Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av RAM till Macbook

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-26 18:38

Ajjamen, de kommer nån gång nästa vecka gissar jag.
Jag uppgraderar från samma. 1gb (2st 512) till 2gb (2st 1024).
För priset om man jämför med apple 2700 och inets 516, är ju skitbra. Måste ju vara nån hake med det hela..

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-26 22:54

Hur är det nu egentilgen? Hade för mig att MacBooken (ej Pro) klarade 2GB i RAM-minne som max, stämmer det? Vissa har ju lyckats att trycka i 3GB. MacBooken jag tänker på har en Core 2 Duo processor.

Skulle vilja att någon kunnig person lan redogära för mig och alla andra som går i tankarna att uppgradera med mer RAM.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-27 01:13

första generationen klarar bara 2GB har jag för mig. vanliga Core Duo. Men andra och trejde Core 2 Duo ska klara 3gb har jag för mig.
Själv räcker det ändå med 2gb.

Sen har jag även för mig att två st 1gb moduler, funkar bättre än en 1gb modul och en 2gb, precis som 1st 1gb och en st 512 funkar dåligt.
Lika minnesgrad eller vad man säger ska vara det optimala.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-29 18:46

Okej här kommer en liten recension av minnena http://www.inet.se/?page=product&stockid=5302523&a=5302523&...

jag har testad dem i en timme nu med att ladda hem Halo demot, som tidigare fungerat
relativt sunkigt till macen.
jag anar en aning "kvickhet" som har lagt sig kring spelet.
Däremot är Halo ganska fult och fungerade iof ganska ok (men fortfarande inte dugligt) sist, då jag bara testade 10-15 minuter.
Nu lyckades jag spela en hel timme och tyckte det var roligt.
Nu sitter jag och drar hem quake 4 demot från apples hemsida, ska se hur de funkar.

däremot går det mesta aningen snabbare (om jag inte inbillar mig).
Det är svårt att se tycker jag när man sitter i "x'et" eller vad man säger.
Däremot tror jag inte det är något fel på minnena.
De var sanslöst billiga om man tittar på vad apple vill ha för två st 1gb moduler.

När jag frågade en tekniker på Inet sa han att en skillnad mellan apple och deras minnen var inte märkbar såvida min hade någon slags "avancerad mätutrustning".
Stämmer möjligen.
Så vill ni köpa dugliga minnen till macbooken förslår jag nog http://www.inet.se/?page=product&stockid=5302523&a=5302523&.

vilket är smartast
1) gradera upp fran 2 x 512 med ett 2 gig = 2,5
2) gradera upp fran 2 x 512 med 2 x1gig = 2

dator macbook senaste macbook 2.20

Av de två alternativen så tycker jag att #1 är smartast. Dock så skulle jag personligen välja nummer tre, det vill säga, uppgradera från 2x512MB till 1x1GB och 1x2GB - alltså sammanlat 3GB. Och sälja de 2x512MB som blev över.

Edit. Oj, såg nu att det gällde en 2,2GHz Macbook. Alltså senaste, uppgraderade versionen? Den klarar ju av 4GB. Då tycker jag att du ska köra på nummer fyra, alltså 2x2GB.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-03 00:11

I övrigt är alternativ ett smartast. Det finns något som heter Dual Channel vilket gör datorn snabbare när man kör med matchade minnen men mer minne är bättre än matchade minnen enligt tester. Därför bör du köpa en 2 GB-sticka, det är bäst både långsiktigt och kortiktigt!

MvH,
Katana

tack for tipsen.. har du nagot bra stalle i USA som man kan bestalla ifran?...leverans inom USA.
vad tjanar jag pa mellan 3 och 4 gb?
super webbsida.. har lart mig en hel del ..
ar macnyborjare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-03 00:53

3 GB är lite opraktiskt, då är det nästan bättre att ha 2GB.
Blir ojämna minnen om du har 3. 1st 1gb och 1st 2gb.
Men var det den nyaste macbooken så har den ju Santa Rosa.
Passa på att dra i 4GB i den då. Det är ju prima.

vad ar basta billigast alternativ pa 2x 2GB . var koper man?

  • Medlem
  • 2007-11-03 23:13

gustav_rangsjo, kolla på dustinhome.se! Beställde själv 2x1GB där igår till min kommande MB! 255 kr per sticka, ruggigt billigt tycker jag. Kingstonminnen.

  • Medlem
  • 2007-11-04 02:06

Stoppar du i den får du 1,5 Gb RAM. Bättre att köpa två gig direkt och byta ut de två 512-or som sitter i standard. Så gjorde jag i alla fall. Du kan köpa dessa > http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791

Lycka till!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-04 15:23

Vilka minnen skall man satsa på? Crucial, Kingston eller Corsair?

  • Medlem
  • 2007-11-04 17:22

Ta det som är billigast, alla håller bra kvalitet. Är själv jättenöjd med mina och har inte haft ett enda problem än.

Lycka till med köpet!

Ursprungligen av Zlatan:

Vilka minnen skall man satsa på? Crucial, Kingston eller Corsair?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-04 18:21

De som jag länkade i min "recension" längre upp kanske vore något?

Bevaka tråden