Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Namninsamling: Tvinga Comhem öppna port 548 för AFP

Tråden skapades och har fått 226 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 13:23
Ursprungligen av smurf:

Har varit i kontakt med ComHems kundtjänst, men jag litar inte et dugg på dom, så här fick jag till svar:

[I]SVAR 2009-01-12 15:01

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi spärrar inga portar.

Comhem, precis som alla andra operatörer spärrar port 25 så där talar dom inte sanning, men jag vet ju inte vad du skrev till dom heller.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-16 15:15

Så här skriver dom i sitt nya svar, när jag påpekade att dom visst stängde portar. Men så bra, då ska det altså inte finnas några virus längre nu då? Tydligen i ComHems tro så skickas inte virus via några andra portar, mon tro om dom har upplyst Apple om detta, så dom kanske kann ändra sin fildelningport till någon annan (ironi).

"Port 548 var vi tvugna att stänga för att det var en port som det skickades virus genom och det var få kunder som använde den porten. Därför gjorde Comhem den bedömningen att stänga den porten."

Ursprungligen av smurf:

Så här skriver dom i sitt nya svar, när jag påpekade att dom visst stängde portar. Men så bra, då ska det altså inte finnas några virus längre nu då? Tydligen i ComHems tro så skickas inte virus via några andra portar, mon tro om dom har upplyst Apple om detta, så dom kanske kann ändra sin fildelningport till någon annan (ironi).

"Port 548 var vi tvugna att stänga för att det var en port som det skickades virus genom och det var få kunder som använde den porten. Därför gjorde Comhem den bedömningen att stänga den porten."

Döskallesvar!

Det vet väl alla att det var en korkad journalist som skrev krigsrubriker om att AFP delade ut så att vem som helst kunde komma åt filer.
Konstigt att inte Comhem själva vet detta. Men de har väl småbarn som jobbar på Supporten.

Jag försöker klicka på "Anslut till server" och min idisk på mac.se.

Är det ngt vajsing på mac.se då eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-16 21:48

Jag har skickat svar åt dom och frågat varför porten då är öppen i vissa delar av landet, och stängd i andra. Och om dom samtidig är så korkade att dom tror att virus inte sprids med andra portar.

Inte presis i dessa ordalag, men det skall bli spännande och vad dom säger nu.

Ursprungligen av smurf:

Jag har skickat svar åt dom och frågat varför porten då är öppen i vissa delar av landet, och stängd i andra. Och om dom samtidig är så korkade att dom tror att virus inte sprids med andra portar.

Inte presis i dessa ordalag, men det skall bli spännande och vad dom säger nu.

Du kan ju också tillägga antalet kända virus för Mac OS X, d.v.s. den enda plattformen som nyttjar port 548.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-04 13:56
Ursprungligen av smurf:

Jag har skickat svar åt dom och frågat varför porten då är öppen i vissa delar av landet, och stängd i andra. Och om dom samtidig är så korkade att dom tror att virus inte sprids med andra portar.

Inte presis i dessa ordalag, men det skall bli spännande och vad dom säger nu.

Fick du något svar på detta öht?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-02-07 17:12
Ursprungligen av d99gnu:

Fick du något svar på detta öht?

Min pappa har en TC. Jag kommer åt den från mitt jobb - men inte hemma. Jag har comhem och bor på Kungsholmen. Är det ett comhem-problem enligt denna tråd - eller berör bara tråden de som DELAR UT FRÅN comhem? (Jag vill alltså ha access till en TC som sitter på ett "fritt" nät och sitter själv på comhem...)

  • Oregistrerad
  • 2009-03-28 23:01
Ursprungligen av William N:

Min pappa har en TC. Jag kommer åt den från mitt jobb - men inte hemma. Jag har comhem och bor på Kungsholmen. Är det ett comhem-problem enligt denna tråd - eller berör bara tråden de som DELAR UT FRÅN comhem? (Jag vill alltså ha access till en TC som sitter på ett "fritt" nät och sitter själv på comhem...)

Tänk på att ComHem i stockholm fortfarande kan vara TVÅ nät JA.

UPC och ComHem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-07 18:23
Ursprungligen av d99gnu:

Fick du något svar på detta öht?

Dom svarade att dom troligen kommer att stänga porten på dom ställena där den är öppen nu.

Jag gorde dck en port forward i TC, så nu kommer jag åt TC hårddisken från jobbet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-28 09:25

ComHem verkar inte vara så sugna på att öppna port 548 pga virus, kanske någon bättre kunnande här på forumet kan knåpa ihop en text som vi alla kan skicka till ComHem, och berätta hur det ligger till som?

Sen, så löste jag det med en port forwarding. I TimeCapsule satte jag t.ex port 4501 till att anropa port 548 på intern ip 10.0.1.1 (som är TC´s egen IP adress). Fungerar klockrent, och Time Capsule är kopplat direkt till modemet.

Mitt förtroende för ComBort är orubbat : Noll

Någon som orkar dra ett varv till?

Funderar på att kontakta MacWorld, använd dem som jävligt fult påtryckningsmedel.
Skulle vilja se kampanjen "Har du mac - skit i ComHem" ta fart.

Jag vill se ngn DUKTIG macare i TV-Studion ihop med Sverker och ngn i ansvarig ställning från ComHem. Sedan kan vi plocka brallerna av ComHem på bästa sändningstid.

Funderar på att säga upp mitt ComHem och hänvisa dem till avtalsbrott eller nåt.
De spärrar ju 548 fastän de säger att de inte spärrar något....

Vem fan vill ha att göra med lögnare?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-28 23:02
Ursprungligen av Goflorp:

Någon som orkar dra ett varv till?

Funderar på att kontakta MacWorld, använd dem som jävligt fult påtryckningsmedel.
Skulle vilja se kampanjen "Har du mac - skit i ComHem" ta fart.

Jag vill se ngn DUKTIG macare i TV-Studion ihop med Sverker och ngn i ansvarig ställning från ComHem. Sedan kan vi plocka brallerna av ComHem på bästa sändningstid.

Funderar på att säga upp mitt ComHem och hänvisa dem till avtalsbrott eller nåt.
De spärrar ju 548 fastän de säger att de inte spärrar något....

Vem fan vill ha att göra med lögnare?

Ja det bästa vore nog om du bytte leverantör.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-29 19:48

Eller det kanske är enklare att tyrcka på Apple, så man kan välje vilken port man vill till Back-to-my-mac???

Funkar ju klockrent att kopplat upp sig mot TC med en annan port, bare 548 som inte funkar, och därför heller inte Bac to my mac.

Jag måste döda Comhem

Ursprungligen av Gravallvarlig:

Jag måste döda Comhem

Jag håller? Du slår?

Ha ha...
Nej, men vad kan man göra egentligen?

Svar från Comhem: "Gå till Delning och så klickar du ur fildelning. Då kommer du runt problemet. Det här är något vi som jobbar på här har kommit på själva eftersom Comhem inte ger support i ärendet".

Vad svarar man då?

Ursprungligen av Gravallvarlig:

Svar från Comhem: "Gå till Delning och så klickar du ur fildelning. Då kommer du runt problemet. Det här är något vi som jobbar på här har kommit på själva eftersom Comhem inte ger support i ärendet".

Vad svarar man då?

Så fildelning via Apple FileSharing protocol, port 548, ber de en avsluta eftersom det inte funkar.
Men comHem säger samtidigt "Vi blockerar inga portar".

"Vi jobbar på det" har de ju gjort sedan år 2001 eller nåt....

ShareTool löser alla era problem... har använt det i ett år nu under min studietid och det fungerar kanon.

I mitt fall har jag BBB 100/10 vs ett stadsnät på 80/15 och det är stabila 10 Mbps vid AFP överföringar...

Yazsoft | ShareTool Information

Tack för infon, skall kolla upp detta.

ShareTool verkar ju grymt. Snyggt sätt att ersätta Back To My Mac. Ska testa.

Here we go again!

Går man till t.ex. Open Port Check Tool så ser jag att nästan allt är vidöppet och fint hemma hos mig på Södermalm - även port 548. Men...hemma hos en vän - som också har Comhem och bor på Södermalm är ALLA postar stängda (!). Kan det bero på att det är en borättförening som själv "äger kablarna" i huset? Har dom en specialdeal/uppkoppling tro?
Varför är det olika? Liksom.

Märker nu att nästan allt är blockerat hemma hos mig - UTOM 548! Igår var nästan alla portar öppna. Jisses. vad pågår? Har Comhem en random algoritm som slår på och spärrar portar löpande i realtid? Herregud. Upplys mig ni som har en teori och kan nätverk.

Ursprungligen av Zimmerman:

Here we go again!

Går man till t.ex. Open Port Check Tool så ser jag att nästan allt är vidöppet och fint hemma hos mig på Södermalm - även port 548. Men...hemma hos en vän - som också har Comhem och bor på Södermalm är ALLA postar stängda (!). Kan det bero på att det är en borättförening som själv "äger kablarna" i huset? Har dom en specialdeal/uppkoppling tro?
Varför är det olika? Liksom.

Märker nu att nästan allt är blockerat hemma hos mig - UTOM 548! Igår var nästan alla portar öppna. Jisses. vad pågår? Har Comhem en random algoritm som slår på och spärrar portar löpande i realtid? Herregud. Upplys mig ni som har en teori och kan nätverk.

Det kan inte ha och göra med att det ena huset tidigare hade UPC innan de blev uppköpta av comhem?

Tvärtom - jag med öppna portar hade tidigare UPC. Föreningen med spärrade portar har alltid haft Comhem.

Ursprungligen av Mikael E:

Det kan inte ha och göra med att det ena huset tidigare hade UPC innan de blev uppköpta av comhem?

Är det nån förening kan dom ju ha en egen brandvägg eller så..

Dom har ingen egen server i huset i alla fall. Ingen hårdvara alls.

Ursprungligen av Johan S:

Är det nån förening kan dom ju ha en egen brandvägg eller så..

Jag vet hur man gör Port Forwarding när det gäller att styra all trafik på specifik port till specifik dator - men jag fattar inte hur man gör för att t.ex. säga åt routern att all trafik som kommer på poer 80 skall till port 548. Någon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-05 11:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vet hur man gör Port Forwarding när det gäller att styra all trafik på specifik port till specifik dator - men jag fattar inte hur man gör för att t.ex. säga åt routern att all trafik som kommer på poer 80 skall till port 548. Någon?

Det beror på din router. Normalt har man både ipadress in och ut, och port in och ut.
Dvs jag sätter normalt 212.237.243.34 till 192.168.0.1, port 80 till port 80. Men jag kan ju då välja port 80 till 548... går inte det på din router?

Nu har jag konstanterat att ALLA portar är stängda hos kompisen!!! ALLA!!!
Det kan inte vara Comhem då dom t.o.m. har manualer hur man gör port forwarding. Dom brukar ju alltid ha åtminstone några portar öppna - t.ex. 80, 443 och kanske 21.
Nej, detta mysterium måste utredas. Kompisen ska ta kontakt med berörd i borättsföreningen - det är någon gammal gubbe som tog in Comhem-nätet för länge sedan och han är "ansvarig" för det. Troligtvis är det en skitskraj och okunnig - möjligtvis psykotisk - man. Han har ringt Comhem (för länge sedan antar jag) och bett dom spärra ALLT. Rubbet. :-D.
Så - i denna förening sitter alltså hundra pers och kan bara surfa och maila - thats it. Torrent? Glöm det. FTP? Glöm det också. IMAP? No way. Det skumma är att många i föreningen är högutbildade 30-40-åringar - IT-folk och arkitekter :-D.
Kompisen ska reda upp eländet och kräva omedelbar öppning av vanliga portar. 548 blir det nog knappast då den har en central stängningspolicy hos Comhem - men jag behöver ju bara EN port - vilken som helst - för att forwarda och kunna köra AFP ändå. Det funkar från jobbet (där är också nästan allt stängt (proxy) - men inte ALLT.
Det jag inte fattar är att man kan kontakta Comhem och kräva speciella specifikationer för just ett hus. Ofattbart. Men jag kan inte tänka mig någon annan förklaring.
Vi får se - fortsättning följer.

Bevaka tråden