Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som testat Apples nya tunna tangentbord

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 12:07
Ursprungligen av TZW:

Jag undrar också hur man mappar om den knappen till en annan Exposé-funktion (så att den fungerar as is - utan att behöva trycka fn+F3 eller någon annan knappkombination).

Avmarkera "Använd alla funktionstangenterna med de vanliga funktionerna" så slipper du använda fn-knappen. Sen är det ju som sagt att bara att välja vilken Exposé-funktion som ska ligga på den knappen. Jag har till exempel lagt programfönster och visa skrivbordet på F5 och F6.

Självklart menar jag exposé :">

Senast redigerat 2007-10-04 02:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 10:17

Jag är kär. så otroligt skönt skrivbord, fingrarna rinner över det, det känns som man kan skriva en roman på ett par minuter. Så otroligt skönt. Köpte också med sladd vill väldigt gärna ha numeriska delen.

Pressing the Exposé key - Exposé (all windows)
Pressing Ctrl+Exposé key - Exposé (application windows)
Pressing Cmd+Exposé key - Exposé (desktop)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-04 13:47

Skaffat ett trådat, sjukt nöjd med det. Som en dröm att skriva på, tyst är det också.

Jodå.
När jag för en dag sedan köpte min första mac någonsin.
En iMac 20" intelcoreduo.
Mkt nöjd.
Men nu gällde det tangentbordet.
Har inte mkt att jämnföra med om man inte tittar på det jag hadde till min pc.
O jag kan bara säga att det är LOVELY:P

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-10-05 21:53

Sitter med ett trådlöst sedan en halvtimme tillbaka...otroligt skönt att skriva på men jisses, vad litet det är...har ett MS Desktop Elite bredvid på skrivbordet och storlekskillnaden är nästan löjeväckande...:)
Hoppas bara att någon tredjepartstillverkare kommer med ett siffertangentbord i samma stil...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-08 19:59

Jag har haft mitt trådlösa tgb en vecka nu och måste säga att jag är nöjd. Det är otroligt litet, ja otroligt LITET! Lite svårt att vänja sig från mitt gamla stora trådlösa tgb i o m att alla tangenter inte sitter på samma ställen, men det börjar arta sig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 21:42

Jag sitter med mitt nyinköpta just nu (trådade). Spontant tycker jag:

Enormt härlig känsla att skriva på, det går kanske inte snabbare för mig att skriva på det, men det går minst lika snabbt som tidigare.

Det ska bli härligt att slippa plocka bort alla tangenterna om några månader för att det har samlats en massa skit under de, (tror att de flesta som har (eller har haft) gamla tangentbordet vet vad jag snackar om.

Jag bytte först tillbaka till klassikern att använda F9-F12 för exposé och Dashboard, men bytte nu tillbaka för att jag tror att det nya sättet är bättre i längden. Varför ha en massa F-tangenter som jag nästan aldrig använder?

Eftersom tangenterna inte behöver tryckas ner lika långt har jag lätt för att trycka löst på tangenterna, vilket visserligen är härligt, men för mellanslagstangenten kan det ibland bli lite för löst, vilket gör att det inte ger något utslag.

Jag tycker inte riktigt om placeringen på USB-portarna, jag har musen alldeles till höger om tangentbordet och med sladden ikopplad i vänstra blir det för kort sladd, vilket gör att jag drar med mig tangentbordet och i det högra hamnar sladden lite ivägen istället. (tro mig, jag har inga lediga USB-portar i övrigt... med 12 USB-enheter anslutna blir det bara ett till över, och det är det andra i tangentbordet.

Att Enter-tangenten och F-tangenterna har blivit mindre känns helt OK... trodde att jag skulle störa mig på Enter-tangenten, men så är inte fallet.

Caps-lock har mysigare belysning än tidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-13 12:24
Ursprungligen av Timber:

för mellanslagstangenten kan det ibland bli lite för löst, vilket gör att det inte ger något utslag.

Det där är väl det enda jag tycker är lite dåligt med tangentbordet. Man måste liksom trycka rakt ovanifrån på mellanslagstangenten, trycker man lite snabbt "från sidan" med tummen som jag gör trycks den inte hela vägen ner många gånger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-17 20:02

Någon som har kollat räckvidden på det trådlösa ihop med en macbook?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-19 21:49
Ursprungligen av noldal:

Någon som har kollat räckvidden på det trådlösa ihop med en macbook?

Mitt tappar kontakten med min MBP när jag ligger i sängen och det är ca åtta meter + en vägg ifrån skrivbordet

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-18 02:11

Jag var skeptisk till en början (som så många andra). Men efter 2 månaders användning kan jag knappt skriva på ett "vanligt tangentbord"... Detta är underbart

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-19 22:41

Köpte ett trådat (trådlöst uteslutet pga ingen numerisk del) som ersättning för ett annat Appletangentbord (Pro Keyboard) med svarta tangenter som jag spillde öl på. Vänster kommandoknapp fungerade icke. Inhandlat hos Officebutiken i S-vall.

Nöjd med storleken och har vant mig vid användandet av dashboard-knappen i stället för F12.

Ahhh jag bytte batteriet i veckan på mitt tangentbord inte tänkte jag på att det skulle hålla i upp till nio månader. Jag köpte det cirka en vecka efter att det släpptes.

Skulle vilja ha en längre sladd på det trådbundna som hänger med iMac.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Skulle vilja ha en längre sladd på det trådbundna som hänger med iMac.

Det ska ha följt med en USB-förlängnigssladd med din iMac.
Då blir sladden cirka fyra dm längre.

Ursprungligen av chikuba:

En fråga! Hur tar man bort fördröjningen? Använder Caps rätt mycket i kodningen etc och håller på att bli skogstokig, minst sagt!

Jag märker då inte av någon som helst fördröjning.
Ett finger på shift-knappen istället?

Jag märker då inte av någon som helst fördröjning.
Ett finger på shift-knappen istället? [/QUOTE]

Jisses. Som att lära sig att skriva igen. Nej men man märker ingen fördröjning om man bara sitter och klickar på den om man använder den en hel del så vill den 50% av gångerna.

jag har också märkt av fördröjningen. rätt så irreterande att hålla på och trycka om igen. annars förutom det tycker jag tangentbordet är så snyggt och bra.

EDIT: apple tänkte nog inte på att vi pro's som skriver snabbt inte håller in knappar länge för att skriva (inte tittar på skrivbordet heller vad man skriver) . om man dock testar hålla in den lite längre som en normal person skriver så ja då funkar det som den ska.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 16:32
Ursprungligen av micke_nkpg:

Skulle vilja ha en längre sladd på det trådbundna som hänger med iMac.

Finns förlängningskablar för USB 2.0 i olika längder, som du kan förlänga sladden till ditt tangentbord.

En fråga! Hur tar man bort fördröjningen? Använder Caps rätt mycket i kodningen etc och håller på att bli skogstokig, minst sagt!

Det finns en inbyggd fördröjning i Caps Lock-tangenten som är hårdkodad och inte kan tas bort. Det rör sig om någon enstaka hundradel, precis för att förhindra störande små cAPS LOCK-OLYckor. Snuddar man vid tangenten aktiveras Caps Lock alltså inte, men om man verkligen tänkt trycka på den (och håller tangenten nedtryckt en eller två hundradelar längre) får man stora bokstäver. Man kan lugnt anta att de som stör sig på, eller ens märker, det är extremt få.

Att funktionen är hårdkodad märker man om man mappar tangenten till något helt annat, eftersom fördröjningen fortfarande ligger kvar. Apple har lagt upp lite info här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306811

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 16:00

Jag förstår tanken med fördröjningen på Caps Lock-tangenten. Men det kan irretera de som skriver snabbt och trycker lätt på tangenterna. Man kan säga att funktionen rättfärdigar misstag som annars kanske lär användaren att använda tangentbordet på rätt sätt, kan jag tycka.

Jag har råkat för nåt underligt med mitt tangentbord (med usb) när jag laddar upp min Iphone då tappar tangentbordet kontakten med datorn och då måste jag koppla bort iphonen och dra ut usb kontakten ur datorn och koppla om igen tangentbordet för att få igång tangentbordet.

Är det någon som vet vad detta beror på?

Ursprungligen av bozzman:

Jag har råkat för nåt underligt med mitt tangentbord (med usb) när jag laddar upp min Iphone då tappar tangentbordet kontakten med datorn och då måste jag koppla bort iphonen och dra ut usb kontakten ur datorn och koppla om igen tangentbordet för att få igång tangentbordet.

Är det någon som vet vad detta beror på?

Har liknande USB-problem. Hört ett tips om att det skall ha med strömstyrkan som iPhone behöver. Kör iPhone direkt in i macen, inte via en USB-Hub.

Testade detta bord och gillade det inte. Gillar inte känslan i laptoptangenter - därför jag tittade på ett externt. Eller gillar och gillar...i ett externt bord vill jag ha "riktiga" tangenter. Dessutom är det för tyst, ger inget riktigt klickljud vilket jag gillar. Sen tycker jag inte om att somliga tangeter saknas - såg ingen insert t.ex. Så det är inget för mig i alla fall. Men tyvärr görs in Matias-tangentborden i svensk version, ej heller Das Keyboard så vet vette fasen vad man ska köpa. En annan grej jag inte fattar är varför designen är olika på trådbundna resp. trådlösa tangentbordet. Jag menar, hela poängen med ett externt är ju att få fullstort bord och "riktig" layout, inte som en laptop. Vem köper ett externt trådlöst bord som är nästan precis som ett lappie-bord? Obegripligt att de inte gjorde bägge borden precis som det trådbundna - i layout alltså. Och sen bara tog lite mer för det trådlösa än för det trådbundna. Att ha två layouter som nu begriper jag inte varför de gjorde.

De flesta här verkar gilla det dock och det är ju bara att gratulera om ni gör det. Sen vet jag ju inte varför alla här gillar det - om det är för att alla gillar det, eller för att de som gillar det skriver i denna tråd. Men det är inte så viktigt att luska i heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-04 22:23

Jag har inte blivit helt vän med mitt trådlösa tangentbord.

I början gillade jag det verkligen, men det kändes ovant. Jag trodde att det skulle gå över.

Jag älskar känslan i MacBook Pro's tangentbord, kan skriva riktigt fort och utan feltryck.
Förhoppningen var att det trådlösa skulle va samma.

Men känslan sitter inte riktigt där. Mina fingrar hamnar ofta en millimeter utanför tangenten och resultat blir att man inte får ner tangenten alls.
Jag trycker lite fel på ett "riktigt" tangentbord också, men där gör det inte så mycket eftersom där inte är något som tar emot mellan tangenterna och avtrycket är långt.
På MacBook Pron gör det inte heller något eftersom tangenten är fysiskt större och där är inget som tar emot mellan tangenterna.

Så är där någon som kan modda mitt trådlösa tangentbord. Vinkelslipa bort ramarna mellan tangenterna och trycka på MBP tangenter, varsågod!

Ska köpa ett av de trådbunda tangentborden, då jag vill ha full storlek, inom några dagar. Då kan även jag utvärdera det och säga vad jag tycker :)! De verkar riktigt bra, inte minst riktigt snygga!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-04 00:38

Hej!

Jag har precis köpt ett trådat mac-tangentbord till min pc (jag vet, ni kan slå mig sen ) har inte öppnat förpackningen än för jag funderar på ett trådlöst istället. Vet nån om Fn-tangenten funkar på en PC? Kan nån bekräfta det? Vill kunna använda Page Up, Page Down, Home, End och Delete med det trådlösa med hjälp av Fn-tangenten och piltangenterna och backspace (Delete).

Hade varit riktigt schysst om nån kunde svara på det! Tack tack på förhand!

Bevaka tråden