Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny musiktjänst från Apple

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .

128 kB AAC är inte samma sak som 128 kB mp3...

  • Medlem
  • 2003-04-30 21:58

Kan någon förklara hur det här fungerar när man bränner låtarna till en CD ?

Det står ju i något tidigare inlägg att man kan använda dem som vilken CD som helst, vilket väl innebär att de då inte är i AAC format eftersom vanliga CD spelare inte kan läsa det ?

Om de inte bränns i AAC format, utan i format som vanliga CD spelare kan läsa, hur många låtar får man då in på en skiva ?

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 00:26

Och om man har bränt ner låtarna på en CD så att de är i vanligt CD format. Då kan man väl lägga in dem i vilken dator som helst och konvertera till MP3? Eller har jag missat nåt? Har jag antagligen, för så lätt kan det inte vara...

Men som nån sa i nån annan tråd: "Så länge man kan höra musiken så kan man kopiera den".
Det stämmer, för man kan ju använda tex Audio Hijack för att helt enkelt spela in ljudet från låten och sen har man en vanlig AIFF.

Skulle vilja påstå att detta kommer bli en enorm succé för Apple, då har jag ändå inte sett det i verkligheten.

Jag baserar det på Steves presentation som jag blev mäkta imponerad av.

Apple har gått från klarhet till klarhet den sista tiden, då är jag ändå helt opartisk - äger inte ens en Mac.

Ut konsumentsynpunkt är lite dock synd att Apple får monopol på detta, och att man dessutom är låst till ett progam, iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 02:24

Läste att AOL funderar på att göra iTunes till standardprogram för uppspelning av ljud. Det låter helt otroligt med tanke på att AOL-Time Warner äger Real Networks, men vem vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 04:23

Huum
Jag tror att denna veckas veckopeng går till APPLE aktier!!
måste sova åkzå
god natt
fullåglad
:rolleyes: :eek:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-01 05:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av tby
Kan någon förklara hur det här fungerar när man bränner låtarna till en CD ?

Det står ju i något tidigare inlägg att man kan använda dem som vilken CD som helst, vilket väl innebär att de då inte är i AAC format eftersom vanliga CD spelare inte kan läsa det ?

Om de inte bränns i AAC format, utan i format som vanliga CD spelare kan läsa, hur många låtar får man då in på en skiva ?

mvh

Vad jag har förstått så kan du bränna vanliga AudioCD (aiff), sk MP3-CD samt DataCD/DVD med köpelåtarna.

Det som det verkar vara olika bud om är huruvida du kan göra konverteringen till mp3 direkt från AAC med bibehållna ID-taggar eller om du måste först konvertera till aiff och sen till mp3. Om ID-taggarna försvinner så är ju det ganska mekkigt eftersom CDDB inte känner igen dina hemmabrända CDs.

  • Medlem
  • 2003-05-01 08:26

Tack Mattan, vet du hur stora aiff låtarna blir ? Blir det då som vanligt att man får in 70 minuter eller så på en CD ?

Blir kvaliteten bättre om man skapar aiff istf. MP3 ?

mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-01 09:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av tby
Tack Mattan, vet du hur stora aiff låtarna blir ? Blir det då som vanligt att man får in 70 minuter eller så på en CD ?

Blir kvaliteten bättre om man skapar aiff istf. MP3 ?

Det borde bli samma storlek om du har samma inställningar för aiff-filen för de som ligger på (kolla iTunes inställningar) gissar jag. (jag testade och fick exakt samma storlek på filen, dock med egen AAC-fil inte från Applestore)

Det borde också bli mindre kvalitetsförsämring vid konvertering till aiff än till mp3 eftersom aiff väl är ett format som inte tar bort information på samma sätt som mp3 (tror jag)

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Det borde också bli mindre kvalitetsförsämring vid konvertering till aiff än till mp3 eftersom aiff väl är ett format som inte tar bort information på samma sätt som mp3 (tror jag)

Om du har 16/24 bit fil och konverterar till AIFF motsvarande format får du ut det du skickar in. Om du mifflar med datat (t.ex. normaliserar eller sample-rate-konverterar) så påverkas det naturligtvis.

Samma gäller om du kör in din fil till något floating-point format i AIFF. Då drabbas du av samma avrundningsfel som floating point allltid ger vare sig det är ljud eller annat data.

Men inget av det där kommer i närheten av MP3 som ju plockar bort 90% av informationen. Man gör det enligt en psykoakustisk modell baserad på poplåter (i synnerhet tyska schlagers kan man misstänka) där man har en stark soloist (typ sångare) - prova MP3-kodning av lite mer komplex musik och det låter milt sagt konstigt. Men på tyska schlagers är det acceptabelt, åtminstone som bakgrundsmusik - problemet är mer att stå ut med dom tyska schlagersarna än ljudförvrängningen ;=)

Vill man göra effekterna av MP3 lite tydligare så kör musiken genom kodning/avkodning flera gånger.

Jag skulle misstänka att bindningen till 128kbps kommer av att man ofta använda/använder ISDN för att slanga ljud i distributionsleden.

Annars är ju Apples musiktjänst helt ointressant. Den är ju inte ens tillgänglig. Och dom har missat hela idén med en nätbaserad musiktjänst - att kunna erbjuda ett brett utbud av alla möjliga artister. Nu är det ju i stort sett samma artister man hittar på bensinmackar.

T.o.m. Amazon är ju tillgängligt även för artister som ger ut egenproducerade CD på eget litet bolag. Emusic.com har betydligt bättre utbud av intressant musik.

Kan tycka att Jobs borde lockat med åtminstone något i den stilen - typ en deal med CDBaby.com ...

Fast jag ska ge Apples tjänst så mycket credit att dom åtminstone får dom andra att skärpa till sig. Se nedan:

Dear EMusic subscriber,

I'm pleased to inform you of a number of significant
enhancements to your EMusic service.

In response to the MANY requests from subscribers, we have
increased the bit rate of our MP3s from 128 KBPS to a
high-quality Variable Bit Rate (VBR). For those of you
not familiar with the "ins and outs" of encoding, this
means that the sound quality of our tracks has improved
dramatically. I feel comfortable saying that there is no
other music subscription service offering anything close
to EMusic's sound quality.

In addition, today we are launching the EMusic Download
Manager 2.0, including new versions of the download
manager for our Mac and Linux customers. The Windows
version includes fixes to a number of issues in the
previous version. The new Macintosh and Linux versions
are functionally equivalent to the Windows version and
will dramatically improve the downloading experience for
these customers. Click below to download the new version:

http://www.emusic.com/help/download.html

* Note: you must download the EMusic Download Manager 2.0
in order to download tracks or albums from EMusic.
Previous versions of the EMusic DLM or third party
download managers will not work. Click here to read a more
detailed discussion about these recent changes at EMusic.

http://www.emusic.com/dlm2

As always, I thank you for being an EMusic subscriber and
for your ongoing support.

Best regards,

Steve Grady
General Manager
EMusic.com

Steve intervjuas i TIME och berättar att fler och mindre bolag kommer att ansluta sig, i alla fall har många av dem hört av sig till Apple. Tyvärr inget om när en internationell lansering kan bli av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 12:08

TIME: What about independent labels? Will they follow suit?

Jobs: Yes. They've already been calling us like crazy. We've had to put most of them off until after launch just because the big five have most of the music, and we only had so many hours in the day. But now we're really going to have time to focus on a lot of the independents and that will be really great.

Bra där!!:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jazper
Du påstod ju tidigare att du hade så "bra" musik smak att du inte kunde hitta något på Music store. Kan du nämna några artister kanske ?

Dark Funeral, Emperor, Anaal Nathrakh, Summoning, Dimmu, Evergrey, Setherial, Hallucinogen, Das Ich & Wumpscut för att nämna ett par som inte går att hitta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Dark Funeral, Emperor, Anaal Nathrakh, Summoning, Dimmu, Evergrey, Setherial, Hallucinogen, Das Ich & Wumpscut för att nämna ett par som inte går att hitta.

Visst smaken är ju delad men du lever ju knappast upp till ditt uttalande om att du har så bra musiksmak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 13:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Verkar som iTunes kommer till Win iaf... från jobs.apple.com

Skall man skratta eller gråta?

Hoppas att det blir köpeprogramvara om man vill köpa det separat, men det är väl ganska osannolikt eftersom det är enda ingången till butiken.

Man ska väl skratta? PC-folket är som bekant en något större köpekrets än vi redan frälsta, och om den här tjänsten ska funka måste nog Steve få upp volymen på kundkretsen. Dessutom, med tanke på att mac-användare varit hänvisade till en massa undermåliga win-produkter genom åren (explorer, office) är det väl på tiden att de får igen

Citat:

Skrevs ursprungligen av mostek
Och dom har missat hela idén med en nätbaserad musiktjänst - att kunna erbjuda ett brett utbud av alla möjliga artister. Nu är det ju i stort sett samma artister man hittar på bensinmackar.

Än så länge är tjänsten bara några dagar gammal, jag tror inte vi ska vara så snabba med att döma ut utbudet. Om Apple efter ett halvår fortfarande bara har "bensinmacksutbudet" så är det en annan sak.

Sen handlar det ju också om en komersiell tjänst och det vore rätt osmart att prioritera de små udda genrerna från start, OM det måste prioriteras alltså (vilket antagligen varit fallet för Apple).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 14:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Steve intervjuas i TIME

Roligt att läsa hur han verkligen snackar skit om konkurrenterna.
Downloading sucks on their service! They've completely failed. Nobody wants to rent their music.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-01 14:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av peterl
Man ska väl skratta? PC-folket är som bekant en något större köpekrets än vi redan frälsta, och om den här tjänsten ska funka måste nog Steve få upp volymen på kundkretsen. Dessutom, med tanke på att mac-användare varit hänvisade till en massa undermåliga win-produkter genom åren (explorer, office) är det väl på tiden att de får igen

Jepp håller med, det är nog en förutsättning för framgång! Men som egoistisk Macare så vill man ju gärna att folk skall byta till Mac för att kunna dra nytta av fördelarna, inte att exakt samma funktionalitet finns på PC.

Men, det borde betyda mycket för Quicktime's marknadsandel vilket ju är bra för oss Macare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-01 14:14

Jag håller med. Om dom vill få uppmärksamhet och visa att dom inte är en ny mp3.com där bara små band som man aldrig hört talas om finns så behövs mainstreammusiken för att få in den stora massan.

Men jag litar helt på att Apple kommer att bredda utbudet, men det krävs nog en big-bang början tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jazper
Visst smaken är ju delad men du lever ju knappast upp till ditt uttalande om att du har så bra musiksmak.

Oh really?
Smaken är som baken, jag har mina preferenser. Du har dina. Låt oss lämna det vid det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 14:23

Precis! Apple tjänar pengar på att ge Windowsanvändarna en lika smart och smidig lösning som på en Mac.
Man kan faktiskt inte komma ifrån att det skulle köpas mycket mer från Music Store om Windowsanvändare skulle få tillgång till den. Alltså nöjdare skivbolag och lite mer pengar i kassan för Apple.
Hoppas nu bara de kan få ut en version av iTunes snabbt nog innan Microsoft eller något annat företag tar hand om Windowsanvändarna.

Läste just att ca 275000 låtar laddades ned under de första 18 h.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Än så länge är tjänsten bara några dagar gammal, jag tror inte vi ska vara så snabba med att döma ut utbudet. Om Apple efter ett halvår fortfarande bara har "bensinmacksutbudet" så är det en annan sak.

Sen handlar det ju också om en komersiell tjänst och det vore rätt osmart att prioritera de små udda genrerna från start, OM det måste prioriteras alltså (vilket antagligen varit fallet för Apple).

Tycker att Apple har lyckats ganska bra med utbudet. Knappast något bensinmacks utbud. Eller visa mig den mack som har Nitzer Ebb , Front 242 , Jungle Brothers ,Tricky ,Portishead , DJ Quik ,The Roots o.s.v.
Bensinmackarna knäcker ju i och för sig Apple's music store vad gäller utbudet av DANSBAND. Undrar om Bertan kommer försöka prata omkull Steve J. Bertan tänker ju också väldigt annorlunda.

Vore coolt på sikt att för små skivbolag kunna köpa ett paket från Apple där betalningsfunktionen, lyssningen och anslutning till en global sökfunktion ingår i ett paket man betalar för.
Det känns som det är först då enorma möjligheter öppnas och riktig konkurrens skapas.
Priset kanske dessutom sänks när fler kan ansluta sig till tjänsten.

Återigen har Apple helt klart blivit pionjärer igen.
Bra jobbat Apple!!

//Killergull

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 14:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Apples nya musiktjänst fick mig att le en smula mitt i natten.

Jag har aldrig förstått mig på det här med genrer, men att lägga Ace of Bace under "Rock" är väl endå att ta i????

Hmmm...Det måste ha blivit fel, om man trycker fram ett album står det "Pop" i genrekolumnen.

Va?! Är A-Teens också rock?

Jaja, tjänsten har ju nyss startat...

Finns en Requests & Feedback sida där man kan rätta dem. Väldigt smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 15:43

Lugn i brallan!!
Som sagt är det bara en 3 dagar gammal baby vi pratar om, så det är bara lite barnsjukdomar.
Om man ler av detta idag, så undra hur man mår om ett år..

Fred

Njae... alltså... såhär känner jag:

Personligen vill jag ha CD-skivorna, av flera anledningar.
Dels för att jag gillar glossiga konvolut och sånt.
Dels för att jag tvingas köpa alla låtarna (!!!)... jo faktiskt, för nästan alltid när jag köper en platta för hittens skull så slutar det med att jag gillar alla de andra låtarna bättre.
Dessutom så känns det som att en gjuten köp-CD kommer att vara ett säkrare lagringsmedium än min HD eller eventuellt en bränn-platta...

Det finns två anledningar för mig att hämta grejer på nätet.
1. Det är gratis. Därför hämtar jag musik på nätet när jag inte har råd att köpa plattan.
2. Jag kan få tag på musik som inte finns i butiken. Antingen är det svensk underground-musik eller så är det They Might Be Giants från USA.

I det sistnämnda fallet skulle jag vända mig till Apples MusicStore (om det funkade i Sverige), annars inte...

Men vafan, jag gillar det ändå! =P

Citat:

Skrevs ursprungligen av Killergull
Vore coolt på sikt att för små skivbolag kunna köpa ett paket från Apple där betalningsfunktionen, lyssningen och anslutning till en global sökfunktion ingår i ett paket man betalar för.

Jag håller faktiskt på att undersöka saken. Jag ska kontakta "Apple Media Helpline" imorgon för att ta reda på detaljer och möjlighet till anslutning.

Enligt Macnn.com så har det sålts 275.000 låtar de första 18 timmarna. Ser lovande ut..

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 18:41

Undrar hur stor del av försäljningsintäkterna som hamnar hos Apple och hur stor del som hamnar hos musikbolagen.

Sen hoppas jag att när tjänsten kommer hit så funkar Mecenat-rabbaten i music store också.

Bevaka tråden