Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Speedbumpad" MacBook i november?

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-27 22:08

Då är USA inget alternativ. Men ibook, är det samma som macbook?

Det jag nu sitter och ser på är:

---
2,0 GHz Intel Core 2 Duo
1 GB minne
Hårddisk på 80 GB1
Kombinationsenhet
Färdig att skickas efter: 24hrs
Gratis frakt
SEK 9.395,00
(SEK 7.516,00 exkl. moms)

----

2,16 GHz Intel Core 2 Duo
1 GB minne
Hårddisk på 120 GB1
SuperDrive för skivor i dubbla lager
Färdig att skickas efter: 24hrs
Gratis frakt
SEK 11.275,00
(SEK 9.020,00 exkl. moms)
----

Skillnaderna jag ser av dessa är 160hz och 40 gb? detta skiljer då 2000kr?

Är det denna dator som kommer få sig en "boost"?

(Ursäkta jag förstör er tråd)

Chaosstar menade nog MacBook, iBook har inte funnits på ett bra tag nu.

I ditt exempel skiljer även Superdriven. Ja, det är MacBook som det ryktas skall få en uppdatering. Macarna är alltid mest prisvärda att köpa när de precis uppdaterats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-27 22:41
Ursprungligen av Capeman:

Chaosstar menade nog MacBook, iBook har inte funnits på ett bra tag nu.

I ditt exempel skiljer även Superdriven. Ja, det är MacBook som det ryktas skall få en uppdatering. Macarna är alltid mest prisvärda att köpa när de precis uppdaterats.

Underbart! Då blir det en sådan macbook när nya uppdateringen kommer.

Föresten, skiljer sig de två alternativen mycket i prestanda? (160hz och superdrive) Hur tror ni leopard fungerar med endast 1gb ram, skall man utöka?

Det skiljer väl inte enormt. Frågan är väl mest vad som är viktigt för dig. Behöver du en större hårddisk och/eller DVD-brännare? Annars är det kanske bättre att lägga pengarna på mer minne. OS X älskar minne, ju mer desto bättre går det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-28 00:20

så 2gb minne är att föredra på en macbook 2,16?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 08:56

Utan tvekan JA.

I min mening är den ren iditoti (ursäkta uttrycket) att köpa en ny Mac med mindre än 2 GB RAM. Min G4 börjar gå segt som sirap nu och det är nästintill bara minnesrelaterat. 1 GB tar slut när jag bara har mina standardprogram igång i princip..

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-10-28 11:04

På tal om minne. Köpte mac mini till min lilla syrra som bara ska göra läxor o surfa typ och det är 1 GB...det bör väl räcka utan problem?

Ja det räcker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 18:29

Ingen som har läst något nytt färskt rykte angående en uppgraderad MacBook. Börjar dra ihop sig till den eventuella uppgraderingen.

Ursprungligen av .mp3:

Ingen som har läst något nytt färskt rykte angående en uppgraderad MacBook. Börjar dra ihop sig till den eventuella uppgraderingen.

Näe, inget nytt på den fronten ännu (men inget nytt som säger att det inte kommer en uppdatering för den delen). November är snart här, men det är en lång och mörk månad, så det kan ju dröja några veckor än (om det alls kommer, men jag tror fortfarande på det).

Ursprungligen av Zlatan:

Jag har iallafall bestämt mig att invänta den nya MacBooken. Det var någon som nämnde att barnsjukdomar var vanliga direkt efter att datorn uppgraderats. stämmer det?

Helt nya modeller brukar ibland ha fel som rättas till senare när de uppdateras. Men om ryktena stämmer att det bara en är "speedbumb" (dvs lite snabbare processor, kanske lite bättre grafik, kanske lite snabbare systembuss osv, men ingen revolutionerande ny design, oprövad teknik eller så) så betyder det är det är samma gamla MacBook fast lite bättre och då skulle jag inte tro att det är så mycket barnsjukdomar.

Har man inte bråttom med köpet kan man vänta en liten tid och se om det kommer några katastrofala rapporter om omfattande problem.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-28 19:00

Jag har iallafall bestämt mig att invänta den nya MacBooken. Det var någon som nämnde att barnsjukdomar var vanliga direkt efter att datorn uppgraderats. stämmer det? Vad gör man åt det? Kan man få datorn utbytt hos Apple om det skulle vara ett större fel? HUr lång tid dröjer det ocftast innan den andra versionen med fixade "fel" kommer?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 19:07
Ursprungligen av Zlatan:

Jag har iallafall bestämt mig att invänta den nya MacBooken. Det var någon som nämnde att barnsjukdomar var vanliga direkt efter att datorn uppgraderats. stämmer det? Vad gör man åt det? Kan man få datorn utbytt hos Apple om det skulle vara ett större fel? HUr lång tid dröjer det ocftast innan den andra versionen med fixade "fel" kommer?

Vänta ett par år och köp en begagnad.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-28 19:35
Ursprungligen av Konrad:

Vänta ett par år och köp en begagnad.

Ditt inlägg gjorde ingen smartare. Vill ha så mycket "kött på benen" innan jag gör mitt köp. Tycker det vore onödigt att köpa innan en uppdatering.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-28 19:55

Men att vänta ett par veckor till en månad efter en redesign brukar ju hjälpa. Då brukar dom flesta felen vara rapporterade av olika användare på Internet - 99.se till exempel..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 20:16

Jag tycker personligen att man ska låta behovet styra i val om när man ska köpa en MacBook. Folk hänger upp sig dessa uppgraderingar som kommer typ 1-2 ggr per år. Om man vill låta sig styras av uppgraderingar, så är väl den 2:a uppgraderingen på året att föredra (?). Köp en Mac och var som ett barn på julafton!

Nu har det kommit nya rykten som säger att det kan komma ny Macbook med Santa Rosa chipset och nytt integrerat grafikkort (X3100) på tisdag.

Tydligen finns det drivrutiner för X3100 (uppföljaren till GMA 950 som sitter i dagens Macbook) i Leopard.

http://www.macrumors.com/2007/10/28/new-apple-macbook-on-tuesday-gma-x3100/

Mer om GMA X3100 här: http://en.wikipedia.org/wiki/GMA950#GMA_X3100

Ursprungligen av Leftrustle:

Nu har det kommit nya rykten som säger att det kan komma ny Macbook med Santa Rosa chipset och nytt integrerat grafikkort (X3100) på tisdag.

Tydligen finns det drivrutiner för X3100 (uppföljaren till GMA 950 som sitter i dagens Macbook) i Leopard.

http://www.macrumors.com/2007/10/28/new-apple-macbook-on-tuesday-gma-x3100/

Mer om GMA X3100 här: http://en.wikipedia.org/wiki/GMA950#GMA_X3100

Om jag beställer en macbook idag och ser att Apple släpper en ny modell imorgon. Är det möjligt att avbryta beställningen imorgon då?

Jag vill bara varna för en eventuell "vad var det jag sa"-attityd från min sida om det kommer nya MacBook-modeller imorgon

Ja, det ska du kunna göra enligt distansköplagen (kanske inte avbeställa, men skicka tillbaka) men ibland får man nya automatiskt om man beställer en dag innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 10:54

Skönt att nya rykten börjar spridas. En fråga angående den (eventuellt) nya grafikkretsen, tar den också minne ifrån det existerande ramminnet?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-29 11:21

Det gör det alldeles säkert. Har svårt att tro att de skulle trycka i ett dedikerat i macbookarna.. Däremot kan det säkert utnyttja mer minne, typ 128mb eller nåt samt att det är något snabbare än GMA950.. Så jag skulle bli nöjd om de tryckte i ett X3100 i macbookarna iaf. Allt är bättre än GMA950 med 64Mb minne..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 13:03
Ursprungligen av widde:

Det gör det alldeles säkert. Har svårt att tro att de skulle trycka i ett dedikerat i macbookarna.. Däremot kan det säkert utnyttja mer minne, typ 128mb eller nåt samt att det är något snabbare än GMA950.. Så jag skulle bli nöjd om de tryckte i ett X3100 i macbookarna iaf. Allt är bättre än GMA950 med 64Mb minne..

Ok, tack för ett givande svar. Sålänge man kan spela StarCraft II på MacBooken är jag nöjd iaf. Då är det bara att hålla tummarna inför morgondagen eller nästa tisdag

Om ni vill veta mer om grafikkortet går det att läsa länken till Wikipedia som jag postade ovan. bara så ni vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 13:55
Ursprungligen av Zlatan:

Kan man få datorn utbytt hos Apple om det skulle vara ett större fel? HUr lång tid dröjer det ocftast innan den andra versionen med fixade "fel" kommer?

Oftast inte utbytt men du får den lagad om det är ett fel som många får.
Apple brukar smyguppdatera sina datorer utan att det märks eller skrivs om. ett exempel är första MacBook Pro som hade ett pipande ljud som försvann i senare revisioner men inom samma uppgradering om du förstår vad jag menar.

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Om jag beställer en macbook idag och ser att Apple släpper en ny modell imorgon. Är det möjligt att avbryta beställningen imorgon då?

Eller ännu enklare. Vänta med beställningen tills i morgon...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-29 14:42

Nåhon som vet hur situationen hos återförsäljarna ser ut? Håller man på att tömma lager med "gamla" modeller?

Ursprungligen av boris91:

Nåhon som vet hur situationen hos återförsäljarna ser ut? Håller man på att tömma lager med "gamla" modeller?

Återförsäljarna brukar sällan få veta något i förväg.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-29 22:26
Ursprungligen av Adrian B:

Återförsäljarna brukar sällan få veta något i förväg.

Man brukar däremot märka om leveranstiderna plötsligt blir väldigt långa eller om lagren har få enheter inne. Det har hänt förut, med MacBook Pros laddare till exempel.

Ursprungligen av boris91:

Man brukar däremot märka om leveranstiderna plötsligt blir väldigt långa eller om lagren har få enheter inne. Det har hänt förut, med MacBook Pros laddare till exempel.

Ah du menar så, jo det brukar ju vara ett tecken. Har inte läst något speciellt om det i MacBooks fall. Imorgon vid 14-tiden kanske vi vet mer...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-29 21:56

Vet inte om detta tyder på att det kommer en reviderad macbook snart men jag lade en beställning på en macbook den 17:e oktober. VId beställning står att den ska skeppas inom 24 timmar men jag har fått estimerat skeppningsdatum mellan 26/10 - 31/10 vilket var ganska långt fram. Maskinen har fortfarande inte blivit skeppad och inga pengar har dragits eller blivit "reserverade" på mitt konto ännu heller.
Det kan ju bara vara så att det är en lång leveranstid också, men jag är ändå lite spänd inför morgondagen.

Senast redigerat 2007-10-30 10:15
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-30 00:06

Hoppas hoppas hoppas..!

Bevaka tråden