Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny musiktjänst från Apple

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Jag tror inte att jag kommer att köpa något "luft" för 100 spänn. Man vill ju ha något att ta i! Tänk alla fina omslag man missar!

Skivomslagen får man med i varje låt man köper om jag förstod det rätt. Visst det är inte alls samma grej att ha en låt och i detta fallet en bild i datorn som att ha den fysiskt i handen. Men å andra sidan tar den inte samma plats.

Efter att ha testkört funktionen ett tag nu, kan jag bara ställa mig frågan...

när får vi tjänsten till Europa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 00:47

Kärlek i musik format!!
Det här var inte illa, känns väldigt mycket framtid om det får utvecklas på rätt sätt dvs!!
Man får hoppas att även mindre bolag får tillgång till denna fantastiska kanal, så att det inte bara blir någon mainstream finansierad dynga!!

Sky´s the limit!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 01:03

Apple imponerar mer och mer, och Steve Jobs är en riktig showman. Han kan verkligen den ädla konsten att presentera hyperavancerad men samtidigt föredömligt enkel teknik och geniala idéer till vanliga människor.

Ballmer, Gates och de andra översittarna på Microsoft måste skita knäck i spagat vid det här laget!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Kärlek i musik format!!
Det här var inte illa, känns väldigt mycket framtid om det får utvecklas på rätt sätt dvs!!
Man får hoppas att även mindre bolag får tillgång till denna fantastiska kanal, så att det inte bara blir någon mainstream finansierad dynga!!

Sky´s the limit!

Du verkar inte fatta att den mesta musiken görs på små bolag . De stora bolagen är ju mest att se som distributörer. Sony t.ex har avtal med nästan 1000 bolag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Nu verkar det iaf som iTunes kommer till PC, vet inte om nån har skrivit det redan här ovan.
www.macrumors.com hänvisar till en artikel i Fortune (http://www.fortune.com/fortune/).

Dom har skrivit fel. Music Store kommer bara till Music Match Jukebox till PC. Som följer med iPodden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tby
Finns det några CD eller DVD spelare som kan hantera AAC formatet ?

Typ inom 1-2 år kommer alla DVD spelare att klara det. Och 99% av 3G telefonerna. Rakt ur kartongen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Vilket förhoppningsvia innebär att alla program som stödjer Quicktime också kan få möjlighet att licensiera Apple's DRM-lösning.

Man kan ju redan använda köpelåtar i iMovie och iPhoto tex.

Alla program som använder sig av QT klarar DRM lösningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Står också att läsa på macrumors.com faktiskt.. Sen om det är den kompletta DRM lösningen el ej återstår att ta reda på..

Nej det är det knappast inte. Rätt så snäll DRM jämnfört mot Reals och MS vad jag har fattat det som.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kent
Jag är mer intresserad av vad dom gjort med aac bitströmmen. Har dom krypterat den? Vad har dom gjort?

Antagligen så har dom det ja.

Från www.macrumors.com

For the purposes of this article:

DRM = Digital Rights Management.
Protected AAC = AAC purchased from Apple's Music Store.

Apple introduced their new iTunes Music Store which features AAC formated files available for download. The new files feature a form of "Digital Rights Management"... aka Copy Protection. First word of Apple's work on this technology with respect to MPEG4 (AAC) was in a PCPro.co.uk article in February of this year. At that time, DRM incorporation into the MPEG4 standard was set to be accomplished by June of this year.

How it Works

Surprisingly few details about the implementation of the AAC DRM have been revealed. The following represents a list of restrictions and capabilities for consumers as gathered at this time:

- Protected AAC files have the extension: .m4p -- ripped AAC files are .m4a

- Unlimited CD Burning of Protected AACs

- Only the iPod and Apple's iTunes, and it seems Quicktime-based apps currently allow playing of these Protected AAC's.

- Up to three computers (at one time) can be authorized to play Puchased AAC's. Deauthorizing your computer and reauthorzing new computers is relatively simple.

- Playlists containing any Protected AAC's can only be burned 10 times. You must change the list manually before you can burn again. [ Tech Note ]

- Burning a Protected AAC to a CD strips all encoding and DRM. That CD can then be used as any CD song is used. The quality of the song on the CD is identical to the AAC version. However, then ripping the song into MP3 or AAC will result in loss of some quality. While ripping a song into any lossy compression format will result in loss of quality -- recompressing these previously compressed songs may exaggerate the quality loss. Your results will vary depending on the exact piece of audio. Anecdotal evidence suggests re-ripping into AAC yields better quality than re-ripping into MP3.

- Transcoding from Protected AAC to MP3/AIFF from iTunes is prohibited by iTunes.

- If you're listening to a shared library or playlist, iTunes skips any purchased music in the list (if the computer is not authorized to play the music). To listen to a purchased song in a shared library or playlist, you need to double-click the song. If your computer is not authorized to play songs purchased by the person who is sharing the song, you'll need to enter that person's Apple Account ID and password to hear the song. [ Tech Note ]

- According to Apple: iTunes will only play AAC files that are created by iTunes or downloaded from the Music Store. "Other AAC files that you find on the Internet or elsewhere will not play in iTunes." However, Anecdotal evidence does not support this. Users have reported being able to play AAC files encoded outside of iTunes. [ Tech Note ]

- AACs you rip from CD yourself (via iTunes) have no restrictions.

- Authorization/Deauthorization appears to be based on a central server model... as Apple claims that "Initializing the drive will not deauthorize the computer. If you will be initializing the drive, deauthorize the computer first, then initialize the drive." [ Tech Note ]

Verkar inte som dom har skrivit fel angående iTunes for Windows.
Återigen från www.macrumors.com

As confirmation, Apple has posted a job listing on Monster.com for a Senior Software Engineer for iTunes for Windows:

Apple Computer is looking for a Senior Software Engineer to design and build one of our newest Consumer Applications, iTunes for Windows. Must be possess strong skills in the areas of application design, solid API design principles, user interface engineering, and have a strong understanding of customer and workflow issues. Experience with Windows logo certification preferred. Candidate should have a history of successful large volume consumer product shipment.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-30 11:00

Läste ett påstående ngnstans att Apple använder DRM-teknik som heter Fairplay från Veridisc.

www.veridisc.com

  • Medlem
  • 2003-04-30 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Bra idé av Apple, mycket smidigt också..
Men det är inte så värst intressant för (((mig som har bra musiksmak))).

Var har du fått det bekräftat någonstans?

Tjena!

Är även jag mycket nöjd med iTunes4.

Men alla ord med svenska å-ä-ö blir kantutjämnade, medan alla andra ord ser ut som i System7...

Alla andra program i Cuben fungerar fläckfritt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 12:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jazper
Du verkar inte fatta att den mesta musiken görs på små bolag . De stora bolagen är ju mest att se som distributörer. Sony t.ex har avtal med nästan 1000 bolag.

Så klart, så är det med allt!!!!
Men det gör ändå inte att man får någon direkt bredd på musiken, och det är det jag efterlyser. Tex att köpa skivor i Sverige suger, om man inte letar efter något som rullar på Z eller MTV. Det sitter massor med små bolag runt om, och släpper grym musik som inte distribueras av någon av de stora,,, vilket i sin tur gör att det är svårt att få tag på. Det jag menar är att det vore kul och spännande om även de alternativa bolagen får tillgång till detta försäljnings nät!! med tanke på hur det är uppbyggt så vore det inga problem. Det vore trist om denna fantastiska produkt bara blir en ny variant på CDON för världen är större än så.

Fred

Senast redigerat 2003-04-30 13:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Linder
Tjena!

Är även jag mycket nöjd med iTunes4.

Men alla ord med svenska å-ä-ö blir kantutjämnade, medan alla andra ord ser ut som i System7...

Alla andra program i Cuben fungerar fläckfritt...

Testa att byta storlek på minsta kantutjämning. Det har varit uppe flera gånger och den lösningen verkar fungera för alla. Sök i de senaste trådarna om iTunes 4 så finns det utförligare instruktioner.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Så klart, så är det med allt!!!!
Men det gör ändå inte att man får någon direkt bredd på musiken, och det är det jag efterlyser. Tex att köpa skivor i Sverige suger, om man inte letar efter något som rullar på Z eller MTV. Det sitter massor med små bolag runt om, och släpper grym musik som inte distribueras av någon av de stora,,, vilket i sin tur gör att det är svårt att få tag på. Det jag menar är att det vore kul och spännande om även de alternativa bolagen får tillgång till detta försäljnings nät!! med tanke på hur det är uppbyggt så vore det inga problem. Det vore trist om denna fantastiska produkt bara blir en ny variant på CDON eller amazon.com för världen är större än så.

Fred

De flesta riktigt bra plattor får bred distribution oavsett ursprung och kan t.o.m hittas på Åhlens. Att vissa skivor ibland är svåra att få tag beror mer på de små bolagens dåliga ekonomi och ännu sämre logistik än på storbolagens dominans.
Och som sagt de 5 största bolagen distribuerar och samarbetar med mängder av små och alternativa bolag säkert över 10.000 olika så ditt prat om saknaden av bredd är ganska felaktig.
Och att du dissar AMAZON som har ett otroligt utbud och bredd är ju nästan sanslöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 13:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jazper
De flesta riktigt bra plattor får bred distribution oavsett ursprung och kan t.o.m hittas på Åhlens. Att vissa skivor ibland är svåra att få tag beror mer på de små bolagens dåliga ekonomi och ännu sämre logistik än på storbolagens dominans.
Och som sagt de 5 största bolagen distribuerar och samarbetar med mängder av små och alternativa bolag säkert över 10.000 olika så ditt prat om saknaden av bredd är ganska felaktig.
Och att du dissar AMAZON som har ett otroligt utbud och bredd är ju nästan sanslöst.

Håller med om Amazon, fel fel fel av mej,:)
(Jag var på dåligt humör!!)
Det jag ville säga att det kommer ut massor av musik som inte går att få tag på, typ remixar & dyl som dessutom nästan bara släpps på vax, typ www.hardwax.com
Det jag ville flagga för var att music store kan bli hur grymt som helst, och det vore kul om man fick tillgång till en stor flora, vilket jag tror och hoppas!!
Lugn i brallan!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Läste ett påstående ngnstans att Apple använder DRM-teknik som heter Fairplay från Veridisc.

www.veridisc.com

Stämmer. Tror det står i "Read me filen" för iTunes eller QT 6.2

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 15:04

Nu har jag köpt mitt första album genom Apple Music Store, 3 Doors Down - Away from the sun. Laddar ner nu. Skall bränna en CD på en gång, skall bli intressant att kolla och jämföra kvaliten på AAC.

jag rippade en låt jag(vi) har spelat in och mixat själva till aac. vill inte påstå att ljudet blev dåligt men formatet manipulerade helt klart ljudet. har lyssnat på låten tusen gånger iom. att jag mixat den själv. aac formatet är klart bättre än mp3 i samma bitrate men det går definitivt att höra skillnad jämfört med aif,wav...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 16:36

Det skalll jag också testa! Jag har just mixat klart mitt bands nya CD, och har lagt ner mycket tid på den, så man har hört den många hundra gånger..
Spelar CD'n jag laddade ner nu, en bra studio CD spelare direkt in i ett par Genelec 1031 med en 1092 sub. Låter helt OK, bättre än mp3, men jag tror nog att orginalet är bättre ändå. Det verkar som om dynamiken och öppenheten borde vart bättre, men va fan, det är ju en fil på 3.6 MB man pratar om, med tanke på det så är det ju helt kanon!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-30 16:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Dom har skrivit fel. Music Store kommer bara till Music Match Jukebox till PC. Som följer med iPodden.

Verkar som iTunes kommer till Win iaf... från jobs.apple.com

Citat:

Apple Computer is looking for a Senior Software Engineer to design and build one of our newest Consumer Applications, iTunes for Windows. Must be possess strong skills in the areas of application design, solid API design principles, user interface engineering, and have a strong understanding of customer and workflow issues. Experience with Windows logo certification preferred. Candidate should have a history of successful large volume consumer product shipment.

Ja tameattan, det ser så ut!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-30 17:06

Skall man skratta eller gråta?

Hoppas att det blir köpeprogramvara om man vill köpa det separat, men det är väl ganska osannolikt eftersom det är enda ingången till butiken.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 17:11

Man kanske skulle köpa Apple aktier nu....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jazper
Och som sagt de 5 största bolagen distribuerar och samarbetar med mängder av små och alternativa bolag säkert över 10.000 olika så ditt prat om saknaden av bredd är ganska felaktig.
Och att du dissar AMAZON som har ett otroligt utbud och bredd är ju nästan sanslöst.

Nja, det vet jag inte. Jag tog och sökte på lite alternativa artister inom några olika genres (Black Metal, Trance, Rock och Synth bland annat), jag fick inte EN enda träff.
Som sagt.. bredden är mycket stor, bland majorbolagens mainstream-musik.

Men vi med alternativ smak får väl också chans att köpa musik genom Music Store när tjänsten har blivit mer etablerad och utbudet breddats (när affären lanserats i Sverige också förstås).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 17:59

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Nja, det vet jag inte. Jag tog och sökte på lite alternativa artister inom några olika genres (Black Metal, Trance, Rock och Synth bland annat), jag fick inte EN enda träff.
Som sagt.. bredden är mycket stor, bland majorbolagens mainstream-musik.

Men vi med alternativ smak får väl också chans att köpa musik genom Music Store när tjänsten har blivit mer etablerad och utbudet breddats (när affären lanserats i Sverige också förstås).

Nu handlade ju mitt inlägg om att de stora bolagen faktiskt representerar en enorm bredd. Och faktiskt en hel del så kallad "alternativ" musik. Inte att Apple's music store är perfekt.

Du påstod ju tidigare att du hade så "bra" musik smak att du inte kunde hitta något på Music store. Kan du nämna några artister kanske ?

Bevaka tråden