Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Namninsamling: Tvinga Comhem öppna port 548 för AFP

Tråden skapades och har fått 226 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag flyttar tråden till "allmänt om Mac" - där den troligen passar bäst. Såklart att 99mac står bakom en insamling som detta. Hur gör vi det bäst?

Det långsiktiga arbete som bedrevs mellan det första och andra puniska kriget kanske ska få utgöra exempel? ALLA minns repliken som en viss politiker avslutade ALLA sina offentliga genmälen med - "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras.".

En travestering på det uttalandet borde kunna få spridning, om inte så kommer kultureliten att nappa haj på den kroken - att vi alltid avslutar allting vi skriver med samma mening - och till slut växer det till en lavin och det blir ohållbart för ComHEm att hålla huvudet i sanden. Tänk Er att de tvingas schavottera i Kulturnytt, hos Sverker, i DN Debatt osv. på alla ställen där de elitistiska rösterna hörs. Ett sådant tryck är en våt dröm för en lobbyist. Det är dit vi ska, inte nöja oss med en indignerad protest.

Självklart ska ALLA medel användas, men den satiriska humorn är starkast enligt min uppfattning.

För övrigt anser jag att ComHem bör tillåta trafik över port 548.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 09:18

Om man rent krasst skall föra diskussion med Comhem så gäller det att försöka boka ett möte med teknikansvarige och föreslå att deras säkerhetsexpert sitter med på mötet.
Från vår sida bör då någon med verbal förmåga driva mötet och ha med sig någon med djup teknisk kunskap. (Detta kan vara en och samma person men fler på mötet skadar aldrig så länge man inte är för många)
Sedan gäller det att ha väl underbyggda argument och även vissa liknelser.
T.ex. kan man ifrågasätta vilka säkerhetsspärrar de har mot modemkapningar då dessa har utgjort den mest utbredda säkerhetsmissen i sverige, deras svar är så klart att detta inte existerar längre då man inte ringer upp någon. Vi kan ju defakto besvara med samma mynt att säkerhetsrisken för AFP inte existerar längre då Apple har tagit sitt ansvar och levererar mjukvaran med tjänsten avstängd per default och man måste aktivt välja att öppna detta för andra användare.

Samtidigt kan man passa på att dra upp ett par välarbetade artiklar man är mer än gärna redo att skicka till diverse press som visar på att Comhem diskriminerar en växande användargrupp bara för att de valt en annan mjukvaruleverantör än Microsoft.

Sen är det ju inte helt fel att försöka få med apple själva på tåget som verkligen kan advokera för att detta hämmar deras tjänster och därmed deras konkurrensmässiga fördelar gentemot windows och linux på ett sätt som minskar deras marknadsandelar på den svenska marknaden då sveriges enskilt största internetoperatör arbetar aktivt emot dem med argument som baseras på säkerhetsrisker som är åtgärdade sedan länge.

Hur går vi runt problemet att folk kommer se varandras utdelade mappar hejvilt om port 548 är öppen i nätverket?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-17 08:28

Genom att berätta för Comhem att de bör skaffa kompetent personal som kan konfa deras nätutrustning på rätt sätt.
Det här är ju en storm i ett vattenglas. Rätt konf i rätt utrustning och detta är inte ett problem. Nu kan det ju vara så att utrustningen som Comhem förfogar över saknar de rätta möjligheterna, men det är ju i så fall bara ytterligare ett påpekande de bör ta under beaktning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 08:59

Bollman: Det talar ju bara mer för att problemet inte ligger hos oss som användare utan hos Comhem som leverantör.

Öppna port TCP548 för trafik, portxxx för handskaningen, men håll portxxxx stängd för broadcast. Jag hittar inte i hastigheten vilka portar som används för handshake/broadcast, men det är sammanlagt tre portar iblandade, varav två behövs för trafiken och den tredje för att kunna hitta okända volymer.

Att ansluta till en känd volym, kräver INTE tillgång till broadcast, den behövs bara om man vill sniffa, om jag nu fattat rätt.

För övrigt anser jag att ComHem bör tillåta trafik över port 548.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-05-17 13:52

99.se - Visa enstaka inlägg - Namninsamling: Tvinga Comhem öppna port 548 för AFP skrivet av hmmm Leonardo.

Citat:

I fallet med AFP används följande portar; trafik:TCP548, handskak TCP/UDC427 & broadcast UDC5353 ( Multicast DNS (MDNS) ).

För övrigt anser jag också att Com Hem bör tillåta trafik över port 548.

Du Henil stabil i nöden räddare - jag visste att jag grävt efter det en gång i tiden, när jag mailade med Martin Kull på ComHem, men kom inte ihåg att jag också skrivit om det i denna tråd.

Diskussionen om att byta port för AFP i Mac OS X Server för mac.se fortsätter här:
http://www.99.se/mac-os-x-server/244510-byta-port-f-r-afp-p-mac-os-x-server.html

Fungerar det inte att sätta en regel i routern/brandväggen som säger att all(?) trafik på port 845 ska routas till rätt lokala IP port 548?
Sedan när man ansluter kör man mot afp://ip.ip.ip.ip:845
Det kan väl inte vara något problem?

Min egen, högst privata, lösning

Jag har löst problemet med att Comhem villat bort sig och konsekvent vägrar lyssna på argument - jag röstade med fötterna; abonnemanget med Comhem är uppsagt och ersätts 2008-07-19 med 100/10 Mbit LAN från Bredbandsbolaget.

Ursprungligen av leonardo:

Jag har löst problemet med att Comhem villat bort sig och konsekvent vägrar lyssna på argument - jag röstade med fötterna; abonnemanget med Comhem är uppsagt och ersätts 2008-07-19 med 100/10 Mbit LAN från Bredbandsbolaget.

Åh vad jag önskar att jag kunde göra likadant.
Men i min fastighet har ComHem monopol.

Jaa, fredrik...

Jag sitter i motsatta sitsen. precis flyttat till ett ComHem-hus så jag får ALLT via dem (TV, Telefoni, Bredband).

...och mkt riktigt så funkar inte min iDisk hos Mac.se längre.

Att ringa ComHem verkar vara helt döfött då de verkar lätt inkompetenta på allt som går det minsta utanför deras standard (typ en Mac i nätet istf en PC...)

Det har nämnts att det finns sätt att komma runt det hela, jag är idel öra.
Helst vil man ju slippa starta FTP-programmet (Transmit)...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-09 17:33

Men så ligger väl också Comhems kundtjänst i topp i senaste undersökningen... över mest klagomål!

Istället för afp

Det här verkar ju för bra för att vara sant. Någon som testat?

Bonjour, var du än är - MacWorld

ShareTool | Access your Bonjour Services from anywhere, securely.

Finns det programlösningar?

Interarchy som rekommenderas på mac.se's hemskesida kostar 59USD...

Finns det freeware eller liknande ?

Finns det mer elelr mindre maciga lösningar?

För övrigt anser jag att ansvariga på Comhem borde doppas i sillespad.

Jag tror att bästa sättet är att vänligt påvisa problematiken för såväl Macworld som Comhem men även någon av de tyngre tidningarna som Computer Sweden och Tech World.
Det som ska lyftas fram är att Comhem spärrar Apples betaltjänster och deras hårdvarulösningar för backup på ett förhastat och tyvärr lite väl restriktivt sätt. Berätta hur Apples tjänster fungerar och vilken möjlighet de erbjuder men som nu Comhemkunder berövas på vilket idag enda lösningen runt är att byta leverantör.

Vi måste påvisa att problemet går att hantera genom att man stänger broadcast istället för att stänga igen allt och degenerera så väl Comhems som Apples betaltjänster.

Fick ett mail idag från Kundtjänst att de ser över det hela:

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi håller på med en översyn vilka portar som verkligen inte skall vara blockerade och denna porten blockerades pga att en journalist beskrev detta som ett stort säkerhetshål vilket det nästan var (man kunde få åtkomst till hela disken utan några större besvär). Detta var dock innan Mac OS X och nu existerar inte detta nästan-hål.

Jag har skickat vidare dina synpunkter om port 548. Jag är själv Mac-användare så öppning av den porten kommer väl mottagas.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Henrik Nilsson"

Nu om nånsin är det dags att maila till kundtjänst och se till att visa att vi är flera som vill ha fixat problemet med stängd port 548

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 19:42

Känner en på comhem som säger att de som bestämmer tittar på detta nu och han sa att det ser bra ut.

Strålande!

Nu har jag inte läst hela tråden men har själv varit i här och letat efter en lösning. Skriv så här i Terminalen på burken där du har filmerna:

sudo ipfw add fwd localhost,548 tcp from any to any 549 via en0

Har du servern på ett trådlöst nät så skriv en1 istället.

Anslut sedan med afp://host:549 (Äpple + K i Finder om du inte har koll på det) med burken som vill ansluta till servern med.

Senast redigerat 2008-11-07 22:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 13:45

Nu mina vänner! Tack Comhem och min kontakt on the inside.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 15:22

ÄR den öppen!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 15:30
Ursprungligen av 20hz:

ÄR den öppen!?

Jag sitter på comhem och laddar upp och ned filer på en AFP-server as we write..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 16:16

HELVETE! Bästa idag!!!!

Äntligen! För att travestera en fetlagd medelålders radiopratare. ...

Var för snar att ropa hej.
De verkar inte ha vredet på den store spaken ännu som styr "Sverige utanför Tullarna"....

*damn*

Hur ska man göra för att kommunicera AFP med en annan Macare? Vi båda bor på Södermalm och har Comhem. Hur hittar vi varandra? Kort user manual önskas

(måste man t.ex. ha AppleTalk på?)

Senast redigerat 2008-11-17 21:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 00:22

Annan maccare? Snackar du dator till dator eller dator till server? En viss skillnad. Men om det är dator till dator så kortfattat:
Sätt på Fildelning på den datorn du vill dela ut info på.
Set till att AFP-anropen går till det interna IP-numret din dator som som delar ut saker har. Det ställer du in i routern.
Sedan Åpple + K och skriver in kompisens IP.

Bevaka tråden