Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av RAM till Macbook

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-30 20:13
Ursprungligen av Rickard A:

Var det minne helt i guld eller? Dustin har 2GB för 1245kr som funkar klockrent:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105968

Hehe, allright Thx
Jag får spana in dom där . Undra om de på applestore knökar in dem i macen åt mig gratis.
Iof verkar det inte helknepigt att göra det själv.

Ursprungligen av beccu:

Hehe, allright Thx
Jag får spana in dom där . Undra om de på applestore knökar in dem i macen åt mig gratis.
Iof verkar det inte helknepigt att göra det själv.

Det är inte ens värt att fråga återförsäljaren eftersom det är löjligt enkelt. Ut med batteriet, lossa tre små skruvar, ta bort en metallbit. plocka ut minnet och sen vålda in det nya. Var inte rädd för att ta i för det är tungt. Får du inte i dem ordentligt brukar datorn bli rätt instabil (om den nu ens startar).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-30 22:42
Ursprungligen av Rickard A:

Det är inte ens värt att fråga återförsäljaren eftersom det är löjligt enkelt. Ut med batteriet, lossa tre små skruvar, ta bort en metallbit. plocka ut minnet och sen vålda in det nya. Var inte rädd för att ta i för det är tungt. Får du inte i dem ordentligt brukar datorn bli rätt instabil (om den nu ens startar).

Ah okej, kikade på en rätt bra instruktion på youtube. Jag har lite förhoppningar på att RAMen some way ska förbättra grafiken på min macbook när jag lirar. Den pallar ju inte allt för tunga spel med 1 gig i ram och sitt trötta 64mb kort.
Så med 3gig i ram hoppas man väll på att komma lite närmare flytet på en macbook pro.

Ursprungligen av beccu:

Ah okej, kikade på en rätt bra instruktion på youtube. Jag har lite förhoppningar på att RAMen some way ska förbättra grafiken på min macbook när jag lirar. Den pallar ju inte allt för tunga spel med 1 gig i ram och sitt trötta 64mb kort.
Så med 3gig i ram hoppas man väll på att komma lite närmare flytet på en macbook pro.

Inte för att göra dig besviken men räkna inte med några underverk. Lite bättre kommer det säkert gå i spel men det är ytterst marginellt. Vad gäller övrigt kommer det märkas desto mer. Kanske inte med ett program igång men helt plötsligt kan du ha 5-6 program igång samtidigt utan minsta lagg. Mycket minne= helt underbart.

Någon film behövs inte för att lära sig byta minne. Kolla på sidan 33-39 i filen jag länkar till nedan.

http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_Mid2007_UserGuide.pdf

Det är nästan så att om man tycker det verkar svårt skulle man inte få ha en dator

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-01 20:05
Ursprungligen av Rickard A:

Inte för att göra dig besviken men räkna inte med några underverk. Lite bättre kommer det säkert gå i spel men det är ytterst marginellt. Vad gäller övrigt kommer det märkas desto mer. Kanske inte med ett program igång men helt plötsligt kan du ha 5-6 program igång samtidigt utan minsta lagg. Mycket minne= helt underbart.

Någon film behövs inte för att lära sig byta minne. Kolla på sidan 33-39 i filen jag länkar till nedan.

http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_Mid2007_UserGuide.pdf

Det är nästan så att om man tycker det verkar svårt skulle man inte få ha en dator

ah, ja det är lite 50-50 om jag köper eller inte.
Det är synd att grafikkortet i macbooken är lite sunkigt.
Allt annat är ju helgrymmt på den.

Men att byta minnet verkar riktigt lätt

Eller det kanske blir ett byte ändå, macen börjar bli lite trött med allt skit jag har på den. Så den kanske skulle må bra med mer RAM.

Senast redigerat 2007-09-01 21:47
  • Medlem
  • 2007-08-30 23:21

Någon som gått från 2 Gig till 3? Sen senaste uppdateringen som kom (tror det var quicktime eller nåt sånt) så går min fläkt hela tiden. Inte snabbt, men i alla fall. Vill minnas att den var helt tyst när jag fick den. Litet irriterande är det efter att suttit med en knäpptyst iBook i två år.

Har 2Ghz MacBook med 2 Gb RAM. Den är En vecka gammal.

Tryckte precis in en 2 gigs modul i min macbook så nu har jag 2,5 gig, grym skillnad i prestanda på lightroom och i cowerflow på itunes kan jag säga, har pillat en del i lightroom nu och borta är badbollar och svordomar, kan inte förstå att jag inte gjorde detta tidigare.
Detta minna köpte jag ifall någon är intresserad: http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_1000_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010106769

Själv körde jag minnesguiden för min MBP på Komplett.se. Men något måste vara fel! Crucial DDR2 SO-DIMM 2048MB CL5 Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200p DDR2 PC2-5300 för 5495:- Klickar man på länken erhålles ett annat pris, nämligen 1249:- Jag ska nog vänta med att beställa minne tills databasen fungerar..

EDIT: Det är samma minne till MB som till MBP, om någon undrar..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-10 06:34
Ursprungligen av sandstrom76:

Tryckte precis in en 2 gigs modul i min macbook så nu har jag 2,5 gig, grym skillnad i prestanda på lightroom och i cowerflow på itunes kan jag säga, har pillat en del i lightroom nu och borta är badbollar och svordomar, kan inte förstå att jag inte gjorde detta tidigare.
Detta minna köpte jag ifall någon är intresserad: http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_1000_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010106769

Oj det var ju inte alls dyrt.
Kanske blir denna där då.

jag ska beställa en macbook med endast 1 gb ram. kan man lägga in ett gb till så att man då får 2 istället genom att köpa denhär: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333789... kan inte så mycket om datorer och detta är min första mac så ni får ursäkta min okunnighet. / Anna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-10 17:54

noname minnesstickor

Jag undrar om det är någon som har några direkta erfarenheter kring noname-minnesstickor? Jag har på gång 2 stycken noname 1GB som jag tänkte sätta in i en macbook som kommer om några dagar. Väldans billiga, men frågan är om jag vågar. Själv tycker jag inte att det borde vara några problem, men undrar givetvis om det är någon som sitter inne på info (för eller emot ).

marcels

Ursprungligen av mojitott:

jag ska beställa en macbook med endast 1 gb ram. kan man lägga in ett gb till så att man då får 2 istället genom att köpa denhär: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333789... kan inte så mycket om datorer och detta är min första mac så ni får ursäkta min okunnighet. / Anna

Om inte jag minns helt fel ligger det till så här: MacBook har två platser för minnen. Beställer du en MacBook med 1GB så kommer du få två styckern 512MB-minnen, det innebär att om du vill uppgradera till 2GB totalt måste du då sätta in två 1GB-minnen. Hänger du med eller blev det otydligt?

okej.. ganska onödigt. skulle vara bättre om en port var fri så man bara behövde stoppa in en gig extra. Tack för hjälpen!

Beställde dessa...

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/1024mb-sodimm-ddr2-200pin-pc5300/5302523/

Verkar vara "no-name", men det verkar som om flera är nöjda? Beställde två moduler.

Jag har beställt en Mb , snikmodell och beställt 2 st extra 1 gigs, "maskin specifika" som inwarehouse kallar det, Kingston ram minnen.
Blir det någon skillnad om jag trycker in ett 2 gigs tilsammans med en av dom?
Jag jobbar nästan uteslutande i lightroom och ps3.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-23 11:44
Ursprungligen av CapsLock286:

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/1024mb-sodimm-ddr2-200pin-pc5300/5302523/

Verkar vara "no-name", men det verkar som om flera är nöjda? Beställde två moduler.

Sitter och tänker beställa dem nu, drog ett privat mail till dig för att se om du blev nöjd.
Har inte fått nått svar.
Kan någon säga något negativt med att köpa dessa istället för på office butiken?
Jag är på gränsen nu till att köpa dem.
(1gb RAM känns inte coolt att ha till leopard, måste ha 2... snarast, börjar dra ihop sig nu).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-17 17:08

Apple har väl gjort så att man får två st 512 Mb moduler för de fungerar bättre än en modul på 1 GB.

Skillnad minne mellan gamla MB CD och C2D?

Hej!

Jag har en "gammal" macbook intel 1.83 GHz core duo med 1 GB ram. Jag funderar nu på att köpa mer ramminne då den känns lite slö ibland.
Diskussionen om 200 vs 240 pin gör mig dock något förvirrad, skulle därför vilja ha klara besked vad som gäller.

kan jag köpa dessa minne?http://www.inet.se/recensioner/5302523/1024mb-sodimm-ddr2-200pin-pc5300/

Dessa verkar inte vara några märkesminnen utan de billigaste jag kunde hitta, tror ni att dessa kommer vara nå bra eller ska jag köpa minnen någon annanstans?

Eftersom ämnet verkar engagera många så skulle jag vilja ha en tydlig lista på vilka minnen som funkar, hur mycket som går att stoppa i, vilka minnen som rekommenderas i de olika Macdatorerna. Nån som kan/vet detta?

förresten kan man hitta en bra skruvmejsel som funkar till macen på typ clas olhsson? andra viktiga verktyg som kan behövas?
/david

Senast redigerat 2007-09-23 14:32
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-02 21:09

Ni som nu har köpt något minne sedan vi snacka senast, var ni nöjda? Tänkte dra iväg på torsdag och köpa en ny ipod nano och lite minnen på applestore. Men är ni nöjda med era "no-name" minnen blir det nog ett sådant istället.

Jag har 2st Macbook intel core duo. Så har jag köpt 2 st 2Gb minnen och har sen förut 2 st 1 Gb minnen och 2 st 512 mb minnen. Är det nån vits att stoppa i 4 Gb i en Macbook och 2 gb i en Macbook eller kan Macbooken bara tillgodogöra sej 3 Gb så det är bättre att isåfall satta 3 Gb i varje Macbook?

Tacksam för svar / Midmus

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-10-17 17:54

Har precis stoppat i 3GB i min macbook och det fungerar utmärkt:)

Robban: Hur stort minne hade du tidigare? Hur stor skillnad är det?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-10-17 21:45
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Robban: Hur stort minne hade du tidigare? Hur stor skillnad är det?

Hade 2gb, har inte hunnit testa så mycket ännu. Men spontant känns det som om fläkten inte går igång lika oftare och även lite rappare hantering..

Ursprungligen av Robban B:

Hade 2gb, har inte hunnit testa så mycket ännu. Men spontant känns det som om fläkten inte går igång lika oftare och även lite rappare hantering..

Det låter ju positivt!
Själv har jag en MacBook Intel Core Duo 2.0 med 2 GB minne och 7200-varvs HD.
Tycker inte att den fläktar särskilt mycket.
Skulle jag få mycket bättre prestanda med 3 GB tror du?
Bör man ha samma märke på det nya minnet om man köper ett 2 GB eller spelar det ingen roll?

Jag har uppgraderat min Macbook från 1- till 3GB. Hela systemet känns rappare. Fläkten går inte igång lika ofta, och det känns allmänt rappt, liksom.

Uppgraderade även mors iMac med samma uppsättning, och på den så blev det en enorm skillnad!

VARNING!

Har man Macbook INTEL CORE DUO så är 2Gb max. Dvs man kan inte använda mer än 2 st 1Gb's minnen. / Midmus

Säkert?

Ursprungligen av Midmus:

VARNING!

Har man Macbook INTEL CORE DUO så är 2Gb max. Dvs man kan inte använda mer än 2 st 1Gb's minnen. / Midmus

Då är det helt omöjligt att trycka in 3 Gb i min MacBook CoreDuo. Det funkar bara i Core2Duo eller?

Ah, ok, tack för infon!
Bra att veta!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-26 15:54

jajja, inget svar fick man Men men, det blev ett par sånna iaf.
Vi får prova.
Hoppas de är bra.
Blir lite knivigare sen när hårddisken ska uppdateras dock.. Alla skakfunktioner osv

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-26 16:07

beccu... berätta gärna om de funkar. Funderar själv på att uppgradera min MacBook från 1 GB till 2 GB

Bevaka tråden