Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: iPhone kommer inte säljas i Applebutiker i Sverige

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-23 19:13
Ursprungligen av Björnström:

1. Nej, ingen kan säga något säkert utom Steve Jobs - men många vill gissa!

2. Ja, den kommer bara säljas operatörslåst. Det är halva grejen med iPhone att den säljs som en paketlösning med abonnemang som är tätt integrerat med telefonens funktioner.

Nu har jag inte fått min iPhone än, men det enda som är "tätt integrerat" är väl Visual Voicemail? Resten är ju standardgrejer packeterat på ett jäkligt snyggt sätt.

Ursprungligen av Björnström:

1. Nej, ingen kan säga något säkert utom Steve Jobs - men många vill gissa!

2. Ja, den kommer bara säljas operatörslåst. Det är halva grejen med iPhone att den säljs som en paketlösning med abonnemang som är tätt integrerat med telefonens funktioner.

Bara operatörslåst? iPhone säljs/såldes ju olåst i Franrike och en även en stund i Tyskland.

Varför skulle ett gammalt statligt norskt bolag vara mer framåt och ungt än ett gammalt statligt svenskt bolag, eller gammalt statligt spanskt, eller gammalt statligt tyskt. Samma skit, säger jag, men inte i negativ mening. Jag gillar inte Telnor efter två år med dem, och kommer byta till Telia vid nästa telefon. men smaken är som...

Men det kommer väl vara lika enkelt att hacka den svensk releaseade modellen som med usa modellen? isf. så är det ju inga stora problem, för dom som inte vill använda det abbonemang som "följer med".. förutom att man sitter med en månadsavgift på ett antal kronor... Och hur blir det isf med edge och liknande..?

Ursprungligen av rosen888:

Men det kommer väl vara lika enkelt att hacka den svensk releaseade modellen som med usa modellen?

Fast det finns risk för att man kommer att tvingas skriva kontrakt i butiken i Sverige, det betyder att det inte kommer att gå att köpa en iPhone utan abonnemang i Sverige som i USA.
Fast just nu är det ju bara spekulationer, det kan ju bli hur som helst.

Ursprungligen av rosen888:

1. Men det kommer väl vara lika enkelt att hacka den svensk releaseade modellen som med usa modellen? isf. så är det ju inga stora problem, för dom som inte vill använda det abbonemang som "följer med".. förutom att man sitter med en månadsavgift på ett antal kronor...

2. Och hur blir det isf med edge och liknande..?

1. Det är inte alls säkert att nästa uppdatering av iPhone är lika "enkel" att låsa upp. Den telefon som slutligen levereras i Sverige kanske har en helt annan hårdvara och mjukvara. Det finns en liten risk att endast nuvarande 1.00-1.02 telefoner är dom enda telefoner som någonsin kommer gå at hacka. Liten.

2. Endast Telia har EDGE idag. Så om det inte blir Telia som signar för iPhone i Sverige kan vi nog utgå ifrån att telefonerna levereras med 3G inbyggt.

Ursprungligen av Björnström:

1. Det är inte alls säkert att nästa uppdatering av iPhone är lika "enkel" att låsa upp. Den telefon som slutligen levereras i Sverige kanske har en helt annan hårdvara och mjukvara. Det finns en liten risk att endast nuvarande 1.00-1.02 telefoner är dom enda telefoner som någonsin kommer gå at hacka. Liten.

2. Endast Telia har EDGE idag. Så om det inte blir Telia som signar för iPhone i Sverige kan vi nog utgå ifrån att telefonerna levereras med 3G inbyggt.

Eller att den operatören kör igång med EDGE som O2 har gjort i England

ajuste, tänkte inte på de! hehe

Telia är ju starka på det sättet att de faktiskt äger delar eller hela telebolag i många andra länder, som till exempel Finland (Sonera), Spanien, Turkiet (Turkcell) och Litauen. Sådant öppnar ju för samarbete i andra länder också.

Dessutom har de väl Sveriges bästa täckning om jag inte minns fel.

Haha. Det är underhållande att läsa om spekulationerna kring iPhone, och vilka känslor det väcker.

Det är trist om återförsäljarna (Applebutikerna i Sverige ägs inte av Apple) inte får sälja iPhone. De kommer ändå att få ta emot kunder som vill får problem med telefonen, har frågor eller har ett garantiärende.

/c

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-23 15:10

Jag blir mera och mera säker på att vi får iPhone ungefär samtidigt som Asien, och då kan man räkna med 3G. Utan 3G fungerar den ju ändå inte i Japan..

Det låter rimligt. Eftersom det barar är Telia som har EDGE (om det nu stämmer) så har ju  ingen att förhandla med. Då väntar  nog tills dom har 3G och helt plötsligt kan de förhandla med fler "spelare".

Ursprungligen av boris91:

Jag blir mera och mera säker på att vi får iPhone ungefär samtidigt som Asien, och då kan man räkna med 3G. Utan 3G fungerar den ju ändå inte i Japan..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-09-23 16:32

Säger inte konsumentköplagen att man inte får sälja en produkt som tvingar konsumenten att köpa en annan?

tex. Du köper en garageport och blir tvungen att köpa ett garage till porten.

Har för mig att jag hört detta. Vilket , om det stämmer, Borde betyda att telefoner inte UTESLUTANDE får säljas med ett abonemang?

Kanske finns nån här med mer insikt i detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 19:26
Ursprungligen av dreft:

Säger inte konsumentköplagen att man inte får sälja en produkt som tvingar konsumenten att köpa en annan?

tex. Du köper en garageport och blir tvungen att köpa ett garage till porten.

Har för mig att jag hört detta. Vilket , om det stämmer, Borde betyda att telefoner inte UTESLUTANDE får säljas med ett abonemang?

Kanske finns nån här med mer insikt i detta?

Intressant resonemang. Jag är inte på det klara med det juridiska läget, men var det inte så att en del operatörer har haft telefonmodeller som endast har kunnat köpas med deras abonnemang?

Överhuvudtaget ogillar jag starkt Apples strategi med en operatör. iPhone är en bra telefon på många sätt, men det känns lite fånigt att tvinga på kunderna en operatör. Att påstå att Apple vill tillförsäkra full funktionalitet är ju lite löjligt eftersom iPhone inte innebär en revolution i termer av telefonifunktioner. Användarvänlighet javisst, men som en mobiltelefon är den ju inte så nyskapande att det skulle kräva speciallösningar...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-09-23 20:03
Ursprungligen av hkim:

Intressant resonemang. Jag är inte på det klara med det juridiska läget, men var det inte så att en del operatörer har haft telefonmodeller som endast har kunnat köpas med deras abonnemang?

Överhuvudtaget ogillar jag starkt Apples strategi med en operatör. iPhone är en bra telefon på många sätt, men det känns lite fånigt att tvinga på kunderna en operatör. Att påstå att Apple vill tillförsäkra full funktionalitet är ju lite löjligt eftersom iPhone inte innebär en revolution i termer av telefonifunktioner. Användarvänlighet javisst, men som en mobiltelefon är den ju inte så nyskapande att det skulle kräva speciallösningar...

det har väl hänt att operatörer som tex. Tre fått tillgång till leveranser av nya telefoner och fått sälja dom tillsammans med sina abonnemang innan dom funnits operatörslösa hos andra återförsäljare men så långt jag kan minnas har jag inte sett nån telefon som uteslutande sålts med ett abbonemang

Ursprungligen av hkim:

...Användarvänlighet javisst, men som en mobiltelefon är den ju inte så nyskapande att det skulle kräva speciallösningar...

Visual Voicemail = nyskapande och kräver nya installationer hos operatören.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-06 11:05
Ursprungligen av dreft:

Säger inte konsumentköplagen att man inte får sälja en produkt som tvingar konsumenten att köpa en annan?

tex. Du köper en garageport och blir tvungen att köpa ett garage till porten.

Har för mig att jag hört detta. Vilket , om det stämmer, Borde betyda att telefoner inte UTESLUTANDE får säljas med ett abonemang?

Kanske finns nån här med mer insikt i detta?

Om det står så i vår konsumentköplag får vi inte se några iPhones i Sverige. Får inte Apple som dom vill här så är marknaden så liten globalt sett att dom inte kommer att bry sig, och SE, Nokia och de andra gnuggar sina händer

Attans! Jag som redan har förhandssålt ett antal iPhone. Väntar med spänning på officiellt svar från Apple.

  • Oregistrerad
  • 2007-09-23 19:50

räcker det inte med EN tråd om Iphoen (eller iaf i rätt forum). Finns ingen chans att man ska hinna med alla trådar. Bättre o stänga den här o hänvisa till iphone istället..

Ursprungligen av studiox:

räcker det inte med EN tråd om Iphoen (eller iaf i rätt forum). Finns ingen chans att man ska hinna med alla trådar. Bättre o stänga den här o hänvisa till iphone istället..

Off Topic - Starta en ny iPhone-tråd om det

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-23 20:10

Anledningen till operatörslåsning är givetvis att Apple och operatören kan kränga luren för 3500 kr. istället för 7000 kr (vilket skulle ge bad wibes i media). Resterande 3500 kr. tar man in via avbetalning (=månadskostnad). Detta delar man på (fördelningen är hemlig).
Någon teknisk anledning till operatörslåsning finns inte. Visual Voicemail är trams man skapade för att ge illusionen om ett mervärde och att det finns en teknisk anledning till operatörslåsningen.

Intressant!

En av de stora datortillverkarna har börjat svenska kampanjer där man "får" en iPhone på köpet vid köp av en fet bandrobot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 17:13

Kan man vara helt säker på att iPhone kommer att säljas i sverige?? Någon sa att det inte finns några som helst garantier för en lansering av iPhone i sverige.

  • Medlem
  • 2007-11-11 17:28

Det kommer.

  • Medlem
  • 2007-12-02 11:27

Det finns inget som talar emot en svensk lansering utan 3G. Edge är inte mycket sämre än 3G om det nu blir Edge.
Telenor och Tele2 har GPRS, och det skulle till och med kunna bli 3 som tar hem det om de sluter avtal med någon annan (läs Telia) om att få utnyttja deras Edgenät.

Om inte annat så vill de nog vara på banan först (och ensamt) när Apple faktiskt släpper sin 3G-telefon.

3G-hypen står inte i proportion till hur bra det verkligen är i förhållande till Edge/GPRS. Många säger att de inte skulle kunna tänka sig en telefon utan 3G och så visar det sig att de inte alls utnyttjar kapaciteten.
Det tror jag att även Apple fattar.

Ursprungligen av Björnström:

eftersom man måste vända sig till säljare som inte kan någonting om Mac (relativt sett).

Till min förvåning verkade personal från landets största macbutiker inte särskilt kompetenta heller, fick erfara detta för några veckor sedan då 3st i personalen står som frågetecken för en så enkel och självklar sak som detta gällde.. så jag har fått en annan syn säljare är säljare och inget annat!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-06 11:06
Ursprungligen av motif:

Till min förvåning verkade personal från landets största macbutiker inte särskilt kompetenta heller, fick erfara detta för några veckor sedan då 3st i personalen står som frågetecken för en så enkel och självklar sak som detta gällde.. så jag har fått en annan syn säljare är säljare och inget annat!

Vilken enkel sak var det som dom inte kunde och som DU heller tydligen inte kunde?

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-01-07 23:05

Vad är en dator utan bredband? Vad kommer en telefon vara om något år utan en bra uppkoppling. Folk som anser att detta aldrig kommer slå vet inte vad de pratar om.

Det kommer komma en 3G iphone förhoppningsvis en med HSDPA.

Jag tror att 3 absolut kan vara en av de hetaste tipsen på operatörer i sverige som säljrättigheterna. 3 är ju trots allt större en både tele2, telia och telenor med tanke på att 3 finns i många fler länder (Sverige, Danmark, UK, Irland, Italien, Australien, Österrike, Hong Kong och Indonesien.

...eller vad säger ni?

  • Medlem
  • 2008-01-07 23:17
Ursprungligen av jason:

Vad är en dator utan bredband? Vad kommer en telefon vara om något år utan en bra uppkoppling. Folk som anser att detta aldrig kommer slå vet inte vad de pratar om.

...eller vad säger ni?

Telefoner md bredband kommer att vara ett krav först när det finns ett utvecklat register av tjänster. Det är bara geeks'n'nerds som kräver bredband i något de allra allra flesta bara har till att prata med.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-01-08 15:34
Ursprungligen av Baron:

Telefoner md bredband kommer att vara ett krav först när det finns ett utvecklat register av tjänster. Det är bara geeks'n'nerds som kräver bredband i något de allra allra flesta bara har till att prata med.

Jag tror du har helt fel där. Allt handlar om att dagens tjänster via telefonen helt enkelt inte är tillräckligt bra än. Apple är mästare på att skapa enkla och användarvänliga tjänster. Tex att kunna köpa och ladda ner filmer till din telefon vart du än befinner dig. Idag måste man koppla upp på WiFi, vilket är ett steg i rätt riktning, men inte fullt ut. Musik och film är bara ett exempel. Är övertygad om att utvecklingen kommer gå mot att alla har små datorer i fickan i framtiden. Och alla har en bra uppkoppling direkt i telefonen.

Bevaka tråden