Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk till 250 GB i vit Macbook

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 18:21

jag är oxå jävligt inne på att beställa 320GB Scorpio från WD men det kan ju bara varit dom som haft problem med den? Det finns inga fler tillverkar som har ligger ute med 320GB på 2,5" va??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 21:22
Ursprungligen av crayzee:

jag är oxå jävligt inne på att beställa 320GB Scorpio från WD men det kan ju bara varit dom som haft problem med den? Det finns inga fler tillverkar som har ligger ute med 320GB på 2,5" va??

Jodå, både Samsung och Toshiba har 320GB diskar tillgängliga. Toshiba disken verkar dock svår att få tag i.

Ni som har haft problem med Samsung disken, har det löst sig för er? Tänkte köpa en 250GB disk och sätta i den Macbook Pro som jag ska köpa efter Macworld. Samsung disken är ju på papperet det bästa valet.

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2008-01-16 18:31

Läst igneom men kan inte reda ut vad som är bäst?
Hur mycket ger det att skaffa 7200 RPM disk? man får ju mindre utrymme? Finns ju 5400 RPM diskar upp till 320 GB. Vilket märke ska man gå på?

samsng Spinpoint 250 GB verkar ju vara ett ganska bra alternativ, men många verkar ju ha problem med den också? http://www.dustinhome.se/pd_5010115209.aspx&csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5826

Det jag vill är att få mer utrymme i Macbooken och hålla den lika tyst eller helst göra den tystare, jag har lite skrap från hårddisken då o då

Vad rekomenderas? 250 GB räcker väl relativt långt iaf

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-19 14:18

Mattias Malm
Har du satt in den nya Samsungdisken i datorn än?

Jag har fortfarande kvar min Samsungdisk i datorn och den bråkar fortfarande med mig. Ska nog skicka in den till datorbutiken efter att jag fått min Combo-drive fixad.

Ursprungligen av Naw:

Mattias Malm
Har du satt in den nya Samsungdisken i datorn än?

Jag har fortfarande kvar min Samsungdisk i datorn och den bråkar fortfarande med mig. Ska nog skicka in den till datorbutiken efter att jag fått min Combo-drive fixad.

Nej, det har jag inte. Det är nästan lite pinsamt, men den ligger faktiskt fortfarande kvar i sin obrutna anti-stat-påse. Jag vågar inte lova när jag hinner byta, men jag ska försöka komma ihåg att rapportera här när det är gjort.

Vill byta disk i macbooken har en 60 gb så det behövs. Nu till dom dumma frågorna om jag köper en disk och ett kabbinett kan jag klona den befintliga disken så attt jag bara behöver byta hårdvaran och sedan starata?. Vilken disk skall jag köpa ?
Thomas

Ursprungligen av Thomas H:

Vill byta disk i macbooken har en 60 gb så det behövs. Nu till dom dumma frågorna om jag köper en disk och ett kabbinett kan jag klona den befintliga disken så attt jag bara behöver byta hårdvaran och sedan starata?. Vilken disk skall jag köpa ?
Thomas

Du kan använda SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner för att enkelt klona hårddisken.

Köp en SATA 2.5" hårddisk, vilken som helst egentligen. Kolla bara så det är just SATA och inte IDE/PATA. Kompisens MacBook har en Hitachi från fabrik och den är lite ljudligare är andra. Samsung brukar få bra omdöme.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-08 19:53
Ursprungligen av Mattias Malm:

Nej, det har jag inte. Det är nästan lite pinsamt, men den ligger faktiskt fortfarande kvar i sin obrutna anti-stat-påse. Jag vågar inte lova när jag hinner byta, men jag ska försöka komma ihåg att rapportera här när det är gjort.

Du har inte bytt hårddisken och testat nu?

Har haft problem med min Combodrive så har inte ringt datorbutiken än. Men nu när den funkar tänkte jag passa på då jag kan köra in systemet i datorn igen.

Nu har jag köpt samsungs 250 gb disk och ett chassi till den gamla för sammanlagt 985 kr! Grymt ett tips är www.datorbutiken.com för hårddisken och http://www.alfbro.com/shop/index.php?act=viewCat&catId=8 för chassit!! återkommer med hur den funkar när jag satt in den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 23:29
Ursprungligen av Salle83:

Nu har jag köpt samsungs 250 gb disk och ett chassi till den gamla för sammanlagt 985 kr! Grymt ett tips är www.datorbutiken.com för hårddisken och http://www.alfbro.com/shop/index.php?act=viewCat&catId=8 för chassit!! återkommer med hur den funkar när jag satt in den...

Det står inte om det är ett chassi för IDE eler SATA-diskar på den billigare modellen. Funkar det inte så kan det vara så att du köpt ett för chassi IDE när du har en SATA-disk.

Jag köpte chassi på Clas Olsson. Skit, funkar inte, syns inte ens i Skivverktyg. Jag får väl köpa en sån som rekommenderades ovan. Så köp inte chassi på Clas Olsson, de verkar ha nån sort som inte Macarna kan prata med.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag köpte chassi på Clas Olsson. Skit, funkar inte, syns inte ens i Skivverktyg. Jag får väl köpa en sån som rekommenderades ovan. Så köp inte chassi på Clas Olsson, de verkar ha nån sort som inte Macarna kan prata med.

Inet har ett väldigt billigt kabinett

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 23:30
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Snyggt, passar ju fint till en vit MacBook!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-31 09:26

Kan också vara så att MacBooken inte orkar driva den. Jag har en Maxtor 160Gb færdigkøpt med en splittad USB kabel med två kontakter så att man kan anvænda två USB portar før att driva den. Lustigt nog så fungerar den med en på den høgra USB porten på min MBP men inte på den vænstra, det ær alltså skillnad i drivførmåga på portarna.

Jag har ett gammalt Clas Ohlsson chassie till PATA/IDE 2"5 diskar som fungerar utmærkt på bærbara macar.

Jag glömde bort att rapportera... Tack för påminnelsen!

Min 160 GB Hitachi-disk kraschade för en månad sedan så då passade jag på att sätta in den nya Samsungdisken jag fått i utbyte från Datorbutiken. Den fungerar utmärkt. Den hade rätt firmware från fabrik. Jag har inte märkt av några problem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-09 09:23
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag glömde bort att rapportera... Tack för påminnelsen!

Min 160 GB Hitachi-disk kraschade för en månad sedan så då passade jag på att sätta in den nya Samsungdisken jag fått i utbyte från Datorbutiken. Den fungerar utmärkt. Den hade rätt firmware från fabrik. Jag har inte märkt av några problem.

Tack! Då ska jag ringa och tala med Datorbutiken idag så jag får min utbytt!
Skönt att höra att det löste sig så felet inte satt i datorn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-30 11:01

Tyvärr så måste jag fortsätta på denna tråden.. på sida 2 så började ni att snacka om SMS funktionen som störde de inbyggda i tex WDs hårddiskar. Jag hade tänkt köpa WD Scorpio Black 320gb och den finns i två utföranden. med inbyggd free-fall sensor och utan sensorn.. ska jag köra på den utan sensorn (WD3200BEKT)?
Något annat jag behöver tänka på? MacBook pro är det jag ska slänga in disken i. Strömtillförseln bör det inte vara problem med? Storleken är ju 9,5mm och det är en SATA.. något jag har missat?

  • Medlem
  • 2008-11-02 07:35
Ursprungligen av Compoxid:

Jag hade tänkt köpa WD Scorpio Black 320gb och den finns i två utföranden. med inbyggd free-fall sensor och utan sensorn.. ska jag köra på den utan sensorn (WD3200BEKT)?

Du bör köpa den utan sensor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-03 00:20
Ursprungligen av MP:

Du bör köpa den utan sensor.

Hur kommer det sig att man inte ska ha den med sensor, vad kan gå fel? Och vart hittar man den disken utan sensor?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-11-03 08:38

Jo jag beställde den utan sensorn.
Det som tydligen kan gå fel är att det blir kernel panics.. att hårddisken skickar signaler samtidigt som datorn gör det.. och då kan det väl bara crasha eller något. Har inte riktigt fått något fint förklarat svar. Var säkrare att köpa den utan sensor iaf.

Med sensor: WD3200BJKT
Utan sensor: WD3200BEKT

Skillnaden som du ser är 3e bokstaven bakifrån.. J för sensor och E utan sensor..
Den utan sensor finns på komplett.. finns på pccity, dustinhome o s v.. bara sök på artikelnummret som jag skrev ovan på den hemsidan du söker så lär det nog komma fram något

Dock så var det nog endast Dustinhome som hade den i lager. Men eftersom den kostade 200kr mer där så beställde jag min från pccity fast dem fick tydligen beställa den direkt från WD.. Så det lär väl ta någon vecka eller två..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-03 10:31

Tackar så mycket, vad jag inte blir klok på är varför 250GB-disken är ett par hundra dyrare än 320GB-disken på komplett. Komplett.se - 2.5" Serial ATA

  • Medlem
  • 2008-11-05 17:36

Hej!

Är det någon som bytt till en 500GB disk?
Jag är lite sugen på att ta i lite när man ändå håller på.
Så får man ju plats med filmer o en win-partition.

Hälsningar Ebbe

Ursprungligen av ebbe:

Hej!

Är det någon som bytt till en 500GB disk?
Jag är lite sugen på att ta i lite när man ändå håller på.
Så får man ju plats med filmer o en win-partition.

Hälsningar Ebbe

Jag har och det funkar perfekt!

Jag köpte den här till min Macbook WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 500GB SATA/150 5400RPM - Prestandadisk med låg ljudnivå för bärbara datorer

Koss_boss

Har du en ny eller gammal macbook? Hur är ljudnivån för dig?

Ursprungligen av jacoblo33:

Koss_boss

Har du en ny eller gammal macbook? Hur är ljudnivån för dig?

Jag köpte den ny från applestore i september 07 (2,16ghz)

och datorn är lika snabb,stabil och tyst som den var med den seagate hårddisk som följde med i datorn.

Jag rekommenderar den varmt!

Bevaka tråden