Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får jag inte diskutera Mac OS X Leopard på 99mac?

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 10:11
Ursprungligen av Raccha:

Jag kan hålla med om att skillnaden känns väldigt hårfin.

Ja men kan man då hävda att man skaffat sig sin iPhone på "rätt" sätt? Jag tycker skillnaden här är väldigt hårfin jag säger inte att det är fel att det enda är okej och inte det andra.
Okej en olaglig kopia av Leopard är olaglig kopia men från Apple´s sida var de nog inte meningen att iPhone skulle hackas i den omfattningen den gjort.
Båda sakerna bidrar ju till att företaget förlorar pengar då man inte använder den operatör som Apple har avtal med.

Än en gång säger inte att det ena är rätt eller fel men jag förstår att det väcker frågor då båda ämnena är i gråzonen och det ena finns det ingen hejd på hur mycket vi får diskutera och det andra är förbjudet.

De jag undrar är egentligen vad ni ser som den stora skillnaden?

Tror inte vi satt en kollektiv uppfattning ännu, vi diskuterar det just nu,

Men min uppfattning är att Leopard som diskuteras här är ren piratkopiering, och skulle det inte vara det bryter man mot sitt eget avtal med Apple.

Vid köp utav en iphone äger du produkten, och om du bryter garantin på din egen produkt har du bara dig själv att skylla. Men piratkopiering på din iphone kommer natuligtvis att vara otillåtet det med när program släpps till iphonen.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-29 10:14
Ursprungligen av Sidde:

Tror inte vi satt en kollektiv uppfattning ännu, vi diskuterar det just nu,

Men min uppfattning är att Leopard som diskuteras här är ren piratkopiering, och skulle det inte vara det bryter man mot sitt eget avtal med Apple.

Sitt eget avtal med Apple hur menar du nu?

Vid köp utav en iphone äger du produkten, och om du bryter garantin på din egen produkt har du bara dig själv att skylla. Men piratkopiering på din iphone kommer natuligtvis att vara otillåtet det med när program släpps till iphonen.

Ja de är jag helt med på men det är väl ändå en gråzon just med tanke att du förbigår Apple och operatörens avtal som i slutändan gör att Apple tjänar pengar på produkten för de är väl så avtalet är skrivet? eller har jag missuppfattat det hela? Det är just den delen som jag ser som en gråzon.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-29 10:19
Ursprungligen av Raccha:

Ja de är jag helt med på men det är väl ändå en gråzon just med tanke att du förbigår Apple och operatörens avtal som i slutändan gör att Apple tjänar pengar på produkten för de är väl så avtalet är skrivet? eller har jag missuppfattat det hela? Det är just den delen som jag ser som en gråzon.

Jag är med på hur du tänker, men det är fortfarande skillnad på olagligt (bryta mot avtal) och oschysst (använda iPhone utan att AT&T får pengar).

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-29 10:22
Ursprungligen av frazze:

Jag är med på hur du tänker, men det är fortfarande skillnad på olagligt (bryta mot avtal) och oschysst (använda iPhone utan att AT&T får pengar).

Om jag förstått det rätt är de väl inte bara AT&T som inte får några pengar, I avtalet mellan AT&T och Apple står det väl som jag förstått de att Aplle har rätt till en del av intäkterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 11:29

Huvudgrejen jag försökte komma till var att det inlägget jag hänvisade till (innan moderatorn delade upp mitt inlägg) inte ställde en olaglig eller oansvarig fråga. Hade han skrivit Linux i sitt inlägg istället för Leopard hade han fått exakt samma svar men utan att en moderator låser tråden halvvägs. Vissa trådar som ni låser är helt oskyldiga eftersom de inte bryter mot Apples NDA eller hänvisar till piratkopiering, men eftersom de råkar innehålla ordet Leopard någonstans i tråden blir ni sura och försöker agera poliser åt Apple.

Missförstå mig inte, jag tycker mycket om 99.se och har inga planer på att försvinna iväg någon annanstans men jag tycker faktiskt att moderatörerna är lite löjligt känsliga i många fall. Och som redan nämnts, det finns annat som tydligen är lugnt att diskutera trots att det bryter mot avtal?

Sen sa någon att det är förbjudet att diskutera eftersom Apple förlorar pengar på det. Hur exakt förlorar Apple pengar på en piratkopierad beta? Jag känner inte någon som har kört Tiger som beta efter det att fullversionen har kommit ut. Tvärt om kan det hända att folk hittar buggar och rapporterar dem vilket är till fördel för Apple. Vad gäller deras NDA så vet folk redan om allt som kommer att komma i Leopard, eller bryter macrumors.com och alla andra sidor mot lagen när de potar screenshots och annan info om Leopard?

  • Medlem
  • 2007-09-29 11:37
Ursprungligen av shandar:

Huvudgrejen jag försökte komma till var att det inlägget jag hänvisade till (innan moderatorn delade upp mitt inlägg) inte ställde en olaglig eller oansvarig fråga. Hade han skrivit Linux i sitt inlägg istället för Leopard hade han fått exakt samma svar men utan att en moderator låser tråden halvvägs. Vissa trådar som ni låser är helt oskyldiga eftersom de inte bryter mot Apples NDA eller hänvisar till piratkopiering, men eftersom de råkar innehålla ordet Leopard någonstans i tråden blir ni sura och försöker agera poliser åt Apple.

Man kan tänka sig att det krävs speciella knep för att få Leopard att rulla. Det avslöjas i så fall inte i frågan utan i svaret.

Ursprungligen av shandar:

Missförstå mig inte, jag tycker mycket om 99.se och har inga planer på att försvinna iväg någon annanstans men jag tycker faktiskt att moderatörerna är lite löjligt känsliga i många fall. Och som redan nämnts, det finns annat som tydligen är lugnt att diskutera trots att det bryter mot avtal?

Peka gärna ut det så tar vi ställning till det, eller förtydligar vår position.

Ursprungligen av shandar:

Sen sa någon att det är förbjudet att diskutera eftersom Apple förlorar pengar på det. Hur exakt förlorar Apple pengar på en piratkopierad beta? Jag känner inte någon som har kört Tiger som beta efter det att fullversionen har kommit ut. Tvärt om kan det hända att folk hittar buggar och rapporterar dem vilket är till fördel för Apple. Vad gäller deras NDA så vet folk redan om allt som kommer att komma i Leopard, eller bryter macrumors.com och alla andra sidor mot lagen när de potar screenshots och annan info om Leopard?

Det handlar förstås inte i första hand om att enstaka användare inte betalar för sig, utan om att Applefolket av en rad skäl är måna om att deras produkt inte når allämnheten innan den är klar.
Jag kommer utan att kunna sånt här på rak arm på flera stycken:
1. Apple vill inte att deras egna undermåliga (ofärdiga) produkter blir allmängods.
2. Aplpe vill inte att betor kommer ut och säljs svart som färdiga produkter.
3. Apple vill inte avslöja detaljerna under skalet innan det är färdigt, av konkurrensskäl.
4. ...

Visst finns det betatestare som skulle kunna göra något av ovanstående, men man kan inte mer än avtala för att undvika problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 12:13
Ursprungligen av Baron:

Peka gärna ut det så tar vi ställning till det, eller förtydligar vår position.

Det har han väl redan gjort? Att låsa upp iPhone är ju inte olagligt men du bryter ju avtalet. Telefonen säljs ju rabatterat just för att du ska binda upp dig till ett 2-årigt abonnemang.

Nåja, jag bryr mig inte om vad folk gör med sina iPhones men det känns väldigt fånigt att man inte får diskutera en beta på apples ny operativsystem medans det går bra att diskutera hur man crackar iPhone. Dubbelmoral, någon?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-29 13:19
Ursprungligen av rhesus:

Det har han väl redan gjort? Att låsa upp iPhone är ju inte olagligt men du bryter ju avtalet. Telefonen säljs ju rabatterat just för att du ska binda upp dig till ett 2-årigt abonnemang.

Nej, för man undertecknar inget avtal när man köper den. Det är först när man aktiverar den hemma man binder sig. Man går ju inte igenom några kontroller vid disken.

Ursprungligen av shandar:

Vad gäller deras NDA så vet folk redan om allt som kommer att komma i Leopard, eller bryter macrumors.com och alla andra sidor mot lagen när de potar screenshots och annan info om Leopard?

Nej, inte de sidorna själva. De ser till att inte få tillgång till informationen direkt från Apple för att inte vara bundna av deras NDA. Däremot begår deras källor avtalsbrott, vilket ju är olagligt.

Ursprungligen av frazze:

Jag är med på hur du tänker, men det är fortfarande skillnad på olagligt (bryta mot avtal) och oschysst (använda iPhone utan att AT&T får pengar).

Precis.

Man dessutom kan man ju argumentera att det är ojuste av Apple att djävlas så mycket med folk, men det är väl en annan diskussion.

Ursprungligen av Raccha:

Ja men kan man då hävda att man skaffat sig sin iPhone på "rätt" sätt?

Hur menar du att man kan skaffa en iPhone på fel sätt? Om man köper den i butik och sedan tar den till Sverige gör man inget fel naturligtvis. Fel sätt skulle vara att stjäla den av någon annan.

Ursprungligen av Raccha:

Okej en olaglig kopia av Leopard är olaglig kopia men från Apple´s sida var de nog inte meningen att iPhone skulle hackas i den omfattningen den gjort.

Näe, och det är inte meningen att man ska byta hårddisk i en MacBook Pro heller, men ändå gör folk det och det som händer då är att man kan riskera garantin (om man förstör något).

Att låsa upp en mobil är inget brott så vitt jag vet. Det finns företag idag i Sverige som öppet gör det mot betalning.

Ursprungligen av Raccha:

Båda sakerna bidrar ju till att företaget förlorar pengar då man inte använder den operatör som Apple har avtal med.

Faktiskt inte. Apple förlorar inga pengar på någon laddar ner utvecklarversion av Leopard, bara är folk laddar ner det istället för att köpa det. I dagsläget kan du inte köpa Leopard (annat än som utvecklare då du får det som en del av ett paket) och därmed finns det ingen förlust hos Apple.

Därför har vi inte heller gått så hårt åt Leopard-diskussionerna. Jag minns att vi rätt tidigt lät sådant trilla igenom (när någon sa "jag tycker Leopard fungerar bra" eller liknande. Jag vill minnas att det inte var något som togs bort då, men det kanske har varit saker som hårdare moderaterats på senare tid?

Ursprungligen av Raccha:

Än en gång säger inte att det ena är rätt eller fel men jag förstår att det väcker frågor då båda ämnena är i gråzonen och det ena finns det ingen hejd på hur mycket vi får diskutera och det andra är förbjudet.

Jag tycker att det finns rätt tydliga juridiska skillnader i dessa fall.

Men observera att det inte är förbjudet att diskutera Leopard utifrån informationen som finns på nätet redan. Om en medlem här säger: "Kolla hos Think Secret, där finns de senaste skärmbilderna från Leopard." så är det ok. Om en medlem istället börjar posta massa egna sådana bilder så är det inte ok.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-29 15:19
Ursprungligen av Adrian B:

Hur menar du att man kan skaffa en iPhone på fel sätt? Om man köper den i butik och sedan tar den till Sverige gör man inget fel naturligtvis. Fel sätt skulle vara att stjäla den av någon annan.

Ja men den säljs ju i syfte att utnyttjas med ett AT&T abonnemang eller hur? Priset är ju satt efter det med?! Självklart du stjäl inte varan men du utnyttjar ju systemet till max. För skulle du använda den som de är tänkt skulle du få använda ditt AT&T nummer här hemma med de vill man inte göra för de blir för dyrt. De var de jag menade!

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, och det är inte meningen att man ska byta hårddisk i en MacBook Pro heller, men ändå gör folk det och det som händer då är att man kan riskera garantin (om man förstör något).

Att låsa upp en mobil är inget brott så vitt jag vet. Det finns företag idag i Sverige som öppet gör det mot betalning.

Nej de kanske inte är ett brott men de är väl fortfarande en gråzon? Jag kan gå med min K800 och få den upplåst och använda en annan leverantör men jag kommer ju fortfarande få betala den förhöjda månadsavgiften för abonnemanget på så vis betalar jag ju av telefonen. Det är ju de man kommer undan genom att göra så som många har gjort nu. Då blir det ju en annan sak anser jag.

Sen att jag personligen tycker att allt vi diskuterat i den här gråzonen borde vara tillåtet att diskutera här på 99.se är ju en annan sak. Jag vill inte på nått sätt säga att det ena är rätt eller fel men jag håller inte med om att det skulle vara en så stor skillnad moraliskt mellan dessa två som vissa vill göra gällande.

Ursprungligen av Konrad:

Är inte diskussioner om hackade iPhones i gränslandet om vad som är tillåtet och inte i så fall?

Egentligen tycker jag inte det. Inte mer än att man bryter mot garantin när man byter hårddisk i sin MacBook Pro. Jag äger min iPhone har all rätt att göra saker med den (men jag är medveten om att jag kan förlora garantin från Apple). Jag tycker det är skillnad mot att ladda ner Leopard från någon torrentsajt.

Och även om det skulle vara i gränslandet så är det ju precis så det blir i ett gränsland: Vissa saker är ok, andra är inte och precis var man ska dra gränsen är inte alltid så lätt.

Vi har hela tiden interna diskussioner om vad som vi ska tillåta och inte tillåta och ibland är vi inte överens ens. Vi försöker vara konsekventa, men det är många individer som jobbar med det och vi tolkar säkert saker och ting lite olika, därför kan det ibland bli inkonsekvent, men det försöker vi undvika.

Exempel på annat gränsfall: Vi har många diskussioner där folk skriver om hur de tagit hem produkter från USA och sparat pengar på det viset, men gör man det utan att tulla för sig så är det ju egentligen ett brott, för alla varor över ett visst värde ska man alltid tulla för när man reser in i Sverige.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-29 17:37
Ursprungligen av Adrian B:

Exempel på annat gränsfall: Vi har många diskussioner där folk skriver om hur de tagit hem produkter från USA och sparat pengar på det viset, men gör man det utan att tulla för sig så är det ju egentligen ett brott, för alla varor över ett visst värde ska man alltid tulla för när man reser in i Sverige.

Ska ni jobba för både Tullen och Apple så kanske ni ska börja kolla så att man betalar TV-licensen också?

Ursprungligen av Yes:

Adrian B, Har du betalt per inlägg?

Näe, per tecken

Ursprungligen av fredHo:

Ska ni jobba för både Tullen och Apple så kanske ni ska börja kolla så att man betalar TV-licensen också?

Nej, absolut inte, det jag menade var att vi låter sådana trådar finnas.

En liten fråga från en som försöker följa tråden.

Vilka trådar om Leopard förutom de tydliga "jag har laddat hem 10.5 från piratbukten och nu vet jag inte hur jag ska installera det"-trådarna är det som har låsts?

Jag uppskattar 99.se's forumregler väldigt mycket Men då är jag starkt emot allt olagligt också.

Tror att det bidrar till en hög kvalitè på diskussioner och inlägg.

  • Medlem
  • 2007-09-29 11:30

Det finns ett avtalat förbud att diskutera Leopard utanför vederbörliga fora. Motsvarigheten finns såvitt jag vet inte för iPhone.

Jag tror vi får köra ett online-möte om detta i helgen med moderatorer & admins. Håller med spontant att vi rör oss lite i gråzonen när man tillåter iPhone hacks men inte Leopard-diskussioner. Vill tillägga att jag inte känner till reglerna kring ADC osv.

Det finns en tråd i moderatorforumet nu ser jag - tror nog vi kan reda ut det här innan helgen är över

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 12:20
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror vi får köra ett online-möte om detta i helgen med moderatorer & admins. Håller med spontant att vi rör oss lite i gråzonen när man tillåter iPhone hacks men inte Leopard-diskussioner. Vill tillägga att jag inte känner till reglerna kring ADC osv.

Det finns en tråd i moderatorforumet nu ser jag - tror nog vi kan reda ut det här innan helgen är över

Starkt gjort av dig att erkänna problemet istf att bara förneka det. Lycka till med diskussionerna

Ursprungligen av rhesus:

Starkt gjort av dig att erkänna problemet istf att bara förneka det. Lycka till med diskussionerna

Ni måste inse att jag följer ungefär 2-3% av vad som händer på 99.se! Det är en egen organism med väldigt många inblandade. Ibland poppar det upp något som man måste ta tag i men jag läser nog "bara" 10-20.000 inlägg av dom 250.000 inlägg som tillkommer varje år

Händer ofta att folk säger "visst läste du att...." och jag har inte en aning om vad dom pratar om. "Men tråden har ju 170 inlägg" och jag vet ändå inte vad dom pratar om

Ursprungligen av Björnström:

Jag tror vi får köra ett online-möte om detta i helgen med moderatorer & admins. Håller med spontant att vi rör oss lite i gråzonen när man tillåter iPhone hacks men inte Leopard-diskussioner. Vill tillägga att jag inte känner till reglerna kring ADC osv.

Det finns en tråd i moderatorforumet nu ser jag - tror nog vi kan reda ut det här innan helgen är över

Bra initiativ, Björnström!

Ska försöka hålla mig undan denna diskussion tills ni kommit överens om tydligare regler.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-30 01:13
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror vi får köra ett online-möte om detta i helgen med moderatorer & admins. Håller med spontant att vi rör oss lite i gråzonen när man tillåter iPhone hacks men inte Leopard-diskussioner. Vill tillägga att jag inte känner till reglerna kring ADC osv.

Det finns en tråd i moderatorforumet nu ser jag - tror nog vi kan reda ut det här innan helgen är över

Kloka ord!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 12:31
Ursprungligen av shandar:

Det som är olagligt är att ladda ner och/eller berätta var man kan få tag på dessa filer.

Alltid lika roligt när folk klyver hår för att få det de tycker att låta rätt.

Ursprungligen av shandar:

...utan att moderatörerna ska lägga sig i våra liv och våra beslut.

Lika roligt är det när folk tar i så de spricker. Slår aldrig fel, alla de som är i gränslandet och tassar är alltid de som kommer dragandes med liknande saker. Alltid snack om kränkning av privatliv och beslut när det egentligen handlar om något helt annat.

Ursprungligen av acke:

Lika roligt är det när folk tar i så de spricker. Slår aldrig fel, alla de som är i gränslandet och tassar är alltid de som kommer dragandes med liknande saker. Alltid snack om kränkning av privatliv och beslut när det egentligen handlar om något helt annat.

Ja, ofta jämställs dessa frågor med mänskliga rättigheter som rätten till mat och skolgång. Snacka om i-landsproblem; vi har så lite att klaga på så att de stora orden och gesterna läggs på problem som är fåniga i jämförelse med det mesta.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 12:38
Ursprungligen av acke:

Alltid lika roligt när folk klyver hår för att få det de tycker att låta rätt.

Berätta då för mig vad det är för olagligt med att fråga om man kan installera Leopard (eller något annat OS) på en partition på sin iPod

Ursprungligen av acke:

Lika roligt är det när folk tar i så de spricker. Slår aldrig fel, alla de som är i gränslandet och tassar är alltid de som kommer dragandes med liknande saker. Alltid snack om kränkning av privatliv och beslut när det egentligen handlar om något helt annat.

Skulle väl inte säga att det är en kränkning av mitt privatliv, men trots allt är det mitt beslut. Frågan som ställdes var ju en enkel ja/nej fråga, ändå börjar moderatorerna rota runt i det och fråga hur personen har fått tag på det. None of their business imho. Frågan i tråden leder inte till mer eller mindre piratkopiering och den kommer knappast leda till att en massa "hackers" kommer till 99.se och drar ner kvaliteten på inläggen, så vad är problemet?

Nu äger jag ingen iPhone, men när jag kopplade min iPod till datorn första gången kom det upp ett användaravtal som man skulle klicka förbi för att komma vidare. Gör det inte det med iPhone? För i sådana fall är det ju ett avtalsbrott.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Nu äger jag ingen iPhone, men när jag kopplade min iPod till datorn första gången kom det upp ett användaravtal som man skulle klicka förbi för att komma vidare. Gör det inte det med iPhone? För i sådana fall är det ju ett avtalsbrott.

Jag tror att det är tveksamt om detta skulle hålla i Svensk domstol som avtalsbrott. Jag har köpt en produkt, iPhone, jag måste inte använda den som telefon. Jag kan läsa mejl, surfa, synka kalender, lyssna på musik, mm. De mesta "klick avtal" och så kallade "shrink wrap" avtal inte är så lätta att få igenom i en domstol, och då är det inte helt säkert att det är ett avtalsbrott.

Finns det ett sådant "klick avtal" när man dockar iPhone första gången?

Håller med shandar 100%.

Hackar man telefonen så tackar man aldrig ja till något av Apples eller AT&Ts avtal.

Bevaka tråden