Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard: Inkompatibel mjukvara

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 09:24

Tänkte uppdatera Font Explorer X, men det gick inte, trots att jag har en tidigare version än den aktuella.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-27 11:40

Skype kraschar för mig .. funkar direkt när man installerat det men efter en omstart av dator funkar det inte mer...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-27 12:57
Ursprungligen av _mattis:

Skype kraschar för mig .. funkar direkt när man installerat det men efter en omstart av dator funkar det inte mer...

Nu vet jag vad det är för fel .. Om man har Brandväggen aktiverad så kommer Skype krasha andra gången man startar det.

Lösningen är att installera om Skype och stänga av brandväggen innan man startar Skype för första gången.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-28 22:04
Ursprungligen av _mattis:

Nu vet jag vad det är för fel .. Om man har Brandväggen aktiverad så kommer Skype krasha andra gången man startar det.

Lösningen är att installera om Skype och stänga av brandväggen innan man startar Skype för första gången.

http://forum.skype.com/index.php?showtopic=100329 - buggen är känd och rapporterad.

Sen funkar inte fjärrkontrollen med EyeTV - också detta är känt - av El gato...

Jag får varken Photoshop 7.0 eller Acrobat 7.0 Standard att fungera.
När jag startar Photoshop får jag ett felmeddelande "Ett oväntat och oreparerbart problem har uppstått därför att ett programfel uppstod. Photoshop avslutas nu."
Installationen av Acrobat får datorn att låsa sig.
Har gjort en ren installation av leopard.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 12:06

Hur ser det ut med Ciscos VPN client? Fungerar det med Leopard? Vill installera Leopard men eftersom jag behöver Ciscos VPN för mitt jobb skulle det vara bra att veta innan jag installerer. Jag vet hur struligt det var när Tiger kom ut.

//Rob

Senast redigerat 2007-10-27 12:37
Ursprungligen av Robo-X:

Hur ser det ut med Ciscos VPN client?

För mig fungerar Ciscos vpnklient alldeles utmärkt. Verison 4.9.0.1.

Två andra program som inte fugnerar:

Network Location 2 (sägs inget på tillverkarens hemsida)
Launch2net (kommer en version i mitten av november)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 13:35

Tack då är det bara att installera och hålla tummarna att allt fungerar.

//Rob

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-27 14:02

Jag har problem med logitechs drivrutiner till elite t-bordet, kan inte ställa in vissa knappar, play, pause och volymhjulet funkar t.ex. inte heller.

Någon annan som har samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 20:47
Ursprungligen av NiV3Rt:

Jag har problem med logitechs drivrutiner till elite t-bordet, kan inte ställa in vissa knappar, play, pause och volymhjulet funkar t.ex. inte heller.

Någon annan som har samma problem?

Hade liknande problem med logitech-mus. Installerade om deras control-centerprogram och sen funkade allt utmärkt...

Dock Dodger, ett litet program för att dölja valfria program i docken, fungerar inte. Tips på andra liknande program mottages!

Ursprungligen av glitchpunk:

Dock Dodger, ett litet program för att dölja valfria program i docken, fungerar inte. Tips på andra liknande program mottages!

http://www.macupdate.com/info.php/id/12516/dockless
Har inte testat det själv, men det kanske är bra.

Annars kan du gå in i programens info.plist fil och ändra LSUIElement från 0 till 1 och sedan flytta programet till en ny mapp och sen flytta tillbaka programet . Då syns de inte i docken.

Application Enhancer

Unsanitys Application Enhancer kräver tydligen en uppdatering för att inte Leopard ska låsa sig vid installation. http://www.tuaw.com/2007/10/28/unsanity-urges-customers-to-make-sure-ape-is-current-before-upgr/

Ursprungligen av PowerAxl:

Unsanitys Application Enhancer kräver tydligen en uppdatering för att inte Leopard ska låsa sig vid installation. http://www.tuaw.com/2007/10/28/unsanity-urges-customers-to-make-sure-ape-is-current-before-upgr/

Jo, men uppdateringen gör inte att modulerna FUNGERAR i Leopard, bara att det inte kraschar. Jag har betalat och vant mig vid Fruit Menu och saknar den svårt, särskilt när nu dockans hantering av mappar är så försämrad.

Men: jag har återsett en gammal trotjänare från OS 9-tiden: FinderPOP! Den gör faktiskt allt som Fruit Menu gjorde, och gör det nästan bättre. Och nu finns den för Leopard:

http://fnarr.net/twp/?p=111

Det var inte dumt!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-10-27 15:47

growl mailplugg funkar inte
mailtags funkar inte

Ibland spelar jag ett enkelt men också gammalt Mahjong-spel som heter FarmersMahJongg. Det fungerar ej längre, gick fint i Tiger. Med tanke på hur gammalt det är så lär det inte heller uppdateras.

EDIT: MyMahj fungerar dock bra.

Senast redigerat 2007-10-27 16:07
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 16:03

Jag får Quicktimesymboler i Safari. Kan inte se webbtv eller Youtoube.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 16:12

Du saknar lämpliga plug-ins.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 16:15

Jag har installerat om, Flip4Mac, Perian och DiVx. Vad har jag missat?

Yes!!

Husets trådlösa nätverk dyker inte upp i menyn i Leopard och går inte att ansluta till (för övrigt samma sak på min iPhone). Det är en D-Link-router, antagligen med gammalt firmware, som gärna kopplade ner i 10.4 och har ett pc-ä som blir till ‰ i namnet – inte det bästa, men det är inget jag kan ändra på..

One Button FTP funkar inte heller.

Sen funkar inte mitt iWeb efter uppgradering. Sidan är helt tom men jag kan se den via .mac.

iClip

Programmet fungerar - det går att klippa och klistra. Men det är omöjligt att se vilka klipp man har "sparat", eftersom det verkar vara något typsnittsproblem, och texten i urklippen blir bara en svart "gröt".

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-10-27 23:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

iClip

Programmet fungerar - det går att klippa och klistra. Men det är omöjligt att se vilka klipp man har "sparat", eftersom det verkar vara något typsnittsproblem, och texten i urklippen blir bara en svart "gröt".

Min iClip funkar perfekt!

Ursprungligen av tobbehj:

Min iClip funkar perfekt!

Det där kanske beror på vilken version man kör. Själv har jag inte fått mitt Leopard ännu så jag kan inte testa men jag har iClip4 som är den senaste varianten. Det står inget på skaparnas sida om eventuell inkompatibilitet med Leopard.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det där kanske beror på vilken version man kör. Själv har jag inte fått mitt Leopard ännu så jag kan inte testa men jag har iClip4 som är den senaste varianten. Det står inget på skaparnas sida om eventuell inkompatibilitet med Leopard.

Jag har också den senaste versionen.

Provade att avinstallera, ladda ner ny, och installera om. Men fortfarande samma problem.

Jag har mejlat tillverkaren, så får vi se vad de säger...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-28 16:19
Ursprungligen av Yes:

Jag har installerat om, Flip4Mac, Perian och DiVx. Vad har jag missat?

Yes!!

Jag hade/har samma problem med Safari 3 Beta. Lite konstigt att inte kunna se apple.com på Safari men funkar på Firefox och Netscape.
Hade hoppats att de fixart det till Leopard...

Funkar bra, med ett undantag. Tangentbordskommandon i Illustrator CS fungerar inte. Att skriva in text går bra, men snabbkommondon på tangentbordet fungerar inte. Däremot kan de kommas åt via menyraden.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-27 23:28

Tinkertool fungerar inte

XMLTV verkar ha drabbats av en typsnittsbug

Ursprungligen av Doktor G:

Tinkertool fungerar inte

XMLTV verkar ha drabbats av en typsnittsbug

Tinker Tool 3.8 finns nu
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=713869

Mycket bra dessutom...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-16 11:40
Ursprungligen av Pocahontas:

Tinker Tool 3.8 finns nu
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=713869

Mycket bra dessutom...

Varför hänvisar du till en DN sida?? Där finns inte någon Tinker Tool vad jag kan se!! Hänvisa hellre till Tinker Tools egen hemsida!

Bevaka tråden