Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommando-N lägger ner

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av rhesus:

27.000 är väl samtliga registrerade på 99.se

En del av dessa är ju musiknördar och andra iPod-geeks och webb-hackare så alla är ju inte mactalibaner. Men det är fortfarande en imponerande siffra.

Javisst, precis som du skriver - en imponerande siffra. Siffra!

Jag är ju intresserad av Apple-relaterade produkter på alla sätt men tar dock avstånd från talibanismen i alla former. Jag slipper gärna dom därDu är dummast! Nä, du är dummare! diskussionerna.

Slipper jag dom här?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-16 13:37
Ursprungligen av Vannelli:

Jag är ju intresserad av Apple-relaterade produkter på alla sätt men tar dock avstånd från talibanismen i alla former. Jag slipper gärna dom därDu är dummast! Nä, du är dummare! diskussionerna.

Slipper jag dom här?

Talibanism eller inte - Det är väl här som på de flesta andra ställen i livet: Man väljer själv vilka arenor man vill beträda, vilka strider man vill ta och när man ska dra sig ur.
99mac är inget paradis på jorden, det är vad de många medlemmarna gör det till. Och det i sig ger behov av visst modererande. Själv blir jag inte nojig av att veta att någon hjälper mig hålla mig på rätt sida gränsen för det lämpliga.

Ursprungligen av Le:

Talibanism eller inte - Det är väl här som på de flesta andra ställen i livet: Man väljer själv vilka arenor man vill beträda, vilka strider man vill ta och när man ska dra sig ur.
99mac är inget paradis på jorden, det är vad de många medlemmarna gör det till. Och det i sig ger behov av visst modererande. Själv blir jag inte nojig av att veta att någon hjälper mig hålla mig på rätt sida gränsen för det lämpliga.

Ja jag märker det! Det gäller att lägga till med en tuffare attityd. Livet är visst en arena att strida på - inte leva i!

Jag ska be mina barn lära mig hur det går till på skolgården nuförtiden märker jag.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-16 18:50
Ursprungligen av Vannelli:

Ja jag märker det! Det gäller att lägga till med en tuffare attityd. Livet är visst en arena att strida på - inte leva i!

Jag ska be mina barn lära mig hur det går till på skolgården nuförtiden märker jag.

Du gör dig själv en otjänst om du går in i 99mac med negativa förtecken. Här råder ingen hetsk stämning även om någon enstaka (ung) hetsporre syns flamma upp ibland. Men vi är tillräckligt många gubbar som i så fall balanserar ev övertramp. Om nu inte våra omdömesgilla moderatorer hinner före förstås.

Ursprungligen av rhesus:

27.000 är väl samtliga registrerade på 99.se

En del av dessa är ju musiknördar och andra iPod-geeks och webb-hackare så alla är ju inte mactalibaner. Men det är fortfarande en imponerande siffra.

Ja, den siffran är imponerade och jag vet att sheriffen gillar att visa upp den men den säger inte hur många som t.ex. loggat in senaste året. Vi gjorde en stor rensning vid sammanslagningen i januari då alla inaktiva nollpostare rök så vitt jag vet.

Men jag tror att om du skrivit 1 inlägg för fem år sedan räknas du fortfarande som medlem. Vilket förstås är sant, vi kan ju inte ta bort folk som skrivit inlägg - men i mina ögon är antalet aktiva medlemmar mycket intressantare, har tyvärr inga sådana siffror.

  • Medlem
  • 2007-11-17 10:31
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, den siffran är imponerade och jag vet att sheriffen gillar att visa upp den men den säger inte hur många som t.ex. loggat in senaste året. Vi gjorde en stor rensning vid sammanslagningen i januari då alla inaktiva nollpostare rök så vitt jag vet.

Men jag tror att om du skrivit 1 inlägg för fem år sedan räknas du fortfarande som medlem. Vilket förstås är sant, vi kan ju inte ta bort folk som skrivit inlägg - men i mina ögon är antalet aktiva medlemmar mycket intressantare, har tyvärr inga sådana siffror.

Detta skrevs 24 juni i år:

Ursprungligen av Baron:

Jag har kollat lite på medlemmarna som registrerats i år.

5474 medlemmar är registrerade sedan årsskiftet.*

4917 har inte skrivit några inlägg.

557 har skrivit 1 inlägg eller mer.

348 har skrivit 2 inlägg eller mer.

259 har skrivit 3 inlägg eller mer.

203 har skrivit 4 inlägg eller mer.

172 har skrivit 5 eller fler inlägg.

84 har skrivit 10 eller fler inlägg.

40 har skrivit 20 eller fler inlägg.

21 har skrivit 30 eller fler inlägg.

17 har skrivit 40 eller fler inlägg.

14 har skrivit 50 eller fler inlägg.

3 medlemmar har skrivit mer än 100 inlägg.

* 200 av dem som registrerats är godkända i dag så de har ju inte riktigt fått chansen att skriva än.

Nedanstående är uppgifter jag tog ut alldeles nyss:

De medlemmar som registrerats i år har skrivit 1605 inlägg as of now.

Ursprungligen av Stats:

Newest member to the forums: mikaelpertot
Record online users: 3242 (2004-02-18 21:08)
Top poster: PF - 16932
Most replied to thread: SKRIK!!
Most viewed thread: Ta en bild av ditt skrivbord
Most popular forum: Allt om Mac

Bifogad bild visar antalet inlägg månadsvis i år.

Ursprungligen av Baron:

Bifogad bild visar antalet inlägg månadsvis i år.

Förstod jag det rätt, 25 tusen inlägg under oktober?

Ursprungligen av cmlewan:

Första får jag höra att det inte är någon idé att vi diskuterar om jag har fel åsikt och sedan får jag ett godkännande "Bra, då betraktar jag ärendet som avslutat" när jag sagt rätt sak.

För att ett stort informationsflöde ska kunna hanteras vettigt, krävs det faktiskt att saker och ting är stavat korrekt och innehåller relevant information. Det är ingen åsikt, det är ren fakta. Som jag skrivit tidigare blir information fullständigt värdelös om folk inte kan hitta den. 99.se skulle inte fungera som faktabank om folk istället för "Mac mini kan inte ansluta till nätverket" skriver "Hallå - datan hittar inte". Det är som sagt ingen åsikt, det är ren fakta.

Hade du därför föredragit min första exempelrubrik är det givetvis din fulla rättighet, men det hade faktiskt inte varit någon idé att diskutera vidare då eftersom vi uppenbarligen vill helt olika saker med 99.se.

När du dock säger att du håller med mig, genom att "respektera 99.se:s arkivtänkande", att det är bra att "någon har den ambitionen i Sverige" – vad mer kan jag då göra än betrakta ärendet som avslutat? Ska jag fortsätta tjata i om saker vi är överens om?

Hur skulle jag agerat för att du skulle vara nöjd? Jag är inte sarkastisk nu, jag vill verkligen veta. Om jag framstår som dryg eller otrevlig tar jag gärna till mig av konstruktiv kritik. Men det är faktiskt ett diskussionsforum där man, inom forumets regelverk, faktiskt måste få bidra med det man tror är rätt.

I just mitt fall är jag väldigt övertygad om att jag har rätt, eftersom det blir väldigt svårt att hitta den information man söker om man tvingas söka med irrelevanta och felstavade parametrar.

Om du nu råkar tycka att det finns en vinning med att INTE se till att databasen är är sökbar på ett vettigt sätt får du jättegärna slåss för det. Men då får du tyvärr räkna med att folk kommer ha en annan åsikt - dryga och otrevliga eller ej.

Jag fick aldrig någon känsla av att Kommando-N var mer än en blogg med en adress man inte mindes nästa gång man skulle dit.
MacNytt kändes så mycket mer eget och nästan som ett litet hantverk.

Det enda jag kan tycka blir lite "over the top" ang. moderering här är att trådar ibland stängs med hänvisning till att ämnet är "uttömt".

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

I just mitt fall är jag väldigt övertygad om att jag har rätt, eftersom det blir väldigt svårt att hitta den information man söker om man tvingas söka med irrelevanta och felstavade parametrar.

Du tänker då inte på att informationen blir svårare att hitta för alla som inte använder samma ord som den rätt homogena gruppen moderatorer använder.

Ett bättre sätt vore förstås att låta felstavningar, underliga, finurliga och egna formuleringar få finnas kvar men också lägga till märkord och metataggar för trådar och inlägg.

Dessutom så försvinner en hel del (förvisso förmodligen helt orelevant) metainformation genom att man styr upp rubriker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 23:58
Ursprungligen av Vannelli:

Ja ditt svar är ett exempel. Upplevde aldrig en tillrättavisning på det sätt jag får av dig nu. Känsla för ett fora kan vara lika subjektivt som känslan för en Mac vs. PC - en känsla som man inte kan ta på. MacNytt kändes lite mildare i tonen bara. Kan bero på att en del ungdomar måste visa sig på styva linan.

Jag svarade Sheriffen att jag ska ge 99Mac några månader innan jag svarar men jag får dåliga vibbar redan efter en dag. Rätta mig när jag har fel men sluta och vara sträng när jag skriver hur jag känner. Min känsla är min känsla eller hur!?

Fast du sätter väl ribban ganska bra själv med det uttalandet du gör eller hur?
"Sveriges bästa forum - ingen konkurrens," "..Om 99Mac nu bara tar tag i saker och ting..."

If you don't want my fruit, don't shake my tree...

Fast vad är din känsla och vad känner du då? Som jag ser det så skriver du ingenting om hur du känner utan att du klagar mer på ett luddigt sätt. Hur du känner kommer först i svaret till mig.

Ursprungligen av acke:

Fast du sätter väl ribban ganska bra själv med det uttalandet du gör eller hur?
"Sveriges bästa forum - ingen konkurrens," "..Om 99Mac nu bara tar tag i saker och ting..."

If you don't want my fruit, don't shake my tree...

Fast vad är din känsla och vad känner du då? Som jag ser det så skriver du ingenting om hur du känner utan att du klagar mer på ett luddigt sätt. Hur du känner kommer först i svaret till mig.

Var väl just det. Min åsikt är att det VAR Sveriges bästa forum för Macanvändare. Jag hoppas att du kan låta mig tycka det utan att skälla på mig!

Eller är det så som en del påstår att åsikter är till för att följas här? Och i så fall måste jag kavla upp ärmarna bara för att du tycker att jag gnäller?

Ursprungligen av Vannelli:

...Rätta mig när jag har fel...

OK

Ursprungligen av Vannelli:

Jag behöver nåt fora att skriva av mig...

Ursprungligen av Vannelli:

Känsla för ett fora kan vara...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internetforum
http://susning.nu/Fora

Tack! Skall genast in på hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 17:39
Ursprungligen av Vannelli:

Var väl just det. Min åsikt är att det VAR Sveriges bästa forum för Macanvändare. Jag hoppas att du kan låta mig tycka det utan att skälla på mig!

Eller är det så som en del påstår att åsikter är till för att följas här? Och i så fall måste jag kavla upp ärmarna bara för att du tycker att jag gnäller?

Ok, nu börjar det här hamna på en löjlig nivå. Detta blir nog det sista inlägget för mig i den här tråden då det inte leder någonstans.
Ingenstans i ditt första inlägg fick det att låta som att det VAR det bästa forumet utan som att det fortfarande är det och att om 99 bara skärper till sig så kan du tänka dig att tillbringa tid här.
Du har fortfarande inte svarat på vad 99.se ska ta tag i någonstans i tråden. Är väl rimligt att man kommer med konstruktiv kritik när man klagar eller hur?

Ett tips kan vara att om man är en känslig viol inte gå ut så hårt när man skriver saker.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-17 11:55
Ursprungligen av Vannelli:

Ja ditt svar är ett exempel. Upplevde aldrig en tillrättavisning på det sätt jag får av dig nu. Känsla för ett fora kan vara lika subjektivt som känslan för en Mac vs. PC - en känsla som man inte kan ta på. MacNytt kändes lite mildare i tonen bara. Kan bero på att en del ungdomar måste visa sig på styva linan.

Jag svarade Sheriffen att jag ska ge 99Mac några månader innan jag svarar men jag får dåliga vibbar redan efter en dag. Rätta mig när jag har fel men sluta och vara sträng när jag skriver hur jag känner. Min känsla är min känsla eller hur!?

Tack så hjärtligt för att du vill hedra oss med din närvaro under denna prövoperiod. Jag vet inte hur vi har klarat oss utan dig tidigare.

Ursprungligen av Jogin:

Tack så hjärtligt för att du vill hedra oss med din närvaro under denna prövoperiod. Jag vet inte hur vi har klarat oss utan dig tidigare.

Den kommentaren är bara...synd. Och jag som skrev om sarkasm tidigare i denna tråd.

Bye!

OK, jag tar mitt straff!

Jag skickade detta mail till Baron då jag inte fann ett sätt att gå ur själv.

"Hej Baron!

Hur gör man för att gå ur 99.se?

Jag inser att min post från början, den om att 99Mac skulle ta sig samman (huvva - var det ett sånt påhopp???), har gjort mig omöjlig som medlem.

Sorry - en mindre smart kommentar från mig fick alldeles för stora proportioner.

Tack!"

Ursprungligen av Jogin:

Tack så hjärtligt för att du vill hedra oss med din närvaro under denna prövoperiod. Jag vet inte hur vi har klarat oss utan dig tidigare.

Känns inte det som en rätt onödig kommentar?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-17 19:13
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Känns inte det som en rätt onödig kommentar?

Till skillnad från din då eller?

Ursprungligen av Jogin:

Till skillnad från din då eller?

– Men du då!
- Aaaa, men du då!
– Nä, du då!
– Men du då!

Givande diskussion.

Kanske precis det där som gör att en del människor pratar skit om 99.se och dess elitistiska och dryga attityd. Det hjälper ju inte direkt till att bevisa folk om motsatsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 19:35

Mycket synd detta tycker jag.
Jag hade hoppats att MacNytts ande skulle leva i denna nysatsning och nu när den dör definitivt, efter att ha levat i nio år, är det mycket sorgligt.
Som jag har förstått var MacNytt en slags urfader till dagens stora mängd Mac-webbplatser. 99mac skulle inte ha funnits utan MacNytt och det jättestora Feber-nätverket, som började med Macfeber, skulle inte heller ha funnits.

Ursprungligen av Rajje:

Som jag har förstått var MacNytt en slags urfader till dagens stora mängd Mac-webbplatser. 99mac skulle inte ha funnits utan MacNytt och det jättestora Feber-nätverket, som började med Macfeber, skulle inte heller ha funnits.

Det är nog att ge det lite för stora perspektiv för att inte säga helt vansinniga.
Människor klarar nog av att utvecklas alldeles utmärkt på egen hand, och i olika riktningar självmant. Bara för att några hinner före med vissa saker, betyder ju inte att de är bäst. Finns det någon urfader i det här sammanhanget, så är det väl Apple.

Ursprungligen av panther:

Bara för att några hinner före med vissa saker, betyder ju inte att de är bäst.

Jag tror Rajje menade att Åberg och Björnström var skribenter på Macnytt en gång i tiden.

Ursprungligen av Rajje:

Som jag har förstått var MacNytt en slags urfader till dagens stora mängd Mac-webbplatser. 99mac skulle inte ha funnits utan MacNytt och det jättestora Feber-nätverket, som började med Macfeber, skulle inte heller ha funnits.

Haha, det är nog bara du och CJE som tror på det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 20:00

Min vardag förändras inte alls. Länge sedan macnytt eller kommand-n spelade någon roll mer än för deras skapare och närmsta användare. Frågar du dem så är svaret förstås ett annat...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-14 20:12

Trist att Macnytt försvann men när den försvann i Kommando-N så försvann jag också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-14 20:47

Kommando-N i sig kommer jag inte sakna, eftersom den (av flera skäl) aldrig blev den sajt den skulle bli. Däremot kommer jag att sakna den efterträdare av MacNytt som aldrig kom.

Om man inte har följt MacNytt före 2005 kan jag dock förstå att man inte känner att det är någon förlust. Men det var bra, och det fanns potential att bli riktigt bra. Tyvärr han Patric aldrig komma någon vart med MacNytt version 5.

Om alla som stod bakom Kommando-N hade haft tid, lust och möjlighet att fullfölja projektet tror jag att det hade kunnat bli en bra efterföljare, för kompetensen var det inget fel på.

Men men. Livet suger, sen dör man.

  • Medlem
  • 2007-11-14 20:50

Det var väldans stora ord i en dei inlägg. "Här dör macsverige..." jojo.

Ingen större förlust för mig. De gånger jag besökt MacNytt/Kommando... de senaste åren kan lätt räknas på ena handens fingrar...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-14 21:13

Mångfald är ju ett ord som (idag) är positivt laddat. För egen del blir jag bara stressad om jag dagligen ska överblicka fler än ett par svenska och dito amerikanska siter. Alla med likartat upplägg och innehåll.
Däremot kan jag sakna enskilda mycket duktiga personer som valt att dra exv från 99mac. Hoppas att de sväljer stoltheten, eller vad det nu var som fick dem att dra, och framledes deltar exv här nu när Kommando-N läggs ner.

Bevaka tråden