vi se om det blir ett bättre forum av det.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan testa att sluta moderera i några månader och så kan vi se om det blir ett bättre forum av det.

Ursäkta om jag skrattar. Jag bara föreställde mig hur rubrikerna skulle se ut i iPhone-forumet då.

Tror vi allesammans kan vara överens om att ett forum av den här kalibern faktiskt behöver moderering. Annars skulle det bli rätt svårt att söka efter information bland all data.

Diskussionen om moderinng på grund av regler mm är en helt annat diskussion som lämpligen förs i en annan tråd än denna.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Ursäkta om jag skrattar. Jag bara föreställde mig hur rubrikerna skulle se ut i iPhone-forumet då.

Tror vi allesammans kan vara överens om att ett forum av den här kalibern faktiskt behöver moderering. Annars skulle det bli rätt svårt att söka efter information bland all data.

Diskussionen om moderinng på grund av regler mm är en helt annat diskussion som lämpligen förs i en annan tråd än denna.

Håller med om att det behövs moderering när forumet når en viss storlek. Dithän nådde aldrig Kommando-N.

I vilket fall som helst har nu 99mac ett gyllene tillfälle att få ytterligare några hundratals medlemmar, förutsatt att ni inte skrämmer bort oss Kommando-N:are...

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Ursäkta om jag skrattar.

Du är förlåten.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Tror vi allesammans kan vara överens om att ett forum av den här kalibern faktiskt behöver moderering. Annars skulle det bli rätt svårt att söka efter information bland all data.

Jag är inte överens. Jag konstaterar att ni är överraskade av att något som inte borde fungera (icke-moderering) på MN/#N verkligen fungerade. Det var inte ens en diskussion där. Jag vet inte tillräckligt om 99mac för att säga om förhållandena är helt annorlunda här. Det är mycket möjligt, men jag gick igång på att vi alla skulle "vara överens".

Ursprungligen av cmlewan:

Du är förlåten.

Jag är inte överens. Jag konstaterar att ni är överraskade av att något som inte borde fungera (icke-moderering) på MN/#N verkligen fungerade. Det var inte ens en diskussion där. Jag vet inte tillräckligt om 99mac för att säga om förhållandena är helt annorlunda här. Det är mycket möjligt, men jag gick igång på att vi alla skulle "vara överens".

Om min Mac Pro inte startar en morgon och jag bestämmer mig för att skriva ett inlägg om det på valfritt Mac-forum. Vilken av två rubriker föredrar du då?
1. – Hjäääälp - datafel
2. – Min Mac Pro startar inte

Om svaret är 1 är det ingen idé att vi diskuterar.
Om svaret är 2 kommer följdfrågan hur moderatorerna ska bete sig om någon valt alternativ 1.

99.se är mer än en plats för socialt nätumgänge, det är en kunskapsdatabas baserad på användares erfarenheter. Om ingen håller efter och ser till att främst ruriker, men även annat, håller en viss linje så blir det omöjligt att söka fakta i databasen. Information är värdelös om den inte går att finna på ett enkelt sätt.

Som jag upplevde MacNytt, eller snarare som JAG använde MacNytt, var det mer ett socialt forum där man skrev sin egen dagbok, laddade upp bilder, skrev gästartiklar och besökte varandras gästböcker mm. Förutom detta hade MacNytt även ett diskussionsforum som, handen på hjärtat, inte kom i närheten av 99.se vad gäller kunskapsgivande.
Därför var MacNytt aldrig i behov av moderering, eftersom det mer var ett Lunarstorm för Mac-användare.

99.se är enbart ett forum för diskussion och problemlösning kring allehanda Mac-relaterade frågor. Här krävs en helt annan stil på inläggen för att man tre år senare ska kunna hitta svar på frågan varför just tredje generationens iPod dör om man håler den upp och ner samtidigt som man dricker ett glas O'boy.

Jag förstår inte varför folk tyckte att det var högt i tak på MacNytt. De gånger jag varit där var min generella uppfattning att det var ganska patetiskt och omoget, men det är klart att en del kanske levde i illusionen om att just det var högt i tak. Andra kanske valde att gå någon annanstans. Vi har väldigt olika definitioner om vad högt i tak innebär uppenbarligen

Jag tycker även att 99mac var mer ett forum där jag sökte efter kunskap tidigare, det gör jag även idag vad det gäller allmänna saker. 99 har ju breddats till så mycket annat än mac idag. Men vill jag ha snabba kvalificerade svar som är direkt mac eller apple relaterat har jag upptäckt att det är mycket smidigare att söka eller fråga på discussions.apple.

Utvecklingen på nätet samt oss själva som individer spelar ju förstås in här. Personligen söker jag inget tätare socialt umgänge på nätet, förvisso kan det ibland uppstå kontakter ifrån internet, men för min del känns det som internets barndom, som jag tycker blir tydligare allteftersom nätet utvecklats.

Min summerande 50-öring i den här tråden....

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Om min Mac Pro inte startar en morgon och jag bestämmer mig för att skriva ett inlägg om det på valfritt Mac-forum. Vilken av två rubriker föredrar du då?
1. – Hjäääälp - datafel
2. – Min Mac Pro startar inte

Om svaret är 1 är det ingen idé att vi diskuterar.
Om svaret är 2 kommer följdfrågan hur moderatorerna ska bete sig om någon valt alternativ 1.

I de flesta forum - vad det handlar om - jag bevistar så kan man gott leva med inlägg av typen (2). Jag bara hoppar över dem för min del. Allting behöver inte vara ordnat i räta led i livet. Inget forum jag är på innehåller moderatorer som ändrar rubriker på de viset. Gör 99mac det är det verkligen ett lite speciellt forum utifrån min personliga erfarenhet. Däremot är jag med om att trådar kan stängas i vissa forum, dock troligen en minoritet där också.

Att jämföra Macnytt med Lunarstorm finner jag helkonstigt. Jag har aldrig varit på ett mac-forum med så mycket seriöst och kunnigt folk som Macnytt. Dock är min erfarenhet av 99mac lite begränsad även om jag återkommit då och då i tiden. Jag har väl fått bra svar här på tekniska frågor.

Jag respekterar ett mer utpräglat arkiv-tänkande på 99mac, om det är så. Det är bra att någon har den ambitionen i Sverige. Och det kan kräva andra åtgärder och ett annat förfarande. Jag tar inte ställning. Jag noterar skillnader.

Ursprungligen av cmlewan:

Allting behöver inte vara ordnat i räta led i livet. Inget forum jag är på innehåller moderatorer som ändrar rubriker på de viset.

Hur kan man någonsin få en vettig överblick vad trådarna innehåller då?
På MacNytt upplevde jag aldrig problemet, men på 99.se har andelen undermåliga rubriker ökat i takt med användarbasen.

Ursprungligen av cmlewan:

Att jämföra Macnytt med Lunarstorm finner jag helkonstigt. Jag har aldrig varit på ett mac-forum med så mycket seriöst och kunnigt folk som Macnytt.

När har jag någonsin påstått att folk på MacNytt inte är kunniga och seriösa? Jag är ju själv en av dom.
Jag jämförde, kanske lite korkat, med Lunarstorm eftersom det också är ett populärt community som bygger på sociala kontakter mellan människor. På samma sätt som MacNytt var allt det. Jag menade absolut inget negativt när jag jämförde med Lunarstorm.

Ursprungligen av cmlewan:

Dock är min erfarenhet av 99mac lite begränsad även om jag återkommit då och då i tiden. Jag har väl fått bra svar här på tekniska frågor.

Och det enda sättet för oss andra om vi vill ha svar på samma fråga som du, är att använda sökfunktionen. Det kräver dock att både rubrik och inlägg är författade på ett vettigt sätt. Annars kommer man få upp 200.000 träffar om alla döper sina trådar till "datakrångel" och man själv väljer att söka på det. Blir rätt ineffektiv hantering av informationen om man så säger.

Ursprungligen av cmlewan:

Jag respekterar ett mer utpräglat arkiv-tänkande på 99mac, om det är så. Det är bra att någon har den ambitionen i Sverige.

Bra, då betraktar jag ärendet som avslutat.

Min uppfattning är att utan hård moderering skulle 99.se ha väldigt många konstigt döpta trådar vid det här laget och vi som vill söka efter information skulle ge upp på nolltid eftersom det inte går att hitta det vi söker.

  • Medlem
  • 2007-11-15 21:39
Ursprungligen av cmlewan:

I de flesta forum - vad det handlar om - jag bevistar så kan man gott leva med inlägg av typen (2). Jag bara hoppar över dem för min del. Allting behöver inte vara ordnat i räta led i livet. Inget forum jag är på innehåller moderatorer som ändrar rubriker på de viset. Gör 99mac det är det verkligen ett lite speciellt forum utifrån min personliga erfarenhet. Däremot är jag med om att trådar kan stängas i vissa forum, dock troligen en minoritet där också.

Vi ändrar massor av rubriker varje dag, en del för att de är felstavade (svåra att söka på, "QuarkExpress" blir "QuarkXPress"), en del för att de har dålig svenska (typ "Faan!!!!!!!!"), en del för att de inte beskriver problemet rätt (från "Kan inte starta datorn" till "Skärmen svart trots att datorn är på").

Massor av trådar flyttas också för att de postas i fel forum. I den del fall är det inte avsiktligt fel och ibland blir det fel för att de som postar bara är lata. ("Hur installerar jag skrivaren?" flyttas från "iBook och Macbook" till "Kringutrustning".)

  • Medlem
  • 2007-11-14 22:14

Jag hoppas att du inte menade att jag är skadeglad, det var inte meningen att ge det intrycket.
Jag har faktiskt inte ens hört talas om Kommando-N förrän i dag. Jag kommer alltså inte att sakna den och jag har ingen anledning att vara skadeglad.

Ursprungligen av Baron:

Jag har faktiskt inte ens hört talas om Kommando-N förrän i dag. Jag kommer alltså inte att sakna den och jag har ingen anledning att vara skadeglad.

Här är 99macs artikel om Kommando-N när sajten drogs igång:

http://www.99.se/macnyheter/219399-macnytt-laegger-inom-kort.html?highlight=kommando-n

Jag besökte både MacNytt och Kommando N dagligen. Men frågan är om det behövs fler nyhetssidor för Mac i Sverige just nu. MacFeber och MacWorld spottar ut nyheter i raskt tempo och fyller de flestas nyhetsbehov av macnyheter. Så om det endast är nyheter man söker och inte tvåvägskommunikation får man nog sin del där.

MacWorld Sverige
MacFeber

Kan inte ni fd kommando-n / MacNytt:are som verkligen saknar den gamla sajten komma med konstruktiva förslag på hur vi ska ändra på 99.se till nästa version? Vi har suttit och ritat på en "99.se 1.5" ett tag nu och väntar på några komponenter innan allt fallit på plats.

Finns gott om möjligheter att bygga ihop något jättebra. Nuförtiden har vi lite mer resurser i form av Xserve osv och besökare finns det ju också mycket av.

Ursprungligen av Björnström:

Kan inte ni fd kommando-n / MacNytt:are som verkligen saknar den gamla sajten komma med konstruktiva förslag på hur vi ska ändra på 99.se till nästa version? Vi har suttit och ritat på en "99.se 1.5" ett tag nu och väntar på några komponenter innan allt fallit på plats.

Finns gott om möjligheter att bygga ihop något jättebra. Nuförtiden har vi lite mer resurser i form av Xserve osv och besökare finns det ju också mycket av.

Ska trots mina 46 år börja hänga här bland er kidz och ska försöka ge 99Mac nån månad eller så... Hoppas att lite av den gamla MacNytt-känslan kan infinna sig. Jag behöver nåt forum att skriva av mig i då och då.

Senast redigerat 2007-11-17 15:21
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 22:09

Inte för att jag vill spela Allan, men när jag läste rubriken tänkte jag: vad fan är Kommando-N? Första gången jag hörde ordet. Efter lite skummande i tråden anar jag att det var ett Macforum. Ja, ja...

Att det finns många som inte ens hört talas om Kommando-N är inte konstigt eftersom vi inte tänkte börja marknadsföra sajten på allvar förrän vi lagt till absoluta nödvändigheter som artikelarkiv och sökfunktion.

Med tanke på att vi hade noll marknadsföring tycker jag att 883 medlemmar på fyra månader var ett strålande facit.

Men men. Dags att gå vidare.

  • Medlem
  • 2007-11-15 22:24
Ursprungligen av Mikamar:

Med tanke på att vi hade noll marknadsföring tycker jag att 883 medlemmar på fyra månader var ett strålande facit.

Hur många kom inte från macnytt?

Bevaka tråden