Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Travar – ett stort steg bakåt

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-08 22:45
Ursprungligen av Rajje:

Jag vill fortfarande påpeka att det här inte är ett större problem för oss insatta. Jag använder också QuickSilver hellre än kontextmenyer och kan fixa alias i Dock om jag vill få upp mapparna direkt i Finder.

Men vanliga användare kommer att få problem tror jag. Det finns numera inget logiskt och normalt sätt att placera sina mappar i Dock. Alla som tidigare kunnat lita på att om man klickar på en mapp så kommer den upp, blir nu förvirrade. Man kan inte längre lite enkelt placera en mapp i Dock och göra det lätt att förstå att det är en snabbgenväg till mappen som man bara klickar på. Man kan inte placera alias till nätverkshårddisken på en bestämd plats i Dock och instruera alla att bara klicka på den så monteras disken och man kan bläddra i den som vanligt. Etc, etc.
Travar är något annat. Något som inte är mappar. Något som åtinstone borde finnas utöver den vanliga mappfunktionen. Och om det skulle finnas utöver de vanliga mapparna, borde det inte ens vara standardinställningen.

Ett system är inte användarvänligt bara för att det går att ställa in/använda specialmetoder för att få det så. Det är användarvänligt endast om det är användarvänligt som standard.

Ett förslag är att dela upp stacken i två delar.

Stacks-delen kan man droppa stacks på, dessa beter sig som stacks gör nu. Innehållet i stackar lagras i ~/Stacks/Stacknamn och är alltså inte direktanslutna till mappar. Downloads går som standard till Stacks/Download. Stöd för Alias ~/Stacks skulle dock vara en fördel, så man kan lyfta in "vanliga" mappar som stacks".

I Fil-delen lagras filer och mappar. Mappar öppnas som standard direkt i findern men kan även (via inställning) visas med liknande vyer som Stacks. Ikonerna i fil-delen är alltid samma som map/fil-ikonen. De visas alltså inte som "Travar" i menyn och kan därför tydligt skiljas därifrån.

Svårigheten är att dela upp delarna på ett snyggt sätt och dyl. Kanske skulle det bli för rörigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 22:49

Mycket bra idé. Dock skulle det nog bli rörigt att ha tre sektioner i Dock, om det var vad du menade.
Det skulle kunna fungera så att om man släpper en mapp blir det en mapp och om man markerar ett antal filer och släpper, blir det en trave av dem.
Om det fungerade så, skulle det kännas otroligt logiskt.

De som vill borde sedan kunna högerklicka på både mappar och travar och välja hur de ska visas som standard: Öppna i Finder, Kontextmeny, Solfjäder eller Rutnät.

  • Medlem
  • 2007-11-08 22:53
Ursprungligen av Rajje:

Mycket bra idé. Dock skulle det nog bli rörigt att ha tre sektioner i Dock, om det var vad du menade.
Det skulle kunna fungera så att om man släpper en mapp blir det en mapp och om man markerar ett antal filer och släpper, blir det en trave av dem.
Om det fungerade så, skulle det kännas otroligt logiskt.

De som vill borde sedan kunna högerklicka på både mappar och travar och välja hur de ska visas som standard: Öppna i Finder, Kontextmeny, Solfjäder eller Rutnät.

Låter som en vettig implementation som jag tycker låter riktigt bra iaf. Sen tycker jag en kontextmeny från baren ser rätt så fult ut, men det är en annan femma

Rainer Brockerhoff:

Mac OS X 10.5 (Leopard) introduced "Stacks" in the Dock. Many people, however, prefer the previous implementation of hierarchical popup menus from folders in the Dock.

Quay is a simple app that brings back the hierarchical menus, but with several additional capabilities.

http://www.brockerhoff.net/quay/

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-24 15:28

Har ni både solfjäder formade travar och de i rutnät? Jag har bara i rutnät. Kan inte hitta hur man ändrar till solfjäderformad.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-24 16:54
Ursprungligen av rose:

Har ni både solfjäder formade travar och de i rutnät? Jag har bara i rutnät. Kan inte hitta hur man ändrar till solfjäderformad.

Du har förmodligen för många objekt i traven för att de ska rymmas i en solfjäder.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Rainer Brockerhoff:

Mac OS X 10.5 (Leopard) introduced "Stacks" in the Dock. Many people, however, prefer the previous implementation of hierarchical popup menus from folders in the Dock.

Quay is a simple app that brings back the hierarchical menus, but with several additional capabilities.

http://www.brockerhoff.net/quay/

Jag rekomenderar starkt det där programet till alla som stör sig på de nya travarna. Hur bra som helst!

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-24 17:26

Jepp, max sju objekt, sedan blir det rutnät.

Ursprungligen av BosseBus:

Jepp, max sju objekt, sedan blir det rutnät.

Jag har nio i min. Det beror antagligen på skärmens upplösning.
Det är 135 objekt totalt i mappen, så överst står det "126 fler i Finder".
Det blir inte rutnät automatiskt. För att välja, håll nere muspilen på foldern och välj i "Visa som ->".

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-24 18:23

OK, så bra att någon vet! Har ni klurat ut det ellr finns det information någonstans?

  • Medlem
  • 2007-11-24 18:58

Tror det står i PDFen med information om Stacks som ligger med från början? Finns iaf en sådan i engelska os x.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-24 19:08

Har inte kollat den men i Mac hjälp står det inget om antalet filer!

Den här tråden är lite komisk med tanke på hur många som tidigare önskat att Apple fixade "Piles" och nu tycker att det var en dålig idé. Det som det klagas på har alltid varit kända begränsningar med detta koncept.

Har inget emot "piles", och det tror jag inte många här har. Utmärkt idé för mycket. Men var sak har sin plats, och att Apple helt byter koncept tycker jag är fel. Man borde kanske kunna välja hur man vill ha sina mappar i dockan. För "Nedladdat"-mappen funkar det kanon, men för en programmapp är det värdelöst.

låter som windows xp-style-startmeny..typ..eller quicklaunch tillsammans.. irriterad på att ikonerna inte stays the same..förvirrande med allt annat där nere.. fick tag på det här:

http://lifehacker.com/software/mac-os-x-leopard/overlay-drawers-onto-your-docks-stacks-322170.php

men det kanske inte heller löser problemet..jag är ny på mac så jag finner rätt mycket snårigt..som den här tråden..

sorry..ska gå o dricka te istället..

Ursprungligen av klarabara:

låter som windows xp-style-startmeny..typ..eller quicklaunch tillsammans.. irriterad på att ikonerna inte stays the same..förvirrande med allt annat där nere.. fick tag på det här:

http://lifehacker.com/software/mac-os-x-leopard/overlay-drawers-onto-your-docks-stacks-322170.php

men det kanske inte heller löser problemet..jag är ny på mac så jag finner rätt mycket snårigt..som den här tråden..

sorry..ska gå o dricka te istället..

Just problemet med att ikonerna inte "stays the same" är en av de saker som kommer att fixas med 10.5.2. Så det är bara att härda ut till januari.

Och det du länkar till fixar bara problemet delvis. Du måste sortera stacken efter "date modified" och kommer att ha en ikon som ligger i stacken hela tiden.

Bevaka tråden