Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga saker med Mac OS X Tiger (10.4.x)

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

1. Stör mig på att jag inte kan se fler månader samtidigt i iCal. När det säljs 30" ACD så borde man ju Apple tillåta att man använder lite av ytan också :/
Som det är idag så tycker jag iCal känns trångt och stympat. Jag vill ha årsöversikter som en "analog klocka", med nyår vid 12 och juni vid 6. Gärna med förstoringsglas, likt Dock'ens respons på pekaren.

2. Saknar att kunna skriva till NTFS-partitioner. Det är ju så man skäms...

3. MB och MBP borde ju kunna gå att stänga locket på bums efter man "knäppt av" datorn med att svara "ja" på frågan "vill du stänga av datorn".
Lite 90-tal att man måste sitta med locket uppfällt och vänta på att datorn ska stänga ner. Det borde ju gå lika bra att OS X packade ihop och avslutade sig fast locket är stängt.

Men i sammanhanget är det småsaker som man stör sig på, i det stora hela är OS X underbart, jämförelsevis

Ursprungligen av kitesurf:

2. Saknar att kunna skriva till NTFS-partitioner. Det är ju så man skäms...

Beror det på Apple eller Microsoft? Inom open source-världen har de länge kämpat med att få fram en bra lösning för NTFS, men eftersom det är ett slutet format har de inte fått någon hjälp från Microsoft direkt. Så jag tänkte att Apple kanske är i samma sits? Eller skulle Apple kunna licensiera det från Microsoft, men valt att inte göra det?

  • Medlem
  • 2007-07-19 10:16
Ursprungligen av Adrian B:

Beror det på Apple eller Microsoft? Inom open source-världen har de länge kämpat med att få fram en bra lösning för NTFS, men eftersom det är ett slutet format har de inte fått någon hjälp från Microsoft direkt. Så jag tänkte att Apple kanske är i samma sits? Eller skulle Apple kunna licensiera det från Microsoft, men valt att inte göra det?

Nu finns ju MacFuse, men jag har inte testat det. Det beror självklart på Microsoft, och jag tror inte att de licensierar NTFS utanför sina egna produkter.

visst vore det bra om osx fungerade bättre ihop med vissa windows-grejor, men det är småsaker. möjligheten att tvångsavsluta kunde dock förbättras, eftersom safari ofta får spel av siter med .asp och .aspx lösningar.

en sak är i alla fall bättre på osx och det är att om jag inte vill starta om efter en uppgradering, så behöver jag inte göra det. om jag tackar nej till omstart på någon av mina windowsmaskiner och sedan tar en kopp kaffe, så nog har windows ändå startat om.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

möjligheten att tvångsavsluta kunde dock förbättras, eftersom safari ofta får spel av siter med .asp och .aspx lösningar.

Det har jag aldrig märkt. I vilket fall kan det inte ha något med ASP eller ASP.NET att göra då det körs på servern och sedan skickas helt vanlig HTML till webbläsaren.

Jag insåg när jag ögnade igenom tråden, att en sak som irriterar _mig_ (som inte använt apple/OSX så himmla mycke) är att för att lösa en del problem måste man känna till rätt "hemliga tangenbordskombination". håll nere 'c' för att boota ifrån cd, 't' för target mode, command-alt-ditten för att stänga av datten, etc. Lite som att använda vi första gången.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-19 09:40
Ursprungligen av don.fanucci:

Jag insåg när jag ögnade igenom tråden, att en sak som irriterar _mig_ (som inte använt apple/OSX så himmla mycke) är att för att lösa en del problem måste man känna till rätt "hemliga tangenbordskombination". håll nere 'c' för att boota ifrån cd, 't' för target mode, command-alt-ditten för att stänga av datten, etc. Lite som att använda vi första gången.

Det finns både för o nackdelar och jag vill inte ens gå in på det för då har jag nog hela dagen här. Men som du skriver om saker som är svåra att veta om och man inte tänker på att kolla upp förrän man behöver dem. Och som man tyckte var så självklara i windows. Men där måste man också stanna upp och tänka till lite "var det så självklart i windows eller är det bara för jag har använt det i 10 år" så det har blivit en självklarhet.

Det fanns t.ex. en tid då man faktiskt behövde trycka F8 för att kunna starta en windowsinstallation från skiva, men behövde till och med lägga in DOS för längesen. Sen att det har blivit enklare numera att en windows maskin frågar om man vill boota från skivan. Men jag som är van användare av F8 är glad att den tickande "Boota från skiva... ... ... ..." INTE kommer upp på en OS X maskin.

Finns mycket saker i windows som inte har varit så lätta att hitta/komma på men som man idag tycker är så självklart så att när man har problem med att hitta samma funktion i OS X så blir det helt plötsligt klyddigt. Och då tycker man att det blir drygt.

PS. Jag är också ny OS X användare sen februari i år. DS

Ursprungligen av don.fanucci:

Jag insåg när jag ögnade igenom tråden, att en sak som irriterar _mig_ (som inte använt apple/OSX så himmla mycke) är att för att lösa en del problem måste man känna till rätt "hemliga tangenbordskombination". håll nere 'c' för att boota ifrån cd, 't' för target mode, command-alt-ditten för att stänga av datten, etc.

De inte är hemliga, allt finns dokumenterat i hjälpfilerna, om du i Finder väljer Hjälp -> Mac Hjälp så får du fram hjälpen. Där finns t.ex. Kortkommandon för start av datorn, Kortkommandon för när datorn "låser sig" och massor av andra kortkommandon.

Det finns även på Apples hemsida: Mac OS X keyboard shortcuts

"Om man har nätverksdiskar monterade och glömmer avmontera dem innan man kopplar ur nätverkssladden eller stänger locket för vila så blir det badbollsdöden!"

Tror det där är fixat nu. Har i alla fall inte hänt mig på väldigt länge, och jag har jämt nätverksdiskar monterade.

Jag har inte heller några problem med nätverksvolymer. Är uppkopplad mot en AppleShare-volym och tre FTP-volymer. Jag har till och med filer öppna som ligger på volymerna. Stänger av/på AirPort och öppnar/stänger iBooken ett par gånger. Inga problem. Ingen badboll. Jag återansluts direkt och kan fortsätta.

Kalle,

Då ska jag be att få förklara varför vi som anser att det bör finnas ett urklipp har den åsikten

1) Tanken att konsekvens är det viktigaste har sina begränsningar. Själv föredrar jag ett produktivt beteende framför ett konsekvent, om man nu måste välja. Men dessutom har du fel, Windows följer en gränssnittkonvention, om än inte den du tänker dig.

2) Det du kallar konsekvent i Apples beteende är ju precis det ALLA andra användare anser vara inkonsekvent. Istället anser vi Windows beteende vara konsekvent. Det du säger att alla andra program beter sig "the apple way" stämmer inte (se mer om programbeteende nedan)

3) Praktiska erfarenheter talar emot det du säger - alla Windows-användare vet hur man använder klipp ut och klistra in och det uppstår inte fler misstag än vid några andra filoperationer

4) Hela ditt antagande om att urklipp fungerar på ett visst sätt är tveksamt, eller snarare felaktigt. När man gör ett urklipp så är det upp till respektive utvecklare att avgöra vad som läggs i urklippsdata men det vanligaste är att trycka upp precis alla datatyper som programmet hanterar, text, bild, sökvägar, etc. etc. Sedan är det upp till det mottagande programmet att avgöra vad som ska hända med dessa urklippsdata, vilken/vilka datatyper det kan ta emot och vad det ska göra av informationen.

I t.ex. Finders fall innebär det att när du kopierar en fil så kopieras både filnamn och sökväg och när du sedan klistrar in det i ett textdokument så anger det programmet att det är just filnamn det ska ta emot (i de flesta fall). Andra program anger att de ska ta emot filikon etc. Det finns alltså ingen övergripande logik eller naturlag, utan enbart (lösa) konventioner och vad programmakarna anser vara önskvärt i just deras program.

Vad Microsoft gör i Windows är precis samma sak som de gör i Excel, nämligen att genom en särskild "highlight" tala om att den markerade filen är kopierad till urklipp. När det mottagande programmet sedan får resultatet så är det upp till det att avgöra vad som ska hända, vilket i Windows-skalet innebär att filen ska kopieras och först efter lyckad kopiering raderas från ursprungsplatsen. Uppenbarligen lyckas ju miljontals användare världen över hantera Excel utan att förstöra data slumpmässigt, alltså stämmer inte ditt antagande om att det skulle vara "farligt"

Överhuvudtaget så anser jag att det är lika fånigt att försvara avsaknaden av klipp och klistra filer i OS X som det var att försvara enknappsmusen

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Överhuvudtaget så anser jag att det är lika fånigt att försvara avsaknaden av klipp och klistra filer i OS X som det var att försvara enknappsmusen

Se upp med vad du kallar fånigt. Min mor bytte från PC till Mac för enknappsmusens skull. Men låt oss lämna det. OSX saknar inte klipp-och-klistra av filer, det saknar bara "klipp ut", men har "kopiera". Den har det som är viktigt, men saknar det som kan förvirra användaren. Det tycker jag är ett ganska rimligt designbeslut, och är inte ett dugg fånigt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Se upp med vad du kallar fånigt. Min mor bytte från PC till Mac för enknappsmusens skull. Men låt oss lämna det. OSX saknar inte klipp-och-klistra av filer, det saknar bara "klipp ut", men har "kopiera". Den har det som är viktigt, men saknar det som kan förvirra användaren. Det tycker jag är ett ganska rimligt designbeslut, och är inte ett dugg fånigt.

Jaså, du menar att du ska få ha en åsikt om vad som är fånigt eller inte, men inte jag

Faktum är att JAG_TYCKER så, om du inte gör det så är det ju bra för dig, men förändrar inte vad jag tycker

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jaså, du menar att du ska få ha en åsikt om vad som är fånigt eller inte, men inte jag

Faktum är att JAG_TYCKER så, om du inte gör det så är det ju bra för dig, men förändrar inte vad jag tycker

När du kallar Kalles Ws åsikter fåniga så tycker jag att du är oförskämd mot honom. Du borde respektera hans synvinkel lite mer. Det blir för personligt, vilket är själva grunden för att få trådar att spåra ur och bli till gräl. Argumentera för all del för din synvinkel, men visa respekt för andras. Man kan säga samma sak på många olika sätt. "Fånigt" är ett ord som oftast hör till de dåliga sätten, i alla fall när det används för att nedvärdera en annan människa.

Tvärtom Ingemar, jag är noga med att betona att det är Kalles ÅSIKT jag tycker är fånig, inte Kalle själv. Tvärtom är Kalle en av de duktigaste och hjälpsammaste deltagare på det här forumet, men jag delar inte hans ÅSIKT eller VÄRDERINGAR i den här frågan och jag tycker han I SAK har fler på flera punkter.

Hur du kan få någonting i mitt inlägg till ett personangrepp har jag uppriktigt sagt svårt att förstå.

Senast redigerat 2007-07-20 09:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tvärtom Ingemar, jag är noga med att betona att det är Kalles ÅSIKT jag tycker är fånig, inte Kalle själv. Tvärtom är Kalle en av de duktigaste och hjälpsammaste deltagare på det här forumet, men jag delar inte hans ÅSIKT eller VÄRDERINGAR i den här frågan och jag tycker han I SAK har fler på flera punkter.

Hur du kan få någonting i mitt inlägg till ett personangrepp har jag uppriktigt sagt svårt att förstå.

Du sade att det var fånigt "att försvara avsaknaden av klipp", dvs det var handlingen och inte åsikten. Det tycker jag låter som en uppmaning att hålla truten - från en moderator till på köpet. Om inte annat skulle jag kalla det en olycklig formulering.

Bevaka tråden