Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk till 250 GB i vit Macbook

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Beställde precis Samsung 250GB och eMagic hårddiskkabinett från Komplett. Ska till Stockholm under lovet nästa vecka, så jag valde hämtbutik Stockholm. Synd att de inte har öppet på söndagar, för jag kommer fram efter stängningsdags på lördag... Surt, då jag hade velat leka med Leoparden som jag köper imorgon så mycket, och tidigt, som möjligt...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-26 13:03

Och jag beställde till slut en WD 250 från Dustinhome (ihop med Leopard). Får vänta och se nu...

  • Medlem
  • 2007-10-26 15:32

Jag läste tråden om WD disken som qnx tipsade om.

Jag hoppas verkligen att nedanstående inlägg inte stämmer:
ncbill
Pros: Quietest drive I've even used.

Cons: Fails to boot my MacBook.

Other Thoughts: I believe this drive simply draws too much power. It took nearly 30 seconds to get the grey Apple screen after powerup (Seagate took 1-2 seconds), before crashing to the command line. It's rated @ 0.55A, the Seagate I'm back to using is rated @ 0.487A. Pick another internal drive if you have a MacBook.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-10-26 17:20
Ursprungligen av MP:

Jag läste tråden om WD disken som qnx tipsade om.

Jag hoppas verkligen att nedanstående inlägg inte stämmer:
ncbill
Pros: Quietest drive I've even used.

Cons: Fails to boot my MacBook.

Other Thoughts: I believe this drive simply draws too much power. It took nearly 30 seconds to get the grey Apple screen after powerup (Seagate took 1-2 seconds), before crashing to the command line. It's rated @ 0.55A, the Seagate I'm back to using is rated @ 0.487A. Pick another internal drive if you have a MacBook.

Stämmer inte för fem öre. Min hårddisk som satt i crashade, och eftersom jag ej har någon applebutik i närheten för att få en ny på garantin så beställde jag en WD Scorpio 250gb. Plockade ur min gamla disk, (som även lät som ett sågverk?) och pillade in den nya. Har ännu inte upplevt några som helst problem med den och den är faktiskt snäppet tystare än orginaldisken som satt i.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-27 00:54
Ursprungligen av kenka:

Stämmer inte för fem öre. Min hårddisk som satt i crashade, och eftersom jag ej har någon applebutik i närheten för att få en ny på garantin så beställde jag en WD Scorpio 250gb. Plockade ur min gamla disk, (som även lät som ett sågverk?) och pillade in den nya. Har ännu inte upplevt några som helst problem med den och den är faktiskt snäppet tystare än orginaldisken som satt i.

Har du en MacBook eller MacBook Pro?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-10-30 15:04
Ursprungligen av qnx:

Har du en MacBook eller MacBook Pro?

Jag har en vanlig MB.

Hur är det med en 7200-varvare och värme? Blir MacBooken varmare? Går fläktarna mer?
batteritiden läste jag tidigare i denna tråd att den inte ändras märkbart, men värmen?

  • Medlem
  • 2007-11-01 22:13

Jag har hittat en test av Samsung HM250JI och en del andra 2.5" diskar på Tom's Hardware:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=354337

I testen står bl.a.:
Samsung's HM250JI is the second 2.5" drive model with a standard height of 9.5 mm to reach a total capacity of 250 GB. Although Western Digital beat Samsung to market with the Scorpio WD2500BEVS, Samsung's new top model beats the WD drive in each and every test discipline: 3.1 W vs. 3.4 W maximum power draw; 0.9 W vs. 1.0 W idle power requirement; 17.3 ms vs. 17.8 ms average access time; 10% faster data transfer rates; and slightly better application benchmark results in PCMark 05. All of these figures make very clear that Samsung has created an excellent hard drive, and this becomes even more impressive as you compare its performance with 7,200 RPM drives, which it can compete with in several benchmarks.

Ursprungligen av Knutsson:

Hur är det med en 7200-varvare och värme? Blir MacBooken varmare? Går fläktarna mer?
batteritiden läste jag tidigare i denna tråd att den inte ändras märkbart, men värmen?

Något lite varmare kan den nog vara. Men inte mycket. Tycker inte att fläktarna går så mycket oftare heller.

Tycker att min HD blir tystare och tystare ju längre jag haft den också, det bådar ju gott!

Ursprungligen av MP:

Jag läste tråden om WD disken som qnx tipsade om.

Jag hoppas verkligen att nedanstående inlägg inte stämmer:
ncbill
Pros: Quietest drive I've even used.

Cons: Fails to boot my MacBook.

Other Thoughts: I believe this drive simply draws too much power. It took nearly 30 seconds to get the grey Apple screen after powerup (Seagate took 1-2 seconds), before crashing to the command line. It's rated @ 0.55A, the Seagate I'm back to using is rated @ 0.487A. Pick another internal drive if you have a MacBook.

Kan även jag intyga att det inte stämmer!
Jag installerade Leopard på min nya WD 250Gb medan den var i ett externt chassi, förde över inställningar från gamla Tiger. Sen skruvade jag ut den gamla och i med den nya WD. Inga som helst problem!
Har dock inte hunnit köra den mer än några timmar, men den funkar fint än så länge.
Så oroa dig inte!

Dessutom gillar jag Leopard starkt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-28 22:43

Låter trevligt Men måste återigen fråga: ni pratar om MacBook (och inte Pro), eller hur?

Sorry, glömde skriva det. Tänkte "nu ska jag komma ihåg att skriva vilken burk jag har, eftersom förra killen glömde det". Men kom jag ihåg det?... Neeeeej... Senila idiot.

Jag har en C2D MB. Så som jag sa tidigare: oroa dig inte!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-29 12:24

Hehe ok, sånt händer!

Själv har jag en MacBook 1,1 (ej C2D). Undrar om det påverkar. Batterier är detsamma, men det kan väl hända att strömförbrukningen ser annorlunda ut, jämfört med C2D - det är ju en annan processor (kanske även andra chip under den på moderkortet, men det är ingenting jag vet säkert). Undrar om det skulle påverka och göra att hårddisken inte får tillräckligt med ström... Får väl vänta och se!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-29 18:38

Den här tråden var riktigt, riktigt bra!
Tror jag beställer en WD250 nu, har goda erfarenheter med WD sedan förut, haft en massa 3,5"-diskar som fungerat bra.

javet, jag är västsveriges okunnigaste och är kanske lite OT, men:

en hårddiskkabinett köper man till för att ha originaldisken i när man slänger i en ny i sin databurk?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-07 19:29

Precis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 23:23

Sedan jag satte i en Samsung 250 i min MBP har jag en 120giggare över...

Passar den i Tjejens MacBook tro? D borde den väl?

Ja, det gör den.

Det här låter kanske koerkat, men hur gör man om man ska byta hårddisk på en macbook. Är det svårt? Krävs det verktyg? Eller kan en vanlig användare klara av det, utan att vara uppväxt med lödkolv?

  • Medlem
  • 2007-11-09 16:23
Ursprungligen av waterglobe:

Det här låter kanske koerkat, men hur gör man om man ska byta hårddisk på en macbook. Är det svårt? Krävs det verktyg? Eller kan en vanlig användare klara av det, utan att vara uppväxt med lödkolv?

Det är busenkelt på en MacBook, man får vara lite försiktig så att man inte repar den bara. Man lägger den upp och ner på något mjuk, tar bort batteriet, sedan lossar man tre små skruvar (gäller att ha en finmekanisk stjärnmejsel) och tar bort den l-formade metallbiten som sitter framför minnen och HD. Sedan drar man ut hårddisken i plösen och skruvar bort vaggan och byter HD:n.

Ursprungligen av fredl:

Det är busenkelt på en MacBook, man får vara lite försiktig så att man inte repar den bara. Man lägger den upp och ner på något mjuk, tar bort batteriet, sedan lossar man tre små skruvar (gäller att ha en finmekanisk stjärnmejsel) och tar bort den l-formade metallbiten som sitter framför minnen och HD. Sedan drar man ut hårddisken i plösen och skruvar bort vaggan och byter HD:n.

Värt att notera är att det behövs en ganska liten Torx-mejsel för att lossa HDD:n från vaggan! Detta är något som långt ifrån alla har hemma. Jag hade det inte och var därav tvungen att vänta två dagar extra med att byta HDD då jag var tvungen att köpa ett sett. Så glid ned till clo/Jula/etc och köp ett litet sett. Alltid bra att ha!

Men som föregående talare säger är det riktigt enkelt att byta HDD:n i en MB (bara man har en liten stjärmejsel & torx-mejsel). Så kör hårt! Du kommer definitivt bli nöjd!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-11 11:27

Tänkte bara tala om att jag köpte en WD 250 GB för att uppgradera min MacBook.
Innan jag satte in disken klonade jag över allt till en extern med Carbon Copy Cloner (valde att boota upp från iPoden (som iordninggjordes med hjälp av DasBoot) för då funkar kloningen på blocknivån). När jag hade klonat min orginaldisk till den externa var det dags att skruva lite.
Själva bytet var oerhört enkelt, men som sagt: se till att ha en PH00 och en T8.
När bytet var klart bootade jag återigen upp från iPoden och klonade över från min externa till den nyinstallerade interna disken.
Startade upp för att se om allt gått bra, vilket det också gjorde. Funkade precis som innan. Då bestämde jag mig för att uppgradera till Leopard. Gjorde en arkivera & installera och allt gick hur bra som helst!
Nu har jag haft den nya disken i snart en vecka och har inte märkt någon försämring som högre ljudnivå, varmare dator eller mera vibrationer. Allt känns precis som innan, bara att det nu är 250 istället för 60 GB!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-12 22:36

Jag har tutat i en samsung 250 gb nu, den fungerar ypperligt, är dock en liten ljudnivåskillnad. Innan var datorn HELT tyst, hörde inte ett knyst, nu kan man höra ett litet vinande och lite knastrande när den tänker mycket.

Min gamla disk som ligger i ett extern chassi nu hörs fortfarande inte för fem öre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-13 14:56

Kanske dum fråga, men ifall man kopierar över alla filer och program man vill spara på en extern hd och sedan köper en ny 250 giggare.
Går det då att starta datorn från leopard skivan och installera det på den nya, och sedan kopiera över allt man vill ha från den externa?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-13 15:08

Eller ännu enklare. Köp ett HD-chassi och sätt i din gamla HD i den. Installera Leoparden på den nya HD'n, importera sedan inställningar, program o användare med assistenten som dyker upp på slutet av installationen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-18 13:53

Min WD 250 GByte fungerar ypperligt i min Macbook.
Kan utan tvekan rekommendera denna disk, Det Bara Fungerade (tm).

Min nya Samsung HM250JI fungerar DÅLIGT i min MBP 2.2 GHz. Jag har kört firmwareuppgraderingen men har allvarliga problem ändå. Det verkar som om all kommunikation med hårddisken helt plötsligt kan låsa sig i ca 20 sekunder för att sedan släppa och återgå till det normala som om inget hade hänt.

Detta gäller BARA när disken sitter internt i min MBP. Om jag sätter den i ett externt kabinett fungerar den bra. Originaldisken på 120 GB funkar perfekt både internt och externt. Det spelar ingen roll om jag bootar från Samsungdisken eller en annan disk; om Samsung HM250JI sitter internt i min MBP kan läsningen från disken helt plötsligt stanna upp ett tag. Att t.ex. titta på en film från hårddisken skapar ett visst mått av irritation...

Tyvärr känns det lite jobbigt att försöka returnera disken till Datorbutiken eftersom den fungerar externt men inte internt. De lär ju inte testa den internt i en MBP och kommer således inte märka av något fel...

Ingen annan som upplevt dessa problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 00:39

Jag stoppade in en Samsung HM250JI i min MacBook i söndags. Har inte haft några som helst problem. Behövde inte ens uppdatera hårddiskens firmware!

Ursprungligen av magnur:

Jag stoppade in en Samsung HM250JI i min MacBook i söndags. Har inte haft några som helst problem. Behövde inte ens uppdatera hårddiskens firmware!

Ska byta disk till denna imorgon. Är det bara att byta hårddisk, sätta in Leopardskivan och installera om OS:et?

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-02 15:40
Ursprungligen av h.cewers:

Ska byta disk till denna imorgon. Är det bara att byta hårddisk, sätta in Leopardskivan och installera om OS:et?

mvh

Ja, nästan. Det var på ett ställe som den inte dök upp. Då öppnade jag skivverktyg och formaterade disken, sedan var det inga problem mer. På Makoteket sa de att jag kanske skulle bli tvungen att uppdatera firmware på disken, men på just den jag fick behövdes det inte som tur var.

Bevaka tråden