Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard: Inkompatibel mjukvara

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Adium vill inte gå igång om man inte gjort en Clean Install av 10.5... Har det på tre maskiner. Testat att slänga prefs, gjort nyinstallation av Adium but no go...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 05:13
Ursprungligen av rose:

Gimp är inte nöjd med X11. Får följande felmeddelande

Kommer sig gissningsvis av att X11 numera är X.org och inte XFree86, läs mer på http://boredzo.org/blog/archives/2007-10-29/x11-on-leopard-is-broken

Ursprungligen av Zop:

Adium vägrar att visa sig på alla skrivbord, trots att jag ställt in i Spaces att programmet ska använda alla skrivbord.

Känd och fixad bugg, kommer funka fint i 1.1.4 sägs det. Tänkte dra hem SVN-versionen och se så det stämmer, men har inte haft tid ännu.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-10-30 07:36

WiFind, för utökad info om AirPortnätverk, laddas inte in för mig.

min z610 funkade inte med isync förut, så jag tog med pluggen till leo, men då ville inte isync alls, så jag kastade pluggen, å vipps så funka allt (de har väl uppdaterat isync kan man tänka sig)..

men.. problemas.
den syncar snällt
man kan bläddra på enheten från datorn på telefonen..
MEN jag kan inte BT:a över filer från telefonen till datorn...

nån som vet lösningen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-30 09:09

Bittorrent-klienten Azureus har orsakat Kernel panics hos mig. Kommer när datorn stått på ett tag utan aktiv användning. Jag körde senaste versionen 3.0.

Kör Transmission nu, utan problem.

Jag använder Airport kan tilläggas.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-11-03 14:51
Ursprungligen av Seretur:

Bittorrent-klienten Azureus har orsakat Kernel panics hos mig. Kommer när datorn stått på ett tag utan aktiv användning. Jag körde senaste versionen 3.0.

Kör Transmission nu, utan problem.

Jag använder Airport kan tilläggas.

Samma här! Fick just min första Kernel Panic någonsin. Hade nästan glömt att Macar kunde strula Snacka om att jag hoppade till när hela skärmen låste sig och den svarta "rullgardinen" gled ner. Får bli Transmission ett tag framöver...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-04 14:10
Ursprungligen av djdawn:

Samma här! Fick just min första Kernel Panic någonsin. Hade nästan glömt att Macar kunde strula Snacka om att jag hoppade till när hela skärmen låste sig och den svarta "rullgardinen" gled ner. Får bli Transmission ett tag framöver...

Fast det visade sig inte vara helt problemfritt med Transmission heller... Jag måste begränsa Download/Upload rate, annars hänger sig kopplingen mot min router (Netgear).

Hoppas de löser problemen med Airport snart.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-30 20:15

Jag kan inte starta iTunes. Det kraschar direkt och det kommer en felnotis som föreslår att det är "iTunes X visualizer" som orsakar kraschen. Det går inte att tvångsavsluta iTunes, det försöker att starta hela tiden. Hur gör jag nu?

Senast redigerat 2007-10-30 20:27
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 21:02

iTunes kraschar, jag blir lessen!

Ursprungligen av jejjje:

Jag kan inte starta iTunes. Det kraschar direkt och det kommer en felnotis som föreslår att det är "iTunes X visualizer" som orsakar kraschen. Det går inte att tvångsavsluta iTunes, det försöker att starta hela tiden. Hur gör jag nu?

Ja! Hur gör man nu? Fast jag behöver inte tvångsavsluta nåt, iTunes slutar så fint av sig själv. Blippar bara bort och så kommer felmeddelandet...

Och jag blir alldeles lessen... Har prövat att installera om det och ta bort Last-Fmskiten också... men icke!

Ursprungligen av jejjje:

Jag kan inte starta iTunes. Det kraschar direkt och det kommer en felnotis som föreslår att det är "iTunes X visualizer" som orsakar kraschen. Det går inte att tvångsavsluta iTunes, det försöker att starta hela tiden. Hur gör jag nu?

Om det är någon gammal plugin som stör så hittar du dom troligen här:

din hemmamapp/Bibliotek/iTunes/iTunes Plug-ins

Ta bort alla plugins eller alla du misstänker inte funkar. Uppdatera de du vill använda till leopardvänlig version.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-30 21:00

Fmp 6.04 rullar utan problem.

Yes!!

Det känns tryggt, har tyvärr inte tillgång till installationsfilen eftersom inte VPN-tunneln fungerar så det får bli i morgon.

Det var inte så stora problem med FileMaker

http://filemaker.custhelp.com/cgi-bin/filemaker.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=6649

Nu har jag testat:
office 2004
Adobe CS
iWorks
Alla Apple program
FileMaker 8.5
Joost
Windows mediaplayer
VLC

Allt utom VPN-tunneln verkar funka

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-31 10:41

iAlertU funkar inte Var tvungen att gå och kissa utan att låsa min fiiiina mac...

Får inte igång Ciscos VPN tunnel. Ha installerat om den men får inte möjligheten att importera inställningarna utan den här bilden kommer upp omedelbart när jag försöker starta den.

Var ligger felet??

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-11-03 14:23

MacIrssi startar inte.
Adium fungerar men hela visningsbilds-handteraren fungerar inte. Det går byta visningsbild ifrån inställningarna dock. Hoppas de fixar detta... alla använder väl Adium. Buggen fanns även i Leopard-betan för månader sedan. Som utvecklare bör man väl redan då kolla om allt fungerar?

Shape shifter är helt borta och är fortfarande inte fixat till Leopard. (Version *alla*)

  • Medlem
  • 2007-11-14 10:23

Pocahontas, längre upp skrev du att man inte ska använda DiskWarrior 4. Varför inte?

Ursprungligen av lufra:

Pocahontas, längre upp skrev du att man inte ska använda DiskWarrior 4. Varför inte?

Det sas i början att den var helt inkompatibel..men det är den inte om man kör kör Diskwarrior 4 från skiva eller extern disk. Enligt Alsoft.

Har själv gjort det några ggr och det går utmärkt.
Uppdatering är på gång, både av Diskwarrior och Tech Tool Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 17:58
Ursprungligen av Pocahontas:

Det sas i början att den var helt inkompatibel..men det är den inte om man kör kör Diskwarrior 4 från skiva eller extern disk. Enligt Alsoft.

Har själv gjort det några ggr och det går utmärkt.
Uppdatering är på gång, både av Diskwarrior och Tech Tool Pro

Jag vill bestämt avråda från att använda Diskwarrior med Leopard. Ställer till en hel del problem med permissions och om man kör Diskwarrior på en systemdisk så kommer du att behöva ominstallera Leopard pga. en hel massa strul som då drabbar datorn i termer av skumma Applescript error och liknande.

Att köra från skiva eller extern disk löser inga problem. Se texten från Alsoft:

Citat:

What you can expect when running DiskWarrior 4.0 under Mac OS X 10.4.x and rebuilding a Leopard disk.

All features work as expected with two exceptions:

1) You should not use any utility to repair permissions of a Leopard start up disk while started from Mac OS X 10.4.x or earlier. Permissions will either not be be repaired or will be repaired improperly. This is true whether you repair permissions with Apple's Disk Utility, DiskWarrior, or any other third-party utility. Regardless of which utility you use, the same service within Mac OS X is used to perform the actual permissions repair so the behavior is always the same.

To repair permissions of a Leopard startup disk, be sure you've always started your Mac from Leopard. Alsoft also recommends using only the Disk Utility included with Leopard to repair permissions until an updated version of DiskWarrior is released.

Note: If you have used any utility to repair permissions of a Leopard startup disk while started from Mac OS X 10.4 or earlier, Alsoft recommends that you perform an upgrade install of Leopard over your existing Leopard install. This will restore any changed permissions to their original values without altering your data.

2) FileVaults created while started from Leopard are not visible to DiskWarrior 4.0 and cannot be rebuilt (repaired).

Jag vet inte hur det är med TechTool Pro men jag skulle nog avvakta där också tills ett klart besked har lämnats från företaget.

Med risk för upprepningar, Cubase 4 går inte att installera öht. En del program funkar det inte att välja skrivbord för. Mina FW-diskar ansluter för det mesta när man slår på dom men ibland behövs en omstart. Annars tycker jag det funkar betydligt bättre än Tiger gjorde när det kom. Då var det badbollar titt som tätt.

  • Medlem
  • 2007-11-16 11:28

hkim: Oj ba, där ser man. Bra att veta!

  • Medlem
  • 2007-11-27 19:34

Örjan: Jag råkade på samma sak. Det tycks som om Adobesviten tror att man har amerikansk tangentbordslayout eller något sånt. Jag använder Ö och Ä för att minska och öka penselmjukheten, och de gick inte att välja i Kortkommandon längre. Inte heller kommatecken respektive punkt, som jag använder för penselstorleken. De förinställda kommandona tycks utgå från att man har ett fullstort tangentbord, med 'num-pad'. Efter att ha svurit tillbörligt jag lyckades byta tillbaka [,] och [.]. Ö & Ä fick bli K & L. Ja, och så pajade drivrutinerna till alla skrivarna. Annars är allt mysigt.

Ursprungligen av lufra:

Örjan: Jag råkade på samma sak. Det tycks som om Adobesviten tror att man har amerikansk tangentbordslayout eller något sånt. Jag använder Ö och Ä för att minska och öka penselmjukheten, och de gick inte att välja i Kortkommandon längre. Inte heller kommatecken respektive punkt, som jag använder för penselstorleken. De förinställda kommandona tycks utgå från att man har ett fullstort tangentbord, med 'num-pad'. Efter att ha svurit tillbörligt jag lyckades byta tillbaka [,] och [.]. Ö & Ä fick bli K & L. Ja, och så pajade drivrutinerna till alla skrivarna. Annars är allt mysigt.

Om ni ändrar språket till USA när ni öppnar programen och gör ett kommando och sedan ändrar tillbaka till Svenska så fungerar det.

  • Medlem
  • 2007-12-09 22:25
Ursprungligen av Charles:

Om ni ändrar språket till USA när ni öppnar programen och gör ett kommando och sedan ändrar tillbaka till Svenska så fungerar det.

Oj ba! Tackars mycket.

Vad gäller Tinkertools nedladdning på Macupdate så märkte jag just att den vanliga länken inte funkade. Efter lite trixande fram och tillbaka kom jag till denna sida istället och där funkar nedladdningen: http://www.bresink.com/osx/0TinkerTool/download.html

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-28 22:04

Funkar inte:

launch2net
Canons programvaror.......så den nya MacBookPro 2,6-apparaten är värdelös tills detta ordnas

Har en fotobank http://www.thecus.com/products_over.php?cid=10&pid=7 som fungerar utmärkt på PC (usch) men jag hittar inga drivrutiner till Leopard. Jag har inte provat den på Tiger då den är helt ny men eftersom den fungerar på PC så borde den fungera även på Tiger tycker jag.
Är det fler som har Thecus N1050 och har samma problem?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-12-08 01:20

Någon som fått Growl mail app 1.1.2 att fungera??

Det här är ju för ... pinsamt, Vista-nivå. För min del så funkar inte InDesign CS3 samt att Google Earth krashade några gånger innan jag ominstallerade det. Även iTunes jävlades, det gick åt tre cdskivor för att bränna en. Det är ju inte meningen att man ska behöva ominstallera en massa program bar för att man uppgraderar systemet, skit rent ut sagt.

Bevaka tråden