Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som testat Apples nya tunna tangentbord

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-23 11:13
Ursprungligen av Björnström:

Först fick jag inte alla tangenter att fungera men hittade en tråd här på 99mac som tipsade om att tangentbordet kräver en programuppdatering och omstart av Mac OS X

Efter uppdatering fungerar fortfarande inte någon av dom nya ljud/ljus/play/pause knapparna. Hur gjorde ni andra?

http://www.99.se/1332675-post6.html

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-23 13:06

Underbart! Någon som vill köpa mitt fina vita?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-08-23 15:30

Var in till stan och testade det. Mycket bättre än det tidigare. De låga tangenterna gör att skrivandet går mycket smidigare. En tia på utseendet också.
Får (förhoppningsvis) mitt i morgon, men man vet aldrig, på UPS paketsökning står det för den 22:a att (THE ADDRESS IS IN A REMOTE AREA AND DELIVERIES ARE NOT MADE DAILY)

USB problem med nya tangentbordet

NU har jag upptäck ett problem !
Är det någon annan som har problem med att ett USB minne inte syns (öppnas) på skrivbordet i kombination med nya tangentbordet. Kopplar jag ur tangentbordet är det inga problem. Skumt ! Kör USB direkt i datorn.(inte i tangentbordet

Ursprungligen av adress@mac:

NU har jag upptäck ett problem !
Är det någon annan som har problem med att ett USB minne inte syns (öppnas) på skrivbordet i kombination med nya tangentbordet. Kopplar jag ur tangentbordet är det inga problem. Skumt ! Kör USB direkt i datorn.(inte i tangentbordet

Har nu provat med det "gamla" tangenbordet igen. Då funkar det med USB minnen. Bilden kommer upp på skrivbordet.
Ingen annan som märkt detta problem, eller är det bara jag som använder minnen i portarna....:confused:

Ursprungligen av adress@mac:

Har nu provat med det "gamla" tangenbordet igen. Då funkar det med USB minnen. Bilden kommer upp på skrivbordet.
Ingen annan som märkt detta problem, eller är det bara jag som använder minnen i portarna....:confused:

Provade just med ett USB minne jag fick i reklam och det dök upp på skrivbordet direkt med nya tangentbordet.

Ursprungligen av Rickard A:

Provade just med ett USB minne jag fick i reklam och det dök upp på skrivbordet direkt med nya tangentbordet.

Hur stort var det och stoppade du det direkt i datan ?

Ursprungligen av adress@mac:

Hur stort var det och stoppade du det direkt i datan ?

512MB. Stoppar det i tangentbordet som är direkt anslutet till datorn som är en MacBook Pro.

Men GoFlorp kan vara inne på något. När jag anslöt tangetbordet till datorn via en hub (som är har egen ström) kom ett meddelande upp att porten stängts av för att strömmen i porten inte räckte till. Så tydligen drar nya tangentbordet mer ström än gamla. Kanske har att göra med att det är USB2 medans gamla är USB 1.1?

Jag flyttade då tangentbordet till en helt egen port och då funkar allt.

Om du provar att bara ha tangentbordet anslutet och sen ansluter minnet till antingen tangentbordet eller direkt i datorn- funkar det inte då heller? (Det kanske är så du testat?)

Ursprungligen av Rickard A:

512MB. Stoppar det i tangentbordet som är direkt anslutet till datorn som är en MacBook Pro.

Men GoFlorp kan vara inne på något. När jag anslöt tangetbordet till datorn via en hub (som är har egen ström) kom ett meddelande upp att porten stängts av för att strömmen i porten inte räckte till. Så tydligen drar nya tangentbordet mer ström än gamla. Kanske har att göra med att det är USB2 medans gamla är USB 1.1?

Jag flyttade då tangentbordet till en helt egen port och då funkar allt.

Om du provar att bara ha tangentbordet anslutet och sen ansluter minnet till antingen tangentbordet eller direkt i datorn- funkar det inte då heller? (Det kanske är så du testat?)

Jo det är så jag testat. Det räcker med att dra ur sladden till bordet, så funkar det. Så något med bordet är det som påverkar.

Ursprungligen av adress@mac:

Har nu provat med det "gamla" tangenbordet igen. Då funkar det med USB minnen. Bilden kommer upp på skrivbordet.
Ingen annan som märkt detta problem, eller är det bara jag som använder minnen i portarna....:confused:

Ditt minne kräver säkert mer ström än vad porten kan lämna.
Tänk på att om porten kan lämna max 500mA (osäker på exakt siffra här) och tangentbordet drar 200mA. 300mA över då... om nu ditt minne vill ha nära det så blir det svajjigt...

Pröva att skaffa ett färskt USB-minne, sådana här saker utvecklas, vilket ger att ett nyare oftare drar mindre ström än äldre.

Ursprungligen av Goflorp:

Ditt minne kräver säkert mer ström än vad porten kan lämna.
Tänk på att om porten kan lämna max 500mA (osäker på exakt siffra här) och tangentbordet drar 200mA. 300mA över då... om nu ditt minne vill ha nära det så blir det svajjigt...

Pröva att skaffa ett färskt USB-minne, sådana här saker utvecklas, vilket ger att ett nyare oftare drar mindre ström än äldre.

Minnet är alldeles nytt för idag. SanDisk 4GB. Funkar när det "gamla vita" bordet är anslutet. Kanske drar det nya så mycket ström, men det är ju olika usb portar.
Mac mini intel.

Jag har haft mitt trådade sen i tisdags och är sjukt nöjd!
Apple måste få lite creds för den snabba leveransen också. När jag tryckte på beställ i söndags kväll var det 3-5 dagar innan det ens skickades och när UPS fick paketet skulle det levereras på tisdagen veckan efter. Men när jag kollar på måndag natt så står det att de kan leverera det redan på tisdagen efter och mycket riktigt kom det då. Grymt av apple att kunna få hit det på 2 dagar!

Vad det gäller tangentbordet är jag helt kär! Jag tyckte tangentbordet på min MacBook var överlägset när jag fick den och när apple släppte ett tangentbord som var exakt likadant som det visste jag att jag var tvungen att ha ett och jag ångrar mig inte en sekund.
- Underbart att skriva på
- Sjukt snyggt!
- Kvalité rakt igenom
- Kärlek!

Jag har ännu inte hittat något negativt med bordet, men jag kan tänka mig att det blir skitigt ganska snabbt. Men knappast lika snabbt som det andra vita (mar-drömmer tillbaka).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 20:17

Jag var på Humac i i Uppsala idag och de hade några exemplar inne, så jag kunde inte motstå frestelsen att köpa ett. Det känns mer som att skriva på ett tangentbord till en bärbar, vilket jag gillar. Det har ett kort och bestämt anslag och är väldigt tyst att skriva på. Sen är det ju fruktansvärt snyggt också.

Det har gått snabbt att anpassa sig tycker jag även om jag ibland har missat enter-tangenten då den är lite smalare än på det äldre tangentbordet.

Ni som bytt upp er...

Har ett trådlöst vitt BT-tangentbord idag. Vad kostar det platta och anser ni det är värt att byta upp sig? Jag har ju ett fullt fungerande idag...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-08-24 07:59

UPS kan inte leverera i tid till Norrland, som vanligt!

Som jag todde, det bidde inget tangentbord eller ilife heller för den delen, i dag. Apple hade leveransdag 21-23/8 men UPS har tydligen strulat så nu blir det inget före helgen
(A PROCESSING ERROR AT DESTINATION CAUSED THIS DELAY) Vad nu detta betyder?

Ursprungligen av MatsOlov:

Som jag todde, det bidde inget tangentbord eller ilife heller för den delen, i dag. Apple hade leveransdag 21-23/8 men UPS har tydligen strulat så nu blir det inget före helgen
(A PROCESSING ERROR AT DESTINATION CAUSED THIS DELAY) Vad nu detta betyder?

Deras Windowsmaskiner kraschade och de kunde inte regga alla paket.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-24 10:59

Vad beträffar skitiga tangentbord är det vita bedrövligt. Ramen i genomskinligt plast runt tangentbordet är hopplöst. Mellan ramen och nedre raden av tangenter har det fastnat allt möjligt. Mycket lättare att hålla det nya rent och snyggt.

Jag beställde ett med tråd och Int'English layout. Har använt det på jobbet ett par dagar nu och det fungerar super trots att det tyvärr är kopplat till enTthinkPad...
Der känns iaf som att man är ett steg närmare att jobba på en mac på jobbet

Kan instämma i att CapsLock är trög men den knappen är ju också helt onödig så det gör j inte så mycket.

Har en fråga för alla er som använder ett på rätt sätt, alltså med OSX. Hur växlar man ill F-tangenterna?
Det finns ju inte Fn knapp som på de bärbara...

Tillägg: Vist finns den en Fn, man tänker ju bara inte på det vid en pc för då "står" det ju Ins...

Senast redigerat 2007-08-24 12:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-24 11:54

För dyrt för min smak.

Skall hämta mitt med "tråd" imorgon, skall bli trevligt, tycker det är himla snyggt....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-24 20:31

Provade det nya tangentbordet hos Macoteket i SOUK (Stockholm) idag. Det är kvalitetskänsla rakt igenom. Tunt men ändå stabilt, riktigt skönt att skriva på, mera ergonomiskt, tar mindre plats och är rik´igt snyggt.

En fullträff, tycker jag.

Jag har använt mitt nya tangentbord nu i någon timme, och jag tycker det är väldigt skönt att skriva på. Mkt bättre än mitt förra apple tangentbord (Den vita) . Det är grejt, helt enkelt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-24 22:20

Är det samma avstånd mellan tangenterna, och mellan A och Ä, som på macbooken? Någon som kan tänka sig att mäta?

Ursprungligen av gabra:

Är det samma avstånd mellan tangenterna, och mellan A och Ä, som på macbooken? Någon som kan tänka sig att mäta?

JA det är det!

Från vänsterkant till vänsterkant så är det exakt 19cm.

Det nya tangentbordet känns superskönt. En rolig detalj är att den sluttar svagt nedåt från mitten och ut till sidorna.:D

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-08-27 16:05

Det bästa tangentbordet jag haft! Otroligt skönt att skriva på. Genom att det är så tunt skulle man kunna tro att det åker omkring på bordet när man skriver, men det gör det inte. Det är ganska tungt trots allt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-27 17:24

Det är ritkgti tungt trots storleken tycker jag också! När jag först såg det trodde jag att det inte skulle väga något alls och försökte få upp hela med ett finger lite lätt..

Där fick man sig en överraskning.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-27 20:32

Jag var och testade detta tunna tangetbord i Stockholm i helgen, jag måste säga att jag tyckte det var mycket bekvämt att skriva på. Designen är sjukt snygg! Mycket bra jobbat apple.

Efter ominstallation av OS X (bytte disk i MBP) så fungerar alla knappar som det ska.
Jag är totalt kär i mitt nya tangetbord. Tyvärr är det inte mitt... men jag kan låna det tills jag får mitt blåtandstangetbord.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-27 23:58
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Efter ominstallation av OS X (bytte disk i MBP) så fungerar alla knappar som det ska.
Jag är totalt kär i mitt nya tangetbord. Tyvärr är det inte mitt... men jag kan låna det tills jag får mitt blåtandstangetbord.

Bytte Disk MBP ?? Väntar också på trådlös ?! men inte har jag nån vidare lust med ominstalation osv, DISK,,,,, trubelshooting

har du lust att utveckla vad som hände vore shysst

Testade det igår. Trevligt, men skulle vilja se en helvit variant (även fast jag vet att det inte kommer att komma), samt en trådlös som ser ut som det trådade (alltså, inte det runda, och med numerisk del).

Bevaka tråden