Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Travar – ett stort steg bakåt

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som har Leopard och testat FinderPop?

  • Medlem
  • 2007-10-29 08:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Är det någon som har Leopard och testat FinderPop?

Om man vill ha genvägen i dockan då? Hur funkar det?

Ursprungligen av Baron:

Om man vill ha genvägen i dockan då? Hur funkar det?

Det kan man inte, men du kan högerklicka på vilken del av skrivbordet som helst (vid sidan om dockan alltså) för att få fram de mappar (hierarkiskt) och filer du lagt till i dina "Finder Pop Items" och om du högerklickar på en mapp så visas även dess innehåll hierarkiskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 23:46

Ahhh, smart!
Så får man göra tills Apple fixar en vettig inställningsmöjlighet för detta (eller så får man göra så här i all oändlighet, om de aldrig någonsin fixar det).
Det finns dock en risk för att Apple ser denna workaroundmöjlighet som en bugg och "rättar till" den i nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-05 08:09

För att få upp en stacks innehåll i Finder är väl den snabbaste vägen att.
1. Klicka på ikonen i dockan.
2. Klicka shift + tab
3. Enter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 08:43
Ursprungligen av klas:

För att få upp en stacks innehåll i Finder är väl den snabbaste vägen att.
1. Klicka på ikonen i dockan.
2. Klicka shift + tab
3. Enter

Där har vi stacks i ett nötskal.
Fyra klick istf ett.

Ursprungligen av Rajje:

Där har vi stacks i ett nötskal.
Fyra klick istf ett.

Fyra? Det räcker väl med två?

Klicka på "traven" i Dockan.
Klicka på den mapp/dokument som du vill öppna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fyra? Det räcker väl med två?

Klicka på "traven" i Dockan.
Klicka på den mapp/dokument som du vill öppna.

Ett!

Tryck och håll nere på "traven" och välj Öppna "Hämtade filer" i menyn som dyker upp efter någon sekund.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Ett!

Tryck och håll nere på "traven" och välj Öppna "Hämtade filer" i menyn som dyker upp efter någon sekund.

Nej. Två!

Enligt ditt sätt så öppnar du bara "Stack-mappen" (t.ex Downloads). Vi pratade om att öppna ett av dokumenten eller mapparna som ligger i den mappen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej. Två!

Enligt ditt sätt så öppnar du bara "Stack-mappen" (t.ex Downloads). Vi pratade om att öppna ett av dokumenten eller mapparna som ligger i den mappen.

Det var det väl inte?

Ursprungligen av klas:

För att få upp en stacks innehåll i Finder är väl den snabbaste vägen att.

Det var väl detta som det började med eller?

OK. My bad. Jag skrev som ett svar på Klas och Rajjes inlägg, där de pratade om tre och fyra steg.

Och då tolkade jag det som att man ville öppna dokumenten i mappen, inte bara själva mappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 17:00

Nu blev det lite förvirrat här. Det jag pratar om är att i Mac OS X ≤10.4 kunde man:
1. Med ETT klick få upp en mapp i Finder
2. Med ett högerklick få upp ALLT innehåll i mappen, samt möjlighet att bläddra oändligt långt ner i filstrukturen
3. Se mappens symbol i Dock för att lätt känna igen den

I Mac OS X 10.5 kan man istället:
1. Med minst TVÅ klick få upp en mapp i Finder
2. Med ett klick få upp högst 64 objekt i mappen utan möjlighet att bläddra i filstrukturen alls
3. Inte se mappens symbol i Dock, så att mappen blir mycket svår att hitta

Detta är ett stort steg bakåt enligt mig. Det är vad tråden handlar om.

Ja det finns faktiskt ett "Öppna"-alternativ när man högerklickade. Det kan kanske underlätta, men hur många vanliga användare kommer komma ihåg "klicka på mappen med musens andra knapp och tryck sedan på 'Öppna ...'" jämfört med hur många som begrep "Klicka på mappen"?

Tur att man kan göra det där med alias. Det kommer visserligen inte folk göra själva, men man kan alltid göra det åt dem, så slipper de bli förvirrade sedan.

Jag förvånas över hur pass väl Apple lyckats övertyga alla om att travar är en ny funktion. T.o.m. här på 99mac verkar många inte ha förstått att man i alla tider har kunnat ha mappar i Dock och att travar bara är en annorlunda (enl. mig mycket sämre) utformning på denna funktionalitet.

Jaja, vi får hoppas att 10.5.1 ger oss alternativet "Mapp" förutom "Solfjäder" och "Rutnät", där man väljer hur traven ska visas. Jag har egentligen inget emot detta nya flashiga sätt att bläddra i mappar på – jag hatar bara att de tagit bort den vanliga funktionaliteten, som i de flesta fall är den enda användbara.

Ursprungligen av Rajje:

Jaja, vi får hoppas att 10.5.1 ger oss alternativet "Mapp" förutom "Solfjäder" och "Rutnät", där man väljer hur traven ska visas. Jag har egentligen inget emot detta nya flashiga sätt att bläddra i mappar på – jag hatar bara att de tagit bort den vanliga funktionaliteten, som i de flesta fall är den enda användbara.

Håller med.

Utom möjligtvis det allra sista - det är användbart med travar i många fall.

Men fler visningsalternativ hade naturligtvis varit det allra bästa.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-05 17:25

För mig så visa Stacks och 3D-docken att man egentligen inte kan göra så mycket mera med ett OS's grafiska användning/utseende - att GIU hos Apple OSX egentligen börjar nå slutstationen - och det är en vacker och fin slutstation. Bilen blev också klar för 30 år sedan - alla industriprodukter når en topp där det inte finns anledning att utveckla mera.

Men - marknaden (läs: dekadenta konsumister) kräver att något ska hända. Dom vet inte vad och dom saknar inte något - men dom måste kittlas och duperas och lockas med näringsfattigt godis och tomma kalorier. barnen måste underhållas - endast detta får dom att spendera penningar. Vad göra i Cupertino? Jo, man börjar pilla med Stacks och 3D-dock. Killarna och tjejerna på labbet skrattar åt smörjan, men marknadsavdelningen is in charge.

Hade det verkligen funnits något vettigt att göra med Docken så kan vi vara absolut säkra på att det kommit från Apple's labb. Nu fanns det inget vettigt att göra - men man var tvungen att göra något i alla fall - så resultatet blir givetvis pinsamt.

Allmogen bryr sig inte - deras ögon glittrar - vi andra får trixa och vänta på hack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 17:36

Mycket sant!

Men inte kan man säga att Dock var helt perfekt innan. Automatisk öppning av mappar när man drar objekt över dem är en bra nyhet i 10.5 t.ex.

Det hade också varit praktiskt att kunna dra ett antal markerade objekt till Dock så att de bildade en trav, utan att behöva lägga dem i en mapp på riktigt först (som jag i mitt första inlägg skrev att jag trodde travar betydde innan jag testat).

Ja, de hade faktiskt kunnat komma med en helt del väldigt användbara förändringar istället för bara meningslös ny design.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 17:50

Snabbaste sättet att få upp "stacks-mappen" är väl att hålla inne äpple-knappen (cmd) och klicka på stacken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 18:15
Ursprungligen av Spiken:

Snabbaste sättet att få upp "stacks-mappen" är väl att hålla inne äpple-knappen (cmd) och klicka på stacken?

OK, för tredje gången:

Ursprungligen av Rajje:

Som jag skrev tidigare: Det stämmer inte.
Kommando-klick motsvarar "Visa i Finder". Kommando-klickar man på Program-mappen, tas man till hårddisken och Program-mappen markeras. Inte på något sätt kan man få upp Program-mappen direkt. Vill man öppna mappen som vanligt i Finder, är det alltid två moment att utföra: Antingen klicka och sedan klicka på "xx fler i Finder", eller kommando-klicka och sedan dubbelklicka.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 18:20

Det beror väl på vilket visningsläge du har inställt? Jag kör på kolumner, och då ser man filerna direkt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-05 18:32

Jag tror att en del syftar på att "Contextual menu" är borta från mappar i nya dockan. Det är detta som är så uselt - ty Contextual menu är en av de mest revolutionerande geniala GUI's som någonsin uppfunnits. Denna supereffektiva och minimalistiskt vackra lösning har man alltså skippat för...tja, vadå? Solfjäder! Herregud. Någonting har pajat i Cupertino. Någonting är vajsing därborta.

Beviset på detta är att Contextual menu snart är tillbaka som ett val efter en uppdatering av katten. Sans och förnuft kommer att hitta tillbaka till Apples grafiska labb. Några får sparken.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-07 12:15
Ursprungligen av Rajje:

[b]Nu är funktionen omgjord och kallas numera för "travar". Man drar en mapp till Dock och där hamnar då inte mappens symbol, utan symbolen från en slumpmässigt (?) vald fil i mappen (drar man hemkatalogen dit, hamnar Bibliotekets symbol där - wtf?) eller bara en vanlig mappsymbol.

Jag störde mig också grymt på att det kom ikoner från filerna inne i stack-mappen, istället för att visa själva mappens symbol.
Så jag la in en tom mapp i de mappar jag ville ha som stacks. Namngav dem med tre mellanslag (så att de skulle komma först i alfabetisk ordning) och kopierade slutligen mappikonen från stack-mappen till den tomma mappen.
Violá! Rätt mappikon visas i dockan.

Ursprungligen av BosseBus:

... och kopierade slutligen mappikonen från stack-mappen till den tomma mappen.
Violá! Rätt mappikon visas i dockan.

Hur gör man det?

Fast iaf i downloadsmappen så hamnar ju senast nedladdat först.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-07 13:08

Inte om du väljer att sortera alfabetiskt.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-07 21:01

1. Markera den mapp du vill kopiera ikonen från.
2. Visa info (äpple + i)
3. I info-fönstret, klicka på ikonen längst upp till vänster
4. Kopiera (äpple + c)
5. Markera den mapp du vill ändra ikon på
6. Visa info
7. Markera ikonen längst upp till vänster
8. Klistra in (äpple + v)
9. Klart.

Ursäkta om jag är övertydlig.

Nä, tack! Det var precis den där övertydligheten som behövdes Tack.

  • Medlem
  • 2007-11-08 16:09

För mig, som aktiv QuickSilver-användare, så känns det sätt Stacks fungerar på väldigt naturligt. Jag vet inte hur ni känner men att navigera ett filsystem i en "högerklicksmeny" är i mina ögon fruktansvärt ineffektivt då det är lätt att råka dra "lite" fel och råka stänga menyn när du väl är inne på tredje, fjärde nivån i en filstruktur. Det är inte heller på något sätt lika enkelt som att blixtsnabbt hoppa genom mappar i Findern/Quicksilver med metoden:
1) Skriv början på fil/mappnamn så den väljs.
2) cmd-o eller i Quicksilvers fall pil höger.

Stacks utgör för mig ett kompliment till detta, de gör möjlighet att se vilka filer som är överst/senast anlända så man har koll på vad som händer i mappen samt ger i fjäderläget en snabb åtkomst åt t.ex. senast anlända nedladdningar. Fjäderläget används även av mig även till en Stack med länkar jag skall kolla mer på i framtiden men inte nödvändigtvis vill bookmarka. Dessa dras kort och gott från Safari's adressbar till stacken.

I grid/rutnätsläget använder jag stacks som någon form av quickstart. Ett enkelt sätt att komma åt dokument/tillfälliga filer. Att undermappar inte navigeras via stacks är för mig helt självklart då gränssnittet som jag tidigare nämnt inte ens kan jämföras i effektivt mot Findern.

Att den inte visar folderns ikon kan dock vara ett "problem". T.ex. så skulle min Länkar-stack gärna fått ha en ikon då det bara ligger filer av samma typer, men t.ex. Downloads tjänar mycket på att man ser vilka dokument som anlänt. Ett alternativ för att ställa in detta betende efterlyses alltså.

Det var mina tankar i frågan det, hur känner ni som tidigare använt vad jag kallade "högerklicks"-navigeringen om detta? Har jag missat någon vital poäng i det sättet att navigera filhierarkin eller är det helt enkelt bara så att jag föredrar att arbeta med tangentbordet istället för musen?

Det handlar nog inte så mycket om att travar inte kan vara användbart, utan att man har tagit bort en gammal funktion som värdesattes av många, dvs minskat valfriheten, och att man gjort det utan något vettigt skäl.

  • Medlem
  • 2007-11-08 17:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det handlar nog inte så mycket om att travar inte kan vara användbart, utan att man har tagit bort en gammal funktion som värdesattes av många, dvs minskat valfriheten, och att man gjort det utan något vettigt skäl.

Det är förvisso sant, och att göra det är på inget sätt vettigt.

Mitt mål med mitt inlägg var framförallt att ge min bild av hur stacks gjorde mig effektivare, samt att försöka få lite klarhet i vad folk ser i just filnavigeringen i meny-form. (Att den saknas säger många men, jag får den inte till att bli effektivare än annan navigering). Jag säger inte att det är fel för alla men av de intryck jag är fått är garanterat fel för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 22:29

Jag vill fortfarande påpeka att det här inte är ett större problem för oss insatta. Jag använder också QuickSilver hellre än kontextmenyer och kan fixa alias i Dock om jag vill få upp mapparna direkt i Finder.

Men vanliga användare kommer att få problem tror jag. Det finns numera inget logiskt och normalt sätt att placera sina mappar i Dock. Alla som tidigare kunnat lita på att om man klickar på en mapp så kommer den upp, blir nu förvirrade. Man kan inte längre lite enkelt placera en mapp i Dock och göra det lätt att förstå att det är en snabbgenväg till mappen som man bara klickar på. Man kan inte placera alias till nätverkshårddisken på en bestämd plats i Dock och instruera alla att bara klicka på den så monteras disken och man kan bläddra i den som vanligt. Etc, etc.
Travar är något annat. Något som inte är mappar. Något som åtminstone borde finnas utöver den vanliga mappfunktionen. Och om det skulle finnas utöver de vanliga mapparna, borde det inte ens vara standardinställningen.

Ett system är inte användarvänligt bara för att det går att ställa in/använda specialmetoder för att få det så. Det är användarvänligt endast om det är användarvänligt som standard.

Bevaka tråden